תפריט עמוד

ערים על קו המים

"יושב בסן פרנסיסקו על המים, שוטף את העיניים בכחול ובירוק", כך שר אריק אינשטיין. אבל לא רק סן פרנסיסקו יושבת על המים - הנה חמש ערים שהחיים בהן מתנהלים ממש על המים

בין אם מדובר בים או באגם, לערים ששוכנות באזור חוף יש קסם מיוחד. הקרבה למים מושכת את תושבי המקום ותיירים כאחד, ומבטיחה ערים תוססות עם בתי קפה, מסעדות, מרכזי תרבות, שווקים והרבה התרחשויות. הנה חמש ערים שהחיים בהן מתנהלים ממש על המים:

שטוקהולם: מפרצים, אגמים, תעלות
בירת שוודיה לא יכלה למצוא לה מיקום מושלם יותר – סביב עיר ימי ביניימית יפהפייה, גמלה סטאן, מתפרשת העיר סטוקהולם על פני 14 איים ושולחת זרועות אל חצאי איים. ממעוף הציפור שטחיה הבנויים סרוגים בתוך מרבד כחול וירוק של פארקים, איים מיוערים, שדות, מפרצים, ים, תעלות וסכרים. העיר שוכנת במקום המפגש של האגם מלארן עם הים הבלטי. מרכז העיר הגיאוגרפי ממוקם ממש על המים, על מפרץ בשם רידארפיארדן ("בריכת האבירים"), שהוא שלוחה של אגם מלארן שדרכה זורמים מי האגם מזרחה אל סאלטכן (Saltsjön – "הים המלוח") שבתורו מפריד בין העיר ובין הים הפתוח.

שטוקהולם. מרכז העיר ממוקם ממש על המים | צילומים: שאטרסטוק

שטוקהולם היא פשוט עיר שחיה על המים. תעלות מבתרות את העיר לאורכה ולרוחבה ובין חלקי העיר, הממוקמים על איים שונים, מחברים גשרים. אחד התענוגות הגדולים בעיר הוא לחצות את הגשרים או לצעוד לצד התעלות ולהביט על נופי העיר והמים המרהיבים, על הפארקים הירוקים ועל הבניינים המעניינים שמשתקפים במים. האיים של שטוקהולם ייתנו לכם שפע של תעסוקה. גמלה סטאן (Gamla Stan), העיר הימיביניימית העתיקה של סטוקהולם, היא יעד פופולרי לשיטוטים נעימים ברגל, בין חנויות, מסעדות, בניינים עתיקים מלאי קסם, סמטאות ציוריות מרוצפות אבן וגלריות לאמנות. באי יורגארדן יש שני מוזיאונים פופולאריים, אחד מהם מוקדש לאוניית הקרב ואזה והשני, מוזיאון סקאנבן, הוא המוזיאון הפתוח הראשון בעולם, שמציע הצצה אל שוודיה הכפרית של פעם. אפשר גם לשוט לאיים השכנים, שמחוץ לעיר, שכן ארכיפלג שטוקהולם כולל 24 אלף איים, איונים וסלעים בים הבלטי.

סידני: דיאלוג בין ים ליבשה
סידני נהנית ממיקום מדהים באחד המפרצים המרהיבים ביותר בעולם. כאן הצליחו ליצור דיאלוג נפלא בין הים והיבשה, בין הטבע לבין הפיתוח העירוני. למרות שזוהי עיר קוסמופוליטית ושוקקת, שורה על העיר אווירה שלווה ונינוחה בשל הנמל, שהוא מקום מצוין לטייל בו, לצאת ממנו לשיט או פשוט לשבת באחד מבתי הקפה הרבים שמקשטים אותו ולהתבונן בנוף. ואיזה נוף: הים הכחול, בית האופרה, קו הרקיע המרשים של סידני. דרך נוספת ליהנות מהנוף היא לשוט במעבורת היוצאת מסירקולר קיי למאנלי ובדרך לראות את החופים היפים של העיר, שכונות העיר, בית האופרה, הגנים הבוטניים, גשר הארבור וקו הרקיע הנישא של סידני. וההרפתקנים יכולים לטפס על גשר הארבור (ישנם סיורים מודרכים שנמשכים 3.5 שעות במהלכם מטפסים לראש קימור הגשר) ולהביט על העיר מלמעלה. אחרי טיפוס כזה, מומלץ להירגע באחד החופים המפורסמים של העיר, כמו בונדי או ברונטי.


גשר נמל סידני, קו הרקיע של העיר ומשמאל – בית האופרה שהפך לסמלה של סידני

שיקגו: החיים לצד האגם
העיר הגדולה, ששוכנת לגדות ימת מישיגן, היא עיר תוססת ומלאת חיים, עם המון פארקים ירוקים, מוזיאונים מצוינים וארכיטקטורה מעניינת. המראה של קו הרקיע של שיקגו, עם שלל גורדי השחקים, המזדקר מעל ימת מישיגן הפסטורלית, מרשים מיוחד. האגם מהווה חלק בלתי נפרד מחיי העיר: התושבים שוחים בו, מטיילים סביבו ברגל ובאופניים, נחים על כסאות החוף ובוהים במים או אוכלים באחת המסעדות מהן נשקף נוף האגם. חלק מהריאות הירוקות בעיר נהנות גם הן מסמיכות לאגם ומספקות מקום טוב לנוח בו מהמולת העיר, ובשיקגו, כידוע, יש לא מעט המולה. לינקולן פארק משתרע על פני 4.9 קילומטרים רבועים לחופי אגם מישיגן, ויש בו מגרשי ספורט רבים, כמה חופים ציבוריים, במת מופעים, חממה, גן בוטני וגן חיות. אתר בילויים נוסף לשפת האגם הוא נייבי פיר (Navy Pier), מזח שעמד נטוש במשך שנים ובשנות התשעים עבר שיפוצים שהפכו אותו לאזור בילויים פופולרי. במקום ישנם בתי קפה, מסעדות, חנויות, פארקים ציבוריים, מוזיאון ילדים, מוזיאון ויטראז'ים, קולנוע IMAX, תיאטרון, במות בידור , גן בירה בו מתקיימות הופעות, גלגל ענק ומתקני שעשועים. מן המזח ניתן לצאת גם לשיט באגם.


קו הרקיע של שיקגו, עם שלל גורדי השחקים, מעל ימת מישיגן הפסטורלית

סן פרנסיקו: גשר הזהב יפה כמו סרט
"יפה בסן פרנסיסקו על המים", שר אריק איינשטיין, והוא ידע על מה הוא מדבר. סן פרנסיסקו היא אחת הערים הכי יפות ושובות לב בארצות הברית, ולמיקומה במפרץ סן פרנסיסקו יש חלק לא מבוטל בכך. עיר הגבעות מציעה משהו לכל אחד: חופים ארוכים ויפים, שבילי הליכה, רחובות מפותלים מהם נשקף נוף מרהיב, בתים ויקטוריאנים, גורדי שחקים, פארקים נהדרים ועוד. סמוך למים יש לא מעט אתרי תיירות שנהנים מהקרבה לים – בניין המעבורת ומרכז הקניות הצמוד לו, בו מתקיים שוק איכרים נהדר, פארק אקווטיק שכולל רצועת חוף, ספינות עתיקות ומוזיאון ימי המכיל מוצגים העוסקים בבניית אוניות, גשר הזהב היפהפה ורציף הדייגים, בו יש הרבה מסעדות, מרכז קניות, אקווריום ענק ומופעי רחוב, אך האטרקציה העיקרית בו היא מושבת אריות הים הגדולה שמתגוררת במקום.


"יפה בסן פרנסיסקו על המים", שר אריק איינשטיין וצדק בכל מילה

ריו דה ז'ניירו: חם, מתחממם, לוהט
לפעמים נראה שבריו דה ז'ניירו החיים מתנהלים בחוף הים. אין עוד מקום שבעולם שבו יש סצנת חוף לוהטת כל כך. כאן אפשר לפגוש את תושבי העיר בדרגות שונות של לבוש, משחקים כדורגל או כדורעף, חובטים במטקות, משחקים בקלפים, עושים על האש או סתם משתזפים. הטיילות המרוצפות והיפות שלאורך החופים מלאות ברוכבי אופניים, מחליקי רולר בליידס, זוגות שיצאו להליכה רומנטית למול השקיעה וגם יצאניות שמנסות למצוא לקוחות. האווירה בחופי בעיר תמיד תוססת ושמחה – יש מוזיקה, יש מופעים, יש ריקודים וגם אוכל יש. בחופי העיר יש תמיד דוכנים, שמוכרים הכל – מאננס וקוקוס, דרך תירס וגבינה מותכת בגריל ועד לבירות וקפריניות. החופים הפופולאריים ביותר בעיר הם קופאקבנה, לבלון ואיפנמה, אליו מגיעים היפים והעשירים.

ריו דה ז'ניירו בשעת ערב

בתמונה הפותחת: גשר שער הזהב, המפרץ וגורדי השחקים של סן פרנסיסקו


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.