תפריט עמוד

קער רחבעם – טיול בהרי אילת

הפעם נצא אל קער רחבעם, פינה קטנה החבויה לה אי שם בהרי אילת. זוהי קערה גיאולוגית, שבה מתערבבים כל צבעי הטבע של האזור יחדיו ויוצרים חגיגה אמיתית לעיניים

• עונה מומלצת: חורף, בכל עונה אחרת חם מדי. 

• התאמה: לכל המשפחה 

• קושי מסלול: קל 

• אורך מסלול: כארבעה קילומטרים. 

• משך מסלול: כשלוש שעות. 

• מפה: מפת סימון שבילים "הרי אילת", מס' 20. 

• הגעה מאילת: נצא מאילת דרומה, לעבר מעבר הגבול בטאבה. כ- 2.5 ק"מ דרומית לפניה לנמל אילת נפנה ימינה בדרך עפר טובה לכל כלי הרכב, המקבילה לערוצו של נחל שלמה ולאורכה סימון שבילים אדום. נחלוף על פני בית וויליאמס וחוות היען מימין וכקילומטר לאחר מכן על פני דרך מסומנת ירוק הפונה שמאלה. אנו נמשיך בנסיעה בדרך הרחבה, המסומנת אדום, עד להסתעפות הדרכים הבאה (סימון שבילים כחול פונה שמאלה) וכאן נחנה, מבלי לחסום את הדרך. 

• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים. 

• הנסיעה כולה היא בתחומי שמורת טבע. בשום אופן אין לרדת מהדרכים המסומנות.

לאחר בריאת העולם, כך גורסת אחת האגדות המקומיות מהקצה הדרומי ביותר של ישראל, צבע אלוהים את כל אשר ברא. כשהגיע לאילת, הנקודה האחרונה עלי אדמות שאותה טרם צבע, לא נותרו לו די מצבע אחד. לפיכך החליט להשתמש בכל שאריות הצבע שברשותו. כך קרה שבאילת נראים פני השטח כשעליהם מופיעות משיכות מכחול בגווני צהוב המדבריות, כחול הימים ועוד. בהתאם לאגדה, אכן נראה כי כל גבעה באילת נצבעה בצבע שונה.

הפעם נצא אל פינה קטנה החבויה לה אי שם בהרי אילת. זוהי קערה גיאולוגית, שבה מתערבבים כל הצבעים יחדיו ויוצרים חגיגה אמיתית לעיניים. 

בבת אחת ייפתח לנגד עינינו הנוף ונוכל להשקיף מערבה ודרומה | צילומים: יותם יעקבסון

מצומת הדרכים בה חנינו נצא במעלה הדרך המסומנת סימון שבילים כחול. הדרך, מקבילה למעשה לערוצו של נחל רחבעם המנקז את האגן הקטן והסגור שאליו אנחנו צועדים. תוך זמן קצר נגיע אל נקודה שבה הערוץ מתרחב לכמה יובלים קטנים ונחסם ממערב על ידי קיר סלע שנופל אליו בתלילות. זוהי בקעת רחבעם, הקרויה בשפה הגיאולוגית 'קער'. בתהליך ההיווצרות של השבר הסורי אפריקאי הזדעזע האזור כולו. גושי הר ענקיים נעתקו ממקומם ובלחץ אדיר פרצו חלקם מעלה בעוד חלקם שקעו. קווי השקיעה וההתרוממות – הקמרים והקערים, מקבילים תמיד לקו השבר ולכן כיוונם באזור זה הוא צפון-דרום.

הדרך המסומנת כחול מסתיימת ממש למרגלות הקיר. אנו נעפיל ממערב בשביל הצר הממשיך אל ראשו של הקיר התלול. בבת אחת ייפתח לנגד עינינו הנוף ונוכל להשקיף מערבה, במורד נחל גשרון, אל עומק הרי סיני ודרומה לעבר חופי טאבה ומפרץ אילת.

אם נסתובב ונביט אל הבקעה ממנה באנו נוכל לראות שהיא כולה עשויה סלע גיר בהיר בעוד חלק מההרים שסביבה עשויים סלע חום כהה – גרניט.

למעשה נחשפות כאן שכבות גיאולוגיות שונות מעידנים גיאולוגיים שונים. הסלע הקדום ביותר הוא הגרניט, מעליו שכבת אבן חול נובית ומעליה נערמות שכבות סלע הגיר. באותם קטעים שהסלע התרומם, התבלו הסלעים העליונים, שהם גם רכים יותר. כך נחשפה שכבת הגרניט החומה. מצב זה קורה למשל בקמר של הר רחבעם שמתנשא ממש מעבר לבקעה. בקטעים שהסלע שקע, הבלייה איטית יותר. כך קרה שהסלעים העליונים יותר עדיין מכסים את סלע הגרניט שקבור מתחתיהם. מסיבה זו הבקעה כולה היא גירנית.

מהתצפית נשוב ונרד אל קצה השביל הכחול. כאן נמשיך שמאלה, בשביל שסימונו ירוק. השביל מקיף את הר רחבעם ואת הכיפה הגירנית הבולטת, הקרויה גבעת רחבעם, ממערב. בצומת השבילים הבאה נותיר את בקעת רחבעם מאחורינו ונמשיך ימינה בשביל הירוק. כעבור פחות מקילומטר הוא יביא אותנו אל ערוצו הרחב של נחל שלמה, שבו חולפת גם הדרך המסומנת אדום. אנו נפנה ימינה, במורד הנחל, וכעבור קצת יותר מקילומטר נשוב אל נקודת ההתחלה.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.