31.10.14 | שלום, אורח
מסע אחר אונליין – פורטל תיירות ומגזין נסיעות ופנאי
מדינות באוסטרליה והפסיפיק ניו זילנד אוסטרליה פפואה ניו-גיני פיג'י ערים ואיזורים באוסטרליה והפסיפיק סידני מלבורן למדינות נוספות באוסטרליה והפסיפיק
דנמרק  >  כתבות  >  גשר אורסונד

מלאו כאן את פרטיכם
והמגזין האלקטרוני המעניין שלנו יגיע אליכם פעם בשבוע ללא תשלום

 
אל תראו לי דף זה שוב
 
ראשי דנמרק
 > תעודת זהות   
 > המדריך השימושי לדנמרק
 > כתבות על דנמרק
 > המלצות לדנמרק
 > מפות דנמרק
הרשמה לניוזלטר ולאתר


הרשמו וקבלו
ללא תשלום

מגזין שבועי
וכניסה חופשית
לתיקי מידע באתר

מסע אחר קישורים
 
 
המרכז לתיירות בינלאומית - WTC
חופשות יוקרה חלומיות במרחק נגיעה
 
 
 
גשר אורסונד
גשר אורסונד
 
גשר אורסונד, שמחבר בין שוודיה לדנמרק נחשב ליצירת מופת הנדסית. אז למה רוב הסקנדינבים מעדיפים לא להשתמש בו?

הירשם/י לניוזלטר אתר מסע אחר "שבוע שבוע" - הרבה עניין וללא תשלום

נוסעים לדנמרק? להזמנת מלונות, טיולים וטיסות במחירים הטובים ביותר לחצו כאן>

ביולי 2000 הצטופפו מאות בני מלוכה סקנדינבים, בהם מלכת דנמרק מרגרט השנייה, ושאר חשובים, עיתונאים וסקרנים לטקס חנוכת גשר אורסונד 
(Öresund), הנמתח על פני מיצר אורסונד ומחבר בין דנמרק לשוודיה. באוויר היתה תחושה של חשיבות: זו הפעם הראשונה - מאז עידן הקרח - שדנמרק ושוודיה מחוברות ביניהן בדרך יבשתית.
בקבוקי שמפניה נפתחו, מוזיקה נשמעה באוויר ומאות סירות קטנות שטו יחדיו תחת הגשר, צופרות בצופרים העגומים שלהן כמחווה לאירוע. הגשר הוא מקור לגאווה כה גדולה לא רק משום שהוא מחבר בין שתי המדינות, אלא גם משום שהוא מופת הנדסי כשלעצמו - זהו הגשר הארוך בעולם, 16 קילומטר אורכו, ועליו נישאים ארבעה נתיבי תנועה למכוניות ושתי מסילות רכבת.
כיום, זמן קצר לאחר פתיחתו של הגשר, הוא עדיין אינו סיפור הצלחה. מספר המכוניות החוצות אותו מדי יום עדיין נמוך בהרבה מהקיבולת המלאה, גם בגלל המחיר. בני סקנדינביה אינם אוהבים כבישי אגרה. מבחינתם, עבודות פיתוח בכבישים ושירותים ציבוריים אחרים צריכים להינתן להם חינם, בתמורה למיסים הגבוהים שהם משלמים למדינה.
כשעלות חציית הגשר בכיוון אחד בלבד מגיעה ל־230 קרונות (כ־120 שקל), רוב הסקנדינבים פשוט מתרחקים מהעניין. ולראיה: במעבורות החוצות את מיצר אורסונד מהלסינגור (Helsingør) שבדנמרק להלסינגבורג
(Helsingborg) שבשוודיה לא נרשמה כל ירידה במספר הנוסעים לאחר פתיחת הגשר לתנועה. אבל סביר שעם הזמן יגלו יותר ויותר נוסעים את
 הגשר מביא לשגשוג כלכלי חסר תקדים באיזור, אך מאיים להפר את האיזון האקולוגי בים הבלטי
הגשר מביא לשגשוג כלכלי חסר תקדים באיזור, אך מאיים להפר את האיזון האקולוגי בים הבלטי
יתרונותיו של הגשר: במקום שעה של שיט במעבורת מציע הגשר עשר דקות של נסיעה מהירה, ולא ירחק היום שבו יהפוך הגשר להומה מכוניות.
בניגוד לפתיחה החגיגית והמלכותית של הגשר, ראשית הפרויקט לוותה במאבק חריף מצד גורמים בשוודיה ובדנמרק כאחד. המפלגות הירוקות בשתי המדינות התנגדו להקמת הגשר, כמו גם אולוף יוהנסון, בעבר מנהיג מפלגת המרכז בשוודיה והשר לאיכות הסביבה בשנים 1991־1994. החשש היה שבניית הגשר תפר את האיזון הטבעי בים הבלטי.
החפירות במיצר אורסונד, שעליו נמתח הגשר, יצרו בוציוּת אשר מנעה חדירה של קרני שמש לקרקעית הים. "זה משנה את התנאים הטבעיים של מאות יצורים בים", אומר סטפן יונהיימר ממפלגת הירוקים השוודית. "הים הבלטי הוא מקום פגיע", מוסיף יוהנסון, "משום שהוא עירוב של מים מלוחים ומתוקים. אני חושש שהגשר יפר את האיזון במיצר ויגרום לכך שדג הקוד, יותר מאשר דגים אחרים, לא יוכל לשרוד בתנאים החדשים של הסביבה".
בניגוד לשוחרי איכות הסביבה, אנדרס סלומונסון, פרופסור לאתנולוגיה מאוניברסיטת לונד, דווקא מברך על פרויקט הגשר. "בזכות האיחוד האירופי", הוא אומר, "אנחנו עדים כיום להיעלמותה ההדרגתית של מדינת הלאום. במקומה צומחים אזורים חדשים, שאינם קטועים על ידי גבולות שרירותיים. על אף שאנשי סקנדינביה קרובים אלה לאלה, יש החוששים מאובדן הזהויות והתרבויות הייחודיות שלהם. אבל כיום אנשים כבר פחות חוששים מכך. הם נרגעו".
מתנגדי הגשר יאמרו שלא מפתיע שהפרופסור השוודי התומך בגשר בא דווקא מהעיר לונד (Lund) השוכנת בדרום שוודיה. יחד עם העיר מלמֶה 
(Malmö), היא מהנהנות העיקריות מהגשר. רבים מתושבי דרום שוודיה מבלים ועובדים בקופנהגן (Copenhagen), שם משלמים מיסים נמוכים יותר יחסית לשוודיה. אפילו נמל התעופה שבו טסים תושבי הקצה הדרומי של שוודיה הוא זה שבקופנהגן, שקרוב אליהם יותר מנמל התעופה של שטוקהולם.
וכך, לא חלף זמן רב וההתנגדות הסקנדינבית לגשר שככה, גם משום שהתחזיות המפוארות על השגשוג הכלכלי שיביא עימו הגשר הולכות ומתגשמות לאיטן. מאז 1994, מועד תחילת בנייתו של הגשר, מוערך כי למעלה מ־100 פרויקטים חדשים ויוזמות עסקיות בינלאומיות צצו משני עבריו. חברות ענק רבות הקימו מרכזים בצד השוודי של המיצר, ומהצד הדני, כך מעריכה שרת המסחר והתעשייה הדנית, פיה גיילרופ, צפויה צמיחה כלכלית גדולה כתוצאה מתעשיות ההיי־טק והביו־רפואה שהולכות ומתפתחות באיזור. המעבר הקל והמהיר בין דנמרק לשוודיה, קובעת גיילרופ, הוא מחויב המציאות. "חלפו הימים", כפי שאמר נשיא צרפת לשעבר, פרנסואה מיטראן, "שבהם מדינה יכולה לסמוך לאורך זמן על הפרדה כלכלית, חברתית ומבנית מארצות אחרות".


תודה ל־Nils Francke ול־Ove P. Hansen על סיועם בהכנת הכתבה

סגרתם הכל לטיול? לרכישת ביטוח נסיעות לחצו כאן
נוסעים לדנמרק?מסע אחר המרכז לנסיעות

חיפוש מלונות

    -

כתבות נוספות מדנמרק

ציור של הטבע: ים הקרח של גרנלנד ציור של הטבע: ים הקרח של גרנלנד בלון של משי ירד מהשמים בלון של משי ירד מהשמים
עוד כתבות מדנמרק
תגובות פייסבוק
הדפסה
שלחו כתבה
 
תגובות
הוסף תגובה
 
לפלנד: מסע מזחלות בשלג
סקנדינביה: מוזיאונים פתוח..
צוענים – הזמר העמוק, הפלמ..
הדפסה
הדפסה ללא תמונות
שלחו כתבה
הערה למערכת
הוספת תגובה
הוספה למזוודה שלי
הורדה לקובץ- PDF
התחבר אלינו בפייסבוק

מידע מעשי
> המעבר על הגשר: המעבר על הגשר מיועד לכלי רכב פרטיים ולתחבורה ציבורית. בניגוד לגשרים אחרים, למשל גשר הזהב בסן פרנסיסקו, גשר אורסונד אינו מיועד להולכי רגל.
לתיבה המלאה

 


|   מופק ומנוהל ע"י מסע אחר אונליין   |