תפריט עמוד

לבלות באמסטרדם ולא לשלם

קונצרטים של טובי הנגנים, אוצרות אמנות, חצרות פנימיות נחבאות, בית סירה עמוס בחתולים - שבעה דברים בחינם שאפשר לעשות באמסטרדם, לפני או אחרי השיטוט בין התעלות הציוריות

ראשית, וידוי: אני מאוהבת באמסטרדם. היא לא מסעירה כמו פריז ולא מרגשת כמו לונדון, אין בה אוכל יוצא דופן או ארכיטקטורה עוצרת נשימה. קצב החיים שלה אינו סוער או מסעיר. אבל כמו שאלתרמן כתב על עיר אחרת לגמרי: בכל זאת יש בה משהו. ואם תפתחו את הלב, תגלו בנקל את אותו משהו, את הנעימוּת האמסטרדמית הכובשת. תתקלו בה בעת שיטוט רגלי בין התעלות הציוריות, ברכיבה על אופניים באחד הפארקים היפים, בישיבה נינוחה בבית קפה "חום" ברובע יורדאן (Jordan). יש עוד המון אפשרויות ומקומות שיגרמו גם לכם להתאהב באמסטרדם, כולל כאלה שהכניסה אליהם לגמרי חופשית.

אמנות 1: ציורים מהמאה ה-17

כדי לראות את "משמר הלילה" של רמברנט ברייקסמוזיאום, תצטרכו כמובן לקנות כרטיס כניסה. אבל אפשר להתרשם מציורים באותו נושא ומאותה תקופה, לגמרי בחינם. גלריית המשמר האזרחי (Civic Guards Gallery) שייכת למוזיאון ההיסטורי של אמסטרדם, והיא פתוחה לקהל ללא תשלום. 15 פורטרטים ענקיים ומרשימים להפליא של עשירי העיר וחשוביה מהמאה ה-17 תלויים בחלל המואר. הכניסה לגלריה היא דרך מדרחוב הקניות העמוס Kalverstraat שבמרכז העיר.
כתובת: Kalverstraat 92


מאוסף סיקס: דיוקן של יאן סיקס שצייר רמברנט בשנת 1654

אמנות 2: אוסף של הברון
הברון סיקס מציג בביתו הפרטי את אוסף האמנות המרשים של משפחתו, הכולל בין השאר דיוקן מאת רמברנדט של יאן סיקס, אחד מאבות-אבותיו של בעל הבית, שהיה בעבר ראש עיריית אמסטרדם. ביתו של הברון פתוח לקהל הרחב שעתיים בימי חול, בין השעות 12:00-10:00 (בסופי שבוע ובחגים הבית סגור למבקרים). הביקור אינו עולה כסף, אולם הוא מותנה בהרשמה מוקדמת – כל מי שרוצה להגיע צריך להגיש בקשה נפרדת, גם בני זוג המתכננים לבוא ביחד.
כתובת: Amstel 218

מוזיקה: קונצרט צהרים
בכל יום רביעי, בין ספטמבר ליוני, בשעה 12:30 בצהריים, אפשר ליהנות חינם אין כסף מקונצרט בן 30 דקות באולם הקונצרטים היפהפה Concertgebouw. לרוב מדובר בחזרה פתוחה לציבור של תזמורות והרכבים ידועי שם, שיופיעו בערב לפני קהל שקנה כרטיסים במיטב כספו. ועוד בחינם: בימי שלישי ב-12:30 אפשר ליהנות מקונצרט חופשי באודיטוריום Boekmanzaal שמשקיף על נהר האמסטל. בין השאר מתאמנות פה הפילהרמונית של הולנד, מקהלת האופרה הלאומית, תזמורת הבלט ההולנדי ועוד.
כתובת אולם הקונצרטים: Concertgebouwplein 2-6
כתובת האודיטוריום: 1
Amstel


מעבורת בין התחנה המרכזית לאזור איי | צילום: אייסטוק

שיט: חמש דקות ברוח
בין מרכז אמסטרדם לצפון העיר נמצא החלק העתיק ביותר של הנמל, שנקרא איי (ונכתב בשתי אותיות – IJ). מגיעים אליו במעבורת שפועלת שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה – כל שבע דקות וחצי במהלך היום וכל רבע שעה מתשע בערב ועד שש בבוקר למחרת. השיט אמנם קצר, חמש דקות בסך הכל, אבל הוא מאפשר פנורמה נפלאה של אמסטרדם, ואין צורך לשלם עבורו. אפשר לעלות על המעבורת עם אופניים, לעמוד חמש דקות מופלאות ברוח, לרדת בתחנה הסופית, לשתות קפה ולהמשיך בסיור ברגל או באופניים באזור לא מתויר בכלל של העיר הנהדרת הזאת. המעבורת יוצאת מאחורי תחנת הרכבת המרכזית (Centraal Station).


המעבורת המובילה לאזור שנקרא איי. להעמיס את האופניים ולשוט בחינם

בעלי חיים 1: אורוות סוסים
מאחורי דלת חסרת ייחוד, לא רחוק מפונדלפארק, הפארק הנפלא של אמסטרדם שמומלץ מאוד לבקר בו, מסתתר אחד מבתי הספר לרכיבה היפים באירופה. האורוות ההולנדיות, Hollandsche Manege, נפתחו בשנת 1882 ועיצובן מזכיר את זה של האורוות הנודעות של וינה. החלל מעוצב באלגנטיות של המאה ה-19 עם אולם כניסה ומרפסת-יציע מרשימים, וראוי בהחלט לבקרו (בחינם, כמובן). אפשר גם להתרשם מהתלמידים, לבושים בבגדי רכיבה וישובים על סוסים אצילים, מקיפים את הזירה בדהרות קלילות.
כתובת: Vondelstraat 140
אתר אינטנרט

בעלי חיים 2: סירת חתולים
פוזנבוט (Poezenboot) הוא גן עדן קטן לאוהבי חתולים. בבית סירה על תעלת סינגל היפה גרים כמה עשרות חתולים שזוכים פה לתשומת לב ואהבה. הכניסה חופשית, כמו גם הליטופים והגרגורים. המטרה המוצהרת היא למצוא בית חם ואוהב לדיירי בית הסירה, אבל גם מבקרים אקראיים מתקבלים במאור פנים.
כתובת: Singel 40

פוזנבוט. גן עדן קטן לאוהבי חתולים

חצרות סגורות: הצצה להוֹפיֶיס
הופייס הם מבנים בעלי חצרות פנימיות סגורות ותחומות בבתי מגורים, אשר נבנו החל מהמאה ה-14 כמקום מחסה ומקלט לנזקקים, לזקנים, לרווקות ולאלמנות. רובם לא שרדו, ואלה שנותרו משמשים גם היום כמקום מגורים פרטיים זול יחסית, מוגן ונוח, ובחלקם אפשר לבקר. ההופייס מספקים איים של שלווה באמצע המולת העיר והביקור בהם לא עולה כסף, אם כי הוא מלווה בתחושה קלה של חדירה לפרטיות של דיירי המקום.


בחיינהוף. החצרות הסגורות מהוות איים של שלווה ורוגע

בחיינהוף (Begijnhof), אחד ההופייס המפורסמים, נמצא מאחורי צדה הצפוני של כיכר ספָּאוּ (Spui). הבחיינהוף שימש בעבר מסדר דתי של רווקות ושל אלמנות, בנות למשפחות עשירות, שנדרו נדרי צניעות. היום אפשר לראות כאן את הכנסייה הגותית המשמשת את הקהילה הפרסביטרית ואת הכנסייה ה"סודית" בה התפללו בעבר בנות המסדר. ברובע יורדאן Jordan יש כמה הופייס ששווה לבקרם: לינדנהופייה (Lindenhofje), משנת 1614, הוא ההופייה העתיק ביותר ששרד עד היום, נמצא בכתובת: Lindengracht 91-112. סויקרהופייה (Suyckerhofje), חצר ארוכה ומקסימה שנוסדה בשנת 1670, בכתובת: Lindengracht 149-163. ונציה (Venetiae), הופייה שנבנה על ידי סוחר ונציאני באמצע המאה ה-17 ובו גן מרהיב ביופיו, נמצא בכתובת: Elandsstraat 106-136. סנט אנדריסהופייה (St Andrieshofje), נבנה בשנת 1617, יש בו חצר מקסימה ובמרכזה מזרקה, נמצא בכתובת: Egelantiersgracht 107-141.

לקריאה נוספת:

חוויות שלא כדאי לפספס באמסטרדם
חוויות שלא כדאי לפספס באמסטרדם
שיט בתעלות, דיווש באופניים, ביקור במוזיאונים, היכרות עם הצד היהודי של העיר או פשוט שיטוט מהנה ברחובות היפים – כמה פעילויות וחוויות שלא כדאי להחמיץ באמסטרדם
אמסטרדם הלא מוכרת - פינות חמד נסתרות
אמסטרדם מחוץ למסלול – פינות חמד נסתרות
ביקור באמסטרדם כולל כמה אתרי חובה, דוגמת בית אנה פרנק, כיכר דאם ומוזיאון ואן גוך. אבל לעיר התעלות יש עוד המון מה להציע

 

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.