תפריט עמוד

לבלות באירופה, ולא לשלם

יש ארוחות חינם, וגם קונצרטים, מוזיאונים, סיורים רגליים, גנים פורחים ועוד ועוד. מאדינבורו עד רומא, עשרה מקומות ברחבי אירופה שבהם לא תצטרכו להוציא את הארנק

אירופה יקרה, גם כשהאירו נחלש וגם במדינות שפעם נחשבו לזולות יחסית, כמו יוון וספרד. את הוצאות הלינה, האוכל והתחבורה לא נוכל להעלים, אבל אפשר בהחלט לטייל (וליהנות) ברחבי אירופה מבלי לשבור תוכנית חיסכון, צריך רק לדעת מה לעשות ואיפה. הנה כמה הצעות לדברים שלא יעלו לכם אפילו אירו אחד בעשר ערים אירופאיות מרכזית (בסדר אלפבתי):

אדינבורו: גנים ואמנות
הגנים הבוטניים המלכותיים Royal Botanic Gardens של אדינבורו הם חגיגה אמיתית לאוהבי צמחים: 36 אלף עצים ושיחים שתולים בגנים רחבי הידיים, שהוקמו בשנת 1670. אפשר לשוטט פה במשך שעות, לגלות פינות חבויות, ליהנות מהמראות היפים ולנשום אוויר צח. מלבד יופיים, הגנים משמשים מקור חשוב למחקר ולימוד, ומתקיימים בהם הרצאות וסיורים מרתקים. וחשוב לא פחות, הכניסה אליהם חופשית (הכניסה לחממת הזכוכית במרכזם כרוכה בתשלום).
פרטים נוספים באתר האינטרנט

ועוד משהו: אדינבורו מציעה מגוון רחב של מוזיאונים מצוינים בחינם, בהם הגלריות הלאומיות של סקוטלנד, שמציגות אוצרות אמנות חשובים מסקוטלנד ומרחבי העולם. התצוגות מפוזרות על פני חמישה אתרים שונים ברחבי אדינבורו, והכניסה ללא תשלום.
פרטים נוספים באתר

הגנים הבוטניים המלכותיים של אדינבורו. חגיגה אמיתית לאוהבי צמחים

אתונה: חיילים בחצאיות ומוזיאון ילדים
גם מי שצפה בהחלפת המשמר לפני ארמון בקינגהם בלונדון יופתע מהגרסה היוונית: בכל שעה עגולה מתרחשת לפני בניין הפרלמנט החלפת משמרות של חיילי המשמר הנשיאותי. בניגוד ללונדון, שם הצופים עומדים במרחק ומאחורי גדר, באתונה אין חיץ ואפשר להתקרב אל הצועדים עד מרחק נגיעה, אבל כדאי להיזהר – הם מתקדמים בצעדים גדולים, המלווים בהנפת רגליים וידיים, ואינם עוצרים גם אם מישהו עומד בדרכם. שימו לב לבגדים המיוחדים הכוללים חצאית קפלים, כובע עם פונפון ענק, חותלות ועוד. האירוע, כמובן, בחינם.

ועוד משהו: אם אתם מטיילים עם ילדים, מומלץ לבקר במוזיאון הילדים השוכן בבניין ניאו-קלאסי מרשים בלב הרובע העתיק, הפלקה. הדגש פה הוא על למידה תוך התנסות, משחק ויצירה. יש הרצאות וסדנאות המיועדות להורים, והכל ללא תשלום.
כתובת: Kidathineon 14
פרטים באתר האינטרנט

בריסל: סיורים רגליים ומוזיקה עתיקה
למבקר לרגע בריסל עלולה להיראות אפורה למדי, אבל אם תקדישו לה קצת זמן תגלו שיש לה הרבה מה להציע, החל בשוקולד נהדר ובירה משובחת, דרך גנים ירוקים וכלה בארכיטקטורת ארט נובו מושכת, ועוד לא הזכרנו את האופנה, המוזיאונים והאוכל המצוין. דרך טובה להכיר את העיר היא בהליכה או ברכיבה על אופניים, ובאתר האינטרנט של משרד התיירות הרשמי של העיר תוכלו להוריד מפות ומסלולים בחינם. יש סיורים שמתמקדים בנושא מסוים כמו ארט נובו, קומיקס, אקולוגיה ועוד.

ועוד משהו: בכל יום ראשון הראשון בחודש חנות העתיקות ג'ייקוב נורדן Jacob Norden מארחת נגנים צעירים לקונצרט של מוזיקה קלאסית המנוגנת על כלי נגינה עתיקים. הכניסה בחינם, אולם יש להזמין מקום מראש בטלפון או במייל. פרטים נוספים באתר האינטרנט

החלפת משמרות של חיילי המשמר הנשיאותי באתונה. אפשר לצפות בטקס בלי גדרות או מחיצות

וינה: קולות מלאכיים ונסיעות בחינם
מקהלת הילדים של וינה (בגרמנית Wiener Sängerknaben) ידועה בעולם כולו בזכות הקולות המלאכיים של זמריה – כולם בנים, בני עשר עד 14. המקהלה מופיעה בקונצרטים בווינה וברחבי העולם ברפרטואר שכולל את הרבה מוצרט והיידן, אבל גם מאהלר, באך ואחרים. כרטיס לקונצרט יעלה לכם בסביבות 40 אירו. אבל אפשר גם לשמוע אותם בחינם: בכל יום ראשון, כבר יותר מ-500 שנה, ילדי המקהלה שרים במיסה שמתקיימת בקפלה שבארמון הופבורג Hofburg. כרטיסי עמידה בחינם. פרטים נוספים באתר האינטרנט

ועוד משהו: אם אתם מטיילים עם ילדים, כדאי לדעת שבתקופת חופשות מלימודים – מיולי עד ספטמבר ומ-24 בדצמבר עד 6 בינואר – ילדים עד גיל 15 יכולים לנסוע בחינם בכל אמצעים התחבורה הציבורית בעיר. יש להצטייד בתעודה מזהה.

מדריד: אמנות מודרנית וטאפס
המוזיאון לאמנות מודרנית ריינה סופיה הוא אחד המוזיאונים החשובים באירופה לאמנות של המאה העשרים. בולטת במיוחד יצירתו האפית של פבלו פיקאסו, "הגרניקה". היצירות המגוונות מוצגות באופן מרתק והביקור מומלץ ביותר. בדרך כלל הכניסה בתשלום, אולם בימים ובזמנים מסוימים אפשר להיכנס בחינם: בימי ראשון כל היום, בשני, רביעי, חמישי ושישי החל מהשעה 19:00 ובשבת החל מהשעה 14:30.
פרטים נוספים באתר האינטרנט

ועוד משהו: Notes from Madrid הוא אתר אינטרנט מצוין שנכתב על ידי קומץ מתושבי מדריד, שאוהבים אותה כל כך עד שהם מוכנים לחשוף את סודותיה בפני כל. תמצאו שם המלצות על מסעדות, בתי קפה, מוזאונים, מופעים, פארקים ועוד. בין השאר, קטי גולדשטיין, מורה לאנגלית ובלוגרית, ממליצה על El Tigre, טאפס בר במרכז העיר שבו תידרשו לשלם רק עבור השתייה (1.5 אירו לבירה, כך על פי גולדשטיין), צלוחיות הטאפס המלוות את השתייה מגיעות ללא תוספת תשלום אבל בלי פשרות על הטעם והאיכות.

קיר מצויר בבריסל. אפשר לצאת לטיול בעקבות גיבורי קומיקס מקומיים | צילום: לשכת התיירות של בריסל, BI-TC O. Van de Kerchove

פראג: סיורים ברגל ועבודות זכוכית
פראג היא עיר נפלאה לשיטוט רגלי. נהר הוולטבה, הגשרים, הקתדרלות, הכיכרות היפהפיות – כל אלה מזמינים לטיול רגלי נעים. אפשר למשל לטייל לאורך הנהר, לחצות את גשר קרל הלוך ושוב, וליהנות ממופעי הרחוב החינמיים שמתקיימים על הגשר. אפשר לעלות במעלה גבעת פטרין לתצפית מרשימה על העיר. ואפשר פשוט ללכת לאיבוד בין הסמטאות. אם אתם מעוניינים בסיור מודרך באתרים המפורסמים של העיר, תוכלו להצטרף לסיורים החינמיים של Free Prague Tours. הסיורים יוצאים כל יום בשעות 11:00 ו-14:00 מכיכר העיר העתיקה ונמשכים שלוש שעות או חמש שעות. הסיורים כוללים ביקור בכיכר העיר העתיקה וצפייה בשעון האסטרונומי, ברובע היהודי, בבית העירייה, בגשר קארל ועוד.

ועוד משהו: הזכוכית של בוהמיה זכתה לשם עולמי, וכשמתבוננים בחלונות הראווה בחנויות הקריסטל הרבות שבפראג, לא קשה להבין מדוע. אם אתם מתכננים ביקור בעיירת המרפא קרלובי וארי הסמוכה לפראג, אל תוותרו על ביקור במפעל הזכוכית של מוזר (Moser). המוזיאון של מפעל הזכוכית פתוח מדי יום, ללא תשלום, בין השעות 18:00-9:00, ובשבת עד השעה 15:00. גם בפראג עצמה ניתן להתרשם בחינם, מעבודות הזכוכית המרשימות, בחנות הדגל של מוזר.

פריז: רולרבליידס ובתי קברות
אומרים שאין כמו להכיר עיר דרך הרגליים. מה דעתכם על היכרות עם פריז כשהרגליים מחוברות לזוג רולרבליידס? "פארי רולר" מארגנים בכל יום שישי בלילה טיול רולר בליידס ברחבי העיר, בחינם. הטילים מושכים אליהם קהל רב של מקומיים ותיירים כאחד ומהווים הזדמנות לטייל ברחובות העיר, לעשות כושר, להכיר אנשים חדשים ובעיקר ליהנות מהעיר באופן שונה ולא שגרתי. הטיולים נמשכים כשלוש שעות והמסלול משתנה בכל פעם. הטיולים יוצאים בכל יום שישי בשעה 22:00 (אלא אם יורד גשם והכבישים רטובים) מכיכר Raoul Dautry שברובע ה-14. אפשר לנסוע בקווי המטרו 4,6,12 או 13 ולרדת בתחנת Montparnasse Bienvenüe.
פרטים נוספים באתר האינטרנט.

ועוד משהו: אם חוויות מורבידיות הן כוס התה שלכם, תוכלו לבקר בבתי הקברות המיתולוגיים של פריז. הכניסה לכולם חופשית והם יאפשרו לכם מפגש קרוב עם סלבריטאים שנפרדו מהעולם. בבית הקברות פר לשאז תוכלו לחלוק כבוד אחרון לאוסקר ויילד, ג'ים מוריסון, פרדריק שופן ואדית פיאף,בבית הקברות של מונמרטר תוכלו לבקר את קברו של הבמאי פרנסואה טריפו ובבית הקברות של מונפרנס תוכלו לשקוע במחשבות עמוקות למול קבריהם של ז'אן פול סארטר וסימון דה בובואר.

בית הקברות פר לשאז בפריז. כאן קבורים ג'ים מוריסון, אוסקר ויילד, פרדריק שופן ואדית פיאף

ציריך: ויטראז'ים ומפלים
קו הרקיע של ציריך מעוטר במגדליהן של כנסיות רבות. אי אפשר להתעלם מהמגדל הכחול של כנסיית פראומונסטר, אחת הכנסיות היפות והמרשימות בעיר. הכנסייה במתכונתה הנוכחית נבנתה במאה ה-13 אבל עברה שיפוץ נרחב במהלך המאה ה-20, אז גם זכתה לתוספת חלונות הויטראז' היפהפיים שצייר מארק שאגאל, שהם כשלעצמם סיבה מספקת לבקר בכנסייה. מדובר בחמישה חלונות מרהיבים בצבעי אדום, צהוב, כחול וירוק שמתנשאים לגובה של עשרה מטרים. הכי מומלץ לראות את החלונות באור הבוקר. הכניסה חופשית.

ועוד משהו: אם אתם מתכננים גיחה קצרה מחוץ לעיר לא כדאי להחמיץ את הביקור במפלי הריין, שנמצאים בסמוך לעיר שפהאוזן המרוחקת כארבעים דקות נסיעה ברכבת מציריך. המפלים טוענים לכתר הגדולים באירופה (אם לא לוקחים בחשבון את המפלים של איסלנד). רוחבם 113 מטרים וגובהם 24 מטרים, והם זורמים בעצמה מרשימה. שבילים שמגיעים למפלים משתי גדותיו של נהר הריין מאפשרים צפייה על המפלים תוך טיול מהנה ללא כל תשלום. אם תרצו לשוט אל מתחת למפלים תצטרכו לפתוח את הארנק.

קופנהגן: ג'ז ואופניים
בכל חודש יולי קופנהגן הופכת גן עדן לאוהבי ג'ז. פסטיבל הג'ז השנתי של קופנהגן נמשך 10 ימים והוא מביא לעיר מאות מוזיקאים מוכשרים, בהם כמה מהשמות הגדולים ביותר בתחום. במהלך הפסטיבל מתקיימים יותר מ-800 הופעות וקונצרטים ברחבי העיר, רובם הגדול בחינם.

ועוד משהו: קופנהגן היא עיר ידידותית במיוחד לרוכבי אופניים. מידותיה הנוחות, נהגיה הסבלניים והרשת הענפה של שבילי אופניים הם רק הקצפת, הדובדבן הוא המחיר – כל אחד, תושב או תייר, יכול לקבל אופניים בחינם. ברחבי העיר פזורות יותר ממאה נקודות בהן תוכלו לשכור אופניים: כל מה שצריך הוא להשאיר מטבע של 20 קרונות דניות כפיקדון ולצאת לדרך. כשמחזירים את האופניים מקבלים את המטבע בחזרה.

רומא: כיפה עתיקה ומבחן אמת
הפנתאון, המבנה העתיק ביותר בעיר שעדיין ניצב על כנו כולל הגג שלו, נבנה בשנת 27 לפני הספירה כמקדש פגאני, ומאוחר יותר הוסב לכנסייה נוצרית. כיפתו המרשימה שימשה השראה לאדריכל הרנסס הנודע פיליפו ברונלסקי בבואו לתכנן את הכיפה של הקתדרלה בפירנצה (הדומו). במהלך השנים נקברו בפנתיאון מלכי איטליה וכן ציירים מפורסמים, בהם רפאל. האור הטבעי הנשפך מהפתח בראש הכיפה מעניק למקום קסם מיוחד. בשבתות אחר הצהריים ובבקרי ראשון מתקיימות פה מיסות. הכניסה חופשית בכל עת.
כתובת: Piazza della Rotonda

ועוד משהו: האמיצים שבכם יעזו להכניס יד לפה הפעור של La Bocca della Verita, פסל מפחיד של פרצוף פרוע ומזוקן. האגדה אומרת שהפסל יכול לזהות אם אתם דוברים אמת (ומכאן שמו, "פה האמת" באיטלקית) – אמרתם דבר אמת, תוכלו למשוך את ידכם בחזרה בשלמותה. אבל, זהירות! אם דיברתם דבר שקר, הפסל יחתוך את כף ידכם ותיוותרו נכים לצמיתות. אם יש נכון באגדה הזאת, שאף קיבלה מקום של כבוד בסרט המקסים "חופשה ברומא" עם אודרי הופברן וגריגורי פק, סימן שרומא מלאה בדוברי אמת.
כתובת: Piazza Bocca della Verita 18

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.