תפריט עמוד

חופשת התנדבות: לטייל ולתרום לקהילה

"חופשה עם מצפון", "חופשה בעלת ערך" או "החופשה החשובה בחיים". זו עדיין לא תנועה המונית אבל התופעה מתרחבת – תיירים רבים מעדיפים לזנוח את החופשה המסורתית, הנהנתנית, ולצאת לחופשה במהלכה הם תורמים לקהילה המקומית

הרעיון פשוט – אם אתם רוצים לבקר במקומות רחוקים, להביא תועלת לסביבה או לאנושות, לא לשלם הרבה מדי ובכל זאת לחוות חוויות חדשות ולהכיר אנשים צאו לחופשת התנדבות. כמה גופים בינלאומיים מתמחים עכשיו בסוג זה של חופשה. הפעילויות של הגופים האלה פרושות על פני כל העולם ומגוונות דיין כדי לענות על התשוקות והתחביבים של קהל רחב.

סקירה קצרה של ההצעות שמציעים כמה ארגונים מרכזיים ובעלי ניסיון מבהירה עד כמה גדול ההיצע. בכל הארגונים האלה מדגישים עובדה אחת – "זה מיועד לאנשים כמוכם". הכוונה בביטוי הזה היא לאנשים שעובדים בדרך כלל במשרד, בכיתה או בחדר ממוזג אחר, לא צעירים במיוחד, לא בעלי יכולת פיזית בולטת, אבל בעלי מצפון, רצון לעזור, נכונות לעבוד וסקרנות בסיסית. בכל הארגונים האלה אין דרישה למקצוענות או לידע מוקדם.

חשוב לזכור שהמשתתפים משלמים פעמיים: הם עובדים במהלך החופשה אבל גם מוסיפים סכום כסף, שמכסה את הוצאות השהייה שלהם. הלינה בדרך כלל בתנאי שטח, הפרטיות לא עומדת בראש סדר העדיפויות ואפילו מקלחת לא קל למצוא בכל מקום. סיפוק וחוויה הן מילות המפתח ולאלה, כך מסתבר, יש לא מעט ביקוש.

בתים חדשים
הארגון הבולט ביותר כיום בפעילות ההומניטרית במהלך חופשה קצרה מתמקד בבניית בתים למחוסרי דיור. כאלה קל להבין דווקא לא חסרים ברחבי העולם וארגון "בית למען האנושות" (Habitat For Humanity) משקיע את כל מאמציו במציאת פתרונות סבירים עבורם. בעזרת קבוצות של מתנדבים וכמה בעלי מקצוע מיומנים בונים אנשי הארגון בתים זולים ומוכרים אותם במחירי העלות, לאלה שזקוקים לדיור. הקרקע נתרמת בדרך כלל בידי הרשות המקומית, החומרים נקנים במחירי עלות והעבודה בהתנדבות. מנקודת מבטה של הקהילה יש כאן עזרה לחסרי בית. הארגון מקפיד לא להעניק את הבתים בחינם. הוא מסייע בלקיחת משכנתאות והלוואות אבל מתעקש על מכירת הבתים לדיירים החדשים. הרוכשים את הבתים משקיעים סכום קטן ומתחייבים לעבוד 500 שעות בעזרה בבניית ביתם או ביתו של מישהו אחר.

מנקודת מבטם של המתנדבים-התיירים הם מגיעים למקום חדש, לא מוכר, ועוסקים בפעילות הומניטרית חשובה. הם זוכים להכיר את תושבי המקום, לחיות במחיצתם כמה שבועות ובעיקר זוכים בסיפוק שאינו מנת חלקו של תייר המגיע רק לביקור. האביטאט הוא ארגון התנדבות נוצרי, שהוקם לפני ארבעים שנה בדרום ארצות הברית. אנג'ל פורתיאוס, מהנהלת הארגון, מבהירה באופן חד משמעי שאין בפעילותו שום העדפה על בסיס של דת או גזע. התוכנית המרכזית של הארגון נקראת "הכפר הגלובלי" וההשתתפות בה עולה למתנדבים בין אלף לשלושת אלפים דולר. המחיר נקבע על פי יוקר המחייה ביעד שבו בונים את הבתים.

עיקר תשומת הלב של הארגון מופנה השנה לבניית בתים עבור התושבים המאורים באי הצפוני של ניו זילנד. המדינה אמנם אינה ענייה, אבל מצבם של המאורים הפך רבים מהם לחסרי בית. לדברי פורתיאוס המתנדבים עובדים במשך שמונה שעות ביום בבניית בתי עץ. העבודה אינה דורשת מיומנות מוקדמת. עיקר הפעילות מתרכזת בעיר הקטנה רוטורואה, הידועה בנופים הנפלאים שבסביבתה, ובפעילות גייזרים ומעיינות חמים המקיפים אותה. למרות שעות העבודה הרבות המתנדבים זוכים גם לזמן פנוי, כדי שיוכלו לבקר בסביבה.

"בית למען האנושות" בונה השנה 20 אלף בתים למחוסרי דיור ברחבי העולם, רבים מהם בארצות הברית, בה מתמקד עיקר פעילותו של הארגון. פרויקט מיוחד לבניית בתים בג'ורג'יה ואלבמה נמצא כבר כמה שנים תחת חסותו של הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר. על השאלה מדוע הארגון אינו פועל לבניית בתים בעזרת מתנדבים בישראל עונה פורתיאוס כי היוזמה לפעילות במדינה חדשה באה בדרך כלל מן השטח, כלומר מתושבי אותה מדינה. "הארגון ישמח לחבור לפעילות מקומית כזו ולארגן קבוצות מתנדבים מן העולם, שישלמו כדי לבלות בישראל את חופשתם ולעזור בבניית בתים זולים למחוסרי דיור" היא מבהירה ומתעניינת מיד במספרם של מחוסרי הבית בישראל.

שיקום הכפר
סוג אחר של "חופשת בנייה" אפשר למצוא בחבל פרובנס בדרום צרפת. כאן מתקיים כבר כמה שנים פרויקט לשיקום ושיפוץ הכפר הימי-ביניימי סנט ויקטור לה קוסט. המתנדבים משקמים את החומות שהקיפו את הכפר ואת המבנים העתיקים והחרבים שלו. לשם כך עליהם לשאת אבנים, לערבב טיט ולהשתתף בכל עבודות הבנייה. בשעות אחר הצוהריים החופשיות הם מוזמנים לשוטט בכפרי פרובנס וליהנות מן הנופים באזור.

במהלך השהות ילמדו המתנדבים, על פי הבטחת המארגנים, מיומנויות בנייה ונגרות עתיקות. האפשרות, הראשונה היא להתנדב למשך שבועיים (המחיר 580 דולר וכולל לינה ואוכל, לא כולל הגעה) או למשך חמישה ימים (במחיר 430 דולר). המתנדבים לנים בחדרים זוגיים (שניים בחדר), בבתים עתיקים שכבר שופצו בכפר, ואוכלים ארוחות ממיטב מעדני פרובנס, שמבשל במיוחד עבורם שף מקומי. מידע מלא והרשמה באתר הפרויקט.

הולכים ושרים
חופשת התנדבות אחרת שמתאימה לאוהבי טבע מארגנת "חברת טיולי ההליכה האמריקאית" (AMERICAN HIKING SOCIETY) ארגון התנדבותי הדומה במידה מסוימת ל"חברה להגנת הטבע" בישראל. הפעילות עוסקת בעיקר בשימור וטיפוח שבילי ההליכה בשמורות האמריקאיות הגדולות. שבילים אלה זקוקים לטיפול בלתי פוסק שמבצעות קבוצות של מתנדבים בהדרכת אנשי הארגון. החופשות הן בנות שבוע או שבועיים. במהלכן מפלסים המתנדבים שבילים חדשים או מסמנים ומנקים שבילים קיימים. הארגון מקיים השנה שמונים פרויקטים כאלה בכל רחבי ארצות הברית, מאלסקה ועד פלורידה.
על המשתתפים להוכיח שהם יכולים ללכת שמונה קילומטרים ביום. המחיר רק 100 דולר לשבוע, אבל חשוב לזכור שהוא לא כולל נסיעות ובמקרה זה גם הלינה נעשית באוהלים ובשקי שינה, שהמתנדבים מביאים איתם. התשלום מכסה אם כן רק את הארוחות שמספק הארגון ואת הנסיעות הפנימיות בין השמורות השונות. מידע מלא באתר הארגון.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.