תפריט עמוד
מחלבת נאות סמדר
בשעות אחר הצהריים חזר העדר מן המרעה. צפירי העזים כבר פעו בדיר, הגדיות נצמדו לאִמותיהן, והיה חסר רק חליל רועים להשלמת התמונה. אבל גם כך קיבוץ נאות סמדר הוא כמעט חיזיון. היישוב הוקם ב-1989 על ידי חברי גרעין ירושלמי שלא היו מרוצים מהדרך שבה העולם מתנהל ורצו לחיות אחרת. הם נאחזו במקום, ומאז הם מגדלים זיתים, גפנים, מטעים ועזים שרועות בכרי מרעה. מלבד זאת, הם צמחוניים ומסרבים להיכנע לטלפונים סלולריים. היקב, בית הבד והמחלבה הוקמו על פי עקרונות של בנייה מדברית: הקירות עשויים לבני בוץ בשביל הבידוד, ומִגדלי הצינון משלבים טכנולוגיה מודרנית עם ידע עתיק. העדר מונה כ-240 עזים, והן שותות מים מותפלים. במקום מגבנים סוגים רבים של גבינות עזים, בהן "עין המדבר" בסגנון קממבר שמנה ומשובחת, פטה מעודנת שנקראת "ערבה" והיא גבינת הדגל, "צאלה" היא גבינה קשה מעודנת וארומטית, ו"מור" דומה לרוקפור.


כתובת: קיבוץ נאות סמדר, חבל אילותהגעה: הקיבוץ שוכן כשישים קילומטר מצפון לאילת, ומגיעים אליו בכביש 40
טלפון: 08-6358111 עונה מומלצת: כל השנה, ביולי-אוגוסט חם מאוד ביום
כשרות:
בתהליך
שעות פתיחה: המחלבה פתוחה לקבוצות בתיאום. פונדק נאות סמדר הסמוך (שבו נמצאת החנות) פתוח בימים א'-ה' 21:00-6:30, ו' עד 15:00 ובמוצאי שבת מ-14:00. אם הולכים בשביל ישראל שעובר בסמוך, אפשר להגיע לשער ולבקש לישון על הדשא
אורגני:
כן, עם תעודה
בסביבה: חאן שחרות, טיולי גמלים וג'יפים. חנות: בפונדק מוגשות ארוחות צמחוניות קלות, ואפשר לקנות בו גבינות, תמרים, זיתים, שמן זית, קונפיטורות מתוצרת עצמית ויינות מהאזור
חוות צאן בארותיים
כמה קילומטרים אחרי ניצנה, כשכבר נדמה שאין סיכוי לפגוש עוד סימן חיים, מגיעים לעזוז, יישוב קהילתי שכמעט נושק לגבול מצרים. לעזים של סיליה ודרור פרידֵה יש כאן המון מקום לרעות. את הגבינות הם החלו לייצר ב-1995, בליווי של דרורה אברוצקי מעין כמונים שבגליל. הם מייצרים גבינה צפתית ובולגרית, גבינה מתובלת בשום ופטרוזיליה, וכן לבנה ויוגורט המשווקים בבקבוקי זכוכית.

[גליה גוטמן]


כתובת:
מצפה עזוז
הגעה: דרומה מבאר שבע בכביש 40, בצומת טללים ממשיכים ישר לכביש 211 עד כפר הנוער ניצנה, שם פונים שמאלה (דרומה) בכביש לא מסומן, במזלג פונים שמאלה ומיד ימינה וממשיכים ישר כעשרה קילומטרים
טלפון: 08-6555889
חנות: נקודת מכירה במחלבה עצמהעונה מומלצת: גבינות יש מפברואר עד אוקטובר, בחודשי הקיץ חם מאוד
שעות פתיחה: בכל יום חוץ מיום ד', כדאי לתאםבסביבה: חמוקי ניצנה, פארק בארותיים, בוסתן ניצנה, תל ניצנה.
כשרות: כשר עם תעודה
אורגני: כן, עם תעודה

חוות נחל הרועה
לפני כשנה וחצי החליטו יערה ואבי סרגוסטי לעשות מעשה. הם לקחו את שני ילדיהם הקטנים וירדו לנגב, למקום שאי אפשר להבחין בו מהכביש. "לפעמים מגיעים לכאן אנשים, קונים גבינה ובקבוק יין, יושבים שעות מתחת לסככה ונושמים את היופי ואת השקט". מחלבן של 120 העזים שלו מייצר אבי גבינות צפתיות עדינות, ואותן הוא מגוון בשומשום, בסומק, בקצח, בגרגרי חרדל ובעגבניות מיובשות.
ללבנה יש טעם של גבינת שמנת עם מעט חמצמצות, והגבינות הקשות "נעם" ו"רועי" אינן מתאפיינות בריח חריף של עזים.

[גליה גוטמן]


כתובת: מועצה אזורית רמת הנגב
הגעה: דרומה בכביש 40, בצומת חלוקים שמאלה (מזרחה) לכביש 204, אחרי כחמישה קילומטרים יורדים ימינה במקום שבו ניצבים אבן גדולה ושני אדני רכבת, וממשיכים בדרך עפר
טלפון: 054-5288222
שעות פתיחה: בכל יום מ-8:00 עד הערב, קבוצות בתיאוםחנות: גבינות הבית,
יין מהאזור, לחם ביתי
עונה מומלצת: כל השנהפעילויות: ארוחות שכוללות גבינות, סלטים, לחמים ופיצות (רק לקבוצות ובתיאום), סדנאות להכנת גבינות (בתיאום)
כשרות: בתהליך
אורגני: לא, אבל זהו עדר מרעהבסביבה: בורות חצץ, פריחת נרקיסים בנחל חצץ בחודשי החורף
חוות נאות
אי אפשר שלא לחייך כששומעים על העיסוק הקודם של לאה וגדי נחימוב. לפני כארבע שנים, עשרים שנה אחרי שהקימו את רשת הבשרים אל גאוצ'ו, הם החליטו לעשות מהפך בחייהם. במקום בפרות הם התחילו להתעניין בעזים, במקום בשר הם גילו את הגבינות, ובמקום בית במושב במרכז הארץ הם התיישבו במקום מבודד בנגב. הם השתלמו בהכנת גבינות, השתתפו בקורסים בישראל, סיירו בחוות באירופה, עד שלפני כשנתיים וחצי התיישבו בחוות נאות והחלו לייצר גבינות.

עדר העזים, מגזע אנגלו-נובי ושאמי, מונה כ-120 ראש. "העזים שלנו לא יוצאות למרעה, אבל מותאמות לתנאי השטח", מסביר נחימוב במבטא ארגנטינאי. גבינת הטום זוכה לתוספת של פירות יבשים או של יין אדום מקומי מיבול רמת הנגב, והיא טעימה מאוד. המבחר כולל גם את גבינת "נעם" בנוסח קממבר, גבינות רכות עם עשבי תיבול ויוגורט.

[גליה גוטמן]



כתובת: מועצה אזורית רמת הנגבהגעה: דרומה בכביש 40, בצומת טללים פונים שמאלה לכיוון שדה בוקר, וכ-3.5 קילומטרים אחריו יורדים מהכביש ימינה ונוסעים לפי השילוט
טלפון: 054-42187898
שעות פתיחה:
בכל יום מזריחה ועד שקיעה
חנות: גבינות הבית, שמן, יין,
ריבות ועוגיות מתוצרת האזור
כשרות: איןפעילויות:
סיורים וסיפורי המקום לקבוצות, טעימות (בתיאום). במקום שני צימרים זוגיים ושני צימרים משפחתיים, אחד נגיש לנכים
אורגני: לא
עונה מומלצת:
כל השנה
בסביבה: יקב שדה בוקר ויקב קדש ברנע.
חוות קורנמל
ב-1997, אחרי תלאות, התיישבו ענת ודניאל קורנמל עם עדר עזים על גבעת טרשים בנגב. היום, עם ארבעה ילדים וכמאה עזים, החווה שומרת על קסם מדברי נידח. במחלבה מייצרים בשיטות מסורתיות גבינות בטעם מובהק של עזים. דניאל, שהתמחה בהכנת גבינות צאן בישראל, בצרפת ובאיטליה, בוחש אנזימים ובקטריות לתוך דוד ענקי עם חלב. "מי שעושה את הגבינה הן הבקטריות. אני רק עוזר להן". התערובת תבשיל לבסוף ל"עדנה", גבינה קשה וארומטית שקרויה על שמה של עז מהעדר. "כתם", גבינה על שם עז מדור המייסדות, היא חצי קשה, נימוחה בפה, וטעם חלב העזים שבה מודגש. גבינת הדגל, בסגנון טום, לא זכתה לשם מקומי, והיא מתאפיינת במעטפת חומה בהירה. אפשר לקנח ביוגורט טבעי או ביוגורט מתקתק עם מי ורדים.

[גליה גוטמן]


כתובת: מועצה אזורית רמת הנגבהגעה: דרומה בכביש 40, בצומת טללים פונים שמאלה לכיוון שדה בוקר, ואחרי כשני קילומטרים מהצומת יורדים מהכביש שמאלה לפי השילוט
טלפון: 08-6555140
שעות פתיחה: ג'-א' 18:00-10:00 (ב' סגור)
חנות: בנוסף לחנות בה נמכרות גבינות המקום ויינות יקבי קדש ברנע, יש ביסטרו קטן הממוקם בשני קרונות רכבת משופצים
כשרות: כשר ללא תעודה
פעילויות: אורחים יכולים לצפות בחליבה, בסביבות 16:30
אורגני: לאבסביבה: פארק גולדה, מרחצאות נווה מדבר, אירוח בדואי ספינת המדבר.
עונה מומלצת:
כל השנה (נעים גם בקיץ בשעת ערביים)
חוות צוק
הנסיעה לחוות צוק משאירה די זמן להותיר את העולם מאחור ולהתמסר לבילוי המענג. באביב יציג הטבע שמסביב מרבד של פרחים בצהוב, סגול, כחול ולבן, בחורף הוא יהיה חורש ירוק וסוער, ואפילו הקיץ נראה טוב יותר כשמביטים עליו בדרך לחווה.
במקרה של חוות צוק, הגבינות הן חלק (משובח) מהאירוע. מתנחלים בסוכת הגפנים עם יין הבית שעושים במקום ועם קדרת בשר גדי או צלחת גבינות. במשפחת צוק הבישול זורם בדם. גם האירוח. הם מצליחים לתת לכל אחד את התחושה שבדיוק לו הם חיכו ואותו הם רוצים לשמח.

שני האחים, יפתח ותומר, הם שני העובדים הקבועים היחידים. הרצון לחיות בניתוק מהקצב של העולם הגדול משאיר את המקום כחוות בוטיק קטנה, טיפוסית ומצוינת. לכן גם המבחר לא גדול –  כעשר גבינות עזים. גבינת הדגל היא בסגנון קממבר, מיושנת שלושה שבועות, עטופה בפחם ונוטפת עשרים אחוזי שומן.

[הילה טוב]


כתובת: ליד צומת האלההגעה: נוסעים על כביש 38, ממשיכים בצומת האלה עוד כמאתיים מטר דרומה ופונים שמאלה לדרך עפר לפי השילוט לחוות צוק.
טלפון: 054-5239117/8
שעות פתיחה:
שישי-שבת 18:00-9:00 בתיאום מראש
חנות: חוץ מגבינות מוכרים גם פוקאצ'ות וסלסילות פיקניק
עונה מומלצת:
כל השנה.
פעילויות:
"אירוח גבינות צאן" –  בלי תפריט,
אכול ושתה ככל שתרצה גבינות, יין וקינוחים ; לקבוצות –  סיור בדיר והכנת גבינות [בתיאום]
אורגני: לא, אך העדר
יוצא למרעה
כשרות: כשר ללא תעודה
מחלבת אורורה
לפני כשש שנים וחצי הרגישו בני הזוג לידור צורך בשינוי. זאב, איש היי-טק, נסע לראות איך עושים גבינות במחלבת הנוקד שבצפון, ואורלי השתתפה בקורס של משרד החקלאות. הם בנו מחלבת בוטיק בחצר המטופחת, הביאו גבן מצרפת וסחפו גם את הילדים. מכיוון שלא חולבים את העזים בחורף, הם החלו לייצר גם גבינות מחלב כבשים. "חלב כבשים שמן יותר וגם סובלני יותר לטעויות בגיבון", אומרת אורלי. ייצור הגבינות הוא ידני, כמיטב המסורת האירופית. "פולג", גבינת הדגל, מזכירה קממבר, ו"לוטם" עם ניחוח העזים דומה לפקורינו איטלקית. הם מייצרים גם פטה כבשים, בולגרית עזים, לבנה, וגם חלב עזים מלא ויוגורט עזים.

[גליה גוטמן]


כתובת: משק לידור, מושב אמוניםהגעה:
דרומה בכביש 4, עוברים את הכניסה הדרומית לאשדוד ופונים שמאלה לכיוון אמונים וגבעתי
טלפון: 08-8554857, 054-7907665
שעות פתיחה: א'-ה' 20:00-9:00, ו' 15:00-9:00
כשרות:
כשר עם תעודה
חנות: גבינות הבית, שמן זית של משק בראל, דבש של קיבוץ חצור, צמחי תבלין ותה אורגני של משק חמרה ויינות בוטיק.
אורגני:
עדר מרעה, בלי תעודה
פעילויות: ארוחת גבינות ולחם חם בגינה (בתיאום), סדנאות להכנת גבינות (רק לקבוצות ובתיאום)
עונה מומלצת:
אביב, קיץ וסתיו

בסביבה:
הדיונה הגדולה של אשדוד, פארק החולות, בריכות ניצנים.
חוות יערן
הייחוד של המחלבה הוא באורח החיים הקפדני והמרתק של משפחת יערן. אמא, אבא וחמישה ילדים שחיים על צלע הר. הם אוכלים, חיים ועושים הכל לבד, בהקשבה ובכבוד לטבע, לצרכים וליכולות שלו. העזים של המשפחה רועות במרעה טבעי בשטחי נחל שורק. הם מאמינים שגזע העזים –  שאמי מקומי –  הוא הכי קרוב לזה שגידל אברהם אבינו.

הגבינות של החווה הן ביטוי מדויק של אורח החיים שמתקיים בה. בר, האמא של הגבינות ושל המקום כולו, מכינה אותן לפי העין. לפי החיים. כל שגרת היום עוברת דרך הגבינה ומשפיעה על הטעמים. במחלבות מתקדמות שם המשחק הוא דיוק ותזמון קבוע של תהליכים. בהר יעלה המחויבות היא לחיים. אם היתה המלטה או משהו אחר שדרש את תשומת הלב, הגבינות יחכו. אחרי תהליך ייצור פשוט ונטול עיבוד מועברות הגבינות להבשלה במערת קבורה ביזנטית, כל אחת בקצב שלה. בקשו את גבינת העזים המלוחה החצי קשה. היא מבשילה כשישה חודשים, ובכל רגע נוסף שהיא מתיישנת, טעמה הולך ומשתבח.

[הילה טוב]


כתובת: הר יעלההגעה: מצומת שמשון נוסעים דרומה על כביש 38, פונים שמאלה לכביש 3855 אל אזור התעשייה הצפוני של בית שמש, ממשיכים לכיוון מחסייה בכביש 3866 ועוקבים אחר השילוט למערת הנטיפים
טלפון: 02-9997811, 054-6830183
עונה מומלצת:
שבועות, אז קיים כל מבחר הגבינות
חנות: מלבד גבינות יש עוגות, סלט עונתי אורגני, דבש, לחמניות ותבשילים, לפי מה שגדל בחווה באותו השבוע (בתיאום)
שעות פתיחה: ו'-שבת מ-9:00 ועד 15:00, באמצע השבוע בתיאוםבסביבה: מערת הנטיפים, דיר א-שיח' ומסלולי טיול בנחל קטלב ובנחל שורק.
כשרות: כשר ללא תעודה
אורגני: אורגני בלי תעודה

חוות הבופלו
בבשנת 1995 עלה חגי טרייסטר לכותרות בתקשורת כשחזר מאיטליה במטוס עם עדר של חמישים נקבות וארבעה זכרי בופלו (תאואים). "הכל התחיל מטיול שלנו עם קיבוצניקים מעמק יזרעאל", מספרת עירית, "כל הדרך דיברנו על גבינות, וכשחזרנו למשק החלטנו שגם אנחנו יכולים. חלב היה לנו בשפע מעדר הפרות שלנו, והתחלתי לייצר במטבח את הגבינות הכי פשוטות שיש". בהמשך היא נסעה לבית ספר בינלאומי לגבנות ליד כרונינגן שבהולנד. הם חיפשו ייחוד למחלבה, ואז צץ בראשם רעיון מהפכני: לייצר גבינות מחלב בופלו. "זה קרה באיטליה. אכלנו שם גבינות וגלידה נהדרת מחלב בופלו, ונזכרנו שבעצם גם בישראל היו ג'מוסים".

כיום מונה העדר שלהם כ-300 נקבות וזכרים אחדים. עבר זמן עד שהמוצרלה הראשונה התגבנה כראוי, אך כיום היא גבינת הדגל. הם מייצרים גם בוקונצ'יני, שהם כדורוני מוצרלה קטנטנים. הקאשו קבאלו (בסגנון קשקבל) טובה מאוד, חלב הבופלו עצמו מעודן, ויש גם שוקו ואייס קפה.

[גליה גוטמן]


כתובת: מושב ביצרוןהגעה: דרומה בכביש 4, בצומת בני דרום שמאלה לכביש 41, ימינה בצומת כנות ומיד ימינה לכביש 3922 ולפי השילוט
טלפון: 08-8574508
אינטרנט: www.bufalo.co.ilשעות פתיחה: א'-ה' 15:00-7:00, ו' 18:00-7:00, שבת 19:00-9:30, כדאי לתאם
כשרות: לגבינות יש תעודה
אורגני:לא, אבל לא מכניסים חומרים משמרים ומייצבים
עונה מומלצת: כל השנה, במיוחד החורף והאביב פעילויות: בבית הקפה נעמה שבחווה מגישים ארוחות חלביות (בתיאום), לקבוצות נערכים סיורים מודרכים (בתיאום)
חנות: במקום מוכרים את גבינות המחלבה, משקאות חלב בופלו, שמן זית, זיתים ודבש מתוצרת המשקים השכנים בסביבה: פארק החולות בין אשדוד לניצנים, פארק עד הלום, בית הבד בקיבוץ רבדים.
חוות עזי הר איתן
שי זלצר הוא המלך הבלתי מעורער של תעשיית גבינות הבוטיק בארץ. כשטועמים גבינה שלו מרגישים בבשלות של האיש ושל הגבינות המצוינות שהוא עושה. שילוב של חומר, ניסיון והבנה. חלק מהגבינות נמכרות במסעדות גורמה בצרפת ובאיטליה. הוא עצמו שופט בתחרויות גבינה ברחבי העולם. כעשרים שנה הוא רוקח חיידקים ומייצר קשת של טעמים.

אם אתם טועמים את הגבינה לידו, תחסכו לכם ולו עוגמת נפש; אליבא דשי, גבינה היא לא תערובת לפיטום. צריך לקחת חתיכה קטנה ולהמיס אותה בפה עד שהיא משחררת אוסף של טעמים וריחות. אם מתרכזים, אפשר לנסות לנחש איזה פרח טעמתם. עדרים שרועים בשדה נותנים חלב שטעמו משתנה לפי עונות השנה ולפי סוג האוכל שצומח במרעה. שי משתמש בהִשתנות הזאת כדי לייצר גבינות מתחלפות לפי הסגולות המיוחדות של המזון. לפי הפילוסופיה שלו, הגבינה אינה רק הזדמנות לענג חושים אלא גם פלטפורמה לרפואה טבעית. כשהעזים אוכלות סירה קוצנית למשל, הגבינה מקבלת את האיכויות הרפואיות של הסירה, שמורידה את רמת הסוכר בדם.

[הילה טוב]

כתובת: סטף
הגעה: מכביש 1 פונים דרומה במחלף הראל לכביש 3965 ונוסעים עד לכיכר של צומת סטף (הר איתן), שם פונים לפי השילוט לסטף וממשיכים לפי השילוט לחוות עזי הר איתן
טלפון: 02-5333748, 054-4403762
חנות: הגבינות נמכרות רק במקום
שעות פתיחה: שישי 17:30-14:00, שבת 17:30-11:00
עונה מומלצת: כל השנה
פעילויות: סדנאות טעמים שבהן שי מלמד לחוש בטעמים המשתנים של הגבינה (בתיאום)
כשרות: כשר מהדרין בית יוסףאורגני: אורגני בלי תעודה

בסביבה: בסטף יש אתר חקלאות עתיקה, מעיינות ומסלולי טיול ברגל ובאופניים.

לקריאה נוספת:

גבינות משובחות - 7 הצעות טעימות באיזור המרכז
גבינות משובחות – 7 הצעות טעימות באיזור המרכז
מסתבר שלא צריך להרחיק עד הגליל כדי לטעום ולקנות גבינות משובחות. הנה שבע הצעות לזלילה איכותית באזור המרכז
מחלבות יחודיות בגליל
מחלבות יחודיות בגליל
צילום: אדוארד קפרוב
ביקור קצר במחלבות הייחודיות בגליל מבהיר היטב מדוע נחשב הצפון למעצמת גבינות ראויה. הטעם אלוהי והריחות נפלאים

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...