תפריט עמוד

גנים וארמונות בטיבולי

רומא היא עיר נפלאה שאפשר להעביר בה שבועות (ויש שיטענו שגם חודשים ושנים) בלי לרצות לצאת מהעיר. למרות זאת, במרחק 30 קילומטרים בלבד מהעיר נמצאת סיבה מצוינת לצאת מרומא ליום או לחצי יום, לראות קצת ירוק בעיניים ולהירגע מהמולת העיר הגדולה. לסיבה הזו קוראים טיבולי.

העיירה טיבולי (Tivoli) שוכנת על מדרונותיו התלולים של רכס האפנינים שמצפון לרומא ולמרגלות שפך נהר האניינה. היא מוקפת חורשות ומעיינות ומיקומה הופך אותה לפינת חמד אמיתית. אך הסיבה העיקרית לבקר בטיבולי היא הווילות הנהדרות שנמצאות בתחומה או בסמוך לה: וילה אדריאנה, וילה ד'אסטה ווילה גרגוריאנה.

התחנה הראשונה במסלול היא וילה אדריאנה ((Villa Adriana), השוכנת כשישה קילומטרים לפני טיבולי לבאים מרומא. הווילה נבנתה בין השנים 134-118 לספירה כאתר מגורים לקיסר אדריאנוס ולבני לווייתו. בשנותיו האחרונות של אדריאנוס נוהלה האימפריה מהווילה, והתגורר בה צוות גדול של משרתים שנועד לשרת את הקיסר ובעיקר לתחזק את המקום. הווילה, המשתרעת על שטח של 700 דונם, היתה אחת מהחווילות המפוארות ביותר בעולם העתיק. היו בה כשלושים מבנים, בהם ארמונות, מרחצאות, תיאטרון, מקדשים לאלים, ספריות ורבעים שלמים למגורי הפמלייה, השומרים והעבדים. בביוגרפיה של אדריאנוס צוין כי הוא קרא לאתרים בווילה בשמות מקומות שביקר בהם במסעותיו ברחבי האימפריה. כך למשל הבריכה, אחד האתרים היפים והשמורים בווילה נקראה בשם קאנופוס (עיר מצרית עתיקה ששכנה על גדות הנילוס, כ-25 קילומטר מאלכסנדריה), והמערה המלאכותית שלצידה נקראה בשם סרפאום (מקדש מצרי לאל סראפיס במצרים ההלניסטית).

 

וילה אדריאנה. אתר ארכיאולוגי מרשים שטובל בנוף יפה

 

למרבה הצער, לא הרבה השתמר מן הווילה המפוארת, ורבים מאוצרותיה נבזזו או הועברו למקומות אחרים. היום מדובר בעיקר באתר ארכיאולוגי מרשים, אבל עדיין ניתן להתרשם מגודלו, מהארכיטקטורה ומהפאר שלו.

הווילה השנייה והפחות מתויירת מבין השלוש (אם כי הכל יחסי), היא וילה גרגוריאנה (Villa Gregoriana). הווילה נבנתה בידי האפיפיור גרגוריוס ה-14 במאה ה-19, והיא מוקפת גן יפה. וילה גרגוריאנה נהנית ממיקום נהדר – בסמוך למפל מים מרהיב ולמערה בה זורמים מי הנהר אניינה אל תוך מערת נפטון. אתר מעניין נוסף במקום הוא מקדש וסטה.

גולת הכותרת של טיבולי היא וילה ד'אסטה (Villa d'Este). הווילה שימשה בעבר כמנזר בנדיקטני, עד שבמאה ה-16 עברה לידי של הקרדינל איפּ‏וליטו השני דֵ'אֵסְטֶה, שמונה ב-1550 למושל טיבולי והפך את המנזר למעון מפואר. הארמון יפה, אם כי יש מרשימים ממנו. הסיבה העיקרית להגיע לכאן, זו שמושכת לפה המוני תיירים מדי שנה, היא הגנים היפהפיים שמקיפים את הווילה. הגן הגדול שלמרגלות הארמון מכיל מגוון בריכות מים ולמעלה מ-500 מזרקות בסגנונות שונים. המזרקות פזורות בין עצים, נשפכות לתוך בריכות, זורמות במורד טראסות תלולות ופורצות מתוך פסלים. אפשר לטייל בשדרת מאה המזרקות, להתרשם ממזרקת רומא בזעיר אנפין, ובה העתקים של פסלים מפורסמים מרומא, להתפעל ממזרקת הדרקונים שבמרכז הגן, שבה פסליהם של שלושה דרקונים, ולחוש צער על שלא ניתן עוד לשמוע את הצלילים המופקים ממזרקת הינשוף וממזרקת העוגב. כדאי במיוחד לבקר במקום בשעות הערב, אז הגנים והווילה מוארים בתאורה מיוחדת, שמהווה קינוח הולם לטיול בטיבולי.

איך מגיעים לטיבולי?

מרומא ניתן להגיע לטיבולי ברכב בכביש A24 וממנו להמשיך לפי השילוט לטיבולי. ניתן להגיע גם באוטובוס מרומא, והנסיעה נמשכת כשעה ורבע. חברות רבות מארגנות סיורים מאורגנים מרומא לטיבולי.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. Eliya Dilmony הגיב:

    וילה גרגוריאנה-
    הוילה היא לא מרכז העניין , שכן לא נשאר ממנה כמעט דבר ! אבל ליד הוילה ישנו פארק ענק עם מסלולי טיול קצרים/ארוכים, והרבה מדרגות- היישר לתוך המפלים המהממים !!! שווה שווה שווה. אפשר לנצל שם שעה – שעתיים – שלוש בתוך מסלול טבעי ירוק ומהמם. יש אפילו סימון שבילים ומפות. יש 2 כניסות, לא משנה מאיפה נכנסים..פשוט יורדים לתוך הקניון המהמם ועולים בחזרה 🙂 לכו בעקבות השילוט לילה גרגוריאנה ופשוט תכנסו ! שווה שווה שווה ! (וחינם) ויש מסעדות ובתי קפה באיזור .

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרומא

טסטאצ'ו: ערש המטבח הרומאי המסורתי
טסטאצ'ו: ערש המטבח הרומאי המסורתי

כיצד הפכה שכונת פועלים חסרת חן לערש המטבח של רומא? שכונת טסטאצ'ו שנבנתה ליד בית מטבחיים ענקי והיתה בעלת שם רע, עברה שינוי, הטביעה את חותמה על המטבח הרומאי והיום היא מהווה בית למוסדות קולינריים פופולריים לצד שוק ...

טיפים לרומא: ההמלצות הכי טובות
טיפים לרומא: ההמלצות הכי טובות

כמה עולה מונית משדה התעופה למרכז העיר? איך להימנע מתורים ארוכים לקולוסאום ולוותיקן? מה ההבדל בין טרטוריה לריסטורנטה? ואיך לשתות את הקפה שלכם בלי להיחשד כתיירים? כמה טיפים נהדרים שיעזרו לכם להפיק את המיטב מהביקור ברומא

רומא לצעירים – מקומות ששווה להכיר
רומא לצעירים – מקומות ששווה להכיר

אחרי שסיימתם לבקר באתרים ההיסטוריים המתבקשים, כמו הקולוסיאום, הפורום הרומי ומזרקת טרווי, צאו להכיר את שכונותיה האחרות של רומא. הזדמנות לפגוש צעירים מקומיים, לשוטט בין חנויות עצמאיות ולהתחבר לרוח המהפכנית שעדיין נושבת אם רק יודעים איפה לחפש אותה