תפריט עמוד

עין עבדת – מים במדבר

קשה קצת להאמין אבל בלב המדבר זורמים מים, נקוות בריכות גדולות וצמחיה ירוקה ועבותה מעניקה לנו צל נהדר. כל אלה הם לא פטה מורגנה. זו המציאות של עין עבדת, אחד האזורים היפים והמרהיבים בנגב

נחל צין הוא אחד הנחלים הגדולים בנגב. אורכו כ-120 קילומטר. מקורותיו בשוליים הצפון-מערביים של מכתש רמון. כל הדרך עד לקניון עין עבדת זורם הנחל לכיוון צפון. ליד מדרשת שדה בוקר פונה הנחל בפנייה חדה מאוד לכיוון מזרח. הפנייה החדה של הנחל נקראת ברך צין. פנייה זו לא ארעה באקראי. נחל צין זרם פעם אל הים התיכון אבל כאשר התחולל השבר הסורי אפריקאי "נאלץ" הנחל לשנות כיוון והחל לזרום אל ים המלח.

בנחל צין אפשר ליהנות מהיפים והמרשימים בנופי הנגב. הטיול שמוצע כאן מתנהל באיזור קניון עין עבדת, שהתפתח בשוליים הצפוניים של רמת עבדת. עין עבדת הוא מה שמכונה – מעיין שכבה – דהיינו, מי הגשם יורדים על הרמה ומחלחלים דרך סדקים בשכבות הגיר והצור עד שהם מגיעים לשכבה אטומה. המים זורמים על השכבה האטומה בדיוק כמו מי תהום. לפעמים, כאשר נחשפת השכבה האטומה, פורצים המים החוצה ונוצר מעיין. מעיינות השכבה הנובעים בקניון יוצרים כמה נאות מדבר סביבן מתקיימים בעלי חיים וצמחים רבים. זה אחד האזורים היפים והמרהיבים שבנגב.

במקום שני מסלולים – מסלול קצר – מעין מור לעין עבדת – מתאים לכל המשפחה ומסלול ארוך – מעין מור לעין מעריף – למיטיבי לכת בלבד.
המסלול הארוך כולל טיפוס בסולמות ברזל לראש המצוק. שביל הסולמות מיועד לעלייה בלבד ולכן אפשר לטייל במסלול הלוך ושוב עד לבסיס הסולמות. המסלול מסומן במסגרת "שביל ישראל". האיזור מתוחזק על ידי רשות הגנים הלאומיים והכניסה אליו בתשלום.

מעין מור לעין עבדת
המסלול – נוסעים בכביש מספר 40 עד למדרשת בן גוריון. בשער המדרשה פונים ימינה לכביש מתפתל, שמוביל לחניון התחתון של עין עבדת. בסוף הפיתול האחרון של הכביש כדאי לעצור – זוהי למעשה ה"ברך" של נחל צין, בנקודה בה משתנה כיוון הזרימה של הנחל. משם ממשיכים עם הכביש לתוך הקניון ומחנים בחניון התחתון. מי שבחר במסלול הסולמות מוטב שישלח את הרכב לנקודת הסיום בחניון העליון.

נלך לקבוצת העצים הצמודה למגרש החניה בצד מערב. העצים נקראים עצי צפצפת הפרת והם גדלים ליד עין מור. צפצפות אלה הן למעשה שריד מתקופה אקלימית שונה, כאשר האקלים במקום היה לח יותר. הצפצפות שרדו במקומות ספורים בלבד. בתוך ענפי עץ הצפצפה יש כנימות המפרישות הפרשה מתוקה המזינה נמלים הגרות בקירבת העץ.

עין מור הוא מעיין עונתי קטן, ממנו שותים עדרי יעלים. מעין מור נתחיל ללכת בערוץ – קניון עין עבדת.

הקניון החותך את רמת עבדת חושף את הסלעים המרכיבים את הרמה ביניהם – הקירטון, הגיר והצור. אלו סלעים שנוצרו כאשר הים כיסה את האיזור לפני 50 מיליון שנה. הקירטון הוא למעשה שלדים של יצורים חד תאיים והוא נראה לבן ורך. הגיר מורכב משלדים של בעלי חיים ימיים והוא מופיע במקום לפעמים כסלע לבן וקשה. כאשר אתם הולכים בקניון בחנו היטב את המצוקים. בקנין עין עבדת יש אוכלוסיית יעלים גדולה. היעלים חיים רוב השנה בעדרים נפרדים – זכרים לחוד ונקבות וגדיים לחוד. הזכרים גדולים, כבדים ויש להם קרניים גדולות וכפופות לאחור. והנקבות קטנות ובעלות קרניים דקות קצרות וכפופות מעט לאחור. התקופה שבין החודשים ספטמבר ונובמבר היא תקופה מעניינת לטייל באיזור מאחר וזו תקופת הייחום של היעלים. הזכר הגדול והחזק בכל עדר מזדווג עם הנקבות לאחר חיזור ממושך. אם תהיו בעלי מזל תוכלו לראות חלק מהתרחשות זו.

בצד המזרחי של הערוץ אפשר לראות אלה אטלנטית בת כ- 250 שנה. באיזור הר הנגב יש עצי אלה בני 700 שנה ויותר. מעץ האלה נתקדם עד שנגיע לעין עבדת.

הליכה קצרה מובילה למפל בגובה כ-15 מטר. בתחתית המפל יש בריכה טבעית גדולה בעומק כ-8 מטרם. אסור להתרחץ בבריכה! המעיין נובע כל השנה ומגיעים אליו בעלי חיים רבים מחרקים ועד דורסים ויעלים. על מצוקי הקניון מקננים לפעמים נשרים. אפשר לראות במקום גם עיטים, ניצים, רחמים ועוד. יש במקום מושבות של יוני סלע וסיסים ולפעמים נוכל גם לראות אגמיות וסופיות והמון מכרסמים. מהבריכה נחזור לחזור לרכב. מי שמעוניין יוכל להמשיך לחלק העליון של האפיק עד לחורשת הצפצפות ולחזור באותה דרך למגרש החניה התחתון.

מסלול הסולמות
חוזרים מעט לאחור ומטפסים בדופן הקניון, במדרגות החצובות שמובילות להמשך המסלול. בקצה המדרגות מגיעים למערה ענקים בצורת פעמון ובתוכה מקננים הרבה מאוד יוני סלע. בדרך יש מראה מרהיב של עין עבדת, משם פונים לחורשת הצפצפות שליד עין מור. מכאן מתחיל השביל לטפס מעלה. בהמשך תגיעו למדרגות החצובות בסלע ולשני סולמות ברזל. טפסו בזהירות במדרגות החצובות ולפני הסולם הראשון יש שביל צר הפונה צפונה. אפשר לפנות בשביל זה והוא יוביל אתכם לאחת המערות החצובות במצוק. מערות אלו נחצבו ככוכי התבודדות בידי נזירים מתקופת ביזנטיון. באחת המערות יש כתובת ביוונית המופנית לקיסר תיאודורוס, שהיה פטרונה של העיר עבדת. משם חוזרים לשביל ומטפסים עד למעלה, שם נמצאים שרידי מבנה קטן ומרובע, שהיה פעם מגדל ביזנטי ששלט על המעיין ושטחי החקלאות. משם רואים את הקניון ואת בריכות המים של עין מעריף. ממקום זה מומלץ להמשיך דרומה בשביל שעל שפת המצוק, כדי לראות את הערוץ העליון של נחל צין ואת המפל היבש. זהו עין מעריף. גובהו של המפל כ- 40 מטר. בעין מעריף סדרת מפלים ובריכות – הזהרו מאוד כאשר אתם מתקרבים אל המצוק ושמרו על הילדים שלא ירוצו קדימה. משם הולכים למגרש החניה העליון בו מסתיים הטיול.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...