תפריט עמוד

מחוץ ללונדון – אזור קוטסוולדס הפסטורלי

אזור קוטסוולדס, מצפון-מערב ללונדון, מייצג את הפסטורליה האנגלית במיטבה: גבעות ירוקות, כבשים שמנמנות רועות באחו, כפרים מתוקים עם בתים בצבע דבש ורעפי אבן או גגות מקש, פאבים ספוני עץ ותה של מנחה

אם אתם מחפשים כפרים רגועים עם קוטג'ים פסטורליים שעליהם נכרך ורד מטפס, תה בחלב ולחמניות מתוקות לארוחת מנחה ופאבים ספוני עץ, שהבירה נשפכת בהם כמים, סעו לאזור קוטסוולדס (Cotswolds) שמצפון-מערב ללונדון. תוכלו למצוא שם אנגליה כפרית, שהשתנתה רק מעט לאורך מאות שנים.

חוקי השימור הקפדניים יבטיחו שהבתים לא ישתנו, שהנחל ימשיך לזרום בנחת, שהנוף הכפרי יישאר כמו שהיה. אבל הם לא מונעים מבול של מבקרים אחרים, שגם כן רוצים לתפוס קצת שלווה כפרית (בקוטסוולדס, יש לזכור, מבקרים כ-25 מיליון תיירים בשנה). אם ברצונכם להימנע מההמון הסוער, מומלץ ללכת ברגל, לפנות לשבילים צדדיים ובעיקר להימנע מסופי שבוע.

אי אפשר להקיף את אזור קוטסוולדס ביום אחד. אפשר לבלות כאן כמה ימים, או – אם אין זמן ורוצים בכל זאת לטעום – לעצור בעת שמבקרים באתרים מרכזיים בסביבה.

כפר טיפוסי באזור קוטסוולדס. אנגליה הכפרית והשלווה | צילום: Diliff, GFDL

צומת מרכזי ושקט
אזור קוטסוולדס משתרע על פני שני מחוזות: רובו בגלוסטרשייר (Glocestershire) ומיעוטו באוקספורדשייר (Oxfordshire). כפרי האזור הפסטורליים נראים מתוקים מדבש, גם בגלל מתיקותם הרומנטית וגם בגלל צבעה של אבן הגיר המקומית שממנה בנויים הבתים. גגות הבתים עשויים מפרוסות אבן דקות המונחות כרעפים (בצפון האזור נתקלים גם בבתים עם גגות קש).

בסביבה נמצאים לא מעט אתרים חשובים. מצפון לאזור נמצאת טירת ווריק (Warwick Castle), אחד ממבצרי ימי הביניים היפים והשמורים באנגליה, ולידו עירו של שייקספיר, סטרטפורד אפון אבון (Stratford Upon Avon, ראו בהמשך). ממערב נמצאת אוקספורד, עיר האוניברסיטה המפורסמת והיפה, ולצידה בלנהיים פאלאס (Blenheim Palace), ביתו של הדוכס ממרלבורו ובית הולדתו של צ'רצ'יל. מדרום לקוטסוולדס שוכנת עיר המרחצאות באת' (Bath).

ההיסטוריה של קוטסוולדס היא בת 6,000 שנה לפחות. יש באזור שרידים פרהיסטוריים מהתקופה הניאוליתית ומתקופות הברונזה והברזל. למתעניינים כדאי לחפש את רולרייט סטונס (Rollright Stones) – מעגל אבנים נוסח סטונהנג', שהונח לפני כ-3,500 שנה ליד מורטון אין מארש (Moreton in Marsh). גם הרומאים השאירו כאן שרידים רבים, כמו מרחצאות, דרכים רומיות ווילה. אבל תקופת הפריחה של קוטסוולדס החלה במאה ה-11, כשהאזור הפך לשדה מרעה לכבשים. בזכות תעשיית הצמר, שהעניקה לאזור את עושרו, נבנו כאן בתי מידות וכנסיות מפוארות. במאה ה-14 כבר נודע הצמר מקוטסוולדס בכל אירופה.

בסוף המאה ה-19 קמה לצמר המקומי תחרות. טחנות המים שעיבדו את הצמר הוחלפו בתחנות הפועלות על פחם, ואלה היו קרובות לאזורי מכרות. האזור ירד מגדולתו, ומאז ועד היום כמעט שלא השתנה: אין בו תעשייה והוא מאוכלס בחוות חקלאיות רבות. כלכלתו מבוססת בעיקר על תיירות, ואולי זאת הסיבה לכך שאת הכבשה המפורסמת של האזור, "אריה קוטסוולדס", אפשר למצוא היום רק בגן החיות המקומי.

מסלול ההליכה Cotswolds Way. נוף של גבעות מתונות וכפריים ציוריים | צילום: Michael Dibb, CC Licence

היהלום של קוטסוולדס
יש כמה דרכים ליהנות מטיול בקוטסוולדס. אפשר לשכור בית כפרי ולטייל באזור בנחת, בכל יום לכיוון אחר. טיול כזה מתאים במיוחד לביקור עם ילדים, שכן בסביבה יש הרבה פעילות לטף, הכוללת בין השאר רכבת קיטור, דיג של דגי שמך בנהר, חוות חיות ומוזיאון צעצועים. מידע כל אטרקציות באזור תוכלו למצוא באתר האינטרנט.

מטיילים ספורטיביים יוכלו לצעוד במסלול הליכה מסומן (The Cotswolds Way), שאורכו 160 קילומטר, והוא נמשך מבאת' בדרום ועד צ'יפינג קאמדן (Chipping Campden) בצפון. הוא עובר דרך כפרים ציוריים, ערי שוק ונוף של גבעות מתונות, ומיועד להליכה של שבוע ימים. ההליכה אינה קשה, אך צריך להביא בחשבון שבאזור זה יורד גשם גם בקיץ. פרטים נוספים על מסלול ההליכה באתר האינטרנט.

למטייל הנחפז יותר (והספורטיבי פחות) נציע סיור מהיר ברכב לאורך הכפרים הציוריים ביותר של האזור, ומן הסתם גם המתוירים ביותר. נתחיל את המסלול בצפון קוטסוולדס, בכפר צ'יפינג קאמדן הנמצא כ-26 קילומטר מדרום לסטרטפורד אפון אבון. בעבר היה הכפר עיר שוק משגשגת, כיום הוא אחד האתרים היפים באזור. כדאי לבקר בכנסייה, ברחוב המרכזי עם הבתים היפים וברחובות הצדדיים, שם אפשר לראות בתים עם גגות קש.

מכאן ניסע כ-11 קילומטר דרומה על כביש מספר B4081 עד לכביש שמספרו A44 שמגיע לברודוויי (Broadway). אוהבי הגנים יכולים לסטות כאן מן המסלול כדי לבקר בשני גנים יפים – הידקוט (Hidcote Manor Gardens) וקיפסגייט (Kiftsgate Court). ברודוויי מכונה "היהלום של קוטסוולדס". טיילו ברחוב הראשי, המלא חנויות עתיקות, והתרשמו מהבתים, חלקם מהמאה ה-16.

העיירה הנעימה סטוו און דה וולד | צילום: Pam Brophy, CC Licence

פורלים, תה וביסקוויטים
מברודוויי נמשיך בכביש מספר B4632 כ-11 קילומטר לכיוון ווינצ'קומב (Winchcombe), עיר סקסונית עתיקה. בווינצ'קומב שוכנת אחת הכנסיות היפות ביותר שנבנו בתקופת השגשוג של תעשיית הצמר באזור. כדאי לבקר במצודת סאדלי (Sudeley Castle), ביתה של המלכה קתרין פאר, אחת מנשותיו של הנרי השמיני.

מכאן נוסעים בדרכים צדדיות כ-15 קילומטר עד לסטוו און דה וולד (Stowe on the Wold) – בעבר עיר שוק וכיום עיירה נעימה עם חנויות עתיקות.
כחמישה קילומטרים דרומה, על כביש מספר A429, נראה סימון המכוון לכפרי הסלוטרס (The Slaughters) – סלוטר עילית וסלוטר תחתית. שני הכפרים הללו הם מהמתוירים ביותר בקוטסוולדס (לפעמים לוקח יותר זמן למצוא חניה מאשר לטייל בהם). בסלוטר תחתית הציורי זורם נחל תחת גשרי אבן, בין גדות ירוקות וגינות צבעוניות, ולאורכו נטפס לסלוטר עילית. כדאי לבקר בטחנת המים ובכנסייה.

נסיעה קצרה או הליכה יובילו אותנו לכפר ברטון און דה ווטר (Bourton on the Water), השוקק תיירים. כמה גשרונים שחוצים את הנהר משווים לכפר מראה רומנטי. ילדים קטנים ייהנו כאן מחוות בעלי כנף, (Birdland, טלפון 820480-1451-44) וגדולים יותר מדגם מוקטן של הכפר. ניסע כעשרים קילומטר דרומה שוכן הכפר הקטן בייבורי (Bibury), ובו פלגי מים צלולים עם ברווזים וברבורים. האטרקציה במקום היא חוות דגי הפורל, שבה אפשר לבלות בדיג כמה שעות (ואחר כך לאכול דגים במסעדה הסמוכה).

הגנים של מלון בארנסלי האוס. חביבים על הנסיך צ'רלס

במעלה הרחוב הראשי בנויה שורה של בתי אבן יפהפיים מהמאה ה-17, וליד הכנסייה ישנה קבוצת קוטג'ים מעניינת נוספת. אם זמנכם בידכם, אפשר לקפוץ לכפר בארנסלי (Barnsley) הסמוך ולבקר באחד הגנים המרגשים ביותר באנגליה (כך חושב הנסיך צ'רלס, וגם אני) במלון בארנסלי האוס.

מכאן, הדרך לכפר ברפורד (Burford) אינה ארוכה. ברפורד ניכר ברחובו הראשי התלול, שלאורכו חנויות עתיקות. כדאי להיכנס גם לרחובות הצדדיים ולראות שם בתים בסגנונות שונים. זה הזמן לסיים את הסיור ולפנק עצמכם בספל תה בחלב ובכמה ביסקוויטים.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.