תפריט עמוד
דרך סדקים בסלעי הגלבוע מחלחלים מי הגשמים הניתכים עליו, וכך ההר עצמו נותר יבש, בעוד שלרגליו, בעמק חרוד, רבה השפיעה. כה רבה עד שבתקופות שבהן לא נותבו מי המעיינות לתעלות, נקוו המים לביצותשהיו אימת התושבים. עד היום יש חשיבות רבה לרשות הניקוז המטפלת בתעלות המנקזות את מי המעיינות ואת מי בריכות הדגים. התווי הטופוגרפי הנוח ושפע המים הביאו להתרחשותם של אינספור אירועים דרמטיים, שכמה מהם מופיעים במקורותינו. הנה כמה תחנות מים:

דרך נוף נחל חרוד
מצפון וממזרח לניר דוד הוכשרה ע"י הקק"ל ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי דרך נוף שנמשכת לאורך נחל חרוד עד סמוך לתל בית שאן. הנקודה היפה ביותר לאורכה היא גשר הקנטרה, גשר ממלוכי מאבן בזלת שנועד להעביר את מי נחל עמל לבית שאן. בסמוך לגשר ממוקם חניון מוצל. לדרך הנוף חלק נוסף שנמשך לאורך נחל עמל. אין זה ערוצו המקורי של הנחל, אלא תעלה שנפרצה דרך בריכות הדגים כדי לחדש את ימי הנחל כקדם. משני עברי הנחל יש מדשאות, שביל הליכה, גשרונים וסככות.
אפשר לצאת לטיול רגלי לאורך חלקו התחתון של אפיק נחל חרוד שנקרא שביל "בין הגשרים". נכנסים למסלול מהחניון שעל כביש 71 בכניסה המערבית לבית שאן, ויוצאים ממנו לכביש 90 סמוך לפארק קניון הבזלת. אורך המסלול כולו כארבעה קילומטרים, עביר לרכב משפחתי, וכולו עובר בין עצים. בדרכו הוא חולף ליד הגשר הרומי ההרוס למחצה ששימש בעבר ככניסה הצפונית לבית שאן. בסיום המסלול (נקודה שנגישה גם לרכב) נמצא קניון הבזלת. במקום נבנה גשר להולכי רגל מעל לקטע מצוקי של נחל חרוד שבו כמה מפלים. בימים גשומים השרימה מרשימה במיוחד. בסמוך יש חניה ושולחנות פיקניק.

הגעה: אפשר להגיע לדרך הנוף משני כיוונים: דרך נחל עמל מכביש 6667 (פונים צפונה בכביש 669 בין מסילות לניר דוד, סימון שבילים אדום), או במעלה נחל חרוד (פונים דרומה מכביש 71 לעבר בית שאן וכעבור כחצי קילומטר פונים ימינה לפי השילוט וסימון השבילים האדום). כדי להגיע לקניון הבזלת יש לנסוע לצומת שבו מצטלבים כביש 90 וכביש 71, לפנות לעבר נווה איתן ומעוז חיים, ומיד לפנות שמאלה לפי השילוט.

מפת מסלול נחל חרוד

להגדלת המפה לחצו כאן

מעיין חרוד
מעיין חרוד נובע מתוך מערה קטנה בתחתית צלעו של הגלבוע. כיום נמצאת הנביעה בתחומי גן לאומי מצועצע שמתאים לשוחרי בריכות שכשוך ומדשאות. לפי המסורת, בסמוך למעיין זה ערך השופט גדעון את המבחן שלפיו בחר את הלוחמים שיילחמו לצדו במדיינים (שופטים ז', ד'-ח'). המבחן נועד לבדוק מיהם הלוחמים בעלי שאר הרוח אשר חרף צימאונם לא כרעו ולקקו ככלבים, אלא הביאו את המים בכפם לפיהם, מתוך שהם אוחזים בנשקם וצופים על סביבתם. בשנת 1260 נערך בסמוך למעיין קרב גדול – המוכר בשם עין ג'אלוד, שהשפיע רבות על המזרח התיכון ועל העולם העתיק: בקרב זה הצליחו הממלוכים להביס את המונגולים תבוסה מוחצת כל כך, עד שאלה נמנעו מלשוב לאזור.
מעל מערת הנביעה נמצאת אחוזת הקבר של יהושע ואולגה חנקין. סמוך אליה נמצא ביתו של הזוג, המשמש כיום כמוזיאון (כניסה בתיאום בטלפון של הגן הלאומי).

הגעה: נוסעים בכביש 71 מעפולה לעבר בית שאן, וכקילומטר וחצי אחרי צומת נבות פונים שמאלה למעיין.
טלפון: 04-6532211
שעות פתיחה: אפריל-יוני וספטמבר א'-ה' 17:00-8:00, ו' ושבת 16:00-8:00; יולי-אוגוסט א'-ה' 18:00-8:00, ו' ושבת 17:00-8:00; אוקטובר-מרץ א'-ה' 16:00-8:00, ו' ושבת 15:00-8:00.
מחיר: 36 שקל למבוגר, 22 שקל לילד. לאזרח ותיק תינתן הנחה של 50%, בחורף דמי הכניסה הם 50% מהמחיר הרגיל.

גן השלושה (הסח'נה)
גן השלושה מוכר יותר בשמו הסח'נה, שפירושו בערבית חם. ואכן, המים חמימים, והרחצה נעימה גם בחורף. תדיר קורה שמי שלא מכיר את המקום ממצמץ בעיניו בהשתאות ולא מאמין שיש בארץ מים כה צלולים. מקור המים הוא במעיינות שנובעים לרגלי הגלבוע. לגדות הבריכות המסודרות יורדות מדשאות, ויש שפע שולחנות וספסלים. בפאתי הגן יש מוזיאון קטן לארכיאולוגיה ים תיכונית, שבו מוצגת אמנות יוונית, רומית, פרסית ועוד.
בכניסה המזרחית לפארק ניצב הדגם השלם ביותר של מתכונת יישובי חומה ומגדל. המודל משחזר את מראהו של תל עמל, היישוב הראשון שהוקם במתכונת זו במהלך המרד הערבי הגדול (מקומו של האתר המקורי מונצח במגדל עץ סמוך לבית ההארחה של ניר דוד). אפשר להתרשם מחומות העץ הממולאות חצץ, מחדרי המגורים, ממגדל השמירה המשקיף על האזור ומתנאי החיים דאז. באתר מוזיאון קטן (בתשלום נוסף).

הגעה: מכביש 71 פונים דרומה בצומת בית השיטה לכביש 669 לכיוון בית אלפא וחפצי-בה, וממשיכים לעבר ניר דוד. יש שילוט לפארק.
טלפון: 04-6586219
שעות פתיחה: אפריל-ספטמבר א'-ה' 17:00-8:00, ו' ושבת 16:00-8:00; אוקטובר-מרץ א'-ה' 16:00-8:00, ו' ושבת 15:00-8:00.
מחיר: 36 שקל למבוגר, 22 שקל לילד. לאזרח ותיק תינתן הנחה של 50%.

בסמוך לסח'נה נמצא גן גורו, גן חיות אוסטרלי שבו מיני קנגורו, קואלות, העופות אמו וקזוארו ועוד. כולם משוכנים בגן פורח, ובכניסה ניצב מבוך צמחייה גדול.
טלפון: 04-6488060
שעות פתיחה: א'-ה' 16:00-9:00, ו' 15:00-9:00, שבת וחג 17:00-9:00.בחודשים יולי אוגוסט 20:00-9:00.
מחיר: 39 שקל, מגיל 3 ומעלה. כרטיס משולב הכולל כניסה לגן השלושה – 55 ש"ח למבוגר, 45 ש"ח לילד מגיל חמש ומעלה.

נחל הקיבוצים ועין שוקק
נחל הקיבוצים הוא אחד המקומות היחידים בארץ שבהם אפשר ליהנות מזרימה איתנה של מים צלולים בלי לשלם (דבר שעתיד להשתנות בזמן הקרוב). מקורו של הנחל בעין שוקק, עוד נביעה שמקורה במי גשמים שחלחלו דרך סלעיו הסדוקים של הגלבוע. מאז עבודות ההכשרה במקום נחלק נחל הקיבוצים לשניים, ורק חלקו המערבי נותר בלתי נגוע והפך לשמורת טבע פתוחה. באזור זה נמצאת בריכה יפה, סבך גדול של צמחי גדות ושפע בעלי חיים ועופות. בין השאר חיים כאן דגים כמו אמנון הגליל, אמנון ירדן ואמנון מצוי, לבנון ליסנר ונאווית מצויה הזקוקים למי מעיינות נקיים. בנחל חיות לוטרות, וסביבו חזירי בר, תנים, שועלים ובעלי חיים נוספים שמשתמשים בסבך למחסה ולרבייה. באזור הגדות ועל פני המים חיים מיני עופות כמו קורמורן גמד, אנפת לילה, לבנית קטנה ושלדג לבן חזה. במורד הנחל, בחלקו המזרחי, הוכשר חניון שלצדו גשרונים ובריכות שכשוך. בצל איקליפטוסים הותקנו שולחנות פיקניק.

הגעה: נוסעים מזרחה בכביש 669, חולפים על פני ניר דוד ופונים בצומת ימינה לרשפים. לאחר הפנייה פונים שוב ימינה על פני השילוט וסימון השבילים השחור.

עין מודע
עין מודע, שבשנים האחרונות הצליח לחדור אל תודעת הציבור (אולם זה אינו מקור שמו), נאגם אל אחת מבריכות השכשוך הגדולות והיפות בארץ. הבריכה המדופנת שוכנת בצל איקליפטוסים, ומבעדם אפשר לראות את מדרונו המזרחי התלול של הגלבוע. חבל שמפאת נגישותה של הבריכה היא הופכת לא אחת יעד למסיבות פרועות שזכרן נחקק בדמות ערמות זבל. לאחרונה זוכה המקום להשגחה וליד מטפחת, ולכן מצבו טוב מבעבר.

הגעה: מכביש 669, בסמוך לפינה הדרומית מזרחית של קיבוץ רשפים, יוצאים לדרך עפר טובה מסומנת בכחול. כעבור כשני קילומטרים מגיעים לפיצול ופונים ימינה לעבר קבוצת האיקליפטוסים שתחתיה חבויה הבריכה.

לפרטים נוספים: אתר רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.