תפריט עמוד

אי אפשר להספיק ביום אחד לבקר בכל האתרים המפורטים במסלול זה שבמזרח העיר. אם זמנכם קצוב, בחרו חלק מהאתרים והרכיבו מסלול של יום אחד. אם עתותיכם בידיכם, הקדישו לאתרים אלו יומיים-שלושה. בתוכנית ליום אחד אפשר להתחיל במוזיאון המדע נמו (Science Center NEMO), להמשיך לשוק ווֹטֶרְלוּפּליין (Waterloopleinmarkt) ולסיים בבית הכנסת הפורטוגזי (De Portugese Synagoge ) או בבית רמברנדט (Rembrandshuis). אפשר גם להתחיל במוזיאון היהודי (Joods Historisch Museum & JHM Kindermuseum) ובבית הכנסת, ולהמשיך לגן החיות של אמסטרדם (Artis Zoo), או לשלב את מוזיאון המדע באטרקציות אחרות בעיר.
שימו לב: הסימון
המופיע לצד האטרקציות מדרג אותן, כשאחד השיקולים הוא ההתאמה לטיול משפחתי.

רוב האתרים המפורטים במסלול זה נמצאים במרחק הליכה סביר מכיכר דאם. מוזיאון נמו יותר רחוק – המרחק מכיכר דאם למוזיאון הוא כ-25-20 דקות הליכה, ומתחנת הרכבת כעשרים דקות. לביקור באתרים המרוחקים זה מזה הסתייעו בתחבורה הציבורית.

חניון שמתאים למסלול זה נמצא מתחת לכיכר ווטרלופליין (P1 Parking Waterlooplein, Valkenburgerstraat 238, 4 יורו לשעה) וכרטיס הכניסה למוזיאון המדע מזכה אתכם ב-10% הנחה בחניון. את שובר ההנחה מקבלים בקופת המוזיאון.

תעלה באמסטרדם
תעלה אמסטרדמית טיפוסית

מוזיאון נֶמו • • •
מוזיאון מדע מצוין, המתאים לכולם. ילדים החל מגיל 5-4 ישמחו להפעיל את מתקן הכדורים, ליצור בועות סבון ענקיות ולשחק במשחקי המדע הרבים. הילדים הגדולים יותר יתלהבו מתערוכה פרובוקטיבית ומרתקת על גיל ההתבגרות. המוזיאון משתרע על פני חמש קומות ויש סיכוי טוב שגם אחרי ביקור של ארבע-חמש שעות לא תצליחו לגרור את הילדים החוצה.

בחודשי הקיץ גג המוזיאון הוא אתר בילוי בפני עצמו – במרפסת הגדולה תמצאו בית קפה, משחקים, הפעלות ומדרגות המתאימות לישיבה מול הנוף הנפלא של העיר.

פתוח בימים שלישי עד ראשון בשעות 17:00-10:00. מתחילת יוני עד סוף אוגוסט פתוח גם ביום שני. גג המוזיאון פתוח (ללא תשלום) בשעות הפתיחה של המוזיאון, מסוף יוני עד תחילת ספטמבר, מהשעה 12:00 עד 19:30; 12.5 יורו מגיל 4 ומעלה. ניתן לרכוש כרטיס משולב, הכולל כניסה למוזיאון ולאונייה העתיקה העוגנת לצדו. מוזיאון נמו לא מקבל כרטיס מוזיאונים.

מוזיאון המדע נמו, אמסטרדם
מוזיאון נמו. לא קל לגרור את הילדים מכאן

בית רמברנדט
נכון, זהו אולי לא אתר קלאסי לביקור עם ילדים, אבל בכל זאת, זהו ביתו של אחד האמנים הגדולים בכל הזמנים, והביקור קצר ומעניין. לרוע מזלו ולמזלנו אנו, רמברנדט נקלע לחובות כבדים ופשט את הרגל. עקב כך ערכה ההוצאה לפועל רשימה מדוקדקת של כל הפריטים שנמצאו בביתו. רשימה זו היא שאפשרה את השחזור המרשים של הבית שבו אנחנו מבקרים: ריהוט, יצירות אמנות של האמן ושחזור נאמן של חדר העבודה שלו. הבית מעניק חוויה משולבת, הצצה לחייו של רמברנדט ותצוגה של עבודותיו. במהלך היום נערכות בבית הדגמות (הכנת הדפסים או הכנת צבעים) המוסיפות עניין גם לילדים.

פתוח מדי יום מ-10:00 עד 17:00; 9 יורו למבוגר, 2.5 לילד (17-6). מקבלים כרטיס מוזיאונים.

אוכל: קרוב לבית רמברנדט יש מסעדה קטנה ומומלצת המתמחה במאכל אחד בלבד – מרק. המרק מוגש עם לחם טרי וטוב. ארוחה קלה, טעימה ולא יקרה. Soup Enzo, בכתובת: Jodenbreestraat 94A.

שוק הפשפשים ווטרלופליין
בשוק הפשפשים בכיכר ווטרלו (Waterlooplein) יש מבחר מנצח של חפצים מעניינים מכל העולם, פריטי יד שנייה, מזכרות ומציאות. יש בו קצת מהכל ואווירה טובה, מה שהופך אותו למתאים לשוטטות נינוחה ולקניות של כל המשפחה.

פתוח בימים שני עד שבת בשעות 17:00-9:00. אפשר להגיע בקווי הטראם 9 ו-14.

שוק הפשפשים ווטרלופליין, אמסטרדם
שוק הפשפשים ווטרלופליין. חפצים מכל העולם | צילום: Barbro Björnemalm, flickr

מוזיאון להיסטוריה יהודית
במבנה מודרני שבו כונסו יחדיו ארבעה בתי כנסת ישנים מציג המוזיאון להיסטוריה יהודית את תולדות יהודי אמסטרדם ב-300 השנים האחרונות. בית הכנסת האשכנזי הגדול שבקומה התחתונה מרשים מאוד, ולצדו מוצג אוסף תשמישי קדושה ויש תצוגה הסוקרת את תולדות היהודים בעיר. אגף מיוחד במוזיאון מכיל את מוזיאון הילדים, הבנוי כבית של משפחה יהודית. הוא מדגים בצורה מוחשית וחיה את המנהגים המוכרים של יהודי אירופה ואת חייה היומיומיים של משפחה יהודית אופיינית. בטיול עם ילדים, ועם זמן קצר המוקצב לאמסטרדם, אפשר לוותר על הביקור במוזיאון ללא נקיפות מצפון.

פתוח מדי יום בשעות 17:00-11:00, למעט ראש השנה ויום כיפור. 9 יורו למבוגר, 4.5 לילד (17-13). מקבלים כרטיס מוזיאונים. אפשר לרכוש כרטיס משולב עם כניסה לבית הכנסת הפורטוגזי.

בית הכנסת הפורטוגזי
עדות לשגשוגה של הקהילה היהודית-ספרדית באמסטרדם הוא בית הכנסת הפורטוגזי. בניית בית הכנסת החלה ב-1671 והוא נחנך רשמית כעבור ארבע שנים ונשמר מאז, פחות או יותר, במצבו המקורי. זהו מבנה מפואר ולמרבה הפלא הוא לא ניזוק בזמן הכיבוש הנאצי. הביקור בבית הכנסת קצר וקולע, ויש בו גם חנות לממכר חפצי יודאיקה.

בית הכנסת נמצא מול המוזיאון להיסטוריה יהודית והוא פתוח לקהל בימים ראשון עד שישי מ-10.00 עד 16.00 (בחודשי החורף המוזיאון נסגר ביום שישי כבר ב-14.00) וסגור בחגים היהודיים. בשבתות ובחגים מתקיימות בו תפילות. פרטים תוכלו למצוא באתר: www.esnoga.nl. חבל רק שדמי הכניסה כה יקרים ביחס לביקור הקצר: 6.5 יורו למבוגר, 4 יורו לילד (17-13). כרטיס המוזיאונים מזכה בהנחה של יורו וחצי מדמי הכניסה.

בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם
בית הכנסת הפורטוגזי. עדות לשגשוגה של הקהילה היהודית-ספרדית באמסטרדם

משחקיית טאן פאן
בימים גשומים, שבהם אי אפשר לטייל בחוץ, כשהמרץ של הילדים אינו מוצא לו פורקן ומוזיאון הוא לא הפתרון האידיאלי, משחקיית טאן פאן (Tun Fun) היא פתרון יעיל. בתוך קומפלקס ענק מתחת לפני הקרקע (המקום שימש בעבר מנהרה לכלי רכב) יש שפע הפעלות לילדים, החל מג'ימבורי לתינוקות ועד למבוכים לילדים פעלתניים בני 10-8. החיסרון הוא, שהמקום אינו מטופח כראוי, אין בו עניין למבוגרים, ואין בו שום דבר הולנדי.

הכניסה למשחקייה צמודה לבית הכנסת הפורטוגזי. פתוח מדי יום מ-10.00 עד 18.00. 7.5 יורו לילדים (12-1), מבוגרים מעל גיל 18 ללא תשלום (מסתבר שילדים בני 18-13 אינם מוזמנים).

גן החיות
ארטיס, גן החיות העתיק בהולנד, נפתח כבר בשנת 1838 – ריאה ירוקה ומטופחת במרכז אמסטרדם. בגן יש מינים רבים של בעלי חיים, וכן אקווריום, פלנטריום, גן בוטני ומוזיאון לזואולוגיה. הגן נועד בעיקר לאנשי המקום ולתיירות פנים, אבל הוא יכול לעניין גם את אלו הלנים באמסטרדם ויש להם עניין מיוחד בגני חיות.

פתוח כל השנה מ-9.00 עד 17.00 ובחודשים יולי ואוגוסט עד 18.00; 18.5 יורו למבוגר ו-15 לילד (9-3).


חממת הפרפרים בגן החיות ארטיס | צילום: רונלד ואן ויראן

טיפ: כשרות
באמסטרדם חיה קהילה יהודית גדולה ואין קושי למצוא בה אוכל כשר (על יהדות הולנד ראו בתיבה משמאל). תוכלו לבחור מבין היצע המסעדות, המאפיות, הפיצריות וחנויות המזון, שכל מרכולתן כשרה למהדרין. אם אתם מתאכסנים במקום לינה עם מטבחון, קנייה מרוכזת של מצרכים תאפשר לכם להכין לעצמכם אוכל מבלי לסחוב משאות מהארץ. גם ברשתות הסופרמרקט הרגילות אפשר למצוא מזון כשר ובחלק מן המסעדות הכשרות אפשר לקנות אוכל מוכן וארוז (טייק אוויי).

רוב המסעדות והחנויות הכשרות מרוכזות בפרבר בַּאוּטֶנְפֶלְדֶרְט (Buitenveldert) באמסטרדם, שמתגוררים בו יהודים רבים, כרבע שעה נסיעה משדה התעופה סכיפהול. המכולת שנקראת "החלבית" נמצאת באזור זה ב-Kastelenstraat 114; בבית מספר 108 נמצאת מסעדה כשרה (הברון) ובמספר 261 מעדנייה ומכולת כשרה נוספת. מסעדה כשרה, קרובה יותר למרכז, היא מסעדת הכרמל ב- Amstelveenseweg 224 (מדרום-מערב לפונדלפארק). אפשר להגיע אליה בטראם מס' 2 מכיכר דאם.

מסלול הטיול:


לחצו להגדלה

מסלול מתוך הספר "המשפחה המטיילת – הולנד"

___

שלומית יפת-ביאליק – מחברת סדרת מדריכי הנסיעות "המשפחה המטיילת": צפון איטליה, הולנד, סלובניה והיער השחור. אתר אינטנרט

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.