תפריט עמוד

אנרגיית החיים

זרימת האנרגיה לגוף צריכה להיות רציפה והרמונית. אבל מה קורה במצב של חוסר איזון אנרגטי וכיצד נדע לכמה אנרגיה זקוק הגוף ממזון ומנשימה? גלעד שדמון, מייסד ומנהל מכללת מהות, מביא את הגישה ההוליסטית

"דאו הוליד את האחד. האחד הוליד את השניים. השניים הולידו את השלושה. השלושה הולידו את כל היצורים, גבם אל הצל – יין, ופניהם אל האור – יאנג. ההתאמה שבינם היא נשמת החיים, האנרגיה, שאין בה גשמיות" (לאו דזה)

היפנים קוראים לזה "קי", ההודים "פראנה" והיהודים "כוח החיים". אלו הם ניסיונות עקרים להגדיר כוח שאין דרך להבינו. הסינים הקדמונים קראו לזה "צ'י", והגדירו אותו כ"משהו שאינך יכול להגדיר".

זרימת האנרגיה
זרימה היא הכוח המשלים את היין והיאנג, שביחד איתם הופכת לאחד – לאנרגיה הזורמת. הרפואה ההוליסטית מתייחסת לזרימת האנרגיה. בכדי לשמור על בריאות ועל מהלך תקין של החיים, זרימת האנרגיה צריכה להיות רציפה והרמונית. כמו בתחומי חיים אחרים, ההתפתחות לכיוון המדעי, המתועש, ה"תרבותי", מרחיק את האדם מההקשבה לעצמו ולצרכיו, מהאיזון בין חלקי אישיותיו. המצב הבריא ביותר לגוף הוא זרימה – התרוקנות והתמלאות.

במצבים של חוסר איזון אנרגטי הגוף מגיב בכיווץ, שגורם לשמירת האנרגיה בגוף, אך גם לכאב. תגובה שכיחה למצב של חוסר איזון אנרגטי היא התעוררות של סימפטומים רגשיים, כגון דיכאון, תסכול, פחדים או חרדות. לעומת זאת, במצבים של עודף אנרגיה האדם חש מלאות בבטן העליונה, עצבנות, חשיבה שלילית, עודף מחשבות שאינו יכול להפסיקן, כעס על הסובבים אותו או ייסוריי מצפון. במצב כזה יכולת הספיגה של האדם היא מינימלית. הוא לא יקשיב לאחרים, ירבה לפטפט וישתדל להפגין נוכחות באופן אגרסיבי. זוהי דרכו לנסות לפרוק את עודפי האנרגיה.

טעינת הגוף באנרגיה נעשית כאשר המוח נמצא בתדר נמוך. זו הסיבה שילדים קטנים זקוקים ליותר שעות שינה מאשר מבוגרים. הגדילה דורשת כמויות אדירות של אנרגיה, ומומלץ לא להעיר ילד באמצע השינה. לאדם שאינו ישן דיו מומלץ לתרגל מדיטציות הקשורות להרפיה ופריקת מתחים. רגיעה והרפיה גורמות לפתיחת המערכת האנרגטית של האדם, ומאפשרות קליטה ישירה של אנרגיה.

נשימה ומזון
לאורך כל החיים אנחנו נושמים באופן רציף, ובכך מחדשים את מלאי האנרגיה בגופנו. הנשימה עוזרת להיות בהרמוניה עם הסביבה ולהסתגל אליה. האוויר מכיל את האנרגיה שנספגה בו, ולכן יש חשיבות לסוג האוויר החודר לגוף. כיוון שעל חוף הים יש כמויות עודפות של אנרגיה, לאנשים הסובלים מחוסר אנרגטי מומלץ לטייל לעיתים קרובות על חוף הים, ולנשום נשימות עמוקות.

המזון, שספג חיוניות מהאדמה, מהאוויר ומהשמש, מספק גם הוא את האנרגיה הדרושה לגוף. מדענים מודדים את כמויות האנרגיה הנמצאות במזון דרך יחידות של קלוריות, ואילו ברפואה ההוליסטית מתחשבים במדד נוסף – מידת החיוניות של המזון. אין עדיין כלי מדויק למדידת החיוניות, אולם אפשר לחוש אותה בזמן הארוחה.

אפשר לבחון את רמות האנרגיה שהגוף סופג בעזרת שני מדדים – כמותי ואיכותי. אדם ממוצע נזקק לחצי קילוגרם מזון מוצק ביממה; ניתן לחיות ללא מזון כ-40 יום, בתנאי שיש אספקה רצופה של מים. האדם צורך כשני ליטרים של נוזלים ביממה, אם כוללים את הנוזלים המצויים בפירות, בירקות וכדומה; בתנאי מזג אוויר נוחים אפשר לחיות כארבעה ימים ללא נוזלים.

בנשימה אחת מתחלף כחצי ליטר אוויר, ואנו נושמים 16 נשימות בדקה. בדקה אחת נזדקק לשמונה ליטרים של אוויר. על פי חישוב זה נזדקק ביממה ל-11,520 ליטר של אוויר. ללא אוויר עלול להיגרם נזק בלתי הפיך למוח לאחר ארבע דקות, תלוי עד כמה הוא מרוגש ומהי צריכת החמצן של גופו.

אדם המצליח להתחבר למקור ישיר של אנרגיה זקוק לכמות מועטה יותר של אנרגיה מ"יד שנייה" – דרך מזון, שתייה ואוויר. לאיזה נפח של רגיעה ושלווה זקוק האדם בכדי לספוג אנרגיה באופן ישיר, ללא מתווכים? וכמה זמן ניתן לחיות בלי רגיעה? סיפורים על הרבנים הגדולים מגלים שהם הסתפקו בכמויות מועטות מאוד של מזון. משה שהה 40 יום על הר סיני, רבי שמעון בר-יוחאי ובנו רבי אלעזר שהו תשע שנים במערה, במהלכן הם אכלו חרובים ושתו מי מעין בלבד.

סדר עדיפות אנרגטי
היום מרבים לשבח את התזונה הנכונה ואת איכות הסביבה, האוויר והמים. הגישה ההוליסטית אינה פוסלת את המרכיבים הללו, אלא מציבה אותם במקום הראוי בסדר העדיפויות. מקורות האנרגיה החומריים חשובים, אבל ישיבה על ראש הר ירוק, שתיית מיץ ירקות בכל בוקר וחוקן פעמיים בשבוע לא יביאו מרפא לכל תחלואינו. כשאדם נמצא במצב של מחלה כדאי להשתמש בכל האמצעים, כולל תזונה טבעית ואורגנית, מלאה בחיוּת ובכוח. אבל אין טעם להתרוצץ ברחבי הארץ בחיפוש אחר עגבניה אורגנית, כשאפשר ליהנות ללא מאמץ ממלפפון טעים, המכיל מעט חומרי ריסוס. אם רק נזכור ליהנות מהאכילה ולהעריך את המלפפון (למרות שלא גודל באופן אידיאלי) – מעט הכוח שיש באותו מלפפון יתרום לאנרגית הגוף הרבה יותר מאשר עגבניה אורגנית שהושגה במאמץ.

אם המחיר שעלינו לשלם בכדי להתרחק מגורמים המזיקים למזון, למים ולאוויר עלול להביא לפגיעה נפשית, עד כדי אובדן השלווה והביטחון, שכרנו עלול לצאת בהפסדנו.

_____

הכותב הוא מייסד ומנהל מכללת מהות המכשירה מטפלים הוליסטים

כתבה פרסומית

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.