תפריט עמוד
תושבי העיירה מצפה רמון הם אנשים מכניסי אורחים. הם יודעים היטב שתיירי מוזרות אוהבים את עיירתם. בפיהם עצות לרוב עבור אורחים שכאלה: לכו לקיוסק "כול בו הכיכר" שבמורד הגבעה, הם אומרים, יש בו פריטים משוגעים לגמרי, לכו לבניין של פרויקט "טרמינל", הרוחניקים פותרים שם חלומות במופע אורקולי ומתאימים צבעים לנשמה, לכו לראות את משפחת המלוכה שהקימו מפיברגלאס בשכונה החדשה.

למעשה אפשר פשוט לומר למבקרים: לכו לישון. הם כבר יחוו את מוזרותו של המקום בין הנחירות. על אתרי הלינה בנגב אפשר לכתוב ספר בפני עצמו. המדבר מנוקד באשראמים נסתרים שבימים מתנהלות בהם סדנאות שתיקה ובלילות הולמת מוזיקת טכנו בחשכה העוטפת אותם. פרופסורים אורחים במדרשת שדה בוקר זוכים להתגורר בבית העשוי כולו בוץ, אבל רק מצפה רמון מציעה אירוח בשיכון. בית המלון הבולט בעיירה, "פונדק רמון", עשוי משתי בטונדות ישנות של עמידר. בראשית שנות התשעים זכו דיירי השיכון לפינוי-פיצוי והבריכה החלה להיחפר. דירות השיכון הישנות חולקו לשניים או לארבעה חלקים, מלבד כמה שנותרו בשלמותן והן מושכרות כסוויטות.

מי שגדל בבניין כזה (אלפים כמוהו פזורים ברחבי הארץ) לא יוכל למחוק את התימהון מעל פרצופו כשיתארח בו כבמלון. חדרי המדרגות הצרים שופצו היטב, אבל ציפוי הקיר המקורי העשוי חצץ ומלט לא נצבע ולא הוחלף. הזכוכיות המגוננות על הלובי קבועות בין עמודי הבטון הנושאים את הבניין. יתר הבניינים ברחוב עשויים מחומרים זהים ובנויים לפי אותה תבנית. מעניין למה יהפכו אותם כשייבנה במצפה רמון הקזינו המתוכנן.

בשולי העיירה ניצב מבצר קטן מוקף גדרות עשויות כפות תמרים מיובשות. כך עברנו מתנופת הבנייה בישראל של שנות השישים אל חבלים שוממים בניז'ר. דרור, בעל אוהל ההארחה "חץ בשקט", עבר לכאן ממרכז הארץ בראשית האלף החדש והקים אוהלים נקיים ומרווחים מצמר שחור וברזנט צבאי. לצדם בנה עמק קטן של מגדלי אבנים שאת מהותם הוא מסרב להסביר. דרור מספק לאורחיו חצים וקשתות ושולח אותם אל המדבר, בו פזורות מטרות. לא ידוע לנו פונדק אחר בעולם שמפעיל כך את אורחיו, למרות שהיוצאים לחופשות באתרי גולף מפוארים עוסקים למעשה בפעילות דומה.

מערבה מ"חץ בשקט", מחוץ לטווח בו ניתן עוד לראות את מגדל המים של העיירה, רועות אלפקות, לאמות וכבשים הרריות. חוות האלפקות מציעה צימרים בתוך קרוואנים קטנים הפזורים על הגבעה. היא מאפשרת לעירונים מופתעים ממרכז הארץ להתעורר בבוקר ולחזות בניסור שיניהן של החיות הפרוותיות והמצחיקות הללו. שיני האלפקות גדלות במשך כל חייהן. אלפקות החיות בפרא שוברות אותן כל הזמן אבל אלה המתגוררות בחווה במדבר הישראלי זקוקות לניסור תקופתי.

אפשר להרחיק מכאן עוד, במורד הכביש המאובק ואז במעלה שביל עפר עקשני, אל אכסניה מיוחדת נוספת. הרעיון המקורי שמאחורי "סוכה במדבר" היה מקורי לחלוטין: מלון בשיטת עשה זאת בעצמך. מרכיבי הסוכות הונחו באתר וכל אורח הוזמן ליצור לעצמו מקום לינה בלב המדבר. כיום ניצבות במקום שבע בקתות אקולוגיות יפות וחבויות למחצה בקרקע. האם הן מוזרות? יש מי שיאמר שהעיר הסואנת היא מקום מוזר הרבה יותר, ושערכות השירותים המוענקות ללנים כאן, המכילות מכוש לכריית בור קטן ושקיות לאיסוף התפוקה, קרובות הרבה יותר לטבע ולהיגיון מאסלת חרסינה ורודה.

איפה היינו?
פונדק רמון נמצא בפינת הרחובות דרך רמון ועין זיק בלב העיירה. שדרות בן-גוריון החולפות למרגלותיו מוליכות מערבה אל "חץ בשקט", אל חוות האלפקות וגם אל קצה השביל המוליך אל "סוכה במדבר".

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...