תפריט עמוד

עשרה דברים שאסור להחמיץ בכרתים

האי כרתים מציע הרבה יותר מחופשת בטן-גב: הרים נישאים וקניונים מרשימים, כפרים מסורתיים וערים עתיקות, מנזרים שלווים וחופים תוססים, אתרים ארכיאולוגים ואטרקציות לילדים. הנה עשרה מקומות מומלצים בכרתים

רבים מגיעים לאי כרתים כחלק מחבילת נופש הכוללת טיסה ומלון, לרוב סמוך לחוף הים. וכמקובל בנופשונים מסוג זה, הפעילות מתמקדת באזור הבריכה של המלון, על חוף הים ובחנויות בסביבה. אבל חבל להחמיץ את כל הטוּב שהאי משופע בו: רכסי הרים מרשימים, מחורצים בקניונים עמוקים, כפרים קטנים פזורים בין חמוקי ההרים, אתרים ארכיאלוגיים מרשימים להפליא וגם חופים מבודדים וריקים מגדודי תיירים. הנה עשרה אתרים ברחבי כרתים שלא כדאי להחמיץ:

1. אתר ארכיאולוגי: קנוסוס

מן התרבות המינואית שהתפתחה בכרתים ורווחה באי בתקופת הברונזה נותרו שרידים רבים ברחבי האי. האתר החשוב מכולם, שמהווה אתר חובה עבור כל מבקר בכרתים, הוא ארמון קנוסוס. קנוסוס (Knossos) שימשה ככל הנראה כמרכז הפוליטי והמסחרי של התרבות המינואית. הארמון רחב הידיים התגלה בראשית המאה העשרים על ידי ארתור אוואנס האנגלי. החפירות החלו במרס 1900 ולאחר חודש כבר נחשף אולם הכס, בו נמצא כס המלכות המקורי של המלך מינוס. הארמון נראה כמו מבוך מורכב עם אולמות, חדרי מגורים, מחסנים, סדנאות בהן עבדו קדרים וצורפים ועוד. הקירות מכוסים בציורים שמתארים את החיים בכרתים בתקופת הברונזה המאוחרת. יש לציין שאוואנס שיחזר את המקום בצורה שנויה במחלוקת: הוא יצר מחדש חלקים רבים על סמך דמיונו, עשה שימוש רב בבטון והביא אמנים שציירו מחדש את הפרסקאות. כל אלה הפכו את המקום למרשים יותר, אבל הם פוגעים באותנטיות וייתכן שחוטאים למציאות. הארמון שוכן על גבעה כחמישה קילומטרים מדרום להרקליון, וניתן להגיע אליו באוטובוס שיוצא מהעיר מדי רבע שעה.

 

הכניסה הצפונית של הארמון בקנוסוס. שחזור שנוי במחלוקת

 

רבים מהממצאים שנתגלו בקנוסוס, בהם ציורי הקיר המרשימים, הועברו למוזיאון הארכיאולוגי בהרקליון, בו נמצא האוסף הגדול בעולם של אמנות מינואית. זהו אתר חובה לכל חובב ארכיאולוגיה. מידע נוסף באתר האינטרנט.

2. עיר: חניה
חניה (Chania) היא ללא צל של ספק המצודדת בערי כרתים. על אף שהיא שוכנת במערב האי וטיסות השכר מישראל נוחתות במרכזו כדי לעשות את המאמץ ולבקר בעיר. העיר ידעה היסטוריה סוערת והיתה נתונה תחת כיבוש ונציאני וכיבוש תורכי, אשר הותירו את חותמם על העיר. המבנים הוונציאניים הם הדומיננטיים בעיר ומקנים לה את חינה הרב. בין האתרים שלא כדאי להחמיץ במהלך הביקור בעיר ניתן למנות את השוק המקורה הגדול; רחוב הלידון, בו יש הרבה מסעדות לצד חנויות תכשיטים ומזכרות; הנמל היפהפה; מחסני הנשק הוונציאניים והעיר העתיקה, שבסמטאותיה יש תמהיל של מבני ונציאניים ותורכיים מרשימים, חנויות מיוחדות ומסעדות אלגנטיות.

העיר העתיקה של חניה. מומלץ לטייל לאורך קו המים ולעצור באחת הטברנות מול הים | צילום: Damianos Chronakis

הדרך המהנה ביותר ליהנות מהעיר היא בשוטטות חסרת מטרה, אבל אפשר גם לבקר במוזיאונים של חניה, בהם המוזיאון לארכיאולוגיה, המוזיאון הימי ומוזיאון כרתים, ולא לפסוח על בית הכנסת עץ החיים, תזכורת לקהילה היהודית שחיה בעיר עד להשמדה בשואה ב-1944.

3. שייט: האי ספינלונגה
ממזרח לכרתים נמצא האי הסלעי ספינלונגה (Spinalonga), המכונה אי המצורעים מאחר ושימש כמושבת מצורעים עד 1953. על האי יש מצודת מרשימה שבנו הוונציאנים ב-1579. מאוחר יותר עברה המצודה לידי התורכים וב-1903 הקימה ממשלת יוון במקום מושבה למצורעים. במקום יש בית קברות בו נקברו מצורעי האי. ניתן להגיע לאי בשיט הנמשך כ-15 דקות מעיירת הנופש אלונדה. זהו אחד מטיולי היום הפופולריים ביותר באי והשיט אליו הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה.

מנזר ארקדי. מעוז ההתנגדות לכיבוש התורכי

4. מנזר: מוני ארקדי
מוני ארקדי (Moni Arkadhi) שבחוזר תימנו הוא אולי לא המנזר היפה ביותר בכרתים, אבל הוא הפך לאתר חובה בשל ההיסטוריה שלו, לאחר שהפך לסמל ההתנגדות לכיבוש התורכי. ב-9 בנובמבר 1886, כאשר הצבא התורכי הגיע לצור על המנזר, נלכדו בתוכו מאות לוחמים וכן נשים וילדים. כאשר התורכים החלו לטבוח ביושבי המנזר פוצץ אחד המורדים את אבק השריפה שנותר במנזר. יושבי המנזר העדיפו להתאבד ובלבד שלא ליפול בידי התורכים. מאז המנזר מהווה סמל לגבורה ולחופש. ניתן לבקר במחסן אבק השריפה שנמצא בצד הצפוני של מכלול המנזר. בחצר המנזר ניצבת גם כנסייה מרשימה מ-1587 שכדאי לבקר בה, ויש גם מוזיאון קטן שבו, בין היתר, מוצגים בגדים שמוכתמים בדם קורבנות הטבח. המנזר שוכן על רמה נמוכה במרחק 25 קילומטר מרתימנו.

5. טרק: קניון סמאריה
קניון סמאריה (Samaria Gorge), שאורכו 16 קילומטר, נחשב לקניון הארוך ביותר באירופה (אם כי הדעות על כך חלוקות). זהו מסלול ההליכה הפופולרי ביותר בכרתים, עם כ-400,000 מטיילים מדי שנה. אבל אל תתנו להמוני התיירים להטעות אתכם: מדובר במסלול לא פשוט, שההליכה בו נמשכת כחמש-שש שעות על קרקע סלעית. הערוץ מתחיל בקצה מישור אומלוס שבהרים הלבנים ומסתיים בכפר איה רומלי שעל שפת הים. במהלך ששת הקילומטרים הראשונים הערוץ רחב ופתוח. קצת אחרי הכפר הנטוש סמאריה, מתחיל הקטע הדרמטי של הערוץ, שמגיע לשיאו בשערי הברזל. זהו הקטע הצר ביותר בקניון, 3.5 מטרים בלבד מפרידים בין המצוקים שמתנשאים לגובה 300 מטר, הנחל ממלא את המרווח בין המצוקים וקרש עץ מוביל את המטיילים מעל המים לצד השני. אחרי שחוצים את שערי הברזל הקניון נפתח שוב אל עמק רחב יותר בו נמצאים שרידי הכפר העתיק איה רומלי, ומשם מצפה למטיילים הליכה של שני קילומטרים עד סוף המסלול.

קניון סמאריה. הטרק הפופולרי ביותר בכרתים

הטיול בקניון מומלץ בעיקר באביב, אז יש במקום פריחה נהדרת של פרחי בר. בקניון ניתן גם לפגוש מינים שונים של בעלי חיים, בהם עז הבר הנדירה קרי קרי, אם כי הסבירות לפגשה אינה גבוהה. ניתן להגיע לקניון סמאריה במסגרת טיול מאורגן או לנסוע באופן עצמאי מחניה לאומלוס, באוטובוס שיוצא שלוש פעמים ביום והנסיעה בו נמשכת כשעה. לא ניתן להישאר ללון בקניון ולכן כדאי לצאת מוקדם בבוקר על מנת להשלים את המסלול. הטיול במקום אפשרי בחודשים מאי-אוקטובר.

6. פיקניק: אגם קורנס
אגם קורנס (Kournas), ששוכן במרחק ארבעה קילומטרים מגיאורגיופוליס שבמחוז חניה במערב כרתים, הוא פינת חמד אמיתית ונקודה אידיאלית לפיקניק משפחתי או לעצירה בדרך לחניה. זהו האגם היחיד בכרתים המכיל מים מתוקים, והשילוב של האגם השלו עם ההרים והגבעות הסובבים אותו הופך את המקום לאחד הפסטורליים באי. כדאי מאוד להצטייד בראש בכל מה שדרוש לארוחה קלה ולערוך במקום פיקניק, אבל יש גם טברנות שמציעות אוכל מקומי למי שלא הגיע מצויד. ניתן להשכיר סירות פדלים במקום ולשוט באגם, ומי שלא מסתפק בזה יכול לצאת להליכה בת כשעה בשביל המקיף את האגם. אפשר גם לשחות במים הצלולים, להשתזף (בקיץ ניתן לשכור במקום מיטות שיזוף ושמשיות) ולהאכיל את הברווזים שחיים באגם.

אגם קורנס המוקף הרים. לשחות, להשתזף ולהאכיל את הברווזים

7. טבע: רמת לאסיתי
רמת לאסיתי (Lasithi) שבפנים האי, במחוז הנושא את אותו שם, היא מאתרי הטבע היפים בכרתים. זוהי רמה שטוחה ופורייה ובה מטעי אגס ותפוח, עצי שקד ושדות המוקפים בהרים וטבעות של כפרים. האזור נודע בטחנות הרוח הוונציאניות מהמאה ה-15, למרות שרק טחנות בודדות נותרו בו. בכל זאת, כדאי מאוד לבקר באזור בשל הנופים היפים, שהופכים למרהיבים ממש בזמן פריחת האביב. אתר התיירות המפורסם ביותר באזור הוא המערה הדיקיתאית, שנחשבת למקום הולדתו של זאוס. כדאי לבקר גם בכפרים שברמה ולהתרשם מאורח החיים המסורתי שעדיין מתנהל ברבים מהם.

חוף אלפוניסי. חול ורדרד ומי טורקיז

8. חוף: אלפוניסי
בכרתים יש לא מעט חופים יפים והבחירה בחוף המושלם היא לא קלה. באופן כללי ניתן לומר כי החופים המוצלחים יותר (והמפותחים פחות) נמצאים בדרום האי. אחד החופים היפים ביותר הוא חוף אלפוניסי (Elafonisi) שבפינה הדרום מערבית של האי, 76 קילומטרים מדרום מערב לחניה. לחוף יש מראה טרופי, עם חול ורדרד ומים חמימים ורדודים בצבע טורקיז. בסמוך לחוף יש אי קטן באותו שם אליו ניתן להגיע בהליכה במים הרדודים. המים הרדודים והעצים המצלים הרבים הופכים את החוף לאידיאלי לבילוי עם ילדים קטנים. הצד המזרחי של החוף מאורגן ומסודר, עם שמשיות, מקלחות, שירותי הצלה, וקיוסקים. החוף בצד השני של האי פחות עמוס וממוסחר ויותר בתולי. לחוף מגיעים אוטובוסים רבים של תיירים, שעוזבים בשעות אחר הצהריים. כדי ליהנות באמת משקט ושלווה כדי להמתין לשעה 16:00, בה מרבית האוטובוסים עוזבים, ולבלות במקום עד השקיעה.

,תושב הכפר אנויה. לספוג את האווירה של כרתים האותנטית | צילום: Claude et Sylvie

9. כרתים הכפרית: הכפרים ההרריים
ביקור בכרתים לא יהיה שלם בלי ביקור בכפרים ההרריים היפים בהם ניתן לספוג משהו מהאווירה של כרתים האמיתית, או לפחות כרתים כפי שאנו רואים אותה בעיני הדמיון: סמטאות צרות, עצי דולב מצלים, בתים לבנים שדלתותיהם צבועות כחול, גברים בתלבושות מסורתיות, זקנות לבושות שחורים אורגות שטיחים או רוקמות. הכפר ההררי המפורסם ביותר בכרתים הוא אנויה (Anogeia) שבמחוז רתימנו. הכפר שמוקף בשטחי מרעה בהם משוטטות כבשים ועזים מפורסם במוצרי האריגה ובשטיחים שנמכרים בו. בנוסף, נערכים במקום ערבים מיוחדים שנועדו להציג לתיירים את "כרתים האותנטית", עם מוזיקה, ריקודי עם ומאכלים מקומיים. אחד מיתרונותיו הגדולים של הכפר הוא הנוף ההררי הנפלא בו הוא שוכן. כפר מפורסם נוסף הוא קריטסה (Kritsa) שבאזור איוס ניקולאוס. הכפר שמשקיף על החוף מפורסם גם הוא באריגים שנמכרים בו, וכן במוצרי הרקמה. אבל האמת שהיא שאין צורך לבקר בכפרים מפורסמים, התענוג הגדול ביותר הוא לגלות כפרים שלא שמעתם עליהם מעולם, וסביר להניח שהם יהיו יותר אותנטיים מכל הכפרים התיירותיים שמופיעים במדריכי התיירים.

פארק המים בחרסוניסוס. מגלשות, בריכות ושעשועי מים

10. עם ילדים: אקווריום ופארק מים
בכרתים האטרקציה העיקרית היא החופים, אתרי הטבע והאתרים הארכיאולוגיים, ולרוב אין צורך בפעילויות מיוחדות שיעסיקו את הילדים. עם זאת, בבילוי משפחתי לפעמים יש צורך לשבור את שגרת הטיול. לטובת המטיילים בכרתים עם ילדים האקווריום בחרסוניסוס (Aquaworld Aquarium) עונה על הצורך הזה. האקווריום המוצלח מציג את היצורים הימיים באזור כרתים – מצבי ים, דרך שלל דגים צבעוניים ועד לתמנונים, לובסטרים ומינים נוספים. בנוסף, יש במקום תצוגה מרשימה של זוחלים. אפשר להשתתף גם בהאכלה של החיות. במקום ניכרת אהבה ודאגה רבה לבעלי החיים והמדריכים הידידותיים חולקים עם המבקרים ידע רב שמעשיר את הביקור, אתר אינטרנט. אטרקציה נוספת בחרסוניסוס לילדים ולמתבגרים היא פארק המים Aqua Plus, המעוצב כגן טרופי עם שפע של מגלשות מים מסוגים שונים, מסלולי אבובים, בריכות ושאר שעשועי מים,. אתר אינטרנט.


 

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.