תפריט עמוד

אלזאס – טיול בדרך היין

טיול בן שבעה ימים בדרך היין במחוז אלזאס שבמזרח צרפת מציע נופים ירוקים, כפרים מקסימים, מוזיאונים מרתקים, וכמובן - עצירות מרובות ביקבים משפחתיים ובמסעדות משובחות. מסע מענג בחבל ארץ שרבים חמדו אותו. רק זהירות עם היין בזמן הנהיגה!

מפת המסלול – ראו בסוף הכתבה

אחרי הנחיתה בפריז סעו במונית לתחנת הרכבת מזרח (Gare de l’Est), ומשם ברכבת המהירה TGV לשטראסבור (Strasbourg). הקו המהיר קיצר את הנסיעה לשעתיים ועשרים דקות בסך הכל. בדרך אפשר להרהר בכמה עובדות: אלזאס (Alsace), עם א' קמוצה ולא סגולה, כי חבל אלזאס הוא צרפתי ולא גרמני, ושונא גרמנים. זו רצועה קצרה וצרה. מצפון לדרום יש שתי אוטוסטרדות, אחת מהן "רשמית", ושתיהן בחינם. גם הכבישים המשניים טובים, ורוב ההצטלבויות הוסבו לכיכרות.

חבל אלזאס מעורר חמדה. כל נסיך, כל מלך וכל קיסר חמדו אותו במרוצת ההיסטוריה. יוליוס קיסר כבש אותו בשנת 47 לפני הספירה. מאז עבר פעמים אינספור מיד ליד. בשנת 842 חולקה הקיסרות הענקית של הקיסר הצרפתי שארלמאניה בין נכדיו ושארל "הקירח" ירש את צרפת. לפי החלוקה יש לצרפת קושאן על אלזאס, אבל את הגרמנים זה לא עניין מעולם. כל אימת שיכלו, כבשו את החבל הנחשק. הצרפתים שבו פעם אחר פעם. הן גרמניה והן צרפת לא ראו זאת ככיבוש אלא כשחרור פיסת מולדת.

במלחמת שלושים השנה, שתמה בשנת 1648, טבחו כולם באלזאסים. ההסכמים שנחתמו בתום המלחמה יצרו יחסי סובלנות: פרוטסטנטים וקתולים חלקו כנסיות. קיר חוצץ, שתי דלתות, שני צלבים. וישקוט האזור 400 שנה. יהודים באו לאלזאס לראשונה עם לגיונות יוליוס קיסר. בחבל זה מרוכזים 75 אחוז מנכסי המורשת היהודית בצרפת. זו היתה קהילה ייחודית מפני שנאסר על היהודים להתגורר בערים, והם חיו בקהילות קטנות בכמאתיים כפרים ועיירות. היום יש ביישובים רבים שרידים לנוכחות יהודית בדמות בתי כנסת, מקוואות, בתי קברות ועוד, אך אין יהודים.

בדרך היין שנמתחת מתאן ועד מורלנהיים יש כמאתיים יקבים

היום הראשון והשני: שטראסבור
בתום החוויה ב־TGV אתם בבירת אלזאס, שטראסבור, ולפניכם שני ימי טיול רגלי. חסכתם שני ימי שכירת רכב. המשיכו לחסוך כי בהמשך תגיעו למסעדת הצמרת Auberge de l’Ill, ותיהנו מכל אירו שלא בזבזתם. עיקר היופי טמון בעיר העתיקה. פתחו את הסיור בשיט והאזינו לדברים המאלפים הנאמרים באוזניות. בקרו בקתדרלה הנהדרת, שחלקיה החיצוניים מגולפים, וסיירו בה. המוזיאון Musée  de l’Oeuvre de Notre Dame הסמוך לקתדרלה מלא וגדוש מוצגים מרשימים, בעיקר מימי הביניים. שוטטו על גדות הנהר וטיילו ברחבי הרובע פטיט פראנס (Petite France) ובקרו במוזיאון האלזאסי
(Musée Alsacien) המוקדש לאמנות עממית ולמסורות. האולם היהודי מרגש. כתובת: quai Saint-Nicolas 23-25
אתר המוזיאונים של שטרסבורג

מסעדות מומלצות – מטבח מסורתי ב־ Chez Yvonne בכתובת: rue du  Sanglier 10ואם שם מלא, מסעדת Le Clou נמצאת כשתי פסיעות משם.
כתובת: rue du Chaudron 3

לינה – שני מלונות טובים אך יקרים – Régent Contades, יפה, מהודר וקלאסי. כתובת: avenue de la Liberté 8
Régent Petite France, במיקום מצוין. כתובת: rue des Moulins 5

אוברנה. עיר נחמדה עם מורשת יהודית מעניינת

היום השלישי: משטראסבור עד אילהויזרן
יוצאים לדרך ברכב. הסיור מתמקד בשרשרת הערים שבמזרח, ובדרך היין שבגבעות הנמוכות שממערב לערים. נוסעים משטראסבור דרומה באוטוסטרדה A35 כ־24 קילומטר עד לאוברנה (Obernai) כדי להתחקות אחר מורשת יהודית. העיר ידעה נוכחות יהודים מהמאה ה־12. בין צריח הפעמונים שמאחורי בית העירייה ללשכת התיירות עוברת סמטת היהודים
(Ruelle des Juifs). כתובת עברית החקוקה בקיר מעידה על מבנה שהיה במאה ה־15 בית הכנסת הראשון בעיר, מתוך חמישה.
ברחוב Général Gouraud מספר 43 יש בכניסה לחצר כתובת בעברית: "שמשון כ"ץ", ושתי כפות ידיים, כהן. רבי שמשון כ"ץ בנה בית כנסת והיהודים התיישבו סביבו.

ממשיכים לנסוע בכביש N422 כשלושים קילומטר עד לסלסטה (Sélestat), מדרום לאוברנה.
מומלץ לבקר בספרייה ההומניסטית (La Bibliothéque Humaniste), מפלאי התרבות באזור. ראשיתה בספרייה של בית ספר קתולי־לטיני מהמאה ה־15 ובאוסף של אחד מתלמידיו, ביאטוס רנאנוס: 400 ספרים ו־1,600 כתבי יד. כמות עצומה לאדם אחד בימים ההם. רנאנוס הוריש את האוסף לבית ספרו. כתובת: rue de la Bibliothéque 1. ברובע העתיק יש מבנים מקושטים וכדאי לבקר בכנסיית סנט פואה (Sainte Foy) מהמאה ה־12.

מסלסטה נוסעים דרומה ב־N83 ובגמאר (Guémar) פונים שמאלה (מזרחה) ב־D106 ומגיעים לאילהויזרן, שם נמצאת מסעדה המומלצת של הטיול –
Auberge de l'Ill – המסעדה הטובה ביותר בצפון-מזרח צרפת ועד פריז. היא שוכנת באילהויזרן (Illhausern) על שפת האיל, ויש לה מרתף יינות מדהים.
כתובת: rue de Collonges au Mont d'Or 2

לינה – המלון המפנק שלצד המסעדה קטן, יקר מאוד ולא אחת מלא. אבל יש בסמוך מלון נוסף, וכשתזמינו שולחן ישמחו להפנותכם אליו: Hótel des Berges כתובת: rue de Collonges au Mont d’Or 4

כרמים בדרך היין. כשעוצרים לטעימות, הנהג מתבקש לא לשתות את היין

היום הרביעי: מאילהויזרן עד אזור גובווילר
בבוקר נוסעים בכביש N83 כ־15 קילומטר דרומה עד קולמאר (Colmar), יפהפיית חבל אלזאס הדרומית. בשנת 1966 הפך המרכז העתיק של העיר לאחד המדרחובים הגדולים באירופה המזמין טיול בסמטאות ובכיכרות, בין בתי העץ המרהיבים. הנודע ביותר הוא בית פיסטר (Pfister) משנת 1577. מחזית מבנה לה מזון דה טט (Maison des Têtes), בית הראשים המדהים, נשקפים למעלה ממאה ראשים מגחכים. בדרום העיר העתיקה נמצא רובע הבורסקאים שניצל מהרס בשנות השישים. זו היתה אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום שימור הרבעים העתיקים בצרפת.

שימו לב לפסל משונה מהמאה ה־13 או ה־14, הניצב מימין לשערי הכנסייה סן־מארטן (Saint-Martin): דמות אנושית נלעגת יונקת מעטיני עז. הכובע המחודד הוא סימן ליהדות והמשמעות ברורה: "היהודים לא רק לוקחים את כספנו, הם גם שותים את החלב של עזינו", כלומר, מותירים את הנוצרים ללא כלום. על הצריח הימני פסל מכוער עוד יותר: יהודי בועל חזירה.

בשנת 1886 חנך הפסל ברתולדי, בן קולמאר, את פסל החירות בניו יורק (והוא לא זה שפיסל את שני הפסלים שמוזכרים בפסקה הקודמת). פסליו מתנוססים ברחבי העיר ומוזיאון מוקדש ליצירותיו. כדאי לבקר גם במוזיאון אונטרלינדן (Unterlinden), בקצה הצפון־מערבי של העיר, כדי לצפות ביצירת המופת הכבירה: הרטאבל (Retable) של איסנהיים. זהו ציור על לוחות לא קבועים בקיר מראשית המאה ה־16 הכולל 24 חלקים ומוקדש לאנטואן הקדוש שריפא את התושבים ממחלה שמקורה בטפיל בלחם שיפון.
כתובת: rue d’Unterlinden 1

לשכת התיירות נמצאת ליד המוזיאון, בכתובת: rue Unterlinden 4

מסעדות מומלצות – מסעדת Rendez-vous de Chasse Le נמצאת במלון Grand Hôtel Bristol שבכיכר תחנת הרכבת, כתובת: place de la gare 7

מסעדת JY’S, על גדת נחל Lauch, מציעה מטבח על גבול הפיוז'ן. כתובת: rue de Poissonnerie 17

מוזיאון אונטרלינדן בקולמאר. יצירת מופת מדהימה

מקולמאר יוצאים דרומה בכביש N83, פונים בכביש D430 ובאים בשערי אתר ייחודי, ה־Ecomusée של אלזאס. האקו־מוזיאון היה יכול שלא להתקיים כלל ואף אחד לא היה מרגיש בחסרונו, כי מי אוסף בתים ישנים שנמצאים בסכנת הריסה? המוזיאון הייחודי הוא פרי יוזמה רבת שנים של סטודנטים מאוניברסיטת מילוז שאיתרו בתי עץ עתיקים שמיועדים להריסה, פירקו אותם תוך שהם ממספרים כל רכיב ורכיב, השיגו שטח והקדישו כארבע שנים להרכבת הבתים מחדש. המוזיאון נראה ככפר של כשמונים בתים ומהווה "בית אוצר" לבנייה ולחיים המסורתיים באלזאס. בסיור המודרך נחשפים הסיפורים שמעבר לאבן, לעץ ולתבן.

לינה – מומלץ ללון במלון Les Loges הפשוט שנמצא באתר המוזיאון.

היום החמישי: מאזור גובווילר בדרך היין עד אמרשוויר
אוהבי מכוניות וטקסטיל ימשיכו ב־D430 דרומה למילוז (Mulhouse), עיר תעשייה, שבית החרושת הראשון – מפעל להדפסת ציורים על אריגים – הוקם בה כבר ב־1746. בתוך ארבעים שנה מנתה העיר 26 מפעלים כאלה. מילוז נעימה ונאה, אבל כשלעצמה אינה מצדיקה ביקור. המלצתי מתמקדת במוזיאונים המעניינים שבעיר, ובראש וראשונה המוזיאון הלאומי למכוניות (Musée National de l’Automobile), שהוא אולי הגדול בעולם. את האוסף הכביר ליקטו האחים שלומפף, בעלי מטוויות, החל באמצע המאה העשרים. האחים אצרו את האוסף בחשאי והסתירו את המכוניות במטווייה. ב־1977 התמוטטה האימפריה שלהם, 3,500 עובדים שמצאו את עצמם מחוסרי עבודה השתלטו על המפעל וגילו את האוסף. עם כינוס הנכסים הוחלט לשמר אותו כמוזיאון לאומי. בתצוגה אפשר לצפות ב־400 פריטים, 300 מתוכם הוכרזו "אתר היסטורי מוגן". כתובת: avenue de Colmar 192

המוזיאון להדפסה על אריגים
(Impression sur Etoffes) מתעד את תעשיית האריגה המסורתית ואת האמנות שמאחוריה. אוספים יחידים במינם מתארים 250 שנות עשייה בהקשריה התרבותיים והפוליטיים, וחושפים את המבקר לסיפורים קטנים המסופרים בביקורים המודרכים ועל הלוחות המלווים את המוצגים (הדרכה באנגלית רק בהזמנה מראש).
כתובת: rue Jean-Jacques Henner 14

לשכת התיירות:
כתובת: avenue Foch 9

לינה- Bristol הוא מלון מרכזי למדי, עם חדשים פשוטים.
כתובת: avenue de Colmar 18

מסעדות מומלצות מומלץ לאכול ב־ Caves du Vieux Couvent. מסעדה עממית, פשוטה וזולה, כתובת: rue du Couvent 23

בציר באחד הכרמים שבאזור קייזרסברג

נעלה על דרך היין המסומנת על שלטי דרכים בלוגו המעוצב מגביע היין המיוחד ליינות אלזאס ומאשכול זהוב. הטיול במקטעיה השונים של הדרך, שאורכה הכולל כ־170 קילומטר מתאן (Thann) ועד מורלנהיים (Marlenheim) שמצפון מערב לשטראסבור, מאפשר לעבור בחלקים היפים ביותר של אלזאס. המרחקים קצרים מאוד, הכפרים לא פעם כמעט צמודים והכרמים קטנים ומטופחים. הכפרים והעיירות נמצאים בדרך כלל על צלע גבעה, ברבים עובר נחל, בכולם יש בתי עץ עתיקים ורובם מתגאים בכנסייה יפה, בצריח עתיק, במוזיאון קטן, במדרחוב נאה, ברחוב יהודי עתיק, בארמון, בבתי יין, וכמובן – ביקבים ובמרתפי טעימה. אבל אין זה נכון לומר "ראית אחד, ראית את כולם". יש מומלצים מאוד ולצדם כאלה שמספיק לחלוף בהם.

חבל אלזאס הוא ממלכת הלבָנים: 95 אחוז יינות לבנים כנגד חמישה אחוז אדומים. באלזאס אפשר לטעום ובחינם בעשרות יקבים. כשטועמים, מוטב לירוק ולא לשתות. ואם שותים, כדאי לדאוג לנהג תורן שלא שותה. הכבישים מפותלים והמשטרה מחמירה מאוד. כדאי להצטייד במדריך
"Guide Annuaire du Vignoble d’Alsace" ליקבי אלזאס. את המדריך אפשר להשיג בכל לשכת תיירות והוא כולל מידע מפורט על למעלה ממאתיים יקבים. הספר מגלה היכן אפשר לטעום, אם הטעימה בתשלום, מתי פתוח,  ועוד.

לעיר תאן מגיעים ממילוז בכביש N66, אבל אפשר לנסוע ב־D430 עד גובווילר (Guebwiller), השוכנת בפתח עמק יפה, ובה לפתוח.

מסעדות מומלצות – מומלץ לסעוד במסעדת L’Esquisse
כתובת: République 140  rue de la

יין ביקב Kuentz-Bas. רוב גדול של היינות המופקים באלזאס הם לבנים

ממשיכים בכביש D430 ומתפתלים ימינה לכביש D40 הנופית עד סולצמאט
(Soultzmatt), ומשם ב־D18B, ובאוזנבאך (Osenbach) פונים צפונה בכביש D40, ולבסוף מזרחה בכביש D1 לגוברשוויר (Gueberschwihr). ראוי להעיף מבט גם צפונה לכיוון הוסרן־של־הארמונות (Hussern-les-Chateaux), כפר שמעליו חורבותיהן של טירות עתיקות. מומלץ לבקר ביקב Kuentz-Bas.
יש לתאם בטלפון: 89493024־3־33

ממשיכים ב־D14 לאגישהיים (Eguisheim) הסמוך לקולמאר. ביישוב בעל המתכונת העגולה הניכרת בסמטאותיו נמצא יקב Leon Beyer. יש לתאם את הביקור בטלפון: 89216230־3־33

נוסעים צפונה לווינצנהיים (Wintzenheim), הנאה שבפרברי קולמאר. מומלץ לבקר ביקב Josmeyer, תיאום בטלפון: 89279190־3־33.

עולים על N83 ונוסעים מערבה ב־D11 לטורקהיים (Turkheim) המלבבת. נכנסים בשער צר בחומה, מגיעים לכיכר קטנה עם בית עתיק ורוד, זו לבטח תחנת המשטרה הנאה בצרפת. הרחוב הראשי הוא מדרחוב יפה גדוש מסעדות. מומלץ לבקר ביקב Zind-Humbrecht, מהמובילים באלזאס. יש לתאם את הביקור בטלפון: 89270205־3־33.

ממשיכים מערבה עד לטרואה־זאפי (Trois Epis) וממנה ב־D11 לנידרמורשוויר (Niedermorschwihr), שם ראוי לעצור ולהביט במגדל המרשים של הכנסייה. נוסעים ב־D11 מערבה וב־N415 לצפון־מערב עד אמרשוויר (Ammerschwihr), שנבנה מחדש אחרי המלחמה.

אוכל ולינה Aux Armes de France, בית אלזאסי הדור עם מטבח מסורתי וחדרים נעימים ללינה. כתובת: Grand’Rue 1

ענבים מוכנים לבציר | הצילום באדיבות יקב Kuentz-Bas

היום השישי: מאמרשוויר עד אוטרוט לה או
ממשיכים בכביש N415 לקייזרסברג (Kaysersberg), מפסגות היופי בדרך היין. הרחוב הראשי מציג לראווה בתי עץ יפים, עדות לעושר העיירה כמרכז של סחר היין. בקצה הרחוב הראשי ניצב הבית שבו נולד אלברט שוויצר, שמשמש היום כמוזיאון המנציח את פועלו של זוכה בפרס נובל לשלום על בניית בית חולים באפריקה. כדאי לבקר ביקב Weinbach המצוין של קולט פאלר בתיאום מראש בטלפון: 89471321־3־33

לינה – מלון Chambard נאה ובו מסעדה בעלת כוכב מישלן.
כתובת: rue du Général de Gaulle 9-13

נוסעים מזרחה בכביש D1B לסיגולסהיים (Sigolsheim) וצפונה בכביש D1 לבנוויר (Bennwihr) המשוקמים ועד ריקוויר (Riquewihr), שפירוש שמו "הבית העשיר". ברווחי יצוא היינות בנו הסוחרים כפר קטן ומבוצר. מראה שורות הגפנים המטפסות מהסמטאות בתלילות על צלע הגבעה מרשים. ריקוויר נחשב הכפר היפה באלזאס והוא מושך אליו כשלושה מיליוני תיירים בשנה. ליד השער העליון נמצא רחוב היהודים ובקצה חצר ומוזיאון. בצריח הגנבים (Tour des Voleurs) נשתמרו חדר עינויים ובורות אסירים.

כדאי לבקר ביקב Hugel הנודע שבעיר העתיקה. יש לתאם מראש בטלפון: 89479215־3־33

גם העיירה ריבווילה (Ribeauvillé) שעל D18 מתוירת מאוד. כאן מומלץ לבקר ביקב Trimbach שביציאה לברגהיים (Bergheim) באותו הכביש.
לתיאום: 89736030־3־33

הכפר ברגהיים מלא וגדוש בתים עתיקים, ומייחד אותו עץ טיליה בן יותר מאלף שנה. בכפר נמצא יקב Deiss, גם הוא מהטובים באלזאס. דייס יארח אתכם בחפץ לב בתיאום:  89736337־3־33

צאו ב־D42 מזרחה עד לאוטוסטרדה A35 וסעו עד אוברנה, חצו את העיר מערבה והמשיכו ב־D426 עד הכפר היפה אוטרוט לה או (Ottrott le Haut).

לינה – מלון מומלץ הוא L’Ami Fritz, כתובת: Rue du Chateâu 8

ביום השביעי לא נותר אלא לבקר בהר סנט־אודיל (Sainte-Odile) הסמוך, אתר עלייה לרגל דתי ותיירותי, שצופים ממנו על האזור כולו והוא מסמל את ההתנגדות ההיסטורית לגרמנים. ומשם, חזרה לשטראסבור או מערבה לפריז בכביש המהיר A4.

מפת המסלול

 

 

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...