תפריט עמוד

נצרת לקראת חג המולד

לקראת חג המולד לובשים אתרים נוצריים שונים את צבעי החג. עצים מעוטרים מוצבים בכנסיות, בחנויות ובבתים ונורות מהבהבות מקשטות את הרחובות ונתלות מהבתים בשכונות נוצריות. הפעם נצא לנצרת כדי לחוות את אווירת חג המולד בעיר

• עונה מומלצת: כל השנה, קסם מיוחד יש בתקופת חג המולד.

• התאמה: לכל משפחה

• קושי מסלול: קל

• אורך מסלול: כ- 2 קילומטרים.

• משך מסלול: 4 שעות בניחותא.

• מפה: המפה הטובה ביותר לסביבתה של נצרת היא מפת סימון שבילים מס' 3 "הגליל התחתון, העמקים והגלבוע". מפות עירוניות טובות ניתן למצוא בכל אטלס כבישים של ישראל וכן באתר של עמותת נצרת לתרבות ולתיירות.

• הגעה מצומת מגידו: ממשיכים בכביש הסרגל (מס' 65) לעבר עפולה. מתעלמים מהפניה ימינה אל עפולה עצמה וממשיכים ישר בכביש העוקף אותה ממערב. בקצה הכביש פונים בצומת הטי שמאלה לעבר נצרת (כביש מס' 60). הכביש חוצה את בקעת כסולות, חולף על פני צומת עדשים וממשיך במעלה ההר אל נצרת. עם ההגעה לעיר יש לעקוב אחר השילוט ימינה, המורה על הכביש העוקף שממנו פניה ימינה אל הר הקפיצה ושמאלה אל העיר העתיקה.

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, ביגוד צנוע לשם כניסה לכנסיות וביגוד חם – הלילות עשויים להיות קרים.

• הערה: חשוב לזכור שבניגוד למחויב בבתי כנסת, בכנסיות אסור כיסוי ראש לגברים.

מי שרוצה לחוש את חגיגיות ימי חג המולד ולהתרשם מהאווירה המיוחדת של הימים הללו יכול לפקוד את הרובע הנוצרי בעיר העתיקה בירושלים, לבקר בכפרים נוצריים בגליל ואפילו לצאת לסיור קצר בין החנויות לממכר קישוטים לחג שנועדו בעיקר לעובדים זרים וגודשות בימים אלו את התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. אחד המקומות הטובים ביותר לחוות בו את אירועי חג המולד הוא העיר נצרת, שיש לה חשיבות קדושה מיוחדת בעולם הנוצרי ואווירה מיוחדת הניכרת גם בכל יתר ימות השנה.

בתקופה זו של השנה מוכרים בשוק של נצרת שפע קישוטי חג

בניגוד למה שרבים סבורים, ישו לא נולד בנצרת. לפי הכתוב בברית החדשה הוריו, מרים ויוסף חיו אומנם בנצרת, אך נאלצו לחזור אל בית לחם, העיר שבה היו רשומים כתושבים, לצורך מפקד אוכלוסין שערכו השלטונות הרומיים. רצה הגורל ובהיותם עושים את הלילה במערה ששימשה כמכלאת בעלי חיים הגיח הרך הנולד לאוויר העולם. הוא הונח באבוס ששימש לו כעריסה בעוד חמור ושור (המרמזים על המשפט התנ"כי "ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו") חיממו אותו בהבל פיהם. כיוון שגם היוצאים לשוטט בליל חג המולד עשויים לייחל להבל פה מחמם מומלץ להתלבש בהתאם! כנראה שהטעות הנוגעת למקום לידתו של יש רווחת בגלל הדמיון בין שמה של העיר לכינוי "הנוצרי" שדבק בישו. כינויו של ישו, ובעקבותיו שמה של הדת הנוצרית כולה, נובע מהאמונה כי ישו הוא המשיח, חוטר לבית דוד נצר לבית ישי וגם בשל האמונה כי בניגוד לסיאוב שפשה בעבודת הקודש שבבית המקדש, הראה הוא את הדרך לאמונה התמה באל.

למרות שלפי המסורת לא נולד ישו בנצרת, מאמינים כי בעיר זו קיבלה מרים את הבשורה שהרתה לרוח הקודש (לוקס א', 26-48) והיא המקום שבו ישו גדל והתחנך. הוא עזב את נצרת לאחר שבאחת השבתות בהן קרא בבית כנסת, בחר לתת פרשנות משלו לספר ישעיהו (לוקס ד', 16-30), עורר עליו את חמת הקהילה ונאלץ לברוח. על פי המסורת בריחתו של ישו מנצרת ארעה בהר הקפיצה – מדרון תלול השוכן בדרומה של העיר וממנו נופים נהדרים על בקעת כסולות, עמק יזרעאל, גבעת המורה והתבור. הקק"ל הכשירה במקום שביל גישה ותצפית נוחים.

כל יתר אתריה הקדושים לנצרות של נצרת מרוכזים בתחומי העיר העתיקה. שני האתרים המקודשים ביותר מנציחים את מעמד הבשורה. הקתולים מקדשים את הגרסה לפיה התגלה המלאך גבריאל, המבשר, למרים בפתח ביתה. הכנסיה הגדולה (שהדעות חלוקות מאד באשר ליופייה) ניצבת על גבי מספר כנסיות עתיקות שחרבו ומשמרת, כך מאמינים, את מקום בית מגוריה של המשפחה הקדושה. מצפון לכנסיית הבשורה הקתולית ניצבת כנסיה נוספת הקרויה 'כנסיית יוסף'. לפי מסורת מאוחרת נקבע כי במקום זה ניצבה הנגרייה שלו.

מול פתחה של כנסיית הבשורה נמצאת הכניסה לשוק של נצרת הגדוש כולו צורכי בית, תבלינים, פירות וירקות, בתי קפה ובתקופה זו של השנה גם שפע קישוטי חג ואפילו שוקולדים בצורת סנטה קלאוס עטופים בזהבים.

הדרך מהשוק אל עבר כנסיית הבשורה האורתודוכסית (ובשמה האחר – 'כנסיית גבריאל') חולפת דרך רחוב שבו כמה נגריות, דבר המרגש מאד צליינים הרואים בכך רצף כמעט מיתי מאז ימיו של יוסף בעיר.

כנסיית הבשורה האורתודוכסית ניצבת בקצה הצפוני של רחבה גדולה. האורתודוכסים מקדשים גרסה שונה מהקתולים (שאינה מופיע בברית החדשה אלא בפרוטו אוונגליון של יעקב) לפיה נפגשה הבתולה עם המלאך כשיצאה מביתה אל המעין לשאוב מים. הכנסיה המיוחדת, המכוסה בציורי קיר מהמסד ועד הטפחות שונה לחלוטין מהכנסיה הקתולית. היא ניצבת מעל קריפטה שבה ניתן לראות את מקום הנביעה. כנסיה נוספת שבה מומלץ לבקר היא 'כנסיית בית הכנסת', המקדשת לפי המסורת את המקום שבו ניצב לפנים בית כנסת ושבו דרש ישו פרשנות שהעלתה את חמתם של היושבים במקום נגדו (לוקס ד', 16-24). כיום נמצאת הכנסיה ברשות היוונים קתוליים ומכונה "מדרסת אל מסיה" – מדרשת המשיח.

למטיילים בעיר ביום מומלץ ביותר להעפיל במדרון בחיפוש אחר נקודות תצפית כלליות. תצפית יפה במיוחד ישנה ממנזר סנט גבריאל, שהוסב למלון הנושא את אותו השם ונמצא ברומה של העיר.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנצרת

עיר עם נוף: למה שווה לטייל בנצרת
עיר עם נוף: למה שווה לטייל בנצרת

רוב המטיילים המגיעים לנצרת נשארים בעיר העתיקה ובאזור השוק, ויש לכך הרבה סיבות טובות. אבל יש גם סיבות מצוינות לעלות אל ראש הר כדי להשקיף על עמק יזרעאל מצד אחד ומהצד השני – על בתי העיר הגולשים בצפיפות ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...

חג המולד בנצרת: חו"ל זה כאן
חג המולד בנצרת: חו"ל זה כאן

נצרת, אחת הערים החשובות בעולם הנוצרי, מציינת את חג המולד בשלל אורות וקישוטי חג, עצי כריסטמס עטויים בשלג מלכותי ותהלוכת חג מסורתית. זוהי הזדמנות נהדרת לבקר בעיר ולהכיר את אוצרותיה הרבים ואת פינות החמד המסתתרות בסמטאותיה