תפריט עמוד

טיולי הליכה וטרקים בהרי הקצ'קר

רכס הרי הקצ'קר, שפסגתו מתנשאת כחומה מעל לים השחור, זכה גם בישראל למוניטין כיעד מרתק. הבעיה: עד כה חששו רבים לטייל שם ביחידות ובחרו להצטרף לקבוצה. ספר חדש מספק הזדמנות לבחון מחדש את הגישה הזו. לא כדאי אמנם לטייל כאן לבד אבל שני זוגות יוכלו בקלות למצוא להם מסלולים כפי יכולתם, מטיולים נינוחים בני כמה שעות ועד טרקים מפרכים לכל דבר ועניין

קייט קלו, האישה שהגתה וסימנה שני טרקים ארוכים בתורכיה, עשתה את זה שוב, הפעם בספר המתאר 32 מסלולי הליכה בהר. הספר מתאר 32 מסלולים והוא מלווה במפה צבעונית בקנ"מ מקורב של 1:60,000. המסלולים מסומנים במפה, כמו גם קווי גובה, יישובים המאוכלסים דרך קבע, יאיילות פעילות (יישובים של מרעה קיץ) ויאיילות שננטשו לחלוטין. יש גם נקודות GPS שנמדדו בשטח ומקלות על ההתמצאות.

עוד טרקים וטיולים הליכה כאן

לפני שאורזים

ולפני שאורזים, כמה אזהרות: ראשית, כדאי לדעת שהמסלולים אמנם מסומנים במפה, אך לא בשטח. שנית, רכס הרים בסדר גודל שכזה אינו קיים בישראל. גם אם צלחתם בהצלחה את נחל חימר והעפלתם לפסגת הר מירון, אין בכל אלה כדי להכין אתכם לטיפוס אל פסגת הקצ'קר (3,932 מ') ואל הערוצים שמסביבו. מדריכי טיולים תורכיים מספרים סיפורים מסמרי שיער, על חילוץ של מטיילים ישראליים בעלי עודף ביטחון עצמי, שזלזלו בעוצמתו של ההר, ולבסוף, עד סוף יוני מכוסים האזורים הרמים של הרכס בשלג רב. מי שמתכוון לטפס לראשי ההרים, שיתכנן את הטיול שלו לחודשים יולי-אמצע ספטמבר.

שערי הקצ'קר
שני שערים עיקריים מובילים לתוככי הקצ'קר. בדרום, העיירה Yusufeli, השוכנת במרחק שעתיים וחצי נסיעה משדה התעופה של ארזורום. יוסופלי היא עיירה כפרית ידידותית, שנהר Barhal חוצה אותה בשאון במרכזה. כיום חיים בה כ-6,200 נפש, לאחר ש-8,000 איש נטשו אותה בשנים האחרונות, בעיקר בגלל הסכר שמתכננים להקים לידה. אם יוקם הסכר, עניין שהמקומיים מתנגדים לו, תוצף העיירה כליל במי אגם גדול.
השער הצפוני לקצ'קר הוא הכפר Ayder, השוכן במרחק שעתיים וחצי נסיעה משדה התעופה של טרבזון. הכפר הקטן הפך בזכות המרחצאות החמים שבו, היערות והדרך שנסללה אליו, לאתר נופש של ממש.
אנחנו מעדיפים להתחיל את הטיול בקצ'קר ביוסופלי. המדרון הדרומי של הק'צקר הרבה פחות גשום ועל כן יש הרבה יותר סיכויים לטייל כאן במסלולים יבשים.

טיול קל. אל כנסיית Bayır

בסיס: Yusufeli.
אופי המסלול: כמעט מעגלי. רובו ביער אשוחים.
משך הליכה: 6 שעות.
הפרש גבהים: 530 מטרים.
נקודת מוצא וסיום: אזור הכנסייה Dört Kilise.

המסלול
נוסעים מ- Yusufeli בכביש המוליך לעיירה İspir. לאחר כשבעה ק"מ מגיעים לכפר Tekkale. הנסיעה מתנהלת לאורך הנהר צ'ורו, שבגדותיו מגדלים אורז בחלקות המושקות בהצפה. מכאן נוסעים בדרך עפר דרומה. כדאי לעצור ליד שרידי הכנסייה Dört Kilise. זוהי כנסיית מנזר גיאורגית מהמאה העשירית, ששרדה להפליא, אם כי מהמבנים שמסביבה, חדר האוכל, בית הספר וקפלה נוספת, נותרו רק שרידים.
מכאן ממשיכים בנסיעה במעלה הדרך עוד כקילומטר ולהחנות את הרכב בצד. צועדים במעלה דרך עפר כשני ק"מ, חוצים פלג ועוברים דרך שני כפרים עונתיים – Cicala Mezrasi ו-Elasume Mezrasi, בשביל שעובר ביער אשוחים. לאחר כמה כמה מורדות ומעלות מגיעים ל-Bayır Kilise – קפלה השוכנת במקום מרהיב ביופיו, על רחבת סלע גבוהה, המשקיפה כקן נשרים על סביבתה. מרהיב.
מכאן יש לחזור ל-Elasume Mezrasi ולרדת בשביל בטוח לדרך העפר, כ-700 מטרים מדרום למקום שבו התחלנו את הטיול הרגלי.

טיול בינוני: אל אגם Karagöl

בסיס: הכפר Barhal (Altiparmak).
אופי המסלול: הלוך-חזור. בינוני בקושיו.
משך הליכה: 5 שעות.
הפרש גבהים: 500 מטרים.
נקודת מוצא וסיום: היאיילה Amanesket.

זהו טיול במורדות הנמוכים יחסית של רכס Altiparmak. אפשר להתחיל את הטיול בכנסיית Barhal, השוכנת כקילומטר ממרכז הכפר, במעלה הדרך המובילה ליאיילהAmanesket . גם כנסייה גיאורגית זו נבנתה במאה העשירית. הכנסייה נותרה ללא פגע משום שמאז 1924 ועד לאחרונה השתמשו בה כמסגד.
מכאן אפשר לנסוע במעלה הדרך עד ל-Amanesket, מרחק של כ-4 ק"מ. צועדים בעקבות קו החשמל ל"שכונות" העליונות של הכפר, כשממול מתנשא הרכס היפה Altıparmak. מגמת פנינו היא השביל העולה שמאלה לאגם ששמו Karagöl. כשאנו מעט מעל לקו היער, באזור שבו צומחים שיחים של רודודנדרון קווקזי בפריחה לבנה, מתפצל ימינה שביל המוביל לאגם (כשעה הליכה). אחרי שגומרים לשבוע מהנוף, נרד בחזרה, כלעומת שבאנו.

טיול למיטיבי לכת: מעבר Naletleme

בסיס: Yaylalar, או Ongunlar.
אופי המסלול: חד-כיווני. מסלול הכולל לילה בשטח.
משך הליכה: 4 שעות ביום הראשון, 7 שעות ביום השני.
הפרש גבהים: כ-1,000 מטרים (בכיוון ההפוך – כ-800 מטרים).
נקודת מוצא: Yaylalar או Ongunlar.
נקודת סיום: Çaymakçur, או Yukari Kavrun.
זהו המסלול הקלסי של חציית קו פרשת המים של הקצ'קר, המקשר בין Yaylalar ו-Ayder, שני הבסיסים החשובים של הטיולים בקצ'קר. מטיילים בעלי כושר קרבי יוכלו לצאת מוקדם ולבצע את המסלול כולו ביום אחד.
מקומות החניה מומלצים ללילה: מדרום לקו פרשת המים – Döbedüzü, כר דשא מוקף בפסגות יפהפיות, ולידו פלג מי הפשרת שלגים. מצפון לקו פרשת המים – Karadeniz gölü, לינה לשפת אגם הררי קטן. המעבר ידידותי לפרדות לאחר הפשרת השלגים, כלומר, מראשית יולי.

במסלול זה מקובל לבלות לילה בשטח וליצור שני ימי הליכה לא קשים, הראשון בן ארבע שעות והשני בן שבע שעות. מטיילים בעלי כושר גופני טוב יכולים להשלים את המעבר ביום אחד.

המסלול
יום 1: ממרכז Yaylalar מעפילים דרך השכונה העליונה וממשיכים בדרך העפר המוליכה ל-Ongunlar, מרחק של כארבעה ק"מ. הדרך נוחה ומתאימה גם לרכב. Ongunlar שוכנת במפגש שני נחלים. הנחל שבא ממערב, Büyükdere, מוליך לפסגת הקצ'קר. המסלול שלנו פונה צפונה (ימינה) לפלג ששמוDöbe ומתחיל להעפיל במעלהו המתון. במרחק כשעה הליכה ניצבת היאיילה Döbe. הבתים בנויים מאבנים בלתי מסותתות, בני קומה אחת, מקורים בפח גלי. לקראת החורף מסירים את גגות הפח ומותירים את הבתים פתוחים, משום שאין ביכולת הגג להחזיק מעמד תחת משקל השלג הכבד. המקום מאויש על ידי משפחות מעטות בחודשים אוגוסט-ספטמבר.
השביל עובר ברחוב הראשי של היאיילה ומטפס בעמק הנחל עד לרחבה גדולה, מוקפת משלושה עברים בחומת הרים. זהו מקום חניית הלילה Döbedüzü. לפעמים יש כאן הפתעות. בחודש יוני ביקרו אותנו שני דובים, אך הם הסתלקו כשהתקרבנו אליהם.
יום2: השביל עולה לצפון-מערב וחוצה את השלוחה הנמוכה ביותר באזור (ימינה יחסית לכיוון שממנו באנו). משמאל נראית פסגת הקצ'קר המרהיבה. ממשיכים היישר לפנים מראש השלוחה השביל יורד לעבר גוש סלע גדול ומשם אל קרקעית עמק הנחל הגדול, שם נמצא אגם קטן ויפה העונה לשם Karadeniz.
כאן קיימות שתי אפשרויות להמשך. אפשר להמשיך דרומה לאגם קטן נוסף ומשם לעלות מערבה ולרדת ליאיילה של Yukarı Kavron (פנסיון ודרך עפר לרכב המובילה ל-Ayder), או לפנות צפונה, לעלות ברכס ולרדת ליאיילה Yukarı Paşakçur, שגם בה יש דרך עפר המובילה ל-Ayder. כאן יקדם את פניכם המדרון הצפוני והירוק של הקצ'קר, עולם אחר שכולו יערות וגשמי קיץ, אבל זה אולי נושא לכתבה נוספת.

מקומות לינה מוסדרים

Yusufeli – שפע של פנסיונים. מלון Barcelona, הכולל בריכת שחייה, הוא אתר הלינה המובחר. מקום מומלץ נוסף הוא Greenpeace pension, הכולל מבנה מרכזי, בקתות וקמפינג.
Barhal ((Altıparmak – בסיסיים. אווירה נעימה וידידותית ביותר. פנסיון Karahan – מציע חדרים ולינה כאכסנייה. פנסיון Barhal – מיטות בנות 2, 3 ו-4 חדרים בבית ישן. פנסיוןMarsis חדרים בני 2 ו-3 מיטות, בחלק מהם יש שירותים ומקלחות צמודים.
Yaylalar – פנסיון Çam Yuva. פנסיון ברמה גבוהה עם שירותים ומקלחות צמודים ואפשרות גם ללינה משותפת. בעלי המקום, נעים ואיסמעיל, מנהלים גם את המכולת ויש להם רכב הסעה המעניק שירות מעולה. איסמעיל מכיר היטב את הקצ'קר, אך האנגלית אינה שגורה בפיו. מארגנים פרדות לקצ'קר. מומלץ.
Ongunlar – פנסיון Deniz Gölü. חדרים נעימים. אפשרות למטבח בשירות עצמי. פנסיון Kaçkar. מעט יקר יותר. מבנה עץ נעים. פנסיון Sırakonaklar. כל הפנסיונים מארגנים פרדות לקצ'קר.

Yukari Kavron – פנסיון Şahin. פנסיון מרושל ומוזנח, המנצל את היותו יחיד בסביבתו.
Pokut – פנסיון Demirci. שוכן בבית יאיילה ישן. כמה חדרים ללא מים בחדרים.
Avusor – פנסיון İsmail. בסיסי.
Ayder – עשרות פנסיונים, ברמות שונות. בכפר יש מרחצאות חמים. Bukla Oberj, בחלקו העילי של הכפר, הוא כמעט מלון. בעליו מכירים את הקצ'קר ומארגנים טרקים במקומות שונים בתורכיה. אוכל מעולה.

מזרח תורכיה – העמוד הראשי>>

 

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממזרח תורכיה

מסע אל פסגת האררט: הר הבכי
מסע אל פסגת האררט: הר הבכי

אררט... מספיק השם. ההר הראשון ששמענו עליו בבית הספר היסודי. המקום בו נחתה התיבה של נוח והגיעה אל סיום מסעה האפי: "וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה – עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט" (ספר בראשית, פרק ח', פסוק ...

חרן ואורפה, תורכיה – בעקבות אברהם אבינו
חרן ואורפה, תורכיה – בעקבות אברהם אבינו

כששמע אברהם אבינו את הקול המצווה עליו לקום וללכת, הוא לא ידע שאלפי שנים מאוחר יותר יתווכחו ארכיאולוגים אם הלך מאור כשדים שבעיראק או מאורפה שבתורכיה. ירון אביטוב ואירית זילברמן, שליחי "מסע אחר", יצאו לאורפה ולחרן בעקבות אבי ...

הקצ'קר – טיול ג'יפים בצפון מזרח תורכיה
הקצ'קר – טיול ג'יפים בצפון מזרח תורכיה

טיול היוצא בעקבות עמים רבים שחלפו באזור הים השחור, ממשיך ומעפיל אל נופיו המדהימים של רכס הקצ'קר ומזמן מפגשים מרתקים עם תושבי האזור כיום. ויש גם כמה אתגרים