תפריט עמוד

אתרים שלא כדאי להחמיץ באיסלנד

באיסלנד יש נופים מדהימים שלא תראו בשום מקום אחר בעולם, וזו כבר סיבה מספקת להגיע אליה. יש כאן גייזרים, הרי געש, מעיינות חמים, אגמים, מפלים, קרחונים ושדות לבה. הנה כמה אתרים נפלאים שלא כדאי להחמיץ באיסלנד

שמה של איסלנד, ארץ הקרח, מעיד רק על חלק קטן ממה שתמצאו במקום המופלא הזה: מלבד קרחונים מרשימים יש כאן גם הרי געש פעילים, שדות בזלת משוננים, גייזרים מתפרצים, נהרות סוערים, מפלים שוצפים, אגמים כחולים מכחול ומעיינות של מים חמים, שנהדר לטבול בהם כשטמפרטורות יורדות הרבה מתחת לאפס, עיירות תוססות וכפרים ציוריים. בלילות החורף אפשר לחזות פה בזוהר הצפוני, ובקיץ השמש כמעט שאינה שוקעת. ועוד לא הזכרנו את המגוון המרשים של בעלי חיים, בהם עופות ים, שמקננים במושבות ענק על קירות המצוקים שיורדים אל האוקיינוס והיונקיים הימיים שחיים במים המקיפים את האי. הנה כמה מקומות נפלאים במיוחד שארץ הבראשית המרשימה הזאת מציעה למטיילים בה:

רייקיאוויק: בילויים, מוזיאונים ובריכות חמות
נקודת המוצא לטיול באיסלנד היא רייקיאוויק (Reykjavik), עיר הבירה הצפונית בעולם. זוהי עיר חביבה, מהנה ומלאת חיים, שמוקפת בנופים מרהיבים. למרות קרבתה לטבע, יש ברייקיאוויק את כל מה שמחפשים בעיר: בתי קפה, מסעדות, חנויות, חיי לילה, מוזיאונים ומופעי מוסיקה ותרבות. מקום נחמד להתחיל בו את הסיור בעיר הוא כנסיית Hallgrimskirkja המרשימה. מהמגדל, שגובהו 75 מטר, נשקפת תצפית נפלאה על העיר. אם הגעתם ביום גשום, תוכלו לבקר בכמה מוזיאונים בעיר, בהם המוזיאון הלאומי (The National Museum) שמתאר את התרבות וההיסטוריה של איסלנד, או הגלריה הלאומית (National Gallery), שמציגה אמנות איסלנדית. מוזיאון מרתק נוסף, שדווקא אינו מתאים ליום גשום, הוא המוזיאון הפתוח Arbaejarsafn, שמאפשר הצצה לאורח החיים האיסלנדי המסורתי.


רייקיאוויק, עיר הבירה הצפונית בעולם | צילום: שאטרסטוק

אחד הבילויים הנפוצים בעיר הוא רחצה בבריכות הגיאותרמיות. מרבית הבריכות ממוקמות באוויר הפתוח, מה שמעצים את החוויה, ובחלקן יש אטרקציות שונות כמו מגלשות מים. הבריכה המפורסמת ביותר באיסלנד היא הלגונה הכחולה (Blue Lagoon), שנמצאת במרחק של כ-50 קילומטר מרייקיאוויק, בדרך לשדה התעופה. הרחצה בה היא חוויה מיוחדת הודות לשילוב המיוחד בין המים החמים בצבע כחול מדהים לבין הנופים המרהיבים שמסביב. המים עשירים במינרלים להם מיוחסות סגולות מרפא.

הלגונה הכחול בחורף. אין כמו טבילה במים החמים, העשירים במינרלים, כשמסביב הכל מושלג וקפוא

משולש הזהב: שלושת הגדולים
משולש הזהב (Golden Triangle) כולל את שלושת האתרים המתוירים ביותר באיסלנד. האתר הראשון הוא גולפוס (Gulfoss), מפל אדיר ויפהפה עם שני אשדים. במרחק לא רב ממנו נמצא גייזר (Geysir), האתר גייזרים, שהעניק לעולם את המילה גייזר. הגייזר המפורסם הוא The Great Geysir, שאכן מתפרץ לגובה רב, אך תדירות ההתפרצויות שלו אינה גבוהה בשנים האחרונות. באותו אתר נמצא גם Strokkur, גייזר שמתפרץ בכל חמש דקות. האתר השלישי במשולש הזהב הוא הפארק הלאומי ת'ינגווליר (Thingvellir), שמלבד יופיו הטבעי של האזור, כאן גם נוסד הפרלמנט האיסלנדי, הראשון באירופה.

מפלי גולפוס, אחד משלושה אתרים המרכיבים את משולש הזהב | צילום: iceland tourism

שמורת תורסמרק: היער של תור
תורסמרק (Thorsmork) היא שמורת טבע מקסימה הנמצאת בדרום איסלנד, על כביש הטבעת, כ-150 ק"מ מרייקיאוויק. המקום נקרא על שמו של תור, אל הרעם במיתולוגיה הנורדית. זהו עמק יפהפה המוקף בהרים, קרחונים ונהרות, ובתוכו יש יערות, פלגי מים ושפע של צמחיה ופריחה, וכן שבילי הליכה רבים ונהדרים. הכניסה לעמק עוברת דרך מפל סליארלאנדספוס (Seljarlandsfoss) המרשים, ששביל הליכה מוביל אל מאחוריו. בשמורה נמצאת גם בריכת תור, שמומלץ מאוד לטבול בה.

אקוריירי: עיר מקסימה וטבע נפלא
אקוריירי (Akureyri), העיר השנייה בגדולה באיסלנד, מהווה בסיס מצוין לטיולים בצפון האי. במונחים איסלנדיים זוהי עיר גדולה, אך למעשה מדובר בעיר מקסימה בת 15,000 תושבים, שטובלת בנוף יפהפה של הרים מושלגים. על אף היותה עיר שלווה, יש כאן מסעדות רבות ומשובחות, בתי קפה, קולנוע ואפילו מועדוני לילה. בנוסף לכל יתרונותיה, העיר נהנית ממזג האוויר הנעים ביותר באיסלנד. יש בה כמה מוזיאונים מעניינים, כמו מוזיאון הפולקלור, וכדאי לבקר גם בגנים הבוטניים בהם למעלה מ-2,000 מינים, חלקם מקומיים וחלקם מיובאים. אבל הסיבה העיקרית להגיע לכאן היא הטבע הנפלא שמסביב.

תוכי ים (פאפינס) עומדים על קצה מצוק היורד אל האוקיינוס | צילום: שאטרסטוק

רבים נוסעים מאקוריירי לכפר הדייגים הוסאוויק (Husavik), במרחק כ-50 קילומטר, שממנו יוצאות הפלגות לצפייה בלווייתנים. אחרי או לפני השיט כדאי להקדיש זמן לסיור בכפר החמוד על בתיו הצבעוניים. אפשר לבקר במוזיאון הלווייתנים (Whale Center), בו תלמדו את כל מה שאי פעם רציתם לדעת על היונקים הימיים המרשימים הללו.

סנייפלסנס: מסע למרכז כדור הארץ
ממערב לרייקיאוויק, כשעתיים וחצי נסיעה באוטובוס, נמצא חצי האי סנייפלסנס (Snæfellsnes), שבשטחו יש מפלים, מעיינות חמים, חופים מבודדים וצוקים מרשימים. גולת הכותרת של הביקור היא הקרחון

Snæfellsjokull. המקום שימש השראה לספרו של ג'ול וורן מסע למרכז כדור הארץ. מומלץ לצאת לשיט בין האיים ולצפות בציפורי הים הרבות שמקננות במקום, בהן שחפים ותוכי ים.

חצי האי סנייפלסנס

מיוואטן: אגם ואיים רבים בו
אזור אגם מיוואטן (Mývatn) הוא אחד האזורים הפעילים ביותר באיסלנד מבחינה וולקנית: שדות לבה, מעיינות חמים, מכתשים וולקניים, הרי געש ועוד. האגם, שבו חמישים איים, הוכרז כשמורת טבע ב-1974. במימי האגם חיים דגי סלמון וטרוטה ומינים רבים של ברווזים, ובסביבתו מקננות ציפורים רבות. סביב האגם, המשתרע על שטח של 37 קמ"ר יש מסלולי הליכה רבים ואתרים רבים שכדאי לבקר בהם. לא כדאי להחמיץ את Dimmiborgir, אתר בצד המזרחי של האגם ובו סלעי לבה בשלל צורות. אל תחמיצו גם את Hverfjall, הר געש בצורת חרוט שגובהו 452 מטר. אפשר וכדאי לטפס לפסגת לוע הר הגעש וליהנות מתצפית מרהיבה. עוד בסביבת האגם כדאי לבקר ב-Haverarond, שטח שבו בריכות בוץ מבעבעות ומעלות עשן עם ריח עז של גופרית. באזור האגם נמצא גם שדה הלבה Eldhraun בו התאמן צוות האפולו 11 לקראת ההליכה על הירח.


אגם מיוואטן. אחד האזורים הפעילים ביותר מבחינה וולקנית | צילום: iceland tourism

 

שמורת לנדמנלאוגר: סילוני קיטור מתפרצים
שמורת לנדמנלאוגר (Landmannalaugar) נמצאת באחד האזורים היפים באיסלנד, עם נופים של הרי געש, שדות לבה וסילוני קיטור הפורצים מתוך סדקים בקרקע. הדרך עוברת לצד הר הגעש הקלה (Hekla), שהתפרץ לאחרונה בשנת 1991. המקום משופע בבריכות טבעיות חמות, שבאחדות מהן אפשר להתרחץ. סמוך למרכז המבקרים יש בריכה טבעית עם מים חמים וקרים שמתערבבים יחדיו והופכים את חווית הרחצה לנעימה במיוחד.

אסקיה: סלעי בזלת בשלל צבעים
זהו מכתש ענק שנוצר מהתפרצות עצומה של הר הגעש אסקיה (Askja) והביקור בו הוא אחד משיאי הביקור באיסלנד. לוע הר הגעש זרוע המון סלעי בזלת בשלל גדלים וצבעים. גולת הכותרת בביקור במקום היא שני האגמים המרהיבים. הראשון, Oskjuvatn, הוא האגם העמוק ביותר באיסלנד שצבעו טורקיז מדהים. אגם נוסף הוא ויטי (Viti), שמשמעותו גיהינום – זהו אגם תכול וחמים שנמצא בלוע הר הגעש והרחצה בו יותר ממומלצת.

אגמים צבעוניים באסקיה. הביקור כאן הוא אחד משיאי הטיול באיסלנד

קניון יוקולסה: מפלים מרשימים
פירוש השם המילולי של המקום הוא קניון הנהר הקרחוני. זהו קניון שבו זורם נהר אדיר בעצמתו, שמקורו בקרחון Vatnajokull. בפארק תראו כמה מפלים נפלאים, המרשימים מכולם הם מפלי דטיפוס (Dettifoss) בעלי העוצמה החזקה ביותר באירופה.

הופן: לדהור על הקרחון
הופן (Hofn) היא עיירה קטנה שמהווה בסיס מצוין לטיולים בדרום מזרח איסלנד. אסור להחמיץ את הטיול לקרחון הגדול באירופה, Vatnajokull, שלו שלוחות רבות. הרפתקנים מוזמנים לשכור אופני שלג ולדהור על הקרחון. באזור הקרחון נמצאת לגונת הנהר הקרחונית Jokulsarlon, אשר במימיה צפים גושי קרח שניתקו מן הקרחון. להעצמת החוויה מומלץ לשוט בלגונה.

איך מגיעים? ניתן להגיע לאיסלנד בטיסות של חברת אייסלנדאייר מתל אביב דרך אירופה (בשיתוף חברות תעופה הטסות מישראל ואליה). כמו כן יש אפשרויות טיסה נוספות. את כרטיסי הטיסה ניתן להזמין ולרכוש באמצעות כל משרדי הנסיעות בישראל. ליעדים של חברת אייסלנדאייר הקליקו על מפת היעדים, כולל יעדים בצפון אמריקה >>. פרטים נוספים באתר איסלנדאייר.

מתי להגיע? רוב המטיילים מגיעים לאיסלנד בתקופת הקיץ – מאמצע יוני ועד ספטמבר. אבל איסלנד יפה כל השנה, ובכל עונה אפשר ליהנות ממראות משתנים: בסתיו, צבעי השלכת מוסיפים נופך רומנטי לטיול, בחורף אפשר לחזות במופעים מרהיבים של הזוהר הצפוני ולטבול במעיינות חמים כשמסביב הכל מכוסה בשלג (עוד על איסלנד בחורף, ראו בכתבה הבאה), באביב פריחה עדינה צובעת את הנוף בצבעים מקסימים.

איפה לישון? ברחבי איסלנד יש מלונות ברמות שונות, רבים מהמלונות הכפריים פשוטים אך נעימים ונקיים. רשת מלונות אייסלנדאייר, ששייכת לחברת התעופה האיסלנדית, כוללת תשעה מלונות ברחבי איסלנד. המלונות האיכותיים מהווים בסיס טוב לטיולים והם נותנים תמורה טובה למחיר. פרטים נוספים באתר האינטרנט. למי שזקוק לעזרה בארגון מסלול טיול באיסלנד – Iceland Travel מספקת שרותי קרקע לבודדים ולקבוצות באיסלנד. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

עוד על טיול לאיסלנד

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיסלנד

טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן
טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן

מסע של אימא ובן לפני גיוס: "איסלנד לא דומה לשום מדינה אחרת בה טיילנו עד כה. משהו דינמי קורה פה. הנופים מתפסלים, נבנים, מתעצבים ומכלים את עצמם ללא הרף... אי בו נפגשות תופעות טבע עוצמתיות יותר מכל מקום ...

טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן
טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן

רבים מאתריה המפורסמים של איסלנד נמצאים סמוך לכביש הטבעתי המקיף את האי, ולכן הם עמוסים כל כך במטיילים. אבל הרי לא הגעתם עד איסלנד כדי שיסתירו לכם את הנוף... יזהר דמטר, חובב טרקים מושבע, מספר על היופי הפראי ...

טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת
טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת

במהלך טיול באיסלנד המצלמה לא נחה לרגע. בכל פינה מחכה הפתעה חדשה: מפלים אדירים, גייזרים מתפרצים, בריכות תרמיות תכולות, קרחונים, שדות לבה, הזוהר הצפוני. רותם פריפר חזרה נפעמת מטיול בארץ האש והקרח והביאה איתה אינספור צילומים. הנה אוסף ...