תפריט עמוד

מחקר חדש: הוויקינגים ניווטו באוקיינוס בעזרת קריסטלים

האמנם הוויקינגים השתמשו באבנים מיוחדות כדי לנווט את דרכם בים הסוער? מחקר חדש מעלה כי יש ביסוס מדעי לאגדה איסלנדית עתיקת יומין המספרת על יורד ים אמיץ שהשתמש ב"אבן שמש" כדי לנווט את דרכו בלילות אפלים. ידוע כי הוויקינגים נעזרו בשמש ובכוכבים כדי לנווט באוקיינוס האטלנטי מצפון אירופה ליבשת אמריקה, מאות שנים לפני מסעו המפורסם של כריסטופר קולומבוס, אולם עד כה לא היה ברור כיצד הצליחו למצוא את הנתיב בעת שגרמי השמים הוסתרו על ידי עננים וערפילים.

כעת חוקרים מאוניברסיטת רן (Rennes) בצפון-מערב צרפת חושבים כי פיצחו את התעלומה: צוות החוקרים השתמש באבני קריסטל איסלנדיות שנמצאו בין שרידיה של ספינה שטבעה בשנת 1592 כדי לאתר את כיוון השמש. על פי החוקרים, הוויקינגים נעזרו ביכולת המיוחדת של הקריסטל לשקף את קרני השמש באופן שמאפשר לכייל את כיוון השמש ולהשתמש במידע הזה גם כשהיא מוסתרת על ידי עננים (ראו בסרטון למטה). בדרך זו אפשר לנווט בים גם בסערות ובלילות אפלים. יתרה מזאת, החוקרים סבורים שגם לאחר המצאת המצפן יורדי ים איסלנדים המשיכו לקחת עמם את האבנים המיוחדות הללו למקרה שמשהו ישתבש, מה שמסביר את מציאת הקריסטלים באונייה ששטה במימי האוקיינוס ארבע מאות שנים אחרי עידן הוויקינגים. בסרטון הבא אפשר לראות שלושה סוגים של אבנים שככל הנראה שימשו למטרת ניווט וכיצד יורדי ים בעת העתיקה סימנו את כיוון השמש בעזרתן:

כך השתמשו הוויקינגים באבנים כדי "לצוד" את קרני השמש ולנווט בים

לקריאה נוספת:

ויקינגים: כך גילינו את אמריקה
ויקינגים: כך גילינו את אמריקה
500 שנים לפני שעגן קולומבוס בחופי אמריקה, הצליחו מתיישבים איסלנדים בגרנלנד – המכונים ויקינגים בשיח הפופולרי – לחצות את האוקיינוס האטלנטי ולנחות בחופי קנדה של היום. גונאר מארל בן אגרט בנה העתק מדויק של ספינה ויקינגית ויצא לשחזר את הדרך

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.