תפריט עמוד

טיול טבע בשרון

השטחים הפתוחים של השרון הולכים ומתכסים בבטון ובבניינים, ומרכזי קניות קמו במקומות בהם היו פעם פרדסים. אבל עדיין אפשר לראות באיזור השרון שדות ירוקים, בריכות חורף, יערות ופריחה נפלאה

גן לאומי חוף השרון

במרחק נסיעה קצרה מגוש דן הדחוס והצפוף, מאחורי מגרשי החנייה העמוסים של מתחמי הקניות של שפיים וגעש מסתתרת פנינת טבע אמיתית. גן לאומי חוף השרון נמצא באזור מרהיב ביופיו, בעיקר בזכות רכס הכורכר הנמצא בתחומו ואשר מתנשא עשרות מטרים מעל הים ומאפשר תצפיות נוף עוצרות נשימה ממש. אפשר ללכת פה בכמה מסלולי הליכה המסומנים היטב. כל המסלולים מעגליים ואפשר להתחיל באחד והצטלבות דרכים להמשיך במסלול שני וכן הלאה. אל תחמיצו את המסלול המסומן באדום. זהו שביל המצוק, והוא עובר לאורך מצוק הכורכר, ומאפשר תצפיות נרחבות על רצועת החוף הצרה והים הכחול ורחב הידיים – קשה לחשוב על נופים יפים מאלה. מסלול אחר עובר בלב הגן הלאומי, ויש גם מסלול בצדו המזרחי, שמשקיף על השדות הירוקים של הקיבוצים בסביבה. במרכז השמורה יש מחצבת חול ישנה שמשמשת כמקום נפלא לגלגולים וקפיצות בחול הרך. ברחבי הגן תיתקלו בצמחייה טיפוסית לאזור, בסתיו אפשר ליהנות מפריחת חבצלות החוף ובחורף מאירוס הארגמן היפהפה. בשנים האחרונות רשות הטבע והגנים השיבה לכאן צבאים, ועם קצת מזל אולי תזכו לראות "במבי" עדין ויפה עיניים. מסיבה זאת אסור בתכלית האיסור להכניס כלבים או בעלי חיים אחרים לשטח השמורה, ורכיבה על אופניים מותרת רק בשביל השחור. בחורשת האיקליפטוסים בפינה הדרומית-מזרחית של השמורה יש אזור עם שולחנות פיקניק, אבל אסור להבעיר אש.

איך מגיעים? גן לאומי חוף השרון נמצא סמוך למתחם הקניות באזור געש-שפיים, הכניסה כ-800 מטר דרומית למגרש החנייה של חוף געש. הכניסה אינה כרוכה בתשלום.

פארק הרצליה ובריכת החורף

פארק הרצליה הוא דוגמה מצוינת לפארק עירוני שמשלב פנינת טבע עירונית ממש בתוך העיר. חלקו האחד נראה כמו פארק עירוני לכל דבר, עם מתקני משחק לילדים, מדשאות ואגם מלאכותי קטנטן. בגבול הצפוני-מערבי של הפארק נמצא אזור הבאסה – בריכת החורף של הרצליה. בבאסה יש שלושה גופי מים וצמחיית מים עניפה. הבריכה מתמלאת מדי חורף ומושכת אליה בעלי חיים רבים, בעיקר עופות מים כמו אנפות, ברווזים ומגלנים. לאחרונה, לאחר מאבק סביבתי ארוך, הוחלט על שימורה של הבאסה ושילובה בפארק העירוני הצמוד. התוצאה מלבבת – שבילי הליכה הוסדרו בין הבריכות, הוקמו בקתות מסתור מהן ניתן לצפות על הציפורים, ויש גם תצפית יפה ומסודרת בראש גבעה ממנה ניתן להשקיף על הפארק כולו. ניתן גם לשכור משקפות כדי לצפות בציפורים. באזור הבאסה נחנך אזור משחקים מקסים, שכולל מתקני טיפוס וכושר מעץ ומסלולי מכשולים מחומרים טבעיים כמו עץ ואבן. אחרי טיול קצר בפארק אפשר להמשיך לחלקו הדרומי  ולתת לילדים לפרוק מרץ בשלל מתקני הטיפוס, הגשרים התלויים והאומגה.

איך מגיעים?
פארק הרצליה נמצא סמוך למחלף שבעת הכוכבים, בין הרחובות: יוסף נבו במזרח, שדרות בן-ציון מיכאלי מדרום, שדרות בגין בצפון ונתיבי איילון במערב.

שמורת בני ציון (רכס חרוצים)
לפעמים אנחנו חושבים שבשביל ליהנות מטבע, פריחה ונוף פתוח צריך להרחיק, ושוכחים שהטבע נמצא ממש מתחת לאף. זהו בדיוק המקרה של שמורת בני ציון. בין רעננה למתחמי הקניות הגדולים של שפיים וגעש מסתתרת השמורה הקטנה שמציע נוף פתוח של גבעות, שדות והרבה צמחייה ובעונת האביב והחורף גם פריחה נפלאה. בשמורה גדלים כ-300 מיני צמחים. אפשר ליהנות ממרבדים נפלאים של כלניות וסביונים לצד קורנית מקורקפת, צבעוני, אירוס הארגמן, לוטם מרווני ועוד. לצד אלה יש מעט עצים, כמו אלון התבור, חרוב ושיזף. כל אלה הופכים את השמורה למקום מצוין לטיולון ופיקניק של שבת בבוקר, או טוב מכך, של אמצע השבוע. שימו לב שהשמורה מותרת להליכה רגלית בלבד ואת האופניים יש להשאיר בבית.

איך מגיעים? מכביש החוף פונים לכיוון חוות רונית, חוצים את מסילת הרכבת ופונים ימינה. השמורה נמצאת מצד שמאל מעט לפני הכניסה לבני ציון.

 

פריחה חורפית בשמורת בני ציון | צילום: MathKnight, ויקיפדיה העברית, GFDL

יער חדרה ובריכת יער
מוזר ולא צפוי למצוא בלבה של עיר גדולה מין יער עבות מהאגדות, גם אם עציו אינם מחטניים אלא דווקא איקליפטוסים שהובאו לכאן כחלק מהמאמץ לייבש את הביצות. בעבר, כל האזור היה מוצף בביצות והצבע הירוק שלט פה, עובדה שבאה לידי ביטוי בשמה של העיר חדרה, שבא מהמילה הערבית "חדר", שפירושו ירוק. היער משתרע על 1,400 דונם, והתקופה היפה ביותר לבקר בו היא בחורף ובאביב, אחרי שהגשמים ממלאים את בריכת יער, שריד לביצות הגדולות של חדרה. בחורף מוצפת הבריכה במים ומתמלאות בחיים – עופות וציפורים, צפרדעים וכל מיני יצורים קטנים משמחי לבב. ביום חורף שמשי נפלא במיוחד לטייל פה ולהתפעל מהגבעות הירוקות שמנוקדות בפריחה, להסתכל על הברווזים והאגמיות באגם העונתי, להקשיב לקרקור הצפרדעים, לנשום את הריח הרענן שאחרי הגשם ולהרגיש, לפחות לזמן מה, כאילו מעולם לא היה פה מחסור במים.

איך מגיעים? יער חדרה נמצא ליד תחנת הרכבת בעיר. במחלף אולגה פונים מכביש החוף לכיוון חדרה, יורדים במחלף חדרה ונוסעים לפי השילוט אל תחנת הרכבת.

פארק השלולית (בריכת דורה)
עוד מקום שהחורף משנה אותו מן הקצה אל הקצה: פארק השלולית, שנמצא בכניסה הדרומית של נתניה, הוקם מסביב לבריכת חורף טבעית. הפארק הוקם על ידי קק"ל בעלות של שלושה מיליון שקלים, והוא עדות משמחת להצלחת המאמץ של פעילי סביבה לשמר את האזור במצבו הטבעי במקום לבנות עליו עוד ועוד בנייני מגורים. בריכת החורף היפה מהווה בית גידול למיני דו חיים כמו סלמנדרות, צפרדעים וטריטונים, והיא מושכת עופות מים רבים. מסביבה יש צמחייה מטופחת וכן מתקני משחקים, מגרש החלקה לסקייטבורד ומסלולי מכשולים מעץ. נחמד לעשות פיקניק ליד המים, ואחר כך להקיף את הבריכה בהליכה או ברכיבה על אופניים.

איך מגיעים? מכביש החוף יורדים לנתניה במחלף השלום ונוסעים מערבה על רחוב שלום עליכם עד שמגיעים לצומת T. בצומת פונים ימינה אל שדרות בן גוריון, ומצד ימין רואים את החניון לפארק.

בריכת יער, מתמלאת חיים בחורף  | צילום: יוחאי גוטווין, ויקיפדיה העברית, GFDL

 

שמורת אירוס הארגמן
מצפון לשלולית החורף נמצאת שמורת אירוס הארגמן, שמורה בגודל של כמאה דונם בה פורחים בפברואר – מרץ עשרות אלפי אירוסים בצבע ארגמן. במרכז השמורה יש דיונות חול, מה שהופך את הביקור בה למהנה במיוחד עבור ילדים קטנים.

איך מגיעים? פונים במחלף פולג לכיוןן נתניה, ואחרי הכניסה לרמת פולג (על שדרות בן גוריון) מחנים את הרכב בצד שמאל של הכביש.

יער אילנות ויער קדימה
שני מקומות נוספים בהם אפשר ליהנות מפריחתו של אירוס הארגמן הם יער אילנות ויער קדימה. יער אילנות נמצא משני צידיו של כביש 4, ויש בו הרבה יותר מאירוסים. היער שימש משנות החמישים ועד שנות התשעים כמעין מעבדה ניסויית בה נבדקה הסתגלותם של עצים שונים שהובאו מרחבי העולם לאקלים ולתנאים בארץ. בסוף החורף ובאביב פורחים ביער שפע של פרחי בר. המפורסם מכולם הוא, כאמור, אירוס הארגמן, אבל אפשר לפגוש ביער גם תורמוסים, צבעוני השרון, קידה שעירה, אזוביון דגול ומינים נוספים. ביער יש מסלול טיול קצר שנקרא "שביל האירוסים", מסלול משולט שאורכו כשלושה קילומטרים. המסלול עובר, בין היתר, בגבעת האירוסים, בה יש יער של אלוני תבור צעירים ומראשה נשקף נוף הסביבה. בהמשך עובר המסלול ביער אקליפטוסים, ולאורך כל הדרך יש פריחה נהדרת. הכניסה ליער נסגרת ביום שישי בצהריים ונשארת סגורה במהלך השבת.

יער קדימה הוא יער קטן וחביב, השוכן צפונית מזרחית לישוב קדימה. ביער נטועים בעיקר עצי אקליפטוס אך אפשר למצוא בו מינים נוספים כמו שיטה כחלחלה, ברושים, אלון התבור ואורן הצנובר. בחורף אפשר ליהנות מפריחתו של אירוס הארגמן ובאביב מפריחתו של בן חצב יקינתוני. ביער יש חניון מסודר עם שולחנות ומתקני שעשועים לילדים.

איך מגיעים? יער אילנות שוכן לצד כביש מס' 4 בין קדימה לפרדסיה, כקילומטר מצפון לצומת הדסים. על הבאים מכיוון תל אביב לפנות ימינה בכניסה ליער אילנות ולחנות את הרכב ברחבת החניה שביער האיקליפטוס.
יער קדימה שוכן בין היישובים קדימה וצורן, משני צידי כביש אזורי 652. מהכביש המוביל ליישוב הקהילתי צורן (652) עוברים את הכניסה לאזור התעשייה של קדימה, ואחרי בית הקברות יש שלט שמאלה לכיוון היער. הדרך הופכת סלולה, ממשיכים שמאלה על האספלט עד החניון המרכזי של היער.

יער חורשים
יער חורשים הוא דוגמה טובה לכך שלא צריך לנסוע רחוק בשביל לבלות ביער ירוק ועשיר בצמחייה ונוף. היער, המשתרע של שטח של כ-2,000 דונם, שוכן על גבעה בשיפולי השומרון. לצד עצי אורן וברוש גדלה ביער צמחיית בר עשירה. בעונת החורף אפשר ליהנות מפריחת כלניות ורקפות, ובאביב פורחים ביער צבעונים. ביער יש כמה נקודות תצפית שמהן אפשר להשקיף אל הרי ויישובי השומרון.  היער מטופח, נקי ונעים, ויש בו כמה חניונים ובהם שולחנות פיקניק, מתקני משחק, מנגלים ועוד.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 444 עד צומת חורשים. פונים מזרחה לכביש 5333. בכיכר הראשונה פונים ישר אל שערי קיבוץ חורשים. פונים שמאלה במעלה כביש (לפני מבנה התעשייה הקיים) ונוסעים כ- 800 מטר עד לשלט הכניסה אל היער. אפשרות נוספת היא לנסוע לכיוון היישוב נירית, לעבור את שער הכניסה ליישוב ולהמשיך בנסיעה עד שמגיעים לחניון שנמצא מצד ימין.

מפת אזור השרון

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.