תפריט עמוד

גלגלים של תקווה

עיסוק בספורט אתגרי, ובייחוד רכיבה על אופני יד, מעניקים לנכים ובעלי מוגבלויות יכולת תנועה, דחף להתמדד עם קשיים, ובעיקר המון תקווה לחיים טובים יותר. עמותת "אתגרים" מעניקה מסגרת לרוב הפעילויות האלה כבר יותר מעשור

נתי גרוברג, בן 37, פגוע ברגלו השמאלית, הוא אלוף ישראל ברכיבה על אופני יד. בימים אלה עסוק גרוברג בהכנות קדחתניות לקראת אולימפיאדת בייג'ין שתיערך בשנה הבאה. ההכנות כוללות אימונים מפרכים שכוללים חמש שעות רכיבה מדי יום והתמסרות טוטאלית לשיפור מיומנותיו הפיזיות.

ענף אופני היד (אופניים בעלי שלושה גלגלים, שמונעים בעזרת הידיים, ומותאמים לנכים בגפיים התחתונות) הוא אחד מענפי הספורט התחרותי הפופולריים ביותר בקרב הנכים בארץ.

אל רכיבת האופניים הגיע גרוברג בעקבות תאונת דרכים קשה שעבר, אחריה התקשה לחזור לתפקוד נורמלי. השינוי הגדול הגיע לדבריו, כשנציג עמותת "אתגרים", המקדמת ספורט אתגרי לנכים, הציע לו להשתתף בפעילויות הספורט שמקדמת העמותה. כשהתיישב על האופניים חווה "קליק" מיידי. מאז הספיק גרוברג לצבור ניסיון בתחרויות רבות, ולהתמודד עם נכותו בצורה טובה יותר. "זה לא קשור לנכות" מסביר גרוברג. "או שיש לך אופי אקסטרימי או שלא. בהתחלה התנסיתי ברכיבה והפסקתי. אבל בסוף נכבשתי, והבנתי עד כמה זה תורם לאיכות החיים שלי. אין דבר כזה שאי אפשר לעשות, או שאתה נשאר בבית ונרקב עם הנכות, או שאתה נותן לעצמך סטירה והולך עד הסוף. קשה לי לדמיין איך החיים שלי היו נראים בלי הספורט".

כמו גרוברג עוסקים אלפי נכים אחרים באופן קבוע בפעילויות ספורט אתגרי. חלקם באופן תחרותי, וחלקם כתחביב בשעות הפנאי. כל זאת למרות המגבלות הפיזיות הלא פשוטות איתן הם מתמודדים. העיסוק בענפים השונים, מעידים נכים רבים, תורם לאיכות החיים שלהם. נכים רבים רואים בספורט האתגרי אפשרות לחוות ריגושים, להכיר בעצמם וביכולות שלהם ולהרגיש שהם חלק בלתי נפרד מהחברה.

עמותת אתגרים, אשר פועלת כבר יותר מעשור, מציעה שלל פעילויות ספורט אתגרי לציבור הנכים, במטרה לשקם אותם פיזית ונפשית, ולשלבם בחברה בצורה אופטימלית. במסגרת זו פעילים 4,500 ילדים ובוגרים נכים ועם מוגבלויות פיזיות וחושיות בכ-20 ענפי ספורט בכל הארץ.

לפני חודש נערך זו השנה החמישית ברציפות "גלגלים של תקווה"- מסע אופניים סובב עמק יזרעאל למען ילדי "אתגרים", אלפי רוכבים, ומאות נכים השתתפו באירוע. רבים רכבו על אופני יד, אחרים על אופני "טנדם", אופניים דו מושביים ללקויי ראייה. האירוע בא לחזק את המודעות והחשיבות של קידום ספורט אתגרי לנכים, כשכל הכנסותיו קודש לפעילות העמותה.

לצד אופני היד, השיט, והקארטינג שהם ענפים תחרותיים, מציעה עמותת "אתגרים" פעילויות סקי מים, סנפלינג, טיולי שטח, קייאקים, צלילה, גלישת רוח ועוד. "בשנים האחרונות פתחנו מועדון אופניים בחצרים, מרכז שיט בחיפה, והרחבנו את הפרישה הארצית שלנו בכדי לאפשר לעוד אנשים להגיע אלינו", מעיד גיא סולומון מנהל פרויקטים בעמותת "אתגרים", "הגדלנו את המודעות הציבורית לפעילות שלנו, בעיקר דרך עשייה. הנושא של פעילות בתוך הקהילה חשוב לנו מאוד. אנחנו רוצים לאפשר לאנשים שביום-יום לא מקבלים הזדמנות כזו להיות כמו חבריהם הספורטאים הבריאים והלא מוגבלים. המהפך העיקרי מבחינתנו טמון בהוצאת ציבור הנכים מהמועדונים הסגורים והשיתוף שלהם בפעילויות ספורט מגוונות בחיק הטבע".

מלבד ההנאה מן הטבע העיסוק בפעילויות מגוונות של ספורט אתגרי יוצר מהפך משמעותי בחייהם של הנכים, ומשפיע לטובה גם על תחומים אחרים.
"הפעילות הגופנית משפיעה על כל תחומי החיים, הם מעיזים יותר, וזה ניכר גם בעבודה וביחסים עם בני הזוג. הספורט משמש עבורם כלי שמשפר מאוד את ההכרה בערך עצמם וביכולות שלהם", מוסיף סולומון, "מי שמצליח לגלוש מצוק במדבר חושב לעצמו אחר כך 'מה זה בשבילי לצאת לעשות קניות על כסא גלגלים?', דברים אחרים נראים פתאום פחות מסובכים".

"ירדתי לפחות 25 קילו במשקל, וחזרה לי השמחה לעיניים", מסכם גרוברג. זה קצת קלישאה להגדיר זאת כך, אבל אתה מרגיש שאתה מסוגל לעשות דברים שלא קשורים לנכות. כל אחד והתחום שהוא טוב בו".

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...