תפריט עמוד

תמונה שווה אלף דגים

במשך שלושה ימים ולילות עשרות צלמים מהארץ ומהעולם ירדו שוב ושוב אל מתחת למים במפרץ אילת וחזרו עם צילומים מרהיבים, שהתחרו בתחרות בינלאומית שנחשבת לאוסקר של הצילום התת ימי - אפסון הים האדום

בעלטה מוחלטת עשרות בני אדם בחליפות צלילה ומשקפות, אוחזים בזרועות מתכתיות אימתניות המטלטלות משני צדי גופם כאילו היו תמנוני ענק, נעלמו במצולות הים. שם, בין אלמוגים לספינה טרופה, לצד דגים צבעוניים ושושנות ים, הציידים הנחושים נסחפים למצולות בעקבות תשוקתם. לחיצה על ההדק ועוד אחת ועוד, הכל בניסיון ללכוד את הרגע המושלם מתחת למים.

לגלריית תמונות מתוך התחרות – לחצו כאן

זו השנה השישית בה עשרות צלמים מרחבי העולם ומהארץ מגיעים לחופי אילת כדי להיכנס ולצאת שוב ושוב מהמים ולהביא את תמונת השנה במסגרת תחרות הבינלאומית הנחשבת לטקס האוסקר של עולם הצילום התת ימי – "אפסון הים האדום". ערך הפרסים הגבוה (בסך הכל חולקו השנה פרסים בשווי של 80,000 דולר), השופטים הנכבדים ואיכות הצילומים ממתגים אותה כאחת התחרויות היוקרתיות בעולם. התחרות מורכבת משתי קטגוריות מרכזיות – צילומים תת ימים מכל העולם, שמגיעים כמה חודשים מראש ומתחלקים לקטגוריות שונות, בהן ספינות טרופות, הומור, איכות סביבה וכרישים; והחלק המאתגר והמרגש יותר שמורכב מצילומים חיים במפרץ אילת, ובו מוענק הפרס היוקרתי. למשתתפים מוקצים שלושה ימים לצלם רק בשונית האלמוגים באילת, והם אינם רשאים לחצות את הגבול לטאבה או עקבה. במפרץ אילת יש מגוון עצום של אלמוגים ודגים: חיים בו כ-1,300 מיני דגים, מתוכם שישה או שבעה אנדמיים (נמצאים רק כאן), מעל 250 אלמוגים, כ- 150 מיני כוכבי ים, קיפודים וחבצלות.

צילום של סטיבן קובקס מארצות הברית, הזוכה בקטגוריית הצילומים מהעולם

אסור לגעת בדגים
אופי התחרות, שמתמקד בשימור הטבע והסביבה הימית, לא עושה הנחות למתחרים וחל איסור מוחלט לפגוע, לגעת או להזיז אלמוג או בעל חיים ממקומו כדי לקבל תפאורה נחשקת וצבעונית, וכמובן שלא ניתן לעבד את התמונות במחשב. "שיטת השיפוט היא מאוד מדויקת, אנונימית ואינדיבידואלית", מסביר יו"ר חבר השופטים, הצלם והעיתונאי רוני סופר. "אנחנו מקבלים תמונות ממוספרות, אין לנו מושג מי עומד מאחורי הצילום, ולאחר כמה סבבים נותנים ניקוד לכל תמונה, וסיכום חמש התמונות שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר יוצאות לסבב נוסף". בין השופטים, צלמים תת ימיים עטורי פרסים בינלאומיים, בהם קורט אמסלר, שם דבר בעולם הצילום התת ימי, שהגיע משוויצריה כדי לשפוט בתחרות ולהעביר הרצאות מקצועיות למתחרים.

כמו בשנים קודמות, גם השנה הצלמים הישראלים לא אכזבו. את הפרס הראשון גרף מארק פולר מקיבוץ גרופית עבור חמשת הצילומים הטובים שזיכו אותו בצ'ק על סך 10,000 דולר, מתנת חברת אפסון, ומסע ספארי צלילות זוגי של שלושה שבועות בפפואה-ניו גיני מתנת משרד התיירות של פפואה-ניו גיני. "רציתי לצלם אובייקט מואר על רקע שחור", מספר פולר, שעלה לארץ מדרום אפריקה לפני כחמש שנים. "כדי לקבל אפקט שכזה אני משתמש בטכניקה מאוד ספציפית וכדי ליצור אפקט מרשים הייתי צריך לכוון ולהאיר מזוויות שונות". פולר מספר שהתחיל לצלם מתחת למים רק לשני שלוש שנים וחצי וטרם צבר ניסיון רב. "התמודדתי מול מתחרים מנוסים ומוכשרים, קיוויתי לקבל משהו אך לא תיארתי לעצמי שאזכה בפרס הגדול".

צילום של עמאר יונאס, הזוכה בקטגוריית החובבנים

בקטגוריית סרטון הווידאו זכו בפעם השנייה ברציפות איתן נדל וזיו קרשן; עמאר יונאס מכפר ערה זכה בקטגוריית החובבנים, ובקטגוריית הצילום הבודד הטוב ביותר זכתה לראשונה בתולדות התחרות אישה, עולה חדשה מארגנטינה, פאולה פייפרמן, שקיבלה לא פחות מאלף בקבוקי בירה מכבי.

יזם ומפיק התחרות הוא דוד פילוסוף (פילו), צלם ומו"ל מגזין הצלילה הישראלי "ים" ואתר IDIVE. פילוסוף הוא צלם תת ימי ותיק, שהשתתף ואף זכה בתחרויות בינלאומיות. "מאז ומתמיד חלמתי לארגן תחרות צילום תת ימית, כזו עם פרסים באמת גדולים, ומשתתפים מכל העולם", הוא אומר. "רציתי לעשות כאן את הפורמולה 1 של הצילום התת ימי".

לחכות לדרמה מתחת למים
ב-8 בנובמבר, בדיוק בחצות, נשמע האות ועשרות הצלמים ירדו למעמקים, כשלרשותם עומדים שלושה ימים להנציח את גן העדן. פעם אחר פעם עלו זוגות וצוותים מן המצולות, פרקו את התמונות בחדר המחשבים, מילאו את מכלי הצלילה ויצאו לסבב נוסף. משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות הקטנות של הלילה הם לא חדלו, וניצלו כל דקה. לכל שעה יש אפקט ייחודי ושונה מתחת לפני הים.

"בלילה צצים בין האלמוגים מינים מסוימים ונדירים. בצילומים ליליים מקבלים רקע שחור ודרמטי", אומר טוביאס פרדריך מגרמניה שגרף שלושה פרסים השנה. "כשאתה מתחת למים ונתקל ביצור זעיר ומיוחד, או בדג שבע, אתה פשוט עומד ומחכה שיקרה משהו דרמטי. זה יכול לקחת שעות", הוא מוסיף.

מותשים, אבל מלאי אנדרנלין ותשוקה, הצלמים עברו על התמונות שוב ושוב עד שהרגישו שיש בידם את הצילום הנכסף. "החלק הקשה ביותר בתחרות הוא בחירת התמונות", מסביר ארתורו טלא מספרד, שזכה בשנה שעברה ולפני שנתיים בפרס הגדול. הזכייה שנתיים ברציפות מנעה ממנו להשתתף בקטגוריית חמשת הצילומים הטובים, והוא נאלץ להשתתף בקטגוריית דג השנה בלבד. את הפרס בקטוגריית דג השנה קטף טוביאס פרדריק, שזכה בשני פרסים נוספים – בסך הכל 7,000 דולר. טלא הסתפק בפרס עבור צילום הטוב ביותר בקטגוריית הצילומים מהעולם ששלח מבעוד מועד.

צילום אופנה תת ימי של פטריק נוימן מגרמניה

מי שלא בזבז אפילו רגע היה צלם התת ימי פטריק ניומן, שהגיע במיוחד מגרמניה לתחרות. ניומן מתמודד זו הפעם השלישית וזכה כבר בעבר בסכומים לא מבוטלים. השנה הוא התמודד בכמה קטגוריות אבל בפעם הראשונה בחייו התמקד בקטגוריה החדשה – צילום אופנה תת ימיים. במהלך שלושת ימי התחרות הוא הספיק לצאת לשלושים צלילות. מותש אך אופטימי מתמיד פגשתי אותו בתום המרוץ, יום לפני ההכרזה על הזוכה. "במהלך החודשים האחרונים התבשל במוחי רעיון ועשיתי חזרות בגרמניה בבריכה", הוא מספר, "אבל בים זה הרבה יותר מסובך. יורדים לעומק עם תלבושות, תסרוקת ואיפור, עוזרים, מעצבים וצוללנים מאבטחים. לפני כן תרגלנו סימני תקשורת מתחת למים. אין הרבה זמן, יש בערך 20 דקות להתמקם, לסדר את הסט ולצל – פשוט קר לדוגמנית להישאר יותר.

לא תמיד זה עובד. כדי להישאר בעומק קושרים בחוטי דיג משקולות לקרסולי הדוגמנית. לא פעם קרה שהסתבכה עם החוטים. אני עצמי מחובר למשקולות כבדות מהרגיל כדי להישאר יציב על הקרקע".

דוגמניות בלי חליפות צלילה
קטגוריית האופנה, שכאמור נוספה השנה, היוותה אתגר לא קטן עבור המתחרים. דוגמניות יפהפיות מפלרטטות עם המצלמה כבר ראינו, אבל כשהן עושות את זה מתחת למים בעומק של 30-20 מטר – זה סיפור אחר לגמרי. זהו צילום מורכב ומסובך הרבה יותר מכפי הנראה. המומחים בתחום מספרים עד כמה מורכבת ההפקה, שמחייבת מיומנות ותזמון בין חברי הצוות התת ימי. הצוות מורכב מצוללן, מאבטח אחד לפחות שתפקידו להנשים את הדוגמנית כשהיא מסמנת שנגמר האוויר. לרוב הדוגמניות הן מדריכות צלילה מנוסות, שמכירות היטב את המצולות, החוקים והסכנות, לא נכנסות בקלות לחרדה ונשארות רגועות ככל האפשר. הדוגמנית אמורה להיכנס למי הים הקרים בלילה, ללא חליפת צלילה וללא משקפות, לעיתים בעומק רב.

צילום אופנה תת ימי של מארק הילשיים, הזוכה בקטגוריית אופנה ועירום

"ברגע שמסירים את המשקפת לא רואים כלום", מתארת שרון ריניס, צלמת תת ימית ומדריכת צלילה, שמדגמנת בעצמה לעיתים לצילומים תת ימיים. "קר גם בשעות היום, הדוגמנית תלויה לחלוטין באנשי הצוות, שדואגים להנשימה כל דקה-שתיים". הצוות מתאם ומתרגל מבעוד מועד כדי שברגע שהדוגמנית תקבל את האות תחייך למצלמה, קפואה מקור ככל שתהיה, היא תהפוך לאצילית, אלגנטית וזוהרת מתמיד".

אכזבה גדולה ניכרה בעיניו של ניומן, כשקראו בשמו של הזוכה הגרמני בקטגוריית אופנה ועירום – מארק הילשיים, שקיבל לידיו צ'ק על סך 2000 $ מתנת פארק המצפה התת ימי באילת. המאמצים, התכנון, מימון הנסיעה והתחרות, השהות בבתי מלון, וההוצאה הנלוות לא נשאו פרי, וניומן חזר הפעם בידיים ריקות לגרמניה. "למרות המורכבות והקושי, אני צופה שתחום האופנה יתפוס חזק בשנה הבאה והאתגר רק יעלה במרוצת השנים", מסכם פילוסוף, ומעדכן כי בשנה הבאה מתכוונים לפרוץ את גבולות הארץ והמשתתפים יוכלו לצלם בחופי ירדן ומצרים לאורך ים סוף.

לגלריית תמונות מתוך התחרות – לחצו כאן


אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.