תפריט עמוד

טיול עם קרוואן – קשורים לבית

טיול, גם הארוך ביותר, לא חייב בהכרח להיות כרוך בפרידה מההרגלים ומהאוכל הביתי, בסחיבת מזוודות, באכילה במסעדות גרועות ובלינה בכל לילה במיטה אחרת. אפשר פשוט לגרור את הבית איתנו ולטייל עם קרוואן

אין טיול המתקרב יותר לאמירה "בית הרחק מהבית" – home away from home – מאשר טיול בקרוואן. זוהי שיטת טיול מיוחדת במינה, שונה מהמקובל וממה שרובנו הורגלנו – השיטה משלבת מכונית, מלון ומסעדה בחבילה אחת, וכך מותירה למטייל חופש תמרון רב ויכולת לשמור על הרגליו.

שכירת קרוואן לטיול בחו"ל אינה מקובלת כל כך על המטייל הישראלי. בארצות אחרות, לעומת זאת, המצב שונה. כמעט בכל מדינה במערב אירופה ובצפון אמריקה יש ארגונים, אגודות או מועדונים המתמחים בטיולי קרוואן ומספקים מידע מפורט על אתרי הקמפינג המתאימים לקרוואנים ועל תחנות השכרה ושירות. הם מפרסמים מפות ומדריכים עבור המטיילים, ובאתרי האינטרנט ובחנויות הספרים יש מבחר של חומר קריאה על היבטים שונים של הנושא. השימוש בקרוואן אפילו מקובל אצל אנשי עסקים, המתקשים להשיג חדרים בבתי מלון בעת נסיעה עסקית לתערוכות וירידים מרכזיים בחו"ל.

יתרונות הטיול בקרוואן

הטיול בקרוואן מתאים במיוחד למי שהגמישות בטיול חשובה לו. המטייל הספונטני, שאינו מתכנן מראש את פרטי הטיול כולו ואינו מזמין מראש את כל הלילות בבתי מלון, חוסך לעצמו זמן ניכר בחיפוש מקומות לינה. למעשה הוא לן בכל מקום שיחפוץ כמעט – לחופו של אגם תכול בהרים, קרוב לטירה עתיקה או בנבכי יער בולון שבתוך פריז. כל זאת בתנאים בסיסיים למדי, אך במידת הניקיון האישית הרצויה.

אין צורך גם לתור אחר מסעדה פתוחה בבטן מקרקרת ובראש מטושטש שמוכן כבר להתפשר על כל המבורגר מעושן, אלא עוצרים על יד הנחל, פותחים את המקרר ומכינים סעודה לתפארת. בבתי מלון באירופה מקבלים בדרך כלל ארוחת בוקר קונטיננטלית בלבד, הכוללת קפה ולחם עם ריבה, המוגשים במגבלות זמן. בקרוואן אפשר לקום בעשר, לקנות באגט או לחם כפרי מחנות הלחם הקרובה, לצרף גבינות ופירות טריים ולערוך ארוחת בוקר נפלאה. אף אחד כמובן לא יימנע מלחגוג מדי פעם במסעדת דגים על החוף או לצד האח במסעדה מפנקת בהרים, אבל אין לחץ לחפש מסעדה חדשה בכל ארוחה. הקרוואן גם פוטר את המטייל מסחיבת המזוודות והתיקים המרובים מהמכונית למלון ובחזרה בידיים עייפות. הכל נמצא אתכם לאורך כל המסלול.

טיול בקרוואן מאפשר להתמקם בחיק הטבע, לקרוא, לטייל ולאכול
אחרי שמתמקמים באתר קמפינג, אפשר לנוח, לשחק, לאכול או לטייל בסביבה

שיקול מרכזי בהחלטה לטייל עם קרוואן הוא השיקול הכלכלי. שכירת אוטו קרוואן קטן או בינוני תהיה בדרך כלל זולה מהעלות של שכירת רכב ותשלומים עבור בתי מלון, מסעדות וטיפים. במיוחד כדאי הדבר למשפחות המטיילות עם ילדים.

אל מול היתרונות שבדרך טיול זו יש לזכור כי היא אינה מתאימה לכל אחד בכל תנאי. הקרוואן אינו מזמן מנוחה למי שרוצה להימלט ממטלות הבית היומיומיות, כמו בישול, שמירה על סדר וניקיון וכדומה. ולכך מיתוספות מטלות אחרות: מילוי מים במכלים, ניקוז ביוב ועוד. גם מי שלא חש בנוח במקומות קטנים וצפופים אינו דייר פוטנציאלי לקרוואן, מאחר שהכל בו ממוזער וללא מרחב. גם קרוואנים המתפארים בתנאי לוקסוס לא ישוו לתנאים שמציעים בתי המלון הקלאסיים.

חיסרון נוסף, העשוי להיות מורגש בטיול ממושך בקרוואן, הוא הניכור או הקשר המועט עם אורח החיים היומיומי של בני האיזור שבו מבקרים. כאשר לנים בחדר בבית משפחה אפשר להכיר טוב יותר את האוכל הביתי, את הדרך שבה הם מציעים את מיטותיהם ואיזה תוכניות הם אוהבים לראות בטלוויזיה. כל אלה אינם מנת חלקו של המטייל בקרוואן. יחד עם זאת הוא יכול להתיידד עם שכניו לקמפינג ועם בעלי חנות המכולת שבה הוא קונה לחם טרי וירקות מדי בוקר.

סוגי קרוואנים
יש שני סוגים עיקריים של קרוואנים: קרוואן רגיל, כלומר נפרד, שגוררים בעזרת מכונית רגילה, ואוטו קרוואן, שהוא יחידה אחת, עם או בלי מעבר מתא הנהג אל אגף המגורים, בהתאם לגודל ולסוג של הרכב. היתרון שבקרוואן נפרד הוא האפשרות לנתקו ולהשאירו בחניון או בבית ולהשתמש ברכב הפרטי לטיול רגיל. הדבר נוח ביותר אם רוצים להיכנס ברכב לתוך הערים. האוטו קרוואן, לעומת זאת, זול יותר משכירת רכב פרטי ונגרר, והוא נוח יותר לנהיגה (כל המחירים שיובאו בהמשך המאמר מתייחסים לשכירת אוטו קרוואן).

התנאים אמנם בסיסים ולפעמים צפוף למדי, אבל טיול קרוואנים מתאים במיוחד למשפחות
התנאים אמנם בסיסיים וקצת צפוף, אבל טיול בקרוואן מתאים מאוד למשפחות

הציוד בקרוואן
ציוד שינה: מיטות, חלקן מתקפלות והופכות לשולחן. מזרונים וכלי מיטה מסופקים בדרך כלל עם ההשכרה.

ציוד מטבח: כיור וברז. המקרר מופעל לרוב באמצעות גז ויש ללמוד כיצד להפעילו. ניתן להשתמש בו גם כצידנית גדולה ולהכניס בו שקיות קרח. הכיריים פועלות על-ידי גז בוטאן. מכלי גז להחלפה יש כמעט בכל תחנת דלק ובאתרי קמפינגים. בארונות המטבח יש כלי מטבח לאכילה ולבישול, המסופקים בדרך כלל עם ההשכרה.

שירותים:
לרוב כימיים.

מקלחת: בדרך כלל ממוקמת בתא קטן יחד עם השירותים. מיכל המים מספיק לרוב לתצרוכת ממוצעת של יום אחד. יש לבדוק את גודל המיכל ולהיערך בהתאם. יש בקרוואן משאבת מים עם מפסק חשמלי, ומומלץ לבדוק את חיבורו לפני השימוש במים. המים מחוממים על ידי גז. מגבות מסופקות בדרך כלל עם ההשכרה.

ציוד נוסף: בתחנות ההשכרה אפשר לשכור גם ציוד נוסף, בהתאם לצורכי המטיילים, כגון שולחן וכיסאות מתקפלים, מתקן גריל, מחזיק אופניים, מחזיק גלשן, כיסא לתינוק וכדומה.

הנהיגה בגרוואן קלה כמו ברכב רגיל ולרוב לא נדרש רישיון מיוחד
הנהיגה בקרוואן קלה כמו ברכב רגיל ולרוב לא נדרש רישיון מיוחד

טיפול שוטף ונהיגה בקרוואן
בעת ההשכרה יש לבדוק היטב את תנאי הביטוח. הביטוח הוא בדרך כלל ביטוח צד שלישי. מומלץ גם לדאוג לביטוח .V.I.P שיקטין את ההשתתפות העצמית במקרה של תביעה. כמעט תמיד יש להחזיר את הרכב בתחנה שבה הושכר. החזרת הקרוואן בתחנה אחרת, אם אפשרית, כרוכה בתוספת תשלום.

בדיקת רכב יומית: שמן, מים ברדיאטור, אוויר בצמיגים (כולל הרזרבי) וכו' – כמו ברכב רגיל. באשר למיכל מים: כדאי למלא אותו בכל הזדמנות – בתחנות דלק או באתרי קמפינג – ולפחות פעם ביום.

ניקוז ביוב: ברז לניקוז הביוב נמצא בתחתית הרכב. יש להשאירו סגור בזמן הנסיעה ולנקז את הביוב במקומות הראויים לכך או בהתחברות מיוחדת בקמפינג.

נהיגה: הנהיגה בקרוואנים הקטנים והבינוניים קלה כמו ברכב רגיל. בדרך כלל אין צורך ברשיון מיוחד. לפני הנהיגה יש לוודא כי החלונות והדלתות בקרוואן עצמו סגורים, ובמיוחד אלו הקבועים בגג לאוורור השירותים והחללים האחרים. יש לשים לב ולדעת במדויק מה גובהו המרבי של הקרוואן. מבעד לשמשה הקדמית הכל נראה כמו בסובארו הביתית, אולם בעוד גשרים ומנהרות נבנים בדרך כלל בגובה מספק, חניונים תת-קרקעיים (ורבים שעל הקרקע), עצים ושלטים שונים לא תמיד מותירים די מרחב לגובה הלא רגיל של הרכב.

יש לוודא כי הכלים והאביזרים השונים בקרוואן נמצאים במקומם, כלי המטבח במגירות ובארונות המתאימים, הבגדים בארונות ובמזוודות וכו', כיוון שעם תחילת הנסיעה, ובמיוחד בדרכים יפות (ופתלתלות), מתחילה כל הכבודה הזנוחה לטייל אף היא במרחבי הקרוואן.

אתר קמפינג ליד פיורד בנורווגיהמיקום מושלם לקמפינג, על שפת פיורד בנורווגיה

סידורי קמפינג
ברחבי העולם, ובמיוחד במערב אירופה וצפון אמריקה, פזורים חניוני קמפינג רבים.
רבים מאתרי הקמפינג נמצאים בטבע, אבל יש גם כאלה שנמצאים ממש בלב הערים הגדולות, כמו למשל הקמפינג ביער בולון בפריז. הגישה לחניונים קלה, לרוב בעזרת שילוט מנחה בדרכים, והם מסווגים על פי רמת השירות שהם מציעים – החל משירותים בסיסיים ועד לאתרים מאובזרים היטב הכוללים בין השאר בריכה, סניף דואר, סופרמרקט, בית קפה, ולרוב גם מיקום נאה בחיק הטבע. במדינות רבות החוק מתיר לחנות אך ורק בחניונים מסודרים, ואז פטורים המטיילים מהנקישות המסתוריות ומהמבטים חמורי הסבר של שוטרים וכלביהם אחרי חצות. אגב, לעומת אירופה וארצות הברית, בטיול קרוואנים באוסטרליה דווקא כן אפשר לעצור באמצע המרחבים הגדולים, ללא הצורך להגיע אל מקום לינה מוסדר.

יתרונותיהם של החניונים המסודרים רבים: ביטחון – יש בהם סכנה מועטה בלבד לפריצות; שימוש נוח וללא הגבלה בשירותים ובמים חמים; אספקת מים, חשמל, ולעיתים גם חיבור לגז ולביוב; עריכת קניות במינימרקט של הקמפינג (אמנם ההיצע דל והמחירים בשמיים, אך יש יתרונות בקרבה למיטה…), ולפעמים יש גם מכבסה אוטומטית. החניונים נוחים גם לחניות ארוכות ולהשארת קרוואנים נטולי רכב, והחונים בהם יכולים להחליף מידע ולהתיידד עם מטיילים אחרים.

בארצות הברית על כל אלה תידרשו לשלם בסביבות 55-25 דולר לקרוואן ובו משפחה המונה עד ארבעה אנשים, כולל חיבור לחשמל; באירופה המחיר נע בסביבות 35-25 אירו ללילה. המחיר המדויק משתנה בהתאם לרמת השירותים באתר הקמפינג והמיקום שבו מעמידים את הקרוואן, למשל על שפת אגם או מול נוף יפה במיוחד. קחו בחשבון שבעונות התיירות הצפיפות באתרי הקמפינג רבה, והתחושה עלולה להיות כאילו אתם לנים במגרש חניה.

מגבלה נוספת הכרוכה בשהייה בחניונים היא שעות הסגירה והפתיחה של המקום: יש להגיע עד לשעה שבה סוגרים את השער, לעיתים קרובות שעה המונעת בילוי לילי בעיר סמוכה, ואפשר לצאת בבוקר רק לאחר שעת פתיחת השער. בחלק מהחניונים הצליחו להתגבר על מגבלה זו באמצעות כרטיסים מגנטיים המאפשרים לחונים במקום לפתוח את השער בכל עת.

אפשר לבחור בין קרוואן נגרר לבין אוטו קרוואן. לכל אחד מהם יתרונות משלו
אפשר לבחור בין קרוואן נגרר לאוטו קרוואן (בתמונה), ולכל אחד יתרונות משלו

איך שוכרים וכמה משלמים
תחנות השכרה לקרוואנים מצויות אף הן בשפע ברחבי אירופה, בצפון אמריקה ובאוסטרליה. מחירי ההשכרה שונים ממדינה למדינה, ומשתנים בהתאם לעונת השנה. בחלק מהמדינות ניתנת הנחה אם שוכרים את הקרוואן לתקופה ארוכה (21 יום ומעלה), ובמקומות רבים נדרשת תקופת שכירות מינימלית של שבעה ימים.

באופן כללי, עלות ההשכרה ליום דומה ואף נמוכה ממחיר של חדר במלון (במיוחד אם אתם מטיילים בהרכב משפחתי). מחירים לדוגמה: בגרמניה השכרת קרוואן בן ארבעה דרגשי לינה תעלה לכם בחודש יולי בסביבות 900-800 אירו לשבעה ימים; בקנדה השכרה של קרוואן בגודל דומה ובתאריכים זהים תעלה בסביבות 1,000 דולר קנדים; אם תרצו ללצאת מלוס אנג'לס לטיול בן שבוע בפארקים של מערב ארצות הברית תידרשו לשלם (בחודש יולי) כ-1,500 דולר לקרוואן לחמישה אנשים.

אפשר להזמין קרוואן דרך האינטנרט. באתרים המתמחים בהשכרת קרוואנים תוכלו לבדוק אופציות השכרה שונות, להשוות גדלים ומחירים, לבחור את המקום הנוח ביותר עבורכם לאסוף את הקרוואן וכדומה. 

 לקריאה נוספת:

 

טיול קרוואנים משפחתי  - טיפים ועצות לדרך
טיול קרוואנים משפחתי הוא חוויה ייחודית ומגבשת, אבל כדי להבטיח שתיהנו מכל רגע חשוב לדעת כמה דברים – לפני שיוצאים לדרך וגם במהלך הטיול עצמו. לשם כך ליקט …
לינה בקמפינג יוקרתי 
לינה בקמפינג יוקרתי
ללינה בקמפינג יש הילה רומנטית שמקסימה אותנו – לישון תחת שמיים זרועי כוכבים, להתאחד עם הטבע ולשבת סביב המדורה. אבל היישום מרתיע רבים – הקמת האוהל, הלכלוך, ההליכה לשירותים בטבע. למזלנו אפשר ליהנות מלינה בקמפינג מבלי לוותר על הנוחות. זה אמנם לא זול, אבל ללא ספק כדאי • אתרי קמפינג יוקרתיים מסביב לעולם
 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.