תפריט עמוד

אורוגוואי: ענתיקות למכביר

מכוניות אמריקאיות עתיקות יומין נחשבות לאחד מסמלי ההיכר של קובה ולאטרקציה תיירותית חשובה. לא רבים יודעים שאורוגוואי, מדינה קטנה באמריקה הדרומית, עולה על שכנתה מצפון וכבישיה מהווים ארכיון עשיר, חי ותוסס של ההיסטוריה המוטורית העולמית.

חבל קולוניה (Colonia) במערב אורוגוואי, סמוך לגבול עם ארגנטינה, גדוש במכוניות עתיקות הנוסעות ומשמשות את בעליהן ככלי תחבורה יום-יומי. רוברטו טובה החלבן מחלק מאז שנת 1955 בקבוקי חלב לתושביה של קולוניה במכונית שלו, סימקה משנת 1948. הוא הבעלים השניים של המכונית. ריקרדו בוסיו מגדל כבשים ופרות, ואת כל מטלותיו הוא מבצע בטנדר סטודבייקר1951 שלו. מכוניות ישנות כמו של החלבן והאיכר נקראות בסלנג המקומי קצ'ילס (Cachilas).

בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה היתה אורוגואיי אחת המדינות העשירות באמריקה הדרומית. עיקר הכנסותיה היו מגידול בקר וכבשים וממכירת העורות שלהם. בעקבות השפע, יובאו מכוניות רבות, בהן מכוניות יוקרה, מאירופה ומארצות הברית. בנטלי, רולס רויס, יגואר ורבות אחרות הציפו את הכבישים. לשיא פריחתה הכלכלית הגיעה אורוגוואי בעת מלחמת העולם השנייה שהאכילה והלבישה את צבא בנות הברית. עם סיום המלחמה, אנגליה וצרפת שילמו את חובותיהן לאורוגוואי הקטנה על ידי מכירה מסיבית של מכוניות ובניית תשתיות לרכבת ולגז. כך הגיעו מאנגליה מכוניות נדירות כמו HRG שכמותן יוצרו רק 241 יחידות.

לאחר המלחמה שקעה אורוגוואי במיתון כלכלי קשה. כל אותן מכוניות יוקרה, בעלות נפחי מנוע עצומים הזוללים דלק, הושבתו. המס שהוטל על מכוניות יוקרה הוסיף לקושי ורבות מהן אוחסנו במחסנים ובחצרות הבתים. המיתון הביא לבריחה של כוח אדם מאורוגוואי, והמשטר הצבאי שבא בעקבותיו החריף את ההגירה השלילית. המצב הכלכלי הקשה היה אחראי למחסור בחומרי גלם ובחלפים, והמכונאים הספורים שנותרו במדינה הפכו לאומנים של ממש ולמדו להכיר את המכוניות הישנות עד רמת הבורג.בשנים ההם החל יבוא של מכוניות זולות ופשוטות, בעיקר מאירופה.

בשנות השבעים החלו האמריקאים לגלות את האוצר החבוי בחצרות האחוריות ובמחסנים נידחים ברחבי אורוגוואי. האספנים מחלקה הצפוני של היבשת מיהרו לנצל את המצב הכלכלי הקשה ורכשו מציאות במחירים מגוחכים. היום רוב המכוניות הטובות כבר יצאו את גבולות המדינה, אבל עדיין אפשר למצוא דגמים נדירים חבויים באסמים ובמוסכים בעיירות נידחות ובכפרים עזובים. כזאת היא מכונית השברולט משנת 1937 שנתקלתי בה על דרך עפר צדדית, רחוק מכל מקום ישוב. היא נסעה בלי בעיות, היתה במצב מצוין, והצבע והמנוע שלה היו מקוריים. והמחיר? מציאה של ממש – 1,200 דולר. מכונית כזאת יכולה להימכר לאחר שיפוץ ושיחזור ב-80 אלף דולר. היום נחשבות המכוניות העתיקות של אורוגוואי נכס תרבותי לאומי, וחל אחסור לייצא אותן.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.