תפריט עמוד

בית כנסת מסורינם מוצג בשלמותו בישראל

בית הכנסת "צדק ושלום" של הקהילה היהודית בסורינם שבאמריקה הדרומית הועבר על כל תכולתו למוזיאון ישראל בירושלים, שם הוא מספר את סיפורה של קהילה יהודית קטנה ולא מוכרת

בית הכנסת "צדק ושלום" מסורינם שבאמריקה הדרומית הוקם מחדש במוזיאון ישראל לאחר עבודת שחזור ארוכה וקפדנית. בית הכנסת המאה ה-18 הוא אחד מתוך שניים שנותרו בעולם, והוא הופך לחלק מתצוגת האגף לתרבות ואמנות יהודית על שם מנדל. בית הכנסת הנדיר והמרתק הזה מוצג בשורת בתי הכנסת, לצד בתי כנסת מאיטליה, מגרמניה ומהודו. "צדק ושלום" מוצג על תכולתו המקורית, כולל רצפת החול שלו, והביקור בו מלמד על חייה של הקהילה היהודית בסורינם. "הוספת 'צדק ושלום' לאוסף מוזיאון ישראל עושה אותו למוסד היחיד בעולם שהמבקרים בו יכולים להכיר מקרוב ארבעה בתי כנסת משלוש יבשות ולחוות ארבע חוויות שונות", אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל.

בית הכנסת נבנה בשנת 1736 בבירת סורינם, פַּרַמַריבּו, והפסיק לשמש מקום תפילה בשנות ה-90 של המאה העשרים. כדי להציל את תשמישי הקדושה של הקהילה היהודית הנידחת, מוזיאון ישראל פנה למנהיגיה והציע להם לשחזר ולשמר את בית הכנסת לטובת הדורות הבאים. תכולת בית הכנסת, כולל ארון הקודש, הבמה, הרהיטים ותשמישי הקדושה נשלחו למוזיאון ישראל לפני כעשור וכאן הוא נבנה מחדש בתהליך ממושך ומדוקדק.

הקהילה היהודית בסורינם נוסדה באמצע המאה ה-17 על ידי צאצאים של יהודי  ספרד ופורטוגל שברחו מאימת האינקוויזיציה להולנד, ומשם היגרו לסורינם ביחד עם ראשוני המתיישבים מאירופה. "צדק ושלום" הוא בית כנסת ספרדי-פורטוגלי טיפוסי לעולם החדש. התכנון שלו ינק את השראתו מה"אסנוגה", בית הכנסת הפורטוגלי הגדול באמסטרדם, והוא משלב סגנון אירופי מסורתי עם מאפיינים אדריכליים מקומיים, כמו מבנה סימטרי פשוט, קירות לבנים, חלונות גדולים המאפשרים לאור השמש לחדור מבעדם ורצפה מכוסה בחול. נברשות פליז מפוארות מתוצרת הולנד משתלשלות מתקרתו.


על הקהילה היהודית של סורינם בכתבה הבאה:

סורינם: יהודי הסוואנה
סורינם: יהודי הסוואנה
בלב היער הטרופי בסורינם, מדינה קטנה לחוף הים הקאריבי, מבצבצות לפתע מתוך הצמחייה העבותה מצבות עם כיתובים בעברית, עדות לקהילה היהודית ששגשגה כאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.