תפריט עמוד

שווייץ: נופים ומפלים בעמק לאוטרברונן

עמק לאוטרברונן ואזור יונגפראו שבאלפים הברניים בשווייץ, הם תמצית של כל הטוב שיש למדינה להציע. נופים מרהיבים, שפע של מסלולי הליכה, עיירות מקסימות, מחלבות נהדרות בצד הדרך ותחבורה ציבורית מצוינת שמאפשרת להגיע לכל פינה באזור בקלות

בנופים של שווייץ קשה להתחרות. פסגות מושלגות, יערות ירוקים, כפרים ציוריים עם בקתות עץ, פרות שמנות רועות באחו, אגמי טורקיז ומפלים שוצפים. עמק לאוטרברונן שבאזור היונגפראו מהווה תמצית מושלמת של כל היופי הזה. העמק נמצא למרגלות הפסגות האדירות של האזור: יונגפראו (Jungrau) מונך (Monch) ואייגר (Eiger). העיירה המרכזית של העמק היא לאוטרברונן, השוכנת בפתחו של העמק. זוהי עיירה קטנה, בת 900 תושבים בלבד, והיא נראית כאילו ציירו אותה עבור גלוית נוף שוויצרית. אם צריך לבחור מקום אחד לבלות בו את החופשה בשווייץ, זהו המקום. אפשר לבלות כאן שבוע ויותר, ורבים, בהם כותבת שורות אלו, מוכנים לבלות במקום את שארית חייהם. זהו בסיס מצוין ליציאה לטיולים באזור, ולצד מסלולים רבים שיוצאים ממש מהעיירה, למסלולים רבים אחרים ניתן להגיע ברכבת, רכבל או אוטובוס דואר – כולם יוצאים מהעיירה.

ללאוטרברונן ניתן להגיע ברכבת מאינטרלקן (Interlaken) השכנה, עיר מקסימה השוכנת בין שני אגמי טורקיז – ברינץ וטון. הנסיעה בת 25 הדקות היא נסיעה נופית נהדרת שבסופה יתגלו לכם בזה אחר זה מפלים הזורמים מפסגות ההרים אל העמק. לאוטרברונן הוא עמק המפלים. בעמק זורמים 72 מפלים נהדרים. הגדול והמרשים מכולם הוא מפל שטאובך (Staubbach), שנופל מגובה 299 מטר. כשמתקרבים לתחנת הרכבת של לאוטרברונן, כבר ניתן לשמוע את שאון נפילתו של המפל. נקודת התצפית הטובה ביותר על המפל היא בית הקברות של לאוטרברונן. זה מה שנקרא מנוחה נכונה.

מפלי טרומלבך. עשרה מפלים ספיראליים, שיורדים בצורות שונות בנקיקי הסלע שבערוץ | צילום: יניב שאואר

מפל שטאובך הוא אולי המרשים מכולם, אבל בעמק יש לא מעט מפלים נוספים ששווים ביקור, בהם מפלי טרומלבך (Trummelbach) המפורסמים. מדובר בעשרה מפלים ספיראליים, שיורדים בצורות שונות בנקיקי הסלע שבערוץ, ובזרימה אדירה. מגיעים אליהם באמצעות מעלית הרים, שעולה דרך נקיק הסלע. את הירידה בחזרה למטה מומלץ לעשות דווקא ברגל. אפשר להגיע למפלים ברכב או באוטובוס דואר, אך הרבה יותר נחמד ומהנה לעשות את הדרך ברגל מלאוטרברונן. הדרך אמורה להימשך כחצי שעה עד שעה של הליכה נינוחה. אנחנו, שצעדנו בה ביום אביבי נעים, זכינו במהלך הדרך לראות שמיים כחולים שנצבעו בים של מצנחי רחיפה, שמענו את דנדוני הפעמונים של הפרות שרעו באחו, ואף טבלנו את רגלינו בנהר קרחוני שוצף. קשה לחשוב על דרך נעימה יותר להיכרות ראשונית עם העמק.

פלגי מים משובבי נפש בדרך למורן | צילום: יניב שאואר

טיולים בסביבה
מלבד הטיול הקצר למפלי טרומלבך, האזור מציע אינספור מסלולי הליכה בדרגות שונות, לצד אטרקציות לכל המשפחה. אנחנו זנחנו את התוכניות שלנו להרחיק מן האזור והקשבנו להצעתה של פקידת הקבלה הלבבית מהמלון, שהציעה לנסוע ברכבל מלאוטרברונן לגרוטשלפ ( (Grutschalp, נסיעה שנמשכת דקות אחדות. מגרוטשלפ צעדנו לכיוון הכפר הציורי מורן (Murren) במסלול שכלל הליכה ביערות, תצפית נפלאה על פסגות האזור ופלגי מים משובבי נפש לאורך הדרך. בדרך שמחנו לגלות מחלבה משפחתית קטנה בה מכרו יוגורט סמיך ונהדר, הטוב ביותר שטעמנו מימינו, וסוכריות חמאה נימוחות. גם הגשם השוטף שהחל לרדת לא פגם בהנאתנו. הטיול המשיך בנסיעה ברכבל מהכפר מורן לכפר גימלוולד, שאין בו לא כבישים ולא מכוניות, רק שבילים מתפתלים בהר הירוק ובקתות עץ נטועות ברקע. הגשם פסק, האוויר היה צלול, ואת השקט המופתי הפרו רק געיותיהן של הפרות שטיילו באחו הרטוב. אחרי שוטטות קצרה בכפר הגענו למסעדה כפרית, ומיהרנו להתחמם ליד האח עם קערת מרק מהביל, מה שהיווה סיום מושלם ליום טיול נהדר.

ממרפסת התצפית שביונגפראויוך נשקף נוף נפלא של קרחון האלטש | צילום: יניב שאואר

מלבד המסלול המוצע, יש באזור שפע של מסלולי הליכה ברמות שונות, כולם מהנים ומסומנים היטב. האזור מציע עוד שפע של אטרקציות שאסור להחמיץ, כמו טיול ברכבת שיניים ליונגפראויוך, שם נמצאת תחנת הרכבת הגבוהה באירופה (3,454 מטר). לפני הכל, כדאי לגשת למרפסת התצפית במקום, שמציעה נוף נפלא על קרחון אלטש, הקרחון הארוך ביותר באירופה. לאחר מכן, אפשר לבחון את שלל הפעילויות שיש למקום להציע: גלישה במזחלות שלג ובמזחלות רתומות לכלבים, אומגה מעל השלג, מערת קרח עם פסלי קרח ועוד. אם לא מאסתם בשלג (ואיך אפשר?), כדאי לבקר גם בפסגת שילטהורן, המתנשאת לגובה 2,960 מטר. שם צולם סרטו של ג'יימס בונד "בשירות הוד מלכותה". המקום מפורסם במסעדה המסתובבת שלו, שממנה נשקף נוף פנורמי נפלא של האזור. לבילוי רגוע יותר אפשר לנסוע ברכבת לאינטרלקן השכנה, ושם לצאת לשיט נעים על אחד מן האגמים ברינץ או טון. אם אתם מצוידים בילדים וברכב, אל תחמיצו ביקור במוזיאון הפתוח בלנברג, בו ניתן להתרשם מהחיים הכפריים בשווייץ בשנים עברו, ולהשתתף בהכנת גבינות, אפיית לחם ועוד.

מחפשי הריגושים יכולים לעסוק באזור בשפע של פעילויות ספורט אתגרי, ממצנחי רחיפה, דרך קפיצות בנג'י ועד לרפטינג סוער. ברחוב הראשי של לאוטרברונן יש סוכנות ספורט אתגרי בה ניתן להירשם לכל הפעילויות.

מלון שטאובך. מרפסות המלון נשקף נוף נהדר של המפל ושל פסגת היונגפראו | צילום: באדיבות מלון Staubbach

איפה ישנים?
בכפרי העמק יש מלונות, פנסיונים וחדרים להשכרה. העיירה לאוטרברונן היא נקודת מוצא מצוינת לטיולים באזור, והיא מקושרת לכל האזור ברשת ענפה של תחבורה ציבורית. בעיירה יש כמה מלונות, אני ממליצה על מלון Staubbach ששוכן ממש מול המפל הנושא את אותו שם. ממרפסות המלון נשקף נוף נהדר של המפל ושל פסגת היונגפראו. זהו מלון פשוט ולא יקר, שמציע גם ארוחת בוקר עשירה, לאונג' נעים ושירות לבבי.
אתר המלון


שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...