תפריט עמוד

כניסה חופשית – פינות חמד ישראליות

לא חייבים לשלם כדי ליהנות מפינות חמד מקסימות ברחבי הארץ. הנה כמה מקומות יפים במיוחד – מחוף הים ועד גנים פורחים – שהכניסה אליהם חופשית לגמרי.

חוף אכזיב
בקצה הצפוני של המדינה, בין אכזיב לבצת, נמצאת אחת מרצועות החוף היפות ביותר בארץ. אין כאן בניינים גבוהים שמאיימים על קו החוף וגם לא שומר שגובה כסף בכניסה, רק חוף פראי עם סלעי כורכר ומים תכולים וצלולים. רצועת החוף נמתחת לאורך כשישה קילומטרים. לגונות, בריכות קטנות של מים רדודים, מפרצוני חול, סלעי כורכר ודייגים הם חלק מהנוף, ובאופק אפשר להבחיו ברגל הפיל המפורסמת של ראש הנקרה. הכיף הכי גדול הוא לנסוע בכביש הפנימי שצמוד לחוף, רצוי באמצע השבוע כשלא עמוס, למצוא פינה שלווה ולעצור בה לפיקניק רומנטי על החוף שמלווה בשכשוך רגליים במים.

חוף אכזיב. כיף להשתכשך ולשחק בבריכות המים הקטנות | צילום: אייסטוק 

גן הברון בראש פינה
אתר השחזור של ראש פינה הוא פנינה אמיתית, עם רחובות צרים ומרוצפי אבן ובתי אבן עבי קירות ומלאי אופי. אחרי טיול באתר השחזור, כשרוצים מנוחה קצרה לרגליים ולנפש, מומלץ להגיע לגן הברון הסמוך. זהו גן קסום שנטוע במדרון על טרסות שמחוברות ביניהן בגרם מדרגות מרשים. את הגן נטעו פקידי הברון רוטשילד בשנת 1886, ועל הגינון היה אחראי הגנן הצרפתי ז'יל דהה שהושפע מתפיסת הגינון האירופית של אותה תקופה. בגן יש עצים עתיקים שמעניקים בנדיבות מצילם, סוכות גפנים, מדשאות ושתי בריכות נוי יפות עם מזרקות, האחת במעלה הגן והשנייה בתחתית גרם המדרגות.

איפה? החלוצים 8, ראש פינה

הגנים הבהאיים בעכו. את האחוזה ההיסטורית בה התגורר בהא אללה מקיפים גני בהאג'י המרהיבים ביופיים
הגנים הבהאיים בעכו מקיפים את האחוזה ההיסטורית בה התגורר בהא אללה | הצילום באדיבות הקהילה הבהאית העולמית

הגנים הבהאים בעכו
הדת הבאהית, שמאמיניה דוגלים באסתטיקה ויופי, העניקה לישראל שתי מתנות נפלאות – הגנים הבהאים בעכו והגנים הבהאים בחיפה. הגנים בחיפה הם המפורסמים יותר, אך גם הגנים בעכו הם מופת של הרמוניה ואסתטיקה. בהא אללה, מייסד הדת, התגורר בעכו בשנותיו האחרונות ואף הובא בה לקבורה. את האחוזה ההיסטורית בה התגורר בהא אללה מקיפים גני בהאג'י המרהיבים ביופיים. אל הגנים מוביל שביל גישה ארוך וישר שלאורכו נטועים ברושים וצמחייה טבעית. הגנים משתרעים על פני עשרות דונמים ובהם מאות סוגים של עצים, צמחים ופרחים הנטועים בהרמוניה ובדיוק. ניתן לבקר גם במקדש בהא אללה שתקרתו שקופה ומעליה תלויים שרכים.

מתי? הגנים החיצוניים פתוחים למבקרים בין השעות 9:00 ועד 16:00, שבעה ימים בשבוע. הגנים סגורים בחגים בהאים וביום כיפור. הגנים הפנימיים והמקדש פתוחים למבקרים בימי שישי- שני, בין השעות 9:00 עד 12:00 בצהריים. המקדש בחיפה והגנים הפנימיים יהיו סגורים עקב הניקיון השנתי בתאריכים 26 באוגוסט – 8 בספטמבר 2012.

איפה? הגנים הבהאים בעכו נמצאים בקצה הצפוני של העיר. הכניסה נמצאת בסמוך לצומת עכו צפון על כביש 4, בקצה כביש הגישה הישן לקיבוץ שמרת.

הגנים הבהאיים בחיפה. שבילי חצץ, שיחים מעוצבים, ערוגות פרחים ומזרקות מפוסלות הם חלק מהנוף
הגנים הבהאיים בחיפה. ביחד עם הגנים ביפו הם הוכרזו כאתר מורשת עולמית | הצילום באדיבות הקהילה הבהאית העולמית

הגנים הבהאים בחיפה
המרכז העולמי של הבהאים שוכן בחיפה, שם קבור מבשר הדת הבהאית, סעיד עלי מוחמד ("הבאב"). סביב קברו של הבאב נבנה מקדש מרשים שלו כיפת זהב, אשר שוכן בלב הגנים הבהאים. הגנים, שהפכו, ובצדק, למוקד משיכה עולמי, בנויים מתשעה עשר גנים מדורגים (טרסות) המתחילים בראש הר הכרמל ומסתיימים למרגלותיו, מול נוף עוצר נשימה של מפרץ חיפה. גם כאן, כמו בעכו, ניכרים הסדר, ההרמוניה, האסתטיקה והסימטריות. שבילי חצץ, שיחים מעוצבים, ערוגות פרחים ומזרקות מפוסלות הם חלק מהנוף שמלווה את המבקרים במהלך הטיול בגנים. הגנים בחיפה ובעכו הוכרזו בשנת 2008 כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

ניתן לבקר בגנים בחיפה בכמה דרכים: מבקרים המעוניינים לגלות את הגנים באופן עצמאי, יכולים לבקר בשלושת חלקי הגנים אשר פתוחים למבקרים משלושה אזורים שונים בעיר. הכניסה הראשית נמצאת בשדרות הציונות 80, ומכניסה זו ניתן לבקר במקדש הבאב ("כיפת הזהב") ובגנים הנרחבים שבמפלס זה. ברחוב יפה נוף 61 נמצאת מרפסת התצפית שבראש הגנים שמציעה נוף פנורמי נהדר. במושבה הגרמנית, בצומת הרחובות בן גוריון והגפן, נמצאת רחבה הכניסה התחתונה לגנים.
על מנת ליהנות מחוויית הגנים בשלמותה ולבקר בכל חלקי הגנים, מומלץ עד מאוד להצטרף לסיורים המודרכים שמתקיימים בגנים מדי יום, פרט לימי רביעי. הסיורים מתקיימים ללא תשלום ואין צורך להזמין מקום מראש. את לוח הזמנים המעודכן של הסיורים ניתן לראות באתר האינטרנט.

הגנים הבהאיים בחיפה. 19 גנים מדורגים שמתחילים בראש הר הכרמל ומסתיימים למרגלותיו, מול נוף עוצר נשימה של מפרץ חיפה
הגנים הבהאיים בחיפה מתחילים בראש הכרמל ומסתיימים למרגלותיו | הצילום באדיבות הקהילה הבהאית העולמית

גני הנדיב
בין זכרון יעקב לבנימינה נמצאת רמת הנדיב, פנינת טבע שמוקדשת להנצחת זכרו של הברון בנימין (אדמונד) דה רוטשילד. במקום השכילו לשלב בין טבע טבעי (ממנו ניתן ליהנות בפארק הטבע שבמקום) לבין טבע מעשי ידי אדם, כפי שמתבטא בגני הזיכרון במקום. גני הזיכרון הם גנים נפלאים שמשתרעים על שטח של כשבעים דונם ומקיפים את קברם של הברון בנימין (אדמונד) דה רוטשילד, ורעייתו, הברונית אדלאיד (עדה) דה רוטשילד. שבילי הליכה בין מדשאות מטופחות מובילים לכמה גנים המסודרים לפי נושאים: גן מפלים, גן ורדים, גן דקלים וגן ריחות שבו שתולים צמחי תבלין וריח. מכל עבר יש עצים מצלים ופריחה נהדרת. הטיול בגנים, שמשנים את צבעיהם בכל עונה בשנה, מקנה הנאה לכל החושים ותחושה של שלווה גדולה, ולו לשעה קלה.

איפה? הכניסה לרמת הנדיב נמצאת על כביש 652 בין זכרון יעקב לבינימינה.

גני הנדיב. גנים מטופחים עם פריחה נהדרת בכל עונות השנה
בריכת צמחי מים בגני הנדיב. גנים מטופחים עם פריחה נהדרת בכל עונות השנה 

גן חוות הנוי
גן החוות הנוי הוא פינת חמד כמעט סודית שרק מעטים יודעים על קיומה, מול כפר מונש שבעמק חפר. הגן הוקם ב-1949 על ידי דוד צירקין צפריר, מחלוצי הגינון בארץ, כתחנה לריבוי צמחים. רות בנימין, שהיא מחלוצות אקלום הצמחים בארץ, ניהלה את החווה בהמשך והפכה אותה למוקד ארצי של תצפיות, ניסיונות אקלום, ריבוי ותצוגה של צמחי נוי. כיום הגן, שהוכר ב-2009 כגן בוטני, משתרע על שטח של כ-50 דונם ובו עצים בוגרים, שיחים, מטפסים, צמחי כיסוי ועוד, מכל העולם. יש בו עצים וצמחים מיפן, אוסטרליה, מורדות ההימלאיה, אמריקה ועוד. העיקר בגן הם העצים הרבים, ובהם פיקוסים, ינבוט לבן, מגוון מינים של דקלים ועוד. אבל יש גם צמחים מכל העולם ופריחה עונתית של פרחים כמו כלניות, רקפות ותורמוסים. בדרך כלל, כשאין במקום קבוצות שמגיעות לסיור מודרך, המקום ריק ממבקרים, ואז אפשר לתפוס ספסל, לראות את הפרפרים מתעופפים בין הפרחים, לשמוע את הציפורים מצייצות וליהנות מפסטורליה שנדיר למצוא כמותה במרחק נסיעה קצרצרה מגוש דן.

איפה? גן חוות הנוי נמצא מול הכניסה לכפר מונש, כ-800 מטר מזרחה מצומת רופין.
 

פארק דינה. פסלי ענק ייחודיים בלב המרחבים הירוקים | צילום: ד"ר אבישי טייכר

פארק דינה בארסוף קדם
היישוב ארסוף קדם הוא יישוב לא מוכר ששוכן מדרום לקיבוץ שפיים ומהווה חלק משמורת טבע. בלב המרחבים הירוקים, שברקע מבצבצת פיסת ים כחולה, נמצא פארק דינה שהוקם על ידי דני מנהיים לזכרה של אשתו האהובה דינה. הפארק הוא גן אורגני בו נטועים למעלה ממאה מינים של עצי פרי ועצי נוי שמושכים ציפורים רבות. בין העצים פזורים פסלי ענק ייחודיים של קבוצת הגלריה הירוקה – קבוצה של חמישה אמנים שכוללת את דני מנהיים, טניה פרמינגר, עדה מורן-רייס, גילה קרוקר ואלה בית-הלחמי. הפסלים עשויים מחומרים טבעיים כמו אבן, עץ וענפים; ומשתלבים היטב בנוף הפתוח שסביבם. טבע, אמנות, נוף והרבה שקט במקום אחד. הכניסה חופשית בכל ימות השבוע, בכל שעה.

גן הוורדים בירושלים
גן הוורדים על שם ווהאל שוכן מול משכן הכנסת, אבל השקט והשלווה שבו מהווים ניגוד גמור להמולה שיש לעיתים באולם המליאה שבבית הנבחרים הסמוך. כאן נותנים ליופי לדבר: 15,000 שיחי ורדים בשלל צבעים, מ-400 מינים שונים, פורחים בגן באביב ובתחילת הקיץ. הגן משתרע על 75 דונם והוא למעשה הגן הגדול ביותר בארץ לוורדים. גם לא בעונת הפריחה מדובר בפינת חמד מקסימה – בגן יש מדשאות מטופחות, עצים מצלים, פינות ישיבה, ובריכת נוי יפה עם מפל, צמחי מים ודגים.

איפה? גן הורדים נמצא בקרית הלאום בירושלים, מול משכן הכנסת. 


הבריכה בגן הוורדים בירושלים | צילום: ד"ר אבישי טייכר

דרך הפסלים ביער הנשיא
יער הנשיא, שמשתרע על שטח של כ-4,000 דונם בין צומת שמשון וצומת נחשון בשפלה, הוא מקום אידיאלי לטיול קטן ולפיקניק. יש בו צל בשפע, חניוני קק"ל עם שולחנות פיקניק ומתקני שעשועים, נקודות תצפית נפלאות על נופי השפלה ואתרים ארכיאולוגיים כמו תל צרעה. גולת הכותרת של היער ומה שמבדיל אותו מיערות אחרים היא דרך הפסלים. הדרך, חוצה את היער לכל אורכו ומתפתלת לאורך כעשרה קילומטרים. הדרך משובצת לכל אורכה בעשרות פסלי אבן שפזורים בין העצים. קק"ל סיפקה לאמנים גושי סלע והם גילפו אותם והפכו אותם לפסלים. היצירות , רובן מופשטות, משתלבות היטב בנוף, וחלקן עוסקות בעברו של האזור. מומלץ לנסוע ברכב בדרך שמתפתלת לאורך היער, ליהנות מהנוף הנפלא ולעצור מפעם לפעם ליד הפסלים להתרשמות מקרוב ואולי גם לפיקניק.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 44 מצומת שמשון לצומת נחשון ונוסעים בהתאם לשילוט לדרך הפסלים. 

דרך הפסלים ביער הנשיא. הפסלים משתלבים היטב בנוף | צילום: ד"ר אבישי טייכר

פארק צלילי המדבר במצפה רמון
פארק צלילי המדבר ששוכן בטיילת המכתש, לשפת מכתש רמון, הוא מקום נפלא לספוג בו את האווירה המדברית ואת נופי המדבר מבלי להתרחק ממצפה רמון. על נופי המכתש הבראשיתיים אין צורך להרחיב את הדיבור. מול הנופים האלה הוקם פארק פסלים, ובו פסלי אבן שמשתלבים היטב בנוף. לפסלי האבן התווספו שמונה פסלים מוזיקליים של הפסלים רון בן יעקב וניצן רפאלי, שמפיקים מוזיקה באמצעות הרוח הנושבת או על ידי הפעלה ידנית של המבקרים. בין הפסלים – "שדרת פעמוני הרוח", "גונגים קטנים", "מתחם המדיטציה" ועוד. הפסלים כולם מקיפים צלילים נפלאים ויחד עם הנופים עוצרי הנשימה והשקט המדברי הביקור במקום הופך לחוויה מיוחדת במינה.

איפה? צפונית-מזרחית למצפה רמון, לאורך שפת מכתש

בתמונה הראשית: הגנים הבהאים בעכו, מופת של הרמוניה ואסתטיקה

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...