תפריט עמוד

שנחאי – העיר המפתיעה

שנחאי (Shanghai), העיר הגדולה ביותר בסין, היא אחותה הבינלאומית של בייג'ין. האימפריות שבחשו בה במשך שנים ארוכות, הממשל הסיני שמעודד בנייה לגובה והגעת אנשי עסקים מכל העולם יצרו קוקטייל מיוחד של עיר סינית בטעם מערבי.

בשנים האחרונות מתעוררת שנחאי לחיים חדשים. הבנייה תופסת תאוצה, ואת קו הרקיע של העיר מעטרים מנופים גבוהים. אמצעי התחבורה מתרחבים ומסתעפים, אוטוסטרדות גדולות חוצות את העיר וגשרים חדשים נמתחים בתחומה. אפילו המטבח המקומי התפתח לכיוונים חדשים, ואפשר לחוש במהפכה קולינרית של ממש. לצד האוכל המסורתי אפשר למצוא מסעדות חדישות של מיטב השפים המגישות מגוון מאכלים מקומיים עם טוויסט מודרני. וזאת רק ההתחלה. רבים צופים לשנגחאי עתיד מזהיר, הן בעולם התעשייתי והן כמעצמה פיננסית מובילה.

דינה היימן, יועצת, מרצה ומדריכת טיולים במזרח אסיה, זוכרת את שנחאי של שנות השמונים: "הגעתי לראשונה לשנגחאי בשנת 1985, כשבעיר עוד בקושי היה חשמל. הרחובות היו חשוכים לגמרי, סטודנטים ישבו תחת פנסי רחוב ננג'ינג המרכזי כדי לקרוא מספרי הלימוד, ומעט כלי הרכב שחלפו בכביש נסעו ללא אורות. רוב התחבורה היתה אופניים ומעט אוטובוסים ומשאיות. כל כך מעט אוטובוסים, שהדוחק בפנים היה גדול עד כדי כך שלא היה צורך להחזיק כלום, אלא פשוט היית נתמך על ידי הנוסעים שמסביב. הירידה מהאוטובוס היתה בכלל משימה בלתי אפשרית".

היום, מספרת היימן, רחובות שנחאי שונים לחלוטין: "בהרבה מהרחובות הכניסה לאופניים אסורה. אורות הניאון והפרסומות המאירות מציפים את העיר, אפילו יותר מבהונג קונג. אם עד 1995 המקום המפורסם בעיר היה הבונד, שלאורכו ניצבים בניינים קולוניאליים מתחילת המאה העשרים, הרי שהיום העין נמשכת אל הצד האחר של הנהר, לאזור הפיתוח פו-דונג, שנראה כמו יער עצום של מגדלים". בפו-דונג נמצא המגדל הגבוה באסיה (מגדל הטלוויזיה), שגובהו 468 מטרים, בניין ג'ין-מאו ובראשו המלון הגבוה בעולם (הייאט), שגובהו 421 מטרים, ומאחוריו נבנה בימים אלה הבניין הצפוי להיות הגבוה ביותר בעולם.

לצד הקדמה הנהדרת האופפת את שנחאי, יש בה עדיין מראות מהעולם הישן, העולם שבו שולטים הפשטות וקשיי היומיום, המנוגדים כל כך לכל הפאר הנוצץ. "בעיני הדבר המרתק ביותר בשנגחאי היא הפער הקיצוני שבין שנגחאי של מעלה לשנגחאי של מטה", אומרת היימן. "מצד אחד כל המבנים האולטרה-מודרניים, הטכנולוגיה הכי חדישה, סוכנויות של רולס רויס ומכוני הספא המפורסמים בעולם, ולצדם תושבים שעדיין חיים בבתים קטנטנים של 15 מטרים רבועים ללא מים זורמים, ויוצאים כל בוקר לרוקן את סירי הלילה". זה כנראה סודה האמיתי של שנגחאי.

ערים מפתיעות נוספות:

סידני
בירת ניו סאות' ווילס, העיר הגדולה והוותיקה באוסטרליה. מאופיינת במפרץ הטבעי הגדול בעולם.

הונג קונג
שילוב מעניין של מסורת סינית וקולוניאליזם בריטי בקניון הגדול בעולם.

בואנוס איירס
בירתה של ארגנטינה והעיר הגדולה במדינה, מתאפיינת בניחוח אירופי ובשלל ניגודים מפתיעים.

מדריד
עיר הבירה ולבה הפועם של ספרד. בעלת אופי תוסס, מראות ייחודיים ויצירות אמנות מרשימות.

קייפטאון
העיר הראשונה בדרום אפריקה, הנחשבת לאחת הערים היפות בעולם. מדרום לעיר מתנשא "הר השולחן" המפורסם.

איסטנבול
בירתה הלא-רשמית של תורכיה, שוכנת לחופי מצר הבוספורוס, רצועת מים המפרידה בין אסיה ואירופה.

תל אביב
העיר השנייה בגודלה בישראל. עיר שוקקת חיים הנחשבת למרכז הכלכלה, התרבות והמסחר של המדינה.

שיקגו
העיר הגדולה במדינת אילינוי, והשלישית בגודלה בארצות הברית. ממוקמת על גדת ימת מישיגן.

טורינו
מרכז תעשייתי, עסקי ותרבותי בצפון-מערב איטליה. ממוקמת על גדתו של נהר הפו, סמוך לאלפים האיטלקיים.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.