תפריט עמוד

טיול משפחתי בשווייץ

שוויץ היא מדינה אידיאלית לטיול משפחתי. הנופים היפים ירחיבו את ליבם של ההורים, האטרקציות הרבות בטבע ושלל אמצעי התחבורה הייחודיים יגרמו אושר לילדים, והתנאים הנוחים ירצו את כולם

בשוויץ ביקרתי עוד בטרם תכננתי להיות אמא, אבל הניצול המיטבי של הטבע לצורך פיתוחן של שלל אטרקציות מרגשות גרם לי להרהר בכך שזה יהיה אחד המקומות הראשונים אליהם אסע לחופשה משפחתית כשיהיו לי ילדים. בעוד שישנם מקומות שגורמים למטייל הרווק להיאנח אנחת רווחה ולחשוב: "כמה טוב שלא צריך לרדוף כאן אחרי ילדים ואפשר ליהנות מהטיול", שוויץ גרמה לנו לחשוב: "חבל שאין לנו ילדים, כך היה לנו תירוץ להתגלש במגלשות ההרים האלה/ לדהור על קורקינט במורד ההר/או לגלוש על מזחלות הפלסטיק במורד המדרון המושלג".

ואכן, שוויץ היא מדינה אידיאלית לחופשה משפחתית. אמנם, אין כאן יותר מדי אטרקציות שמיועדות במיוחד לילדים, כמו פארקי שעשועים רועשים, אבל זה בדיוק היתרון הגדול של שוויץ – האטרקציות בה מיועדות באמת לכל המשפחה, ולא רק לצעירים או למבוגרים שבחבורה. יש בה שפע של מסלולי הליכה שגם ילדים קטנים יוכלו להלך בהם בקלילות; מפלים שירשימו בעצמתם גם את הילדים הציניים ביותר; רכבות הרים אמיתיות ולא כאלה שצריך להמתין בתור שעה כדי לנסוע בהן שלוש דקות; מגלשות הרים מפותלות, רכבלים שנשקף מהם נוף עוצר נשימה, אגמים שאפשר לרחוץ ולשוט בהם, הרים מושלגים במשך כל השנה שמציעים את כל שעשועי השלג האפשריים, והמון המון פרות. לצד כל אלה, שווייץ מציעה גם את כל האטרקציות המשפחתיות "הרגילות" – פארק מים מהגדולים באירופה, גן חיות מפורסם, מוזיאון תחבורה נהדר ומוזיאון פתוח מוצלח במיוחד.

שווייץ היא מדינה אידיאלית לחופשה משפחתית | צילום: Andrà Mouraux, flickr

לא רק אטרקציות נהדרות יש בשוויץ, אלא גם תנאים נוחים במיוחד למשפחה המטיילת: תחבורה ציבורית מצוינת שמייתרת את הצורך בשכירת רכב גם עבור משפחות, מגוון אפשרויות של לינה כפרית בסטנדרט גבוה, שבילי טיול מסומנים ומסודרים להפליא, ואוכל שילדים יכולים להסתדר איתו (המון תפוחי אדמה וגבינה, לצד הרבה פסטות, פיצות ורשתות מזון מהיר). רק המחירים היקרים מעיבים על ההנאה וגורמים לכך ששווייץ לא פופולרית בקרב המשפחות הישראליות כמו אוסטריה וגרמניה השכנות; אבל עם עבודת הכנה נכונה אפשר לצמצם הוצאות ולטייל בשווייץ במחיר סביר.

כמו במדינות רבות, גם בשווייץ הדרך האידיאלית לטייל עם המשפחה היא בטיול כוכב, כלומר כזה שבו מתמקמים במקום אחד במשך כל החופשה וממנו יוצאים בכל פעם לתור את הסביבה. אמנם, לא תוכלו להכיר את כל שווייץ בדרך הזו, אבל היתרונות של טיול כוכב כשנוסעים בהרכב משפחתי ברורים.

שווייץ כולה מציעה מגוון אטרקציות משפחתיות וכל אזוריה מתאימים לחופשה משפחתית, אבל בביקור ראשון כדאי להתמקם באזור מרכז שווייץ, בעיקר באזור האלפים הברניים. בנוסף על היותו של האזור שופע אטרקציות ונופים נפלאים, אפשר להגיע ממנו למרבית אזורי התיירות של המדינה בנסיעה שמשכה לא עולה על שעתיים – שלוש.

מתנדנדים מול הנוף בהר פילאטוס

בין הרים ובין סלעים
ההרים, שמהווים 70 אחוזים משטחה של שווייץ, הם ממוקדי המשיכה העיקריים של המדינה. במרכזה של שווייץ ובדרומה מתנשאים הרי האלפים, כאשר האלפים הברניים נחשבים למרשימים ביותר באלפים, ומציעים נופים נפלאים ומסלולי הליכה נהדרים בקיץ וסקי מצוין בחורף. התנאים הטופוגרפיים אילצו את השוויצרים לחשוב על דרכים יצירתיות לנסיעה בהרים, וכך התפתחה בשווייץ רשת תחבורה מעולה שגם מי שמטייל בשווייץ ברכב שכור חייב להתנסות בה. רכבות ההרים, הקרוניות והרכבלים שמהווים עבור תושבי האזור אמצעי תחבורה יומיומי, הם אטרקציה בלתי רגילה לתיירים.

מבין ההרים במרכז שווייץ, משפחות ימצאו עניין רב בהר פילאטוס (Pilatus) הסמוך ללוצרן, בו אפשר ליהנות מיום טיול שלם וגדוש באטרקציות. הטיול, שנקרא "גולדן ראונד טריפ" (Golden Round Trip) ,מתחיל בשיט באגם לוצרן שנמשך כשעה וחצי ומסתיים בעיירה אלפנאכשטד (Alpanchstad). משם נוסעים במשך כארבעים דקות ברכבת גלגלי השיניים התלולה בעולם, שלה שיפוע של 48 אחוזים, לפסגת הר פילאטוס (2,132 מטר). בפסגה אפשר ליהנות מנופים נהדרים וליהנות מארוחה טובה, אבל גולת הכותרת היא הדרך למטה, שרצופה בהפתעות נהדרות. יורדים למטה ברכבל גונדולה פנורמי, שהתחנה הראשונה שלו היא תחנת פרקמינטג (Fräkmüntegg) בגובה 1,416 מטר. בתחנה הזו יש כמה אטרקציות משפחתיות נפלאות, בהן פארק החבלים (Pilatus Rope Park) שבו עשרה מסלולים מאתגרים לילדים בגילאי 8 ומעלה, מסלול מזחלות ההרים הארוך ביותר בשווייץ (1,350 מטר) שעובר בליבו של אחו ירוק, ומגלשת אבובים. מכאן אפשר לרדת למטה ברכבל או ברגל במסלולי קליל ונהדר שכולל יער ירוק, פלגי מים, בקתות הרים והרבה פרות שוויצריות מדושנות. המסלול מסתיים בתחנת הרכבל של קרינסרג (Krienseregg), שם יש גם גן שעשועים נפלא לילדים. משם אפשר לרדת ברכבת לעיירה kriens ולהמשיך באוטובוס בחזרה ללוצרן.
אתר אינטרנט

הר פילאטוס. מסלול מזחלות ההרים הארוך ביותר בשווייץ

טיול נהדר נוסף יוצא מלוצרן לפסגת הר ריגי (Rigi), בגובה 1,800 מ'. הטיול הנופי משלב גם הוא שיט בספינת קיטור, נסיעה ברכבת גלגלי שיניים ונסיעה ברכבל.

דרומה משם נמצאים אזור אינטרלקן ואזור יונגפראו שופעי הפסגות. גם באזורים אלה ההרים מציעים מסלולי הליכה נהדרים בכל הרמות לצד שלל הרפתקאות מרגשות, כמו נסיעה ברכבל הארוך באירופה בין גרינדלוואלד למנליכן; גלישה במגלשות הרים בקנדרסטג (Kandersteg), שם יש גם פארק חבלים; רכיבה על אופני-קורקינט מיוחדים במורד הדרך מתחנת הרכבל Isenfluh-Sulwald לכיוון העיירה גרינדלוואלד; גלישה במעין אומגות מיוחדות מפירסט (First) ל- Schreckfeld במהירות של 84 קמ"ש ועוד.

שלג על הרי
הפסגות של חלק מההרים במרכז שווייץ מושלגות במשך כל השנה, מה שמאפשר ליהנות, גם בקיץ, ממגוון פעילויות בשלג. אחד משיאי הביקור בשווייץ הוא הביקור ביונגפראו (Jungfrau), הר ברכס האלפים הברניים שפסגתו מתנשאת לגובה 4,158 מטר. ניתן להעפיל ברכבת עד ליונגפראויוך (Jungfraujoch), תחנת הרכבת הגבוהה באירופה, בגובה 3,454 מטר. הרכבת נוסעת דרך גרינדלאאולד או דרך לאוטרברונן במסילה שחצובה בתוך ההר, והנופים שנשקפים בדרך הם עוצרי נשימה ממש. גם הילדים שלא מתעניינים במיוחד בנופים יגלו, עם הגיעם ליונגפראויוך, שהנסיעה הארוכה היתה משתלמת. למעלה יש מגוון גדול של אטרקציות – מרפסת פנורמית לנוף, ארמון קרח שחצוב בקרחון ובו דמויות שונות המפוסלות בקרח, ובעיקר, שפע של שעשועי שלג. בנוסף לסקי, שאפשר לעשות כאן גם בקיץ, אפשר לשכור מזחלות פלסטיק ולגלוש בהן בשלג, לגלוש במזחלות רתומות לכלבים או לגלוש באומגה מעל השלג.
אתר אינטרנט

אומגה מעל השלג ביונגפראויוך

מחוויית שלג במחירים קצת יותר זולים אפשר ליהנות בהר טיטליס, ששוכן על רכס אורנר (Urner), בסמוך לעיירת הסקי אנגלברג. ההר מתנשא לגובה 3,238 מטר, אבל בגובה 3,028 נמצאת הקליין טיטליס (Klein Titlis), אליה ניתן להגיע עם שלושה רכבלים העולים מהעיירה אנגלברג. האחרון שבהם הוא רכבל טיטליס רוטייר (Titlis Rotair), שהוא הרכבל המסתובב הראשון בעולם ואטרקציה מרגשת בפני עצמה. למעלה אפשר ליהנות מטיפוס על הקרחון, ממערת קרח, מרכבל כסאות מיוחד (Ice Flyer) ובעיקר מפארק הקרחון שבו אפשר לגלוש במדרונות המושלגים עם אבובים, מזחלות ועוד.
אתר אינטרנט

מים בששון
אחד הדברים שבולטים לעיניהם של המבקרים מישראל הוא שפע המים. אמנם, לשווייץ אין מוצא לים, אבל שפע האגמים, המפלים והנהרות מפצים על כך.

שיט רגוע באחד מן האגמים הרבים של שווייץ יכול להיות בילוי משפחתי נהדר, בעיקר עם ילדים קטנים שנהנים מן הברווזים ששטים לצד הסירה. אחד האגמים היפים ביותר בשווייץ כולה הוא אגם ברינץ (Brienz) שלו צבע טורקיז יפהפה. ניתן לשכור סירות משוטים או פדלים, ואם רוצים לתת לרגליים לנוח אפשר לשוט גם בספינת קיטור ישנה, שעוגנת בכפרים הסמוכים לאגם. אם עוד לא מאסתם ברכבות הרים, תוכלו לנסוע ברכבת קיטור ישנה שיוצאת מהעיירה ברינץ אל פסגת ברינץ רותהורן (Brienz Rothorn) בגובה של 2,350 מטר. בפסגה יש נופים נהדרים וכמה מסלולי הליכה יפים.
אתר אינטרנט

קניון נהר הארה. המים זורמים בשצף מתחת לרגליים | צילום: icewide77, Flickr

אזור מרכז שווייץ שופע מפלים, בעיקר בעמק לאוטרברונן המכונה גם עמק המפלים הודות ל-72 המפלים שזורמים בו. אחד המפלים המרשימים מכולם הוא מפל שטאובך, אבל עם ילדים כדאי במיוחד לבקר במפלי טרומלבך (Trummelbach), סדרה של עשרה מפלים ספיראליים, שיורדים בצורות שונות בנקיק סלע.
אתר אינטרנט

טיול מים מומלץ נוסף הוא הטיול לקניון נהר הארה (Aareschlucht), קניון צר ויפהפה באורך של 1,400 מטר, שמסלול ההליכה בו עובר דרך גשרי עץ ומנהרות חצובות בסלע, כשנהר הארה זורם בשצף קצף מתחת לרגליים.
אתר אינטרנט

הרפתקה במוזיאון
קשה לשבוע מן הנופים ואתרי הטבע הנפלאים של שווייץ, אבל אם תרצו קצת גיוון, יש במרכז שווייץ כמה מוזיאונים נפלאים שיספקו עניין לכל בני המשפחה.

המוזיאון הפתוח בבלנברג. הדגמות של מלאכות מסורתיות

המוזיאון הפתוח בבלנברג (Open Air Museum Ballenberg) הוא מוזיאון שמציג את התרבות, ההיסטוריה והארכיטקטורה של שווייץ. הבתים שפזורים בשטח הפתוח מייצגים את סגנונות הבנייה של כל אזורי שווייץ ויש בהם רהיטים תקופתיים ומוצגים מהם ניתן ללמוד על אורח החיים המסורתי בשווייץ. חלק מהבתים הם בתי מלאכה בהם אפשר לצפות בבעלי מלאכה מדגימים מלאכות מסורתיות כמו אריגה, טווייה, קליעת סלים, גילוף, רקמה וגיבון גבינות. במקום מסתובבות חיות משק, מה שתורם להתרגשות. המוזיאון שוכן בסמוך לברינץ.
אתר אינטרנט

מוזיאון התחבורה בלוצרן הוא מוזיאון מרתק שמוקדש לאמצעי תחבורה מגוונים, ובהם רכבות, רכבלים, מטוסים, מכוניות, כרכרות, אופנועים, כלי שיט ואפילו רכבי חלל. ייחודו של המוזיאון בכך שרבים מהמוצגים בו אינטראקטיביים ומאפשרים התנסויות מעניינות. כך, בנוסף לצפייה בדגמים של רכבות עתיקות ומטוסים עתיקים, אפשר להיכנס לסימולטור טיסה, לרכב על אופניים מסוגים שונים, לטייל ברחבי המוזיאון על גבי קורקינטים ועוד.
אתר אינטרנט

נסיעה ברכבת גלגלי השיניים התלולה בעולם

מידע מעשי
הגעה ותחבורה: מישראל מתקיימות טיסות ישירות לז'נבה ולציריך. ניתן לטוס גם למינכן או למילאנו ומשם להמשיך לשווייץ. בתוך שווייץ הדרך הנוחה ביותר להתניידות עבור משפחות היא ברכב שכור, אבל התחבורה הציבורית המצוינת היא גם אפשרות נוחה, במיוחד אם יש לכם ילדים גדולים יחסית שהולכים באופן עצמאי ואינכם צריכים לסחוב עגלות.

הנסיעה בתחבורה הציבורית ברחבי שווייץ מציעה נופים מרהיבים שלא תמיד אפשר לצפות בהם מחלון המכונית. הרכבות נוחות מאוד ומדויקות להפליא, הפריסה שלהן רחבה מאוד ואל המקומות הקטנים שאליהם הרכבות לא מגיעות אפשר להגיע באוטובוסי דואר, ברכבלים או בשיט, כל אלה חווייתיים מאוד עבור הילדים. כדאי לרכוש את כרטיס הסוויס פאס, שמקנה אפשרות שימוש במספר בלתי מוגבל של נסיעות ברשת הרכבות הפדרלית, בספינות נוסעים, באוטובוסי דואר אלפיניים ובחשמליות ואוטובוסים ב-35 ערים בשווייץ. כמו כן הוא מזכה בהנחה של 25 אחוז ברכבלים וברכבות הרים. הסוויס פאס משתלם בעיקר עבור משפחות שכן ילדים עד גיל 15 נוסעים בחינם בליווי מבוגר שרכש סוויס פאס.

בקתת אירוח על גדות אגם ברינץ | צילום: ג'נין הרטיג

לינה: למשפחות מומלץ במיוחד ללון בבתי הארחה, מלונות וצימרים באזורים הכפריים מחוץ לערים הגדולות. כך אפשר ליהנות מהטבע במיטבו וממחירי לינה זולים באופן משמעותי. מומלץ, כאמור, לעשות טיול כוכב בו מתמקמים במקום אחד שממנו יוצאים לטיולים באזור. באזור היונגפראו העיירות לאוטרברונן (Lauterbrunnen), גרינדלוולד (Grindelwald), וונגן (Wengen) ומורן (Murren) עשויות להיות בסיס מצוין לטיולים באזור.

אוכל: האוכל השוויצרי מבוסס על הרבה לחם, תפוחי אדמה וגבינה בשפע. האוכל אינו זול אבל אפשר להוזיל את מחירי הארוחות בכמה דרכים. ראשית, בערים הגדולות יש הרבה מסעדות של רשתות מזון מהיר שבהן אפשר לאכול במחירים זולים יחסית. גם בכפרים מסעדות רבות מגישות פיצות וקרפים במחירים סבירים. אפשרות נוספת שהיא גם זולה וגם נעימה היא לעשות פיקניקים בחיק הטבע. אפשר להצטייד בלחם, גבינות, נקניקים וגם ירקות ופירות וליהנות מארוחת צהריים זולה וטעימה באוויר הפתוח.

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...