תפריט עמוד

גרמניה – ביקור בטריר

התבוננות במפת גרמניה מבהירה שלמרות ההיסטוריה העשירה וההווה המעניין אפשר די בקלות להתעלם מקיומה של טריר, העיר העתיקה ביותר במדינה. היא פשוט יושבת בפינה, על גדת נהר המוזל, קרוב מאוד ללוקסמבורג. סיכום הנתונים האלה מבהיר גם מדוע היא עשויה לשמש יעד מצוין לטיול מהערים השכנות

כאשר הרומאים התבוננו לפני יותר מאלפיים שנה בגרסה שלהם למפת אירופה, דווקא משכה טריר את תשומת ליבם. זו הסיבה לכך שחלק מן המשיכה של העיר הקטנה טמונה בשרידים הרומיים המרשימים שלה, שהוכרזו לפני כעשור כנכס תרבות עולמי ברשימת ארגון אונסק"ו. תושבי טריר, לוקל פטריוטים מושבעים, מדגישים בכל שיחה שיישוב קבע ניצב במקום זה זמן רב, חלק טוענים אפילו 1300 שנים, לפני שהגיעו הרומאים.

בשיא פריחתה הרומית התגוררו בטריר 80 אלף תושבים, העיר הוקפה בחומת אבן באורך שישה קילומטרים, ארבעה שערים גדולים סיננו את הנכנסים ו-47מגדלים עגולים השגיחו על הנעשה בסביבה. לאור כל זאת אין פלא שהקיסרים הרומיים אהבו מאוד להתגורר בעיר שזכתה לכינוי "רומא המערבית". מכל הפאר הזה נותרו היום שלושה אתרים. המרחצאות הרומיים, שכבר לא נראים כל כך טוב, האמפיתיאטרון הענק שמכיל גם היום 25 אלף מושבים ואחד משערי העיר, "פורטה ניגרה", המבנה הרומי המרשים ביותר בגרמניה, שמעניק מושג טוב על החשיבות של המקום. השער השחור ניצל מהרס דומה לזה של שלושת האחרים בזכות העובדה שנהפך במאה ה-11 למנזר ולכנסייה. לצידו של השער ניצבת לשכת מידע מקומית לתיירים וזו נקודה נוחה מאוד להתחיל כל ביקור בעיר. יתרונה הגדול של טריר טמון בממדיה המצומצמים. הכל נמצא כאן בטווח הליכה, מרכז העיר סגור לתנועת כלי רכב והשיטוט נינוח מאוד.

הליכה קצרה מפורטה ניגרה מובילה לכיכר השוק המרכזית של טריר. הכיכר מוקפת בניינים מימי הביניים ובכל יום מתקיים בה שוק צבעוני בו מוכרים מגוון עצום של פריטים שכולל נעליים ופירות, בגדים ועתיקות, ספרים ונקניקים.

הקתדרלה העירונית, מרחק כמאתיים מטרים מן הכיכר, היא העתיקה ביותר בגרמניה. בשנת 326, כדי לציין עשרים שנים לשלטונו, החל הקיסר קונסטנטין, שאימץ באופן רשמי את הנצרות ברומא, בבניית שתי קתדרלות – הקתדרלה של סן פטרוס ברומא והקתדרלה הענקית בטריר. כיום מציגים בה שני מוצגים נוצריים מושכי תשומת לב – מסמר שאמור היה להילקח מן הצלב של ישו ופיסה מן הבגד שלבש הצלוב (ושמצאה אימו של הקיסר קונסטנטין בעת מסע בירושלים).

החלק המרשים ביותר בקתדרלה הוא הקלויסטר – החצר הפנימית והגינה המרובעת, שאכסדרת עמודים יפה מקיפה אותה לכל אורכה. לא רבים מן המבקרים בקתדרלה יוצאים לכאן. דלת צדדית קצת נסתרת מוליכה מן האולם המרכזי לחצר. המבנה הסימטרי, הצמחייה הירוקה בלב המבנה והצללים שמטילים העמודים על החצר הופכים את המקום השליו הזה לפינה נעימה במיוחד.

בצידה השני של העיר, במרחק כרבע שעה הליכה, עמדו ארבעה קשישים מול ביתו של קארל מרקס והתבוננו במכונית מרצדס חדישה שחנתה על המדרכה. אחד מהם גיחך ואמר לידידיו – "זה של הקומוניסטים, אני מניח".

ביתו של קארל מרקס משמש כיום מוזיאון לתולדותיו של האיש ובעיקר לתקופתו ולייסודה של התנועה הקומוניסטית. הבית בן שתי הקומות ניצב ברחוב צדדי, ונראה צנוע מאוד. מרקס נולד בבית זה במאי 1818. בניגוד למה שאפשר לצפות במוזיאונים מסוג זה אין כאן פריטי ריהוט מקורי מתקופתו של הפילוסוף או מזכרות משפחתיות. ברחבי המוזיאון תלויות כרזות שמפרטות את קורות חייהם של מרקס ואנגלס ואת הרקע ההיסטורי, החברתי והתקופתי שבו פעלו. "מטרתנו" מסבירים בחוברת ההדרכה מנהלי המוזיאון, "להקל עליכם להבין את הסביבה בה פעל מרקס ואת ההשפעה שהיתה לו על ההיסטוריה של העולם." ממדיו הצנועים של המוזיאון מבהירים גם שהאידיאולוגים הגדולים של התנועה הקומוניסטית אינם סובלים כיום מעודף פופולריות בגרמניה.

הליכה קצרה מובילה ממוזיאון מרקס אל גדת נהר המוזל. לכל אורך גדת הנהר נמתח פארק ירוק, ששביל הליכה ושביל רכיבה על אופניים מלווים אותו לכל אורכו.

נוף גבעות וכרמים משתרע משני צידי הכביש שמוליך מטריר ללוקסמבורג. מעבר הגבול מגרמניה לנסיכות אמנם מסומן אבל איש אינו מאייש את עמודת הביקורת במעבר. כחצי שעה נסיעה לאחר היציאה מטריר מגיעים לעיר לוקסמבורג, בירת הנסיכות.

קצת מפתיע לגלות שעל אף שהיא מחזיקה בכמה תארים כאחת מבירות האיחוד האירופי, כמקום מושבו של בית הדין האירופי לצדק וכמקום מושבו של בנק ההשקעות האירופי יש עדיין בלוקסמבורג תחושה של עיר לא גדולה, במידה רבה דומה לשכנתה טריר. הפאר של הנסיכות וכסף רב יותר שהושקע בשנים האחרונות בשיפוץ המרכז הימי ביניימי של העיר עושים את ההבדל, אבל עדיין מותירים חלק גדול מן הדמיון. כל שטחה של הנסיכות 2586 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה פחות מחצי מיליון נפש, רובה מרוכזת סביב העיר לוקסמבורג. האטרקציות המרכזיות בנסיכות הן המצודה והביצורים שמקיפים את העיר לצד המרכז הסבוך בסמטאות של העיר העתיקה. שניהם הוכרזו ב1994- כנכסי תרבות עולמית של אונס"קו.

המרכז העתיק סגור לתנועת כלי רכב וחנייה למכונית היא מהבעיות היותר מעיקות בביקור בעיר. ברגע שבעיה זו נפתרה קל מאוד לשוטט במרכז, בין פלאס ד'ארמאס, הכיכר המרכזית, מוקפת בתי הקפה והמסעדות שתזמורת מנגנת בה באופן קבוע בכל ערבי הקיץ, לבין הארמון שנבנה כבר במאה ה16- ומשמש גם כיום כעדות הטובה ביותר להדר הנסיכות שאופף את המקום. הסיור בארמון אפשרי רק בקבוצות מאורגנות, נמשך כשעה וחצי ועולה 5.50 אירו לאדם.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגרמניה

מסע עסקי – גרמניה
מסע עסקי – גרמניה

לאן נסיעת העסקים שלכם? המבורג? מינכן? ברלין? פרנקפורט? זה השוק הרביעי בגדלו בעולם מבחינת תוצר משק גלמי. הוא לא יתאים את עצמו אליכם ויש לפעול בו בתאימות לדרך המקומית, הדרך הגרמנית. לשם כך יש להבין אותה ולהכיר אותה ...

טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה
טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה

הגבעות שמקיפות אותה מכל עבר, הכרמים שגולשים אל העמק והבנייה הנמוכה ברובה, כל אלה הופכים את שטוטגרט לעיר ירוקה ואטרקטיבית מאוד. במרחק קצר מהכיכר המרכזית השוקקת ומדרחוב הקניות הארוך בגרמניה, תגלו טבע שופע, עם מסלולי הליכה ביער, תצפיות ...

טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים
טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים

העיירה באדן-באדן, בדרום-מערב גרמניה, היא הרבה יותר מנקודת מעבר בטיול ביער השחור. ההוד וההדר של העבר ניכרים בה גם היום בכל פינה - מבתי המידות הנאים והגנים המטופחים ועד למרחצאות והקזינו המפורסם שאירח את כל המי ומי של ...