תפריט עמוד

קניות בבנגקוק: חוויה מסחררת

קל להיכנס לבולמוס קניות בבנגקוק: חיקויי מותגים, חיפושיות מיובשות, דגי נוי ופסלוני פילים הם רק כמה מהפריטים שתמצאו בשווקים. וכשרוצים לברוח מהחום והלחות מחכים מרכזי הקניות הענקיים והממוזגים. כמה המלצות, אזהרות ועצות

בנגקוק זו עיר שהיא שוק, או שוק שהוא עיר. כמו קניון ענק שפשוט שכחו למתוח מעליו גג ולהדליק בו את מיזוג האוויר. היא גן עדן לאנשים שאוהבים לקנות: יש בה מבחר גדול של כמעט כל מה שתוכלו לחלום עליו, באיכות מצוינת לרוב ובמחירים מגוחכים. האמור לעיל נכון לגבי מה שמיוצר בתאילנד. על היבוא מוטל מכס גבוה, כך שמחיריהם של מוצרי אלקטרוניקה ואופטיקה, למשל, דומים לאלו שבארץ.

תעשיות הטקסטיל והמשי במדינה תופסות חלק נכבד מסל הקניות של התייר המערבי. לגבי עתיקות אמיתיות (רוב ה"עתיקות" שתראו בחנויות יוצרו לא מזמן) ופסלי בודהה ישנים וחדשים: אסור להוציאם מתאילנד ללא אישור ממשלתי מהמחלקה לאמנויות יפות.

שופינג בבנגקוק. עיר שהיא שוק ושוק שהוא עיר
שופינג בבנגקוק. עיר שהיא שוק ושוק שהוא עיר

שננו והפנימו: לקניות אתם הולכים בגפכם, כלומר ללא בני לוויה מקומיים. תמצאו שנהגים, "סטודנטים" אקראיים שפגשתם ברחוב והבחור מהקבלה בבית המלון, לכולם יש אח/ בן דוד/ ידיד שיש לו חנות שבה נערכת עכשיו מכירה מיוחדת של מה שאתם צריכים. אולי יש להם אח, אבל אין לו חנות. מה שיש זה בעל עסק שישלם להם עמלה על כל רכישה שתבצעו. סכום העמלה מייקר, כמובן, את הקנייה שלכם.


שווקים: כל מה שלא ידעתם שאתם צריכים

בעת שתשוטטו בשוקי בנגקוק תגלו מיני דברים שמעולם לא תיארתם לעצמכם שתרצו, אך לפתע תחושו שאתם חייבים לרכוש אותם: מצקת מאגוז קוקוס קטן ומשויף, תלבושת של נבחרת הכדורגל של ברזיל, תיק רחצה ממשי, פיל רקום בפאייטים נוצצים על כובע מצחייה ומצית בדגם של אסלת בית שימוש.

גולת הכותרת של המסחר בשווקים היא תעשיית הזיופים. בתאילנד מזייפים במקצועיות ובחן רב כל מה שתיירים אוהבים: שעוני רולקס, חגורות, תיקים וארנקי עור של כל המותגים הנחשבים, חולצות פולו, ראלף לורן, ג'ינס של ליווייס, קלווין קליין, חליפות טריקו של נייקי, של אדידס ושל נבחרות הכדורגל החשובות ועוד ועוד. הזיופים הם לרוב באיכות טובה, המחירים פנטסטיים והקונים – בטריפ מתמשך.

דוכן עמוס בשוק צ'טוצ'אק, השוק הפתוח הגדול ביותר בבנגקוק
דוכן עמוס בשוק צ'טוצ'אק, השוק הפתוח הגדול ביותר בבנגקוק

למרות האדרנלין הגואה בדם והברק בעיניים למראה המציאוֹת, זכרו כי המחיר שניתן לכם הוא הצעת פתיחה במשא ומתן. ככל שאתם נראים הדורים ומכובדים יותר – כך יהיה מחיר הפתיחה גבוה יותר, לכן זה רעיון לגמרי לא רע לצאת לשוק עם הגופייה והסנדלים של הים. התמקחו בסבר פנים יפות ותיהנו מהמשחק. ואל תשכחו: אתם חוזרים הביתה בטיסה בינלאומית. רוב חברות התעופה עושות קופה יפה על חשבון משקל היתר של הנוסעים. תחשבו על זה כשאתם קונים פסלי עץ וג'ינסים לכל המשפחה.

שוק סוף השבוע צ'טוצ'אק (Chatuchak Weekend Market) – למרות שמו, השוק פתוח מדי יום, אך בסופי שבוע הוא בשיא פריחתו. זהו השוק הפתוח הגדול ביותר בבנגקוק. המקומיים עורכים בו את קניותיהם, ואפשר למצוא ברחובות מלאי הדוכנים מכל טוב. אולי לא תתעניינו כל כך באגף התרנגולות, הציפורים והנחשים, אך כלי הבית, הבגדים, חפצי האומנות והכלים אטרקטיביים למדי, ואל תחמיצו את אזור דגי הנוי הטרופיים. מעניינים במיוחד הדוכנים לסחר בבעלי חיים (חלקם חוקיים, חלקם לא), והאגף לתרופות מסורתיות, רבות מהן לשיפור כוח הגברא, ובו הכל מכל: מחיפושיות מיובשות ועד אבקות מכפות דובים ומקרני צבאים.

 

לחצו להגדלה

שוק בנגלאמפהו
(Banglamphu Market) – בשוק זה תמצאו בעיקר מוצרי טקסטיל, נעליים וסדקית. השוק הגדול מתפרש על פני כמה רחובות, והוא שוכן במרחק הליכה מאזור התרמילאים קהאו סאן רואד (Khao San Road). השוק מיועד למקומיים ולכן חלק מהמוצרים לתיירים חסרים, אך גם המחירים מקומיים.

שוק צ'יינה טאון
(Chinatown Market) – נמצא ברובע הסיני ויש בו מכל טוב: בדים, תכשיטים ואבנים טובות, טובין למקדשים בודהיסטיים, שעונים, קישוטי שיער ועוד. אפשר לשלב קניות בשוק הצבעוני בביקור ברובע הסיני.

מעדנים בשוק צ'אטוצ'ק
מעדנים בשוק צ'אטוצ'ק

בזאר הלילה של פטפונג (Patpong Night Bazar) – זהו השוק המרכזי לתיירים בבנגקוק. במשך היום שתי הסמטאות של אזור השוק שוממות, אך לקראת ערב מגיעים למקום מאות רוכלים על עגלותיהם, ומקימים במקום שוק לא גדול במיוחד, אך צפוף מאוד. זהו מרכז מכירת הזיופים והחיקויים, וכל השוק כולו הוא דברים שאוהבים לקנות: תכשיטים ושעונים, בגדים, בדי משי, תיקים, חפצי אומנות, פסלים, תמונות, דיסקים מזויפים וכל מה שאי פעם רציתם וגם מה שלא ידעתם שתרצו. הדוכנים מגיעים לשם רק בלילה, ולא במקרה: מאחוריהם נמצאים מועדוני המין המפורסמים של בנגקוק, עם ילדות בנות 15 המופיעות כרקדניות גוגו ומופעי אקרובטיקה וקרקס מיניים. השוק צפוף מאוד ויש להישמר מפני כייסים.

בדי משי למכירה בציינה טאון
בדי משי למכירה בצ'יינה טאון 

מרכזי קניות: כוחו של המזגן
סוגיית מיזוג האוויר עשויה לשלח אתכם מהשווקים הפתוחים אל מרכזי הקניות היקרים והממוזגים. במרכזים אלה לא תמצאו את הפעילות, האקזוטיקה והמחירים של שוקי הרחוב, אך תזכו בקומפלקסים מפוארים עם מזגן (ואין להמעיט בכך), ובהם מיטב התוצרת באיכות גבוהה (אין מותגים מזויפים). המחירים יקרים יותר, כמובן, אך עדיין משתלמים מאוד. מי שנהנה מעצם ההתמקחות לא יוכל לבוא על סיפוקו – כמו בחניות הכלבו בארץ, גם כאן המחירים קבועים. הנה כמה ממרכזי הקניות העיקריים:

סיאם פאראגון (Siam Paragon) – אחד הקניונים הגדולים באסיה, משתרע על שטח עצום של 500 אלף מ"ר. כאן אפשר למצוא את כל המותגים היוקרתיים, בהם שאנל ודולצ'ה וגבאנה, ובנוסף לבגדים יש בקניון גם חלל תצוגה של פרארי, למבורגיני ופורשה. אחת האטרקציות הגדולות של הקניון היא אקווריום ענקי עם אוסף מרהיב של דגים ושאר יצורי ים.

סיאם פאראגון, בנגקוק. בגדים, למבורגיני ודגים
סיאם פאראגון. בגדים, למבורגיני ודגים מרהיבים

MBK – מרכז קניות פופולרי בקרב מקומיים ותיירים, שהפך לחביב הישראלים. המרכז נמצא בסמוך לסיאם סקוור ומשתרע על שמונה קומות בהן כאלפיים חנויות. אפשר למצוא כאן הכל, מבגדים ועד מוצרי אלקטרוניקה, והכל במחירים זולים.

סנטרל וורלד (Central World) – מה שהיה פעם וורלד טרייד סנטר, שופץ והורחב לכדי קניון ענקי, אחד הגדולים בעולם. בעת ההפגנות האנטי ממשלתיות ב-2010 חנויות רבות ניזוקו, אולם הנזקים תוקנו והקניון פועל כרגיל. יש בו וחנויות לרוב ובהן כל טוב, מסעדות וגם בית כלבו יפני, שבקומתו החמישית יש סופרמרקט גדול, לכל מי שאוהב להביא הביתה תבלינים מקומיים, אבקות ודומיהם, ובמקרה הזה גם מוצרים יפניים.

ריוור סיטי שופינג קומפלקס (River City Shopping Complex) ואוריינטל פלאזה (Oriental Plaza) – שני מרכזי קניות מפוארים השוכנים על גדות נהר צ'או פהראיה, בסמוך למלונות חמשת הכוכבים של בנגקוק (שרתון, שנגרילה, אוריינטל). המרכזים מיועדים למשתכנים בבתי מלון אלה, ואי לכך הסחורה יפה, איכותית, מיוחדת, יקרה וקולעת לטעמו של התייר המערבי. תמצאו שם בעיקר חנויות של עתיקות – אמיתיות וחדשות – חפצי אמנות, בגדים ומשי, עבודות יד, אבני חן, תכשיטים וקרמיקה.

רובינזון (Robinson) – אחד מבתי הכלבו הוותיקים של בנגקוק, ובו בגדים באיכות טובה. יש לו סניפים ברחובות המרכזיים סילום רואד (Silom Road) וסוקהומוויט רואד (Sukhumvit Road).

סיאם סנטר (Siam Center) – מרכז קניות השוכן ברחוב ראמה ה-1 (Rama 1 Road), ובו שפע של חנויות בגדים, נעליים, תיקים ושאר מציאוֹת.

סיאם סנטר, בנגקוק
סיאם סנטר. מנוחת הקונה היגעה

תפירת בגדים ואבנים יקרות
אחת האפשרויות המשתלמות ביותר בתאילנד היא תפירת בגדים. החייטים אינם תאילנדים אלא הודים, רובם חייטים מדופלמים ותופרים בגדים נהדרים במחירים פנטסטיים. חנויות החייטים נמצאות בכל אזורי המלונות, ומבחר הבדים המוצע בהן גדול: משי, כותנה, צמר, משי מעורב עם צמר ועוד. תוכלו לבחור בגדים מירחוני האופנה שבחנות, לתת ליצירתיות שלכם לפרוץ ולעצב לעצמכם בגדים או פשוט להביא מהבית את הבגדים החביבים עליכם ולבקש שיעתיקו אותם.

כולם נחמדים מאוד עד שקיבלו את כל הכסף, לכן אמצו את הכללים הבאים: החייט יבקש חלק מהכסף עם ביצוע ההזמנה, את השאר הוא אמור לקבל עם מסירת הסחורה. עמדו על כך שהתשלום מראש יהיה נמוך ככל האפשר, ושאת חלק הארי של הכסף יקבל החייט בסוף – אחרי השלמת כל התיקונים בבגד לשביעות רצונכם. ככל שתהיו חייבים לו יותר כסף, כך הטיפול בכם יהיה סבלני יותר. סכמו מראש את מספר המדידות והתיקונים לבגד – לפחות פעמיים ועדיף שלוש. תיקון אחד לא תמיד מספיק, כי הם אמנם תופרים יפה אך לאו דווקא מדויק. אם לא סיכמתם על כך מראש, החייט ידרוש כסף על כל תיקון נוסף.

חייט ברחוב, בנגקוק. בגדים נהדרים במחירים פנטסטיים
חייט ברחוב. בגדים נהדרים במחירים פנטסטיים

תאילנד היא אחד המרכזים העולמיים למסחר וליצוא של אבני חן זולות, יקרות ויקרות מאוד. סוחרים מרחבי העולם עושים בתאילנד עסקים רציניים עם בתי עסק גדולים. תיירים רגילים, לעומת זאת, הם לחם חוקם של כל הרמאים והגנבים שמנצלים את בורותו של התייר הממוצע בעולם אבני החן. תעלולי הרמאים בתחום אבני החן יצירתיים וכואבים במיוחד, ואתם עלולים להפסיד כסף רב בעסקאות מפוקפקות. לכן, שמרו על הכללים הבאים: היזהרו ממבצעים ומהזדמנויות שנראים טובים מכדי להיות אמיתיים – הם לא טובים ולא אמיתיים. לעולם אל תקנו בחנות אבני חן שהוּבלתם אליה על ידי מקומי, נחמד ככל שיהיה, שפגשתם באקראי. בתאילנד קיימת משטרת תיירות, שמכלה חלק ניכר מזמנה בניסיון לסייע לתיירים שרומו על ידי נוכלי אבני החן, אך בדרך כלל אין בידה להושיע.


שוק סוף השבוע צ'טוצ'אק. כאן המקומיים עורכים את הקניות שלהם

מעשי הרמאות מתנהלים לרוב כך: צעיר מקומי, דובר אנגלית טובה, מתחיל לדבר איתכם ברחוב כאילו במקרה. הוא מסובב את השיחה כך שנדמה לכם שאתם אלה ששואלים אותו אם הוא יודע היכן תוכלו לקנות אבני חן. הוא יודע על חנות שבדיוק היום נערכת בה מכירה סופר מיוחדת עם הנחות ענק לכבוד יום העצמאות/ יום ההולדת של המלך/ חג בודהיסטי כלשהו/ חגיגות עשור להקמת החנות. אתם מגיעים בחברתו לחנות, שם מסבירים לכם על המזל המדהים שלכם, שכן היום, ורק היום, תוכלו לרכוש אבני חן יקרות במיוחד בעשירית ממחירן הרגיל. הם גם מסבירים לכם על הרווח העצום שתוכלו לעשות אם תקנו כמות נכבדה של אבנים, שאותה תמכרו אחר כך במדינתכם על פי ערכה ה"ריאלי", שגבוה בעשרות או מאות אחוזים מהמחיר שבו רכשתם אותה בבנגקוק.

האבנים נראות יפות מאוד, רק שאתם לא גמולוגים, ולכן אין לכם מושג שרכשתם אבני חן מרמה נחותה במיוחד במחירים הגבוהים במאות אחוזים מערכן האמיתי. מכיוון שהאבנים "יקרות" כל כך, הם ממליצים לכם שלא לצאת איתן אל הרחוב, אלא לשלוח אותן מיד בדואר אל ביתכם. הם יארזו לכם את האבנים, ילוו אתכם אל בית הדואר ויוודאו שאכן שלחתם אותן. עכשיו, נניח שחזרתם אל בית המלון וקלטתם שעבדו עליכם – מאוחר מדי. לא תוכלו להחזיר את האבנים לחנות כי הן כבר בדרך הביתה. הדבר היחיד שנותר לכם לעשות איתן כשתגיעו הביתה זה לחלק אותן כמזכרת לילדי השכנים.

___

הצילומים בכתבה מאתר פליקר:  ,Vasenka, Ian Fuller  ,cjette, edwin11 ,TunTunWin Fabio Achilli, Castro Roig


שוק בעלי החיים בבנגקוק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.