תפריט עמוד

יקב הרי גליל: בלב הנוף הפראי
הדבר המרשים ביקב הרי גליל הוא דווקא המבנה שלו. נדמה כי סגנון המתכת והזכוכית שונה מהנטייה הטבעית. היקב שנוסד בשנת 2000 תוכנן מראש עם מסלול מבקרים. הדבר הופך את חוויית הביקור בו למשהו ממוסלל היטב, לטוב ולרע. במרכז נמצאת חנות היין, חלון המשמש תמונה פנורמית של הנוף ושל הר מירון שבמרכזו. ההברקה היא שתמונות פנורמיות של נופי הגליל ישנן גם על תוויות הבקבוקים.

מפת הכרמים היא התחנה הראשונה בסיור ביקב שעובר סביב מסלול ייצור היין וכולל גם סרט הסבר קצר ומושקע. זה יקב גדול, 800 אלף בקבוקים בשנה ממולאים ביין שנסחט מכרמים שנטעו יקבי רמת הגולן שבעמק קדש בשיתוף עם קיבוצי הגליל העליון יפתח ומלכיה. ב־1997 ניטע הכרם הראשון בקיבוץ יראון. באותה העת הוחלט בקיבוץ על הקמת יקב שייבנה בלב הנוף הפראי המקיף את היישוב. לאחר משא ומתן עם הארגונים הירוקים יצא לדרכו היקב המשותף ליקבי רמת הגולן ולקיבוץ, שעל שמו נקרא גם יין הדגל של היקב, יין אדום מכמה זני ענבים.

אפשר לערוך במקום סיור במסלול הייצור, שכולל סרט, טעימת שלושה יינות, הסבר על איך טועמים וגביע יין עם לוגו (מחיר: 12 שקל, 25 שקל בתוספת קפה ומאפה). אפשר להזמין סיור עם ארוחת גבינות ויין (מחיר: 75 שקל לאדם). טעימות בלבד ללא תשלום.

כתובת: קיבוץ יראון
טלפון: 6868748־04
אתר אינטרנט
שעות פתיחה: א'־ה' 9:00־17:00, ו' עד 16:00
כשר

נגישות: נגיש
מחיר: 35־90 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: קברנה סוביניון של יקב בזלת

 

הכרמים של יקב דלתון | צילום: טל גליק


יקב דלתון: היין מדבר
הסיור ביקב דלתון הוא סיור בלתי פורמלי לאולמות הייצור. מכיוון שהיקב כשר, את מכלי היין הגדולים תוחם חבל (יין שנגע בו אדם שאינו שומר שבת נפסל לכשרות). מנהל היקב משה חביב מתגאה בכך שהמבקרים במבנה העץ יכולים לטעום מכל יינות היקב כולם ("אני נותן ליין לדבר"), וגם בכך שהוא נותן במה ליצרנים גליליים להציג במקום את מוצריהם הטבעיים.

היקב, המייצר כ־740 אלף בקבוקים בשנה, החל את דרכו באמצע שנות התשעים בייצור עשרים אלף בקבוקים בשנה ביקב קטן שעמד בחצר בית במושב כרם בן זמרה. רק ב־1999 עבר למקום מושבו הנוכחי באזור התעשייה הסמוך. חביב מספר שמתחילתו זה היה מיזם חברתי שנועד לסייע לתושבי המקום להתפרנס. לדבריו, איכותו של היין נובעת בין היתר מכך שהם לא קונים ענבים אלא רק מגדלים ענבים בעצמם ברמת דלתון. "לא רצינו להיות תלויים במגדל שמסכם מראש עם יקב גדול על מחיר לקילו, וכל מה שמעניין אותו הוא הטונאז' לדונם ולא האיכות", הוא מסביר.

את יינות דלתון אין להשיג בסופרמרקטים, אלא רק במסעדות ובחנויות יין. חביב מסתייג מהצבת יינותיו למכירה בסופרמרקט, אך עם זאת קל לו לפרגן למתחרים, שעל היינות שלהם הוא אומר שהם פשוט נהדרים. הוא מתקשה להצביע על יין דגל אחד של היקב, הראשון שהוא מזכיר הוא הקברנה רזרב.

הביקור כולל סיור באולמות הייצור וטעימה של כל יינות היקב (מחיר: 12 שקל לאדם). במרכז המבקרים מתקיימות גם סדנאות טעימה, סדנה שבה לומדים לזהות ריחות בתוך היין באמצעות קופסאות ריח, ארוחות וגם הצטרפות לבציר
בעונה.

כתובת: פארק תעשייה דלתון
טלפון: 6987683־04
אתר אינטרנט
שעות פתיחה: א'־ה' 9:30־17:30, ו' 9:30־15:00,
סיור נערך בכל שעה עגולה

כשר
נגישות לנכים: נגיש

מחיר: 30־120 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: קברנה של פלם, יראון של הרי גליל

יקב תבור
צילומים: גילי סופר

יקב תבור: כבוד לאדמה
יקב תבור נוסד בשנת 2000 בידי ארבע משפחות כורמים מכפר תבור. מרכז המבקרים הסמוך ליקב הוא מבנה בעל חצר פנימית שנבנה באבן בזלת מקומית, וכולל בנוסף לחנות היקב גם מסעדה, פאב ואת מוזיאון המרציפן. ביקב הקטן שמפיק 300 אלף בקבוקים בשנה נותנים הרבה כבוד לאדמה. מלבד לראות דוגמאות אדמה, תוכלו לשמוע כאן שטעמו של יין שהופק מענבי מרלו שגדלו בבזלת שונה מאוד מטעמו של זה שמקורו בענבי מרלו שגדלו באדמת גיר. עם זאת, יין הדגל של היקב דווקא אינו מסדרת אדמה שיינותיה נקראים על שם הקרקע שבה גדלו, אלא "מסחה" (יא חביבי), תערובת של ענבי קברנה, מרלו ושירז.

את הסרטון על אודות היקב והעבודה שבו רואים באולם החביות הקריר, שם הוצבו ספסלי עץ מול מסך גדול. הביקור בחדר החביות והצפייה בסרטון הם ללא תשלום, וכך גם הטעימות בחנות היקב. יש גם טעימות שמן זית לא רע בכלל שמייצר אחד מבעלי היקב. לקבוצות נערך סיור בן שעה לאורך מסלול הייצור, ועם קצת מזל אפשר גם לראות את מכולת הביקבוק הנודדת שמגיעה ליקב כמה פעמים בשנה. פעילות מיוחדת שמתקיימת פה במהלך הקיץ היא הבציר המשפחתי, שלוש שעות שמתחילות עם סלסילות ומזמרות בכרם, ומסתיימות בטעימת התירוש שעשו הילדים (מחיר: 25 שקל לאדם). היין אמנם לא אורגני אך במרכז המבקרים מספרים שמשתדלים להמעיט בריסוס הענבים.

סיור מודרך ביקב מיועד לקבוצות בלבד (מחיר: 19 שקל לאדם), יחידים יכולים לבקר בחנות היקב, לצפות בסרט בחדר החביות ולטעום ללא תשלום. מרכז המבקרים עורך שלל פעילויות וערבי יין למיניהם, מרביתם לחברי מועדון לקוחותיו. בעונת הבציר, מיולי עד סוף ספטמבר, אפשר לצאת לבציר משפחתי מדי יום (שעות פתיחה: 00:10־30:12).

כתובת: שדרות קק"ל, כפר תבור
טלפון: 6760444־04
אתר אינטרנט
שעות פתיחה: חנות: א'־ה' ושבת 9:00־18:00, ו' 9:00־17:00; היקב סגור בשבת

כשר
נגישות: נגיש (מלבד חדר החביות)
מחיר: 29־116 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: ויונייה של יקבי רמת הגולן

יקב טוליפ: לחיי החברים בכפר
המחסום המורם לפני המכונית בכניסה לכפר תקווה שבטבעון מעלה תהיות באשר ליקב שאפשר לראות במקום שכזה, כפר לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. כשמגיעים ליקב עצמו מתברר שמדובר ביקב בוטיק של ממש, שמצליח לשלב בעשיית הגורמה את עבודתם של החוסים בכפר. "חברים" קוראים להם פה. היינן תמיר ארצי, אגרונום במקצועו, הוא זה שמנחה את מגדלי הענבים בארבעת הכרמים שמספקים להם את ענבי היין (כפר יובל, עלמה, כרמי יוסף ומטע). יין הדגל של טוליפ שהוקם ב־2003 הוא הקברנה סוביניון רזרב, ומלבדו נושאים היינות שמות קלילים ואנגליים: Just ליינות הזַניים (למשל ג'אסט מרלו) ו־ Mostly ליינות המעורבים.

קיר זכוכית מפריד בין אולם הייצור שבו עומדים מכלי הנירוסטה הגדולים לבין בר היין הלא גדול שעל שולחנותיו צבעונים מלאכותיים. בסופי שבוע אפשר להגיע למקום ולערוך סיור ללא תשלום הכולל הסברים על הכפר ועל תהליך הייצור ולטעום מהיין. הביקורים הם אמנם ללא תשלום, אבל אין צ'אנס שתצאו מפה בלי לקנות בקבוק או שניים. מדי קיץ נערך אירוע השקה לחברי מועדון היקב הזוכים גם לעדכונים על אודות מבצעים, להרצאות ולסדנאות.

כתובת: כפר תקווה, טבעון (בין קריית עמל לקריית חרושת)
טלפון: 9830573־04
אתר אינטרנט
שעות פתיחה: ו' 10:00־13:00 שבת 11:00־16:00, באמצע השבוע בתיאום מראש
לא כשר
נגישות: נגיש, ללא שירותים מותאמים לכיסא גלגלים
מחיר: 55־115 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: שרדונה ברבדו של יקב כרמי יוסף

יקב לילך: גראז' אורגני
ניר לילך, דור שלישי למייסדי כפר יהושע, התאהב ביין דווקא בלימודיו באיטליה. אחרי שחזר ארצה החל לעסוק ביין, ובשנת 2001 הקים מה שנקרא בעגה המקצועית יקב גראז'. מה שמייחד את 900 הבקבוקים שמייצר לילך הוא היותם אורגניים ממש. הענבים, שני דונם בסך הכל, גדלים ליד הבית, אל מול נוף הכרמל ומפער הקישון. על בעיית עש האשכול, אותו זחל מרגיז שנהנה לעבור בזלילה מענב לענב מבלי שאפשר לראותו, הוא מתגבר באמצעות תלתלי ריח המפזרים הורמון נקבי של העש. מעל הכרם מרחפת עננת הורמונים, הפרפר הזכר מתבלבל, לא מצליח למצוא את הנקבה ואין הטלת ביצים על האשכולות. עם בעיית התנים והשועלים החמורה הוא מתמודד בעזרת גידור.

יין הדגל של לילך הוא מענבי סנג'ובזה, והוא מכין גם יין פורט מתוק. הענבים נבצרים בבציר ידני ולילי, ואת העשייה מתאר לילך כחגיגה גדולה. בכלל נדמה שהוא עושה את זה בעיקר להנאתו: חלק ניכר מהיין הוא שותה בעצמו ומחלק לחברים. השאיפה היא להגיע לייצור אלפיים בקבוקים בשנה. מעל הכל רואה לילך בדבר עניין חינוכי: "אם אחד הילדים יבוא יום אחד וירצה לעשות עשרים אלף בקבוקים בשנה, זה יהיה נחמד". בתו הגדולה, אגב, בת שבע. אכן חשיבה אורגנית.

אפשר לבקר ביקב בתיאום מראש. את היינות אפשר להשיג ביקב ובחנויות ספורות באזור (שווה לבקר בחנות האורגנית של משק איריס בן צבי בכניסה לכפר, ובאתר).

כתובת: כפר יהושע, משק 70
טלפון: 9533308־04
לא כשר
נגישות לנכים: לא נגיש
מחיר: 50־80 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: סירה של שאטו גולן

 

יקב אמפורה צילום: גילי סופר


יקב אמפורה: סגנון טוסקני
אמפורה היא כלי חרס ששימש בתקופה ההלניסטית לאכסון יין ומוצרים אחרים. יקב אמפורה שבחוות מקורה, חווה פרטית לגידולים אורגניים, החל את דרכו בשלהי שנות התשעים כשקבוצת משקיעים חובבי יין יצרה קשר עם גיל שצברג, היינן של כרמל מזרחי. שצברג, שלמד במגמת ייננות באוניברסיטת דיוויס בקליפורניה, חבר לגיא רילוב מחוות מקורה, והפך את הרעיון למציאות. הבציר הראשון של שנת 2000 הניב 25 אלף בקבוקים, והשנה ייצר יקב הבוטיק שבעים אלף בקבוקים.

בתחילה שכן היקב בחווה עצמה במעלה הוואדי, ולפני כשלוש שנים נבנה בכניסה לחווה, בסמוך לכביש העולה לכרם מהר"ל, מבנה היקב החדש.

המבנה המרשים מצופה אבן מקומית ואומרים עליו שסגנונו טוסקני. המקום תוכנן מראש הן להכנת היין ולאכסונו והן לקליטת מבקרים, והוא מרווח ונעים. אפשר להגיע לטעימת יינות בלבד, וגם לסיור בן כשעה ביקב, עם הסבר על תהליך הכנת היין, מקליטת הענבים שגדלים בכרם אמפורה שבגליל העליון ובכרמי יוסף, ועד למרתף החביות הקריר (מחיר: 10 שקלים לטעימות בלבד, 15 שקל לסיור וטעימות, 45 שקל לסיור, טעימות ואוכל).

מכיוון שהיקב לא כשר, מותר גם לגעת במכלים או לטפוח על חביות העץ. לא עניין של מה בכך. בכלל, שצברג הוא טיפוס נטול פוזה. הוא לא אוהב את יראת היין שאחדים מאנשי התחום אוהבים לטפח, וכשאני יוצא לעשן, אני מוצא אותו מעמיס ארגזי יין על אחד מרכבי היקב. איש עבודה.

יינות אמפורה נחשבים איכותיים במיוחד, ויין הדגל של היקב הוא האמפורה רזרב, תערובת של ענבי קברנה (שבעים אחוז), מרלו וקברנה פרנק. במקום נערכים גם אירועי סוף בציר, השקת יינות וסדנאות יין.

כתובת: כביש הכניסה לכרם מהר"ל
טלפון: 9840702־04
שעות פתיחה: ו' ושבת 10:00־15:00, באמצע השבוע בתיאום מראש
לא כשר
נגישות לנכים: נגישות חלקית, אין גישה למרתף ואין שירותים מותאמים לכיסא גלגלים
מחיר: 55־175 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: "אני מאוד אוהב את יראון של הרי גליל. אני חושב שזו תמורה טובה לכסף", אומר שצברג

יקב תשבי: דור חמישי
בצד הדרך המובילה מבנימינה לזיכרון יעקב נמצא יקב תשבי. הקשר בין משפחת תשבי ליין החל עוד בשנת 1882 כשמיכאל חמליצקי גידל גפנים בתקופת הברון רוטשילד ויוזמותיו לייצור יין. בשנת 1985 הקים יונתן תשבי, דור רביעי לחמליצקי, את היקב המשפחתי. יש במקום מרכז מבקרים הכולל חנות וסוכת גפנים נחמדה שבה אפשר לאכול ארוחות קלות. באחד ממבני היקב מייצרים גם ברנדי ויש כאן חידוש נוסף — מכלי תדלוק ליין. תושבי הסביבה מביאים בקבוק מהבית וממלאים.

בביקור שנערך באחרונה סיפר גולן תשבי, דור חמישי ויינן היקב, על הכוונות להקים במקום מרכז מבקרים גדול שייתייחס ליקב כאל אטרקציה תיירותית מזן האגרו־תוריסמו. גם עכשיו כדאי לשלב ביקור ביקב עם טיול באזור היפהפה. רמת הנדיב נמצאת חמש דקות מכאן
(אתר אינטרנט).

כתובת: בסמוך לכביש 652 המוביל מבנימינה לזיכרון יעקב
טלפון: 6288195־04
אתר אינטרנט
שעות פתיחה: א'־ה' 8:00־17:00
(המסעדה פתוחה עד 15:30), ו' 8:00־16:00

(כתבה: תמר שנקר־פיין)

 

 

יקב בנימינה

יקב בנימינה: שוקק פעילות
יקב בנימינה הוא מהיקבים הגדולים בישראל. שלושה מיליון בקבוקי יין מייצר היקב מדי שנה, וכן ליקרים ושאר משקאות חריפים. מרכז המבקרים של היקב שוכן במבנה ששימש בעבר את מפעל יסמין, מפעל בשמים שהוקם על ידי הברון רוטשילד ב־1925, פעל עד שנת 1937 אז ננטש. בשנות המאבק בבריטים שימש המקום סליק, ועם קום המדינה ננטש שוב לארבע שנים. ב־1952 הוקמו במקום יקבי אליעז שהפכו ליקב בנימינה בשנת 1992.

במרכז המבקרים מגוון רחב של פעילויות. הסיורים כוללים הצצה לתוך היקב, בתהליכי הייצור בעבר ובהווה, ביקור בחדר החביות וטעימות יינות וליקרים (מחיר: 10־20 שקל). במקום פועלת מסעדה שמגישה ארוחות בוקר חלביות וארוחות צהריים וערב בשריות. בחופשות מקיים המקום פעילויות לילדים. המרכז משמש גם לעריכת אירועים פרטיים, ובמקום מתקיימות סדנאות יין וסדנאות קוקטיילים (בהזמנה מראש).

יותר משיש ליקב יין דגל, יש לו סדרת דגל. סדרת הספיישל רזרב היא סדרת יינות זַניים שהמיוחד שבהם הוא הגוורצטרמינר, יין לבן חצי יבש ארומתי במיוחד ממוצא גרמני.

כתובת: הנשיא 1, בנימינה (כניסה מרחוב היקב)
טלפון: 6288042־04
אתר אינטרנט
שעות פתיחה: א'־ה' 00:9־00:18, ו' עד שעתיים לפני כניסת שבת
כשר נגישות לנכים: נגישות חלקית, אין שירותים מותאמים לכיסא גלגלים
מחיר: 25־145 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: יין שפיה. יין המיוצר בפרויקט ייחודי על ידי תלמידי כפר הנוער שפיה מכרמי הכפר

 

הכרמים של ססלוב | צילום: גילי סופר


יקב ססלוב: עתיר ידע
בשנת 1991 זנח מהנדס האלקטרוניקה ברי ססלוב את תחום המחשבים, התמסר לקריירת יין, כתב את הספר "מבוא לעולם היין" והפך לאחד מבכירי מדריכי היין בישראל. ייננים רבים החלו את דרכם אצלו. לאחר שהיה "מחנך יין" כהגדרתו, עבר לייצור יין משלו, ולבסוף גם הקים ב־1998 יקב בקיבוץ אייל. בתחילה רכשו את הענבים מכורמים אחרים. "עשינו מהפכה בעניין הזה", מספרת נילי ססלוב, "כשהחוזים שלנו עם הכורמים היו לפי דונם ולא לפי טון". המטרה היתה ברורה: יין ברמה גבוהה, איכות על חשבון כמות. במקביל, ניטע בקדיתא כרם של היקב עצמו שמגודל בשיטה ביו־דינמית (שיטת חקלאות אורגנית השמה דגש על השפעות הסביבה והיקום).

היקב עצמו רחוק מלהיות מרשים, ומה שמציעים הססלובים למבקרים מלבד טעימות מודרכות של כל יינותיהם, ביקור בחדר החביות וסרטון על מסך מחשב המראה את תהליך הפקת היין, הוא בעיקר ידע. "אנחנו משתדלים שהאנשים יצאו מכאן עם יותר ידע ממה שהגיעו", אומרת נילי ססלוב. נותנים טיפים לגבי שתיית יין ושמירתו, מסבירים מה ההבדל בין ארומה לבוקה וכיוצא באלה. הבשורות הטובות הן שלכבוד חנוכת מקום ייצור חדש בגליל, ייבנה כאן בשנה הקרובה מרכז מבקרים של ממש.

ביקב משתמשים במגוון רחב של חביות, וססלוב קובע על פי החך איזו תכולת חבית תוזרם לאילו בקבוקים. היין הטוב ביותר הוא הרזרבד שכולו עשוי ענבים אורגניים, לעת עתה זהו קברנה סוביניון 2003. נילי ססלוב מספרת שרק בדיעבד גילו ברישומים כי בשנה ההיא כל היין מהחביות שהגיעו לרזרבד היו מהכרם בקדיתא. סדרת אביב של ססלוב לא מגיעה כלל לחביות אלא מותססת במכלי הנירוסטה יחד עם שבבי עץ. "כולם עושים את זה, אנחנו היחידים שגם מדברים על זה", אומרת ססלוב.

אפשר להצטרף לסיור לא פורמלי שכולל סרטון קצר, טעימות מודרכות והרבה ידע (בחינם). חברי מועדון הלקוחות מוזמנים לטעום יין בתהליך ההכנה ולהשתתף בערבי יין (בתשלום סמלי או בחינם), ופעם בחודש מתקיימת סדנת ריחות וטעמים ביין, למי שרוצה סוף סוף ללמוד למצוא את טעם האוכמניות או הפטל ביין הפירותי
(מחיר: 70 שקל).

כתובת: קיבוץ אייל
טלפון: 7492697־09
שעות פתיחה: ו' 10:00־14:00, שבת 11:00־16:00, באמצע השבוע בתיאום מראש
לא כשר
נגישות לנכים: נגישות חלקית, אין שירותים מותאמים לכיסא גלגלים מחיר: 60־140 שקל
פינת הפרגון ליקב אחר: לקרימה, בלנד אדום של יקב לה טרה פרומסה ממושב שחר

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.