תפריט עמוד

נורמנדי – החופים

ב- 6 ביוני 1944 נחתו כוחות אמריקאים, קנדים ובריטים בחמישה חופים בנורמנדי. היום אפשר לבוא לכאן כדי לחפש את שרידי המתקפה הגדולה, שסימנה את השלב האחרון במלחמת העולם השנייה או פשוט כדי ליהנות מיופיים של החופים.

ב- 6 ביוני 1944 נחתו כוחות אמריקאים, קנדים ובריטים בחמישה חופים בנורמנדי. חמשת החופים נושאים עד היום את שמות הקוד שהוצמדו להם ערב הפלישה – יוטה ואומהה אליהם הגיעו כוחות אמריקאים, גולד וסוורד בהם נחתו הבריטים וחוף יונו, אליו הגיעו כוחות קנדים. ותיקי הפלישה לנורמנדי הם כיום בני שמונים או יותר. לא רבים מהם מגיעים לחופים השקטים, שנחשבים כבר לאתרים היסטוריים. בני משפחותיהם, ומאות אלפי תיירים חוזרים ופולשים אל החופים בכל קיץ במטרה כפולה: אפשר לבוא לכאן כדי לחפש את שרידי המתקפה הגדולה, שסימנה את השלב האחרון במלחמת העולם השנייה ואת תחילת התבוסה של הצבא הנאצי ואפשר פשוט לבוא לחופים הארוכים, היפים, כדי ליהנות מבניית ארמון בחול, או מהטסת עפיפון ברוח העזה.

15 מוזיאונים, שעוסקים בנחיתת כוחות בנות הברית ובקרבות שהתנהלו באזור אחריה, פועלים כיום לאורך קטע החוף הלא ארוך הזה, שנמתח על פני כחמישים קילומטרים סך הכל. חלקם מציגים תמונה כללית של הנחיתה על חופי נורמנדי, האחרים, ממוקדים יותר, מציגים את תרומתם למערכה של כוחות סציפיים.

סופי סובה, סגנית המנהל במוזיאון החדש ביותר באזור – מרכז חוף יונו (Juno Beach center) – מסבירה בגאווה שהמוסד שלהם הוא היחיד המוקדש לחיילים הקנדיים שלחמו באזור זה בפרט ולפעילותה של קנדה במהלך מלחמת העולם השנייה בכלל.

המוזיאון הקנדי בחוף יונו נפתח ב-6 ביוני 2003, ובחצי שנה הראשונה פקדו אותו לדברי סובה 27 אלף מבקרים, יותר ממחציתם קנדים. "אנחנו נחשבים היום לאתר חובה עבור כל קנדי שמבקר בנורמנדי", מסבירה סובה, "אבל המטרה שלנו היא להרחיב את מעגל הפעילות ולפנות למבקרים שאינם קנדים. חשוב לנו מאוד להבהיר את התפקיד המרכזי והמשמעותי שמילא צבא קנדה במלחמת העולם. תפקיד שנוטים לשכוח או להתעלם ממנו". ב-31באוגוסט 1944 הצליחו הכוחות הקנדיים, בתום לחימה עיקשת מאוד שנמשכה שלושה חודשים, לשחרר את עיר הנמל דייפ, שמרוחקת רק כמאה קילומטרים צפונית מזרחית לחוף יונו. העובדה הזו עוזרת להבהיר עד כמה קשה היתה כאן הלחימה בקיץ 44'.

מרכז המבקרים בחוף יונו הוקם ומנוהל בבעלות פרטית, בכספי תרומות של יוצאי צבא קנדה. לקראת ה-6 ביוני 2004 נפתחו במקום שתי תערוכות, האחת מציגה את הפעילות הצבאית ופריטי צבא מימי מלחמת העולם והתערוכה השנייה, מוקדשת לצילומים של חוף יונו כיום, רובם צילומי נוף שאינם מכילים איזשהו פרט שקושר אותם למלחמה. סופי סובה ממליצה בחום להגיע בכל יום אחר, רק לא ב-6 ביוני.

מרכז חוף יונו
טלפון: 33231373217,
פתוח: כל יום מ-9 עד 19:00
מחיר: כניסה למבוגר 6.50 יורו

חוף סוורד, הקטן מבין חופי הפלישה, שוכן על הגדה הדרומית של שפך הנהר אורן (Orne). העיירה הסמוכה וויסטרהאם (Ouistreham) מצטיינת בשני תחומים עיקריים: יש בה שתי כנסיות יפות מימי הביניים, ששרדו בדרך מכובדת את מוראות המלחמה ולצידן כמה קונדיטוריות וחנויות ממתקים מופלאות, שהעניקו לעוגות הקרם של וויסטרהאם מוניטין בכל נורמנדי. החוף הסמוך לעיירה, כמו רוב החופים באזור, פתוח, כמעט ללא בנייה מודרנית שמפריעה ליהנות ממנו, חולי ורחב ידיים. בזכות העובדה שמעבורות מבריטניה מגיעות לכאן בתדירות די גדולה זוכה החוף לפופולריות במשך כל השנה. זו גם נקודת יציאה נוחה לאתרים חשובים באזור, כגשר פגאסוס בבנוביל. מרכז המבקרים גשר פגאסוס מספר את סיפורה של הדיוויזיה המוטסת השישית של הצבא הבריטי, שהחזיקה בחוף הפלישה המזרחי ביותר, תוך שהיא סובלת אבדות קשות, במשך שמונים ימים. המוזיאון, שנפתח על גדת תעלת קאאן (Caen) ביוני 2000, מציג את קורות הלחימה הבריטית באזור, ומאפשר למבקרים לצעוד על הגשר המקורי, שמוצג בחצר המוזיאון. העתק של הגשר המקורי ניצב מעל התעלה הסמוכה

אתר הזיכרון פגאסוס
טלפון:
33231781944
פתוח: מפברואר עד נובמבר בין השעות 9:30 עד 18:30

העיירה בנוביל (Benouville) גאה מאוד בתואר "המקום בו שוחרר הבית הראשון בצרפת ב6- ביוני 1944". קפה גונדרה בבנוביל, הבית שנושא בתואר, נמצא עדיין בבעלות אותה משפחה שקיבלה את פני חיילי בנות הברית מיד לאחר הפלישה. המקום עמוס בתמונות של הבעלים לצד חיילים, מנהיגים ובני משפחות המלוכה מרחבי אירופה. למרות שושלת היוחסין המפוארת הזו גם כיום מפורסם המקום גם בזכות הקפה הטוב שמגישים בו ובזכות הכריכים המפוארים, בבאגטים טריים וארוכים מאוד.

כדי לבקר בחוף גולד, המרכזי מבין חמשת חופי הפלישה, יש להגיע לעיירה ארומאנש לה בן (Arromanches Les Bains). עיירת החוף הנעימה הזו מעניקה את כל האפשרויות לחופשת חוף נינוחה, שמתעלמת לחלוטין מן ההיסטוריה הדרמטית שלה. הרוצים להתרשם מן החופים ההיסטוריים יכולים להשתמש בארומאנש כנקודת מוצא למסלול נסיעה לאורך החוף, שאורכו 39 ק"מ, והוא מאפשר לבקר בשלושה מבין חמשת חופי הפלישה: גולד, יונו וסוורד. הנחיות מדויקות על מסלול הנסיעה אפשר לקבל בלשכת המידע לתיירים בארומאנש.

הערים קאאן ובאיו, שתיהן שוכנות כעשרה קילומטרים מן החוף, הן המרכזים העירוניים של האזור. בשתיהן יש כמובן מוזיאונים לזכר הפלישה. המוזיאון ואתר ההנצחה הייחודי בקאאן מוקדש למסר אחד – הצורך בשלום ומוראות המלחמה. שמו המלא של המקום הוא "אתר הזיכרון של קאאן – מוזיאון לשלום". העובדה הזו הופכת אותו למקום מעניין, שבניגוד לרוב המוזיאונים האחרים באזור אינו מציג טנקים, כלי נשק או מדי קרב, אלא מצביע דווקא על הנזקים שגרמה המלחמה. באופן עקבי מוצגות במוזיאון ההתרחשויות בצד הגרמני מול ההתרחשויות בצידן של בעלות הברית. בכל התצוגות מודגשים ההיבט האנושי, האזרחי והצבאי לצד הסבל האנושי שחוו כל הצדדים הלוחמים. מאז 1988 ביקרו במוזיאון בקאאן 4.2 מיליון אנשים. שליש מן המבקרים הם תלמידי בתי ספר. שני שליש מן המבקרים צרפתים והשאר זרים.

המוזיאון בקאאן
טלפון: 33231060644
שעות הפתיחה: 8:00-20:00.
מחיר: כרטיס כניסה למבוגר 11 יורו.

המרחק מקאאן לפריז הוא רק 250 קילומטרים, עובדה שמאפשרת להגיע לחופי נורמנדי בפחות משלוש שעות נסיעה, לביקור בן יום-יומיים או למשך סוף שבוע מרוכז.

אפשרויות הלינה באזור זה רבות מאוד. בעיירה סנט אובן סור מר ליד וויסטרהאם מציע מלון קטן עם חמישה חדרים בשם "המגדלור" (Le Lighthouse) חדרים פשוטים ונוחים, עם נוף יפה לים במחיר כ-60 יורו ללילה. (טלפון: 33231977240).

בארומאנש, בכיכר מול מוזיאון הנחיתה, ובמרחק קצר מאוד מן הים, פועל הוטל דה לה מרין (טלפון 33231223419). במקום 28 חדרים ומחיר חדר זוגי ללילה 80 יורו.

מלון סנט אטיין במרכז הרובע העתיק בעיר קאאן מציע חדים זולים ונעימים מאוד. הכתובת: 2 Rue De L'Academie. טלפון: 33231863582. המחיר: כ-40 יורו ללילה בלבד עבור חדר זוגי.

נורמנדי ובריטני – העמוד הראשי>>

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנורמנדי ובריטאני

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...

שייט נהרות בנורמנדי: גיבורי תרבות, אמנות ושאנסונים
שייט נהרות בנורמנדי: גיבורי תרבות, אמנות ושאנסונים

מהחוף של דוביל, שם שאנל הלבישה לראשונה את נשות פריז בבגד ים, דרך שרידיו הרומנטיים של מנזר זומייז' ועד חבצלות המים של מונה בז'יברני - טיול שייט על נהר הסיין מהונפלר לפריז, עם הרבה אמנות, תרבות, שנסונים ושיק ...

מון סן מישל – המקום היפה בצרפת
מון סן מישל – המקום היפה בצרפת

בשעת הגאות מון סן מישל הופך לאי, וההמונים ממהרים להסתלק ממנו. דווקא אז כדאי להישאר, לספוג את הקסם הגותי ולחכות לשפל שיחשוף את מרחבי החול