תפריט עמוד

דרום אפריקה – האתרים שלא כדאי להחמיץ

דרום אפריקה היא ארץ ענקית ויש בה הכל - ערים שוקקות, חופים משגעים, הרים דרמטיים, שפע של בעלי חיים ומגוון תרבויות מרתקות. הנה כמה אתרים שמומלץ במיוחד לבקר בהם

דרום אפריקה היא אחת המדינות היפות והמגוונות ביותר. זוהי ארץ ענקית ויש בה הכל – ערים שוקקות, חופי ים יפיפיים, הרים נישאים, יער ומדבר, מגוון בעלי חיים מרשימים בים וביבשה ושלל תרבויות ושפות מקומיות. הנה כמה אתרים שיאפשרו לכם לטעום את כל הטוב שיש לטיול בדרום אפריקה להציע.

קייפטאון: הר, ים ובילויים
קייפטאון נחשבת לאחת הערים היפות בעולם, ולא סתם ניתן לה התואר הזה. מרכז העיר ממוקם בין הר השולחן המרשים לחופי האוקיינוס האטלנטי. פרווריה של קייפטאון ממוקמים לאורך חופים משגעים ובהם מתגוררים עשירי העיר בבתים מרשימים הצופים לים. יש המון מה לעשות בקייפטאון ובסביבתה וכדאי להקדיש לביקור בה מספר ימים.

מעל גגותיה של קייפטאון מתנשא בגאון הר השולחן וגם אם זמנכם בקייפטאון קצר, אל תוותרו על ביקור בו. אל פסגת ההר אפשר להגיע בשתי דרכים, ברגל או ברכבל. רבים בוחרים לעלות להר ברגל ולרדת ממנו ברכבל. ברגע שמגיעים לפסגה אי אפשר שלא לעמוד נפעמים אל מול הנוף המרהיב. כשפונים לכיוון צפון נשקפים נופי מרכז העיר, הנמל והאוקיינוס. כשמפנים את המבט דרומה נפרשים נופי כף התקווה הטובה ושכונות הפרוורים היוקרתיות של קייפטאון. על פסגת ההר ישנם מספר שבילי הליכה מעגליים שההליכה בהם קלה ונעימה ומאפשרת ליהנות מהטבע הקסום ומהנופים המופלאים.

קייפטאון, אחת הערים היפות בעולם, נמצאת במיקום מושלם בין הר השולחן לאוקיינוס

הרחוב המרכזי של קייפטאון, רח' לונג, הוא גם מרכז הבילויים של העיר. במהלך היום פועלות ברחוב שלל חנויות בגדים ומזכרות, מסעדות ובתי קפה, ובלילות מתמלא חלקו הדרומי של רחוב לונג בהמונים הפוקדים את המסעדות, הברים ומועדוני הלילה. מקום מומלץ לבילוי הוא הבר-מסעדה מאמא אפריקה שנמצא ברחוב לונג מספר 178 אפשר לבוא לכאן לאכול או רק לשתות וליהנות ממוזיקה אפריקאית תוססת שמנגנת להקת הבית.

נמלה של קייפטאון היה בעבר משגשג ועמוס ובו עברו הספינות בדרכן מאירופה למזרח, אך עם פתיחתה של תעלת סואץ דעך זוהרו של הנמל ואזור הרציפים נותר עזוב ומוזנח. כך היה עד שלפני כ-20 שנה רכשה חברת ויקטוריה ואלפרד (על שם המלכה הבריטית ויקטוריה ובנה השני) את הנמל, שיפצה את אזור הרציפים והפכה אותו לאחת מהאטרקציות הפופולאריות ביותר בדרום אפריקה כולה. היום אפשר למצוא ב-V&A Waterfronts אווירה תוססת, מרכז קניות ענקי, חנויות מזכרות, בנייני דירות יוקרתיים ומלונות. מלבד כל אלה כדאי להגיע לכאן גם בכדי לבקר באקווריום שני האוקיינוסים הנהדר בו אפשר לפגוש דגים ושאר יצורים ימיים. מהרציפים גם יוצאות הסירות שלוקחות את המבקרים לסיורים באי רובן ששימש כבית סוהר פוליטי ידוע לשמצה בתקופת האפרטהייד. האסיר המפורסם ביותר ששהה בו הוא נלסון מנדלה.


הרכבל העולה לפסגת הר השולחן

גם חובבי המוזיאונים לא ייצאו מקופחים מביקור בקייפטאון. יש בעיר מגוון גדול של מוזיאונים שיתאימו לכל טעם. רוב המוזיאונים מרוכזים באזור הקומפני גרדנס (company gardens) פארק נחמד ושליו בו מתרוצצים סנאים. כאן נמצאת הגלריה הלאומית המציגה יצירות של אמנים מקומיים לצד תערוכות מתחלפות של אמנים מרחבי העולם. במוזיאון דרום אפריקה יש תצוגה נהדרת של כל מיני החיים, התרבויות והצמחים שאפשר למצוא במדינה. במוזיאון היהודי אפשר להתרשם מתערוכה מצויינת על תולדותיה של הקהילה היהודית בדרום אפריקה ובמוזיאון השואה הנמצא באותו מתחם ישנה תערוכה קטנה שעיקרה העברת המסר בסכנות שבשנאת אדם וגזענות ועושה השוואה מעניינת בין השלטון הנאצי הגזעני בגרמניה לבין שלטון האפרטהייד הגזעני שפעל בדרום אפריקה עד אמצע שנות ה-90.

מוזיאון מעניין נוסף נמצא במרחק כמה רחובות מכאן. זהו מוזיאון District six המתאר את חייה התוססים והמשגשגים של הקהילה המעורבת שהתגוררה במחוז השישי של קייפטאון עד להריסת השכונה בשל מדיניות של הפרדה גזעית.

רחוב לונג, הרחוב הראשי של קייפטאון

כף התקווה הטובה: מפגש של שני אוקיינוסים
חצי האי של כף התקווה הטובה משתרע מדרום לקייפטאון. נהוג לחשוב כי זוהי הנקודה הדרומית ביותר באפריקה בה נפגשים האוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס ההודי. למעשה שתי עובדות אלה לא נכונות והאוקיינוסים נפגשים בכף אגולס (Agulhas) שנמצא כ-150 קילומטרים מכאן. למרות זאת המוני תיירים מציפים מדי יום את הפארק הלאומי של כף התקווה הטובה בשביל לראות את הנופים היפים וכמובן את המקום בו עובר נתיב השיט ההיסטורי שהתגלה על ידי הפורטוגלים במאה ה-15.

לכף התקווה הטובה אפשר בקלות להגיע מקייפטאון לטיול של יום אחד מלא באופן מאורגן או עצמאי. הנסיעה לכאן אורכת כשעתיים והדרך היפה עוברת לאורך חופי הכף ומנוקדת בחופי ים מרהיבים ושכונות פרוורים לא פחות מרשימות. אפשר לעצור בדרך ב-Hout Bay, שכונת פרוורים יפה לחופו המערבי של הכף. כאן אפשר לעלות על סירה שתיקח אתכם בשיט שנמשך כ-40 דקות לראות מושבת כלבי ים. עצירה נוספת אפשר לעשות בעיירה סיימונס טאון (Simons Town) שלחופו המזרחי של הכף ולבקר במושבת פינגווינים אפריקאים המתגוררים כאן.

קייפ פוינט. נוף מרהיב של צוקים וים פתוח

עם ההגעה לתחומי הפארק הלאומי של כף התקווה הטובה הכביש ייקח אתכם עד לקצה חצי האי, קייפ פוינט (Cape Point). כאן אפשר להשאיר את האוטו במגרש החנייה ולעלות בעלייה קצרה אך די מאמצת אל המגדלור המתנשא על קצה הצוק. המגדלור אינו פעיל היום, אבל הנוף הנשקף ממנו, של צוקים נישאים וים פתוח, מרהיב. אם הגעתם לכאן בעונת החורף, כדאי להתאמץ ולהסתכל אל מעמקי הים ויש סיכוי סביר שתזכו לראות לווייתנים שחולפים כאן בדרכם מזרחה. ליד מגרש החנייה יש חנות מזכרות, קיוסק וגם מסעדה. מי שיבחר לאכול כאן צריך לדעת שני דברים חשובים. הראשון – המחירים כאן גבוהים פי כמה מכל מסעדה אחרת שתראו בדרך וכך גם המחירים של החטיפים והשתייה בקיוסק. השני – קשה לשבת כאן ולאכול בנחת. מסתובבים כאן בבונים שעלולים לגנוב לכם את האוכל וגרוע מכך, את התיקים שלכם, אם תשאירו אותם ללא השגחה צמודה. אם הבבונים לא לקחו לכם את האוכל, סביר להניח שתנחת עליכם טריסטרמית (ציפור הנפוצה באזור) ותתחלק אתכם בארוחה.

המגדלור בקייפ פוינט

אחרי שביקרתם במגדלור הגיע הזמן לבקר בחוף של כף התקווה הטובה ולהצטלם ליד השלט הגדול עליו כתובות נקודות הציון של הכף. ברטולומאו דיאש, מגלה הארצות הפורטוגזי שגילה את הנתיב הימי מאירופה למזרח הרחוק, קרא למקום "כף הסערה", ובצדק. כשהים סוער גובה הגלים כאן יכול להגיע עד ליותר מ-20 מטרים ועד היום ספינות מוצאות כאן את סופן המר. השם כף התקווה הטובה ניתן למקום מאוחר יותר על ידי הנסיך הפורטוגלי ג'ון ה-2. אפשר להגיע לחוף בשתי דרכים. הדרך המהירה היא כמובן במכונית. הכביש מגיע ממש עד החוף ואנשים רבים מגיעים לכאן, יוצאים להצטלם וממשיכים הלאה בדרכם. דרך מהנה ויפה הרבה יותר היא להגיע לכאן בשביל הליכה לא קשה היוצא ממגרש החניה של קייפ פוינט. ההליכה נמשכת כשעתיים הלוך וחזור והשביל עובר לאורך קו הצוק ומספק להולכים בו נופים נפלאים ומפגש בלתי אמצעי עם שפני הסלע המתגוררים כאן ולא חוששים מבני האדם.

אזור היין: סיורי טעימות
חובבי היין יחגגו בדרום אפריקה. היינות המיוצרים כאן ידועים בעולם כולו כיינות מצוינים שלא נופלים באיכותם מהיינות האירופאים. אזור היין המפורסם והמתוייר ביותר, אם כי לא היחיד בדרום אפריקה, נמצא מצפון לקייפטאון וחוץ מיין טוב יש בו גם רכסי הרים יפים שהקנו לאזור את הכינוי Upland. לאזור זה יש היסטוריה ארוכה של התיישבות אירופאית וסימניה ניכרים עד עצם היום הזה ומשרים מעין אווירה אירופאית על הביקור כאן.

אזור היין של דרום אפריקה. כרמים, יקבים ונופי הרים

אפשר להגיע לכאן בטיול יום מקייפטאון בנהיגה עצמית, אבל עדיף במקרה זה להצטרף לאחד מעשרות סיורי הטעימות המודרכים היוצאים מקייפטאון לאזור היין מדי יום. כך כולם יכולים לטעום וליהנות ממגוון היינות המעולים מבלי לדאוג לנהג תורן לדרך חזרה. העיר המרכזית באזור היא סטלנבוש (Stellenbosch). למרות שמדובר בעיר השנייה שהוקמה בדרום אפריקה במאה ה-17, היום זוהי עיר אוניברסיטה יפה ותוססת המציעה למבקרים בה מגוון רחב של מסעדות, בתי קפה וחיי לילה סוערים.

נתיב הגנים: אחת הדרכים היפות בעולם
נתיב הגנים, הנמתח בין העיירה מוסל ביי (Mossel Bay) במערב לשפך הנהר ציציקמה (Tsitsikamma) במזרח הוא מוקד המשיכה התיירותי השלישי בחשיבותו בדרום אפריקה אחרי פארק קרוגר וקייפטאון, ונחשב לאחת מדרכי החוף היפות ביותר בעולם כולו. יש המון מה לעשות ולראות לאורך נתיב הגנים וכדאי להקדיש לביקור בו לפחות שבוע, אם כי גם אחרי חודש לא משתעממים כאן. ההיצע פה מגוון להפליא. בין אם אתם אוהבים שופינג, בטן-גב על חוף הים או טיולי הליכה ובין אם פעילויות אתגריות זה מה שמושך אתכם, בנתיב הגנים כל אחד ימצא את מבוקשו.

מוסל ביי (Mossel Bay) היא עיירה שקטה על חופו של האוקיינוס ונקודת העצירה הראשונה על נתיב הגנים לבאים מכיוון קייפטאון. יש כאן מזג אוויר נוח בכל ימות השנה ולכן מוסל ביי היא מקום מצוין להירגע בו על חוף הים ולצפות בגולשי הגלים הרבים המגיעים לכאן. העיירה ווילדרנס (Wilderness) היא המקום המושלם למי שאוהב לטייל בטבע אבל לא רוצה לוותר על ארוחה במסעדה טובה. העיירה גובלת בפארק הלאומי ווילדרנס המציע מסלולי הליכה ביער עבות או פעילויות כמו שיט קנו על הנהר. אחרי יום של פעילות אפשר ליהנות מארוחה טובה באחת מהמסעדות המצוינות שבמרכז העיירה הקטנה.


מנופי דרך הגנים ליד נייסנה

נייסנה (Knysna) נחשבת לעיר המרכזית של נתיב הגנים ומלבד מיקומה היפיפה על גדות לגונה גדולה יש כאן חיי לילה תוססים וכמובן אף ביקור כאן לא יהיה מושלם אם לא אכלתם מן הצדפות הטריות, גולת הכותרת הקולינרית של המקום. אוהבי פעילות האקסטרים יהיו מאושרים בסטורמס ריבר (Storms river), עיירה מקסימה של רחוב אחד והרבה צימרים ואכסניות, שהשהות בה היא שילוב של שלווה מושלמת ואדרנלין גבוה. מסטורמס ריבר אפשר להגיע בקלות לאטרקציה המרכזית של חובבי האקסטרים – אתר קפיצת הבנג'י הגבוה בעולם מגשר בלוקרנס (Bloukrans) שגובהו 216 מ'. מי שמעדיף שלא לקפוץ מגשרים יכול להעלות את רמות האדרנלין במסלולי אומגה ביער או מעל מפלים או ליהנות מפעילויות מעט יותר רגועות כמו רכיבה על סוסים או הליכה ברגל.

לא רחוק מסטורמס ריבר נמצא הפארק הלאומי טסיטסיקמה ובו אחד ממסלולי ההליכה הארוכים הפופולריים ביותר בדרום אפריקה, Otter Trail. חשוב לדעת כי כמות ההולכים בטרק מוגבלת על ידי רשות הפארקים של דרום אפריקה וכי יש להזמין מקום בטרק זמן רב מראש. למרות שהעיירה ג'פריז ביי (Jeffreys Bay) איננה חלק מנתיב הגנים באופן רשמי, היא המשך מתבקש למי שמטייל לאורך הנתיב. זוהי עיירה מקסימה על חוף האוקיינוס והיא מהווה מוקד משיכה בסדר גודל בינלאומי לגולשי גלים מקצועיים ולחובבי הגלישה. חוץ מתנאי גלישה טובים אפשר ליהנות כאן ממסע קניות חסר מעצורים בחנויות המפעל של מותגי בגדי הגולשים כמו בילבונג ורוקסי.

אוטר טרייל, אחד ממסלולי ההליכה הארוכים הפופולריים בדרום אפריקה

פורט אליזבת: חופים מצוינים ושמורת פילים
העיר פורט אליזבת, או PE כפי שהיא מכונה בפי המקומיים, היא העיר הגדולה ביותר במחוז הקייפ המזרחי וצומת תחבורה עיקרי באזור. אין בפורט אליזבת אטרקציות תיירותיות מיוחדות מלבד חופי הרחצה המצוינים שלה והיא משמשת את רוב המטיילים כלא יותר מתחנה שממנה נוח לטוס ליעד הבא, או לעצור להפסקה של לילה ולהצטיידות לפני שממשיכים בדרך. אבל אם כבר הגעתם לפורט אליזבת, כדאי לכם להאריך את השהות בלילה נוסף ולהקדיש את היום לביקור בשמורת הפילים אדו (Addo).

שמורת הפילים אדו. בשונה משמורות אחרות באפריקה, כאן אפשר להתקרב מאוד לפילים

לפני שאתם יוצאים לאדו כדאי לערוך סקר שווקים קצר. כמו בכל מקום שנחשב לאטרקציה תיירותית מרכזית גם כאן יש היצע גדול של סיורים מאורגנים לשמורה וכדאי למצוא סיור של יום שלם הכולל, מלבד ביקור בשמורת הפילים, גם ביקור באחת מחוות הספארי הפרטיות שנמצאות במרחק לא רב מהעיר. גם מי שכבר היה בטיול ספארי באפריקה ייהנה מהביקור באדו שמקנה חוויית ספארי מסוג שונה. כאן, בניגוד לשמורות הגדולות של אפריקה, ניתן להתקרב לפילים מאוד. זה מאפשר להתוודע לקולות התקשורת שלהם, לשמוע את הרעש כשהם שואבים מים בעזרת החדק ואפילו לשמוע את קולות הלעיסה שלהם. גם ביקור בחוות ספארי פרטית יהווה הרפתקה אפריקנית חביבה. אולי אין כאן את ההתרגשות שבחיפוש אחרי בעלי חיים בשמורה שגודלה אלפים רבים של קילומטרים, אבל מי שרוצה לראות אריות, קרנפים או ג'ירפות, הנאתו מובטחת.

אחד מחופיה היפים של פורט אליזבת

פארק קרוגר: חמש הגדולים, וזאת רק ההתחלה
בשביל רבים זוהי ללא ספק גולת הכותרת של הביקור בדרום אפריקה. הפארק הלאומי קרוגר הוא אתר התיירות מספר אחת בדרום אפריקה ומדי שנה נוהרים אליו המוני מבקרים. זהו אחד הפארקים הידועים ביותר בעולם כולו וקשה לתאר את קסמו במילים. נסו לדמיין פארק ששטחו כשטחה של מדינת ישראל ונופי סוואנה אין-סופית מנוקדת בעצי שיטה ושקמה, נחלים זורמים ותצורות סלע. וכל זה לפני שדיברנו על בעלי החיים. בקרוגר יש סיכוי מצוין לראות את חמשת הגדולים – אריות, נמרים, פילים, בופאלו וקרנפים, וכמובן גם ג'ירפות, היפופוטמים, ברדלסים, אנטילופות והרשימה עוד ארוכה.

אריה ולביאה בפארק קרוגר

אחד הדברים הנהדרים בקרוגר הוא אפשרויות הטיול הרבות המוצעות בו. אפשר להסתובב בפארק ברכב פרטי או ברכב ספארי כחלק מסיור מאורגן. יש כאן דרכי 4X4, מסלולי אופניים ושבילי הליכה. כמובן שמי שיבחר לסייר בקרוגר על גבי אופניים או בהליכה יצטרך להצטרף לקבוצה מודרכת המלווה ברנג'ר חמוש. יש כאן גם מגוון גדול של אפשרויות לינה החל מלודג'ים מפוארים וכלה באתרי קמפינג בהם תצטרכו להקים את האוהל שלכם בעצמכם ולבשל מעל המדורה. הביקור בקרוגר אפשרי במשך כל ימות השנה, אך מומלץ להימנע מלהגיע לכאן בסופי שבוע או בזמן חופשות מבתי הספר, אז גודשים ההמונים את הפארק.

סאן סיטי: כשלאס וגאס פגשה את אפריקה
סאן סיטי היא אתר הנופש הפופולרי ביותר בדרום אפריקה. האתר, שמשלב בתוכו מלונות, בתי קזינו, בריכות, מגרשי גולף ואפשרויות בילוי רבות נוספות, הוא אולי אחד האתרים המוזרים ביותר בדרום אפריקה. הארכיטקטורה השולטת בסאן סיטי משלבת בין מראה לאס-ווגאסי ומוטיבים אפריקאים. בין פסלי האריות, הקופים והפילים אפשר למצוא חופים והרי געש מלאכותיים ומאות מכונות מזל והימורים.

מלון-קזינו בסן סיטי

החלק המרכזי של סאן סיטי נקרא "העיר האבודה". הכניסה לכאן היא על גבי גשר שמשני צידיו ניצבים פסלי פילים בגודל טבעי. בתוך העיר האבודה אפשר ליהנות משכשוך במימי "עמק הגלים" – בריכת גלים גדולה עם חוף חולי ומספר מגלשות מים ומתקני שעשועים. או לבקר ב"מרכז הבידור" בו יש בתי קזינו המעוצבים במוטיבים של ג'ונגל, מסעדות, חנויות ובתי קולנוע. בליבה של "העיר האבודה" נמצא הארמון של העיר האבודה. זהו למעשה בית מלון גדול בעל מראה מעט הזוי, שהכניסה אליו מותרת רק לבני המזל שיכולים להרשות לעצמם להתאכסן בו.

 

האקווריום של קיייפטאון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.