תפריט עמוד

הערבה הדרומית: חורף בעמק האדום

באילות חורפים עכשיו פלמינגו מלכותיים, בחאן שחרות פותחים שולחן עם ארוחת חורף מול האח ובקיבוצי האזור מקיימים יחסי שכנות למופת עם הירדנים ומציעים סיורים חקלאיים מרתקים. החורף הוא זמן מצוין לקפוץ לביקור בערבה הדרומית

"כשבצפון יורד גשם אנחנו מרוויחים יותר מבקרים, והשנה לא ירד הרבה גשם בצפון", אומר מיכאל לביא (לבקו), 49 שנים חבר קיבוץ יוטבתה ומנהל פארק תמנע. הוא לא היחיד באזור שתשמעו ממנו את המשפט הזה, שקורטוב של התמרמרות עולה ממנו. המלחמה על ליבו וכיסו של הנופש הישראלי קשה יותר במדבר מאשר בצפון המוריק ועטור הצימרים עם הג'קוזי. זה נשמע לא הגיוני כאשר עומדים מול תצורות הנוף המגולפות לתפארת של אתר הקשתות בתמנע או צופים על הערבה, הנפרשת מלוא העין ותחומה ברכס הרי אדום מעל המצוק של חאן שחרות. ועוד בחורף השמשי של הדרום.

אבל לבקו יודע כנראה על מה הוא מדבר והוא לא נח לרגע. "סף הריגושים עולה כל הזמן", הוא קובע, "ואתר שלא מתחדש – מת". בקיץ שעבר החלו להקרין בלילות על צלעות ההרים את דמויות רעמסס השלישי, אלת הכורים חתחור, דישון, קרקל ושאר גיבורי האזור מקדמת דנא, בגודל של 60 מטר. זה הוסיף נופך דרמטי מקסים לסיורי השקיעה ומשך מבקרים חוזרים. בימים אלה מעשירים את חוויית הטיול באתר כריית הנחושת המצרי, בן 3,300 שנה, באמצעות שלושה מרכזי מבקרים חדשים שמציעים צל ותצוגות שונות.

מוצגים שם כלי כרייה משוחזרים, כיכרות נחושת וגם רפליקות של ציורי סלע של בעלי חיים ומרכבות מלחמה מצריות, בצירוף הסברים בעברית, באנגלית ובערבית. יש גם דגם אבן מוקטן וניתן למישוש של סלע "הפטריה" המפורסם, לכבדי ראייה. חידוש נוסף שמשדרג בגדול את הטיול בתוך הנוף הנהדר של תמנע הם אופניים להשכרה בשטח הפארק. יש גם חאן חדש של מסעדה וחנות מזכרות.

קוניאק במדבר
כבר חושך ובחוץ קור כלבים, אבל בתוך חאן שחרות מתפצחים הגחלים ברחש נעים בתנור עצים גדול. יושי, חתול ג'ינג'י ענק, שרוע לפניו בתנוחת בעלות ועל השולחנות הנמוכים יש סיידר חם ותמרים ושקדים קלויים מוכנים לנגיסה. אורח שיגיע לכאן בימים אלה לקראת השקיעה יזכה לקבלת הפנים החורפית הזאת. חאן שחרות הוא הזולה המדברית האולטימטיבית. מבנה נבטי עשוי עץ, מלא במחצלות ובשטיחים ססגוניים, הוא מרכזו של מתחם אירוח על שפת המצוק. גם כאן מלטשים את החוויה שמציע המדבר, באופן שתהיה מזמינה ומפנקת יותר לאורחים צפוניים מתוחכמים.

"העיקר הוא המדבר, הפשטות ולהיות ביחד", אומר יונתן ברגמן, מנהל המקום, "רק קצת יותר מפנק, וקוניאק טוב על הבר לא מתנגש עם פשטות המדבר". בחורף הזה מציעים שם, פרט לטיולי הגמלים והאירוח הקבוע, ארוחה חדשה ומושקעת, שכוללת בין היתר בשר כבש, מאפים ממולאים, פוקאצ'ות, סלטים וגם יין בוטיק מקומי (180 ₪ לאדם כולל יין). ב-23:30 מכבים את הגנרטור. "אני נזהר מלהיתפש כ'רוחני'", מציין יונתן, "אבל המרחב הזה עובד גם פנימה". די במבט אחד בנוף שמקיף את חאן שחרות ובדקה של דממה מדברית כדי להבין שהוא צודק.
אפשר ללון בחאן; מחיצות מאפשרות חלוקה של החלל הגדול לחללים קטנים ואינטימיים יותר. חובבי סיני יאהבו את ארבע החושות הבנויות מבוץ (מהמיטה רואים את הרי אדום) ויש גם חדרי אירוח.
טל': 08-6373218

חייך – גבול לפניך!
המדבר ומה שמצליחים להצמיח ממנו הוא הסיפור הגדול של הערבה הדרומית. בימים של נבחרי ציבור לבני-פנים, ועדות חקירה חדשות לבקרים וגעגוע עז מתמיד לזמנים אחרים, עשוי המקום הזה לעורר אפילו הרהורים על ציונות. את סיפורי ההישרדות והצמיחה של ירקות, פירות ואנשים אפשר לשמוע ולראות בסיורים החקלאיים, שהם היום אחת הפעילויות המעניינות באזור.

שת"פ עם הירדנים וכתב חידה ביוטבתה
ביוטבתה, הקיבוץ והשוקו, עורכים את "סובב יוטבתה". הסיור מגולל את סיפורם של היוטבתאים, שהשטיחו את הדיונה ובתנאי אקלים קיצוניים השכילו להפריח את המדבר, והיום הם עוסקים בחיפוש אחר פתרונות חקלאיים לעולם שהולך ומתייבש גם בארצות אחרות. הסיור עובר במו"פ ערבה ובשער רחמה, על הגבול עם ירדן – השער לשיתוף פעולה מיוחד בין חברי הקיבוץ לאנשי כפר רחמה הירדני, שבאים ללמוד כיצד לגדל גידולים מליחים בדיונה. הילדים יקבלו כתב חידה של "זהה את הירק", ויסיימו, איך לא, בלגימת שוקו במחלבה.
טל':08-6357449.

פלמינגו וביאליק באילות
שיאו של הסיור החקלאי של קיבוץ אילות הוא להקת הפלמינגו, שלפני שמונה שנים הפכו את בריכות האידוי להפקת מלח השוכנות מצפון לאילת לביתם העונתי. הפלמינגו אוהבים את הסרטנים הקטנים שבבריכות, וכשיפתו את העופות האלגנטיים בעזרת הסרטנים לעבור בקרוב למי הבריכה הסמוכה לשביל, אפשר יהיה לצפות בפלמינגו היפים יותר מקרוב. עוד כולל הסיור ירידה אל הפוגארות – פירים ותעלות מים מהמאה השביעית לספירה, ביקור בחממות הפלפלים ומטע התמרים ועוד. הסיור מסתיים ב"שחור-לבן", בית קפה נעים וחנות לכלים יפים באילות.

מתושלח ומיץ מרולה בקטורה
כל אחד מהנכסים של קטורה – מפעל האצות, מכון ערבה ללימודי הסביבה ועמותת "קרן קולות" ללימוד מקורות היהדות, דמוקרטיה ויחס לסביבה – הוא סיפור בפני עצמו. אבל הנכס התיירותי המרתק ביותר הוא הסיור ב"מטע הקסום", מפעל חיים של ד"ר איליין סולוויי, שמפתחת ומבייתת בו מאות עצי פרי וצמחים שייטיבו אתנו. כאן בייתה את הפיטאייה וכאן היא מגדלת, בחלקת עשבי המרפא, את לענות המדבר, אזובית וחומעה ורודה שמורידה את הסוכר בדם. "מה שעוזר לצמחים לשרוד במדבר יכול לעזור גם לנו", אומרת סולוויי ומוזגת טעימות ממיץ המרולה, פרי ממשפחת המנגו, ממנו יחל בקרוב ייצור מסחרי של ברנדי וליקר. "עכשיו, כשהרפואה המודרנית הגיעה למבוי סתום בתחום האנטיביוטיקה, אנחנו מחפשים צמחים שיספקו תחליף לאנטיביוטיקה", מוסיפה סולוויי. הכוכב של "הגן הקסום" הוא "מתושלח", עץ שכינויו נולד מן העובדה שהוא צמח מזרע תמר אשר נמצא בכד בן 2,000 שנה. במרץ יהיה מתושלח בן שנתיים, והוא העץ החי היחיד בעולם שזרעיו כה עתיקים. הסיור, שכולל גם ביקור במפעל האצות, אורך כשעה וחצי.
טל': 08-6356658.

פומלות וציונות ביהל
יהל, קיבוץ של היהדות הרפורמית, מציע את "סיור הפומלות", בהדרכתו של רון ברנשטיין, פרדסן שנראה כמו קאובוי מדברי וחדור כולו להט ציוני. "נעקרתי מלונג איילנד ונשתלתי מחדש במקום הכי קשה, הכי שכוח אל והכי שורץ עקרבים ונחשים, אבל מקום שהוא הכי מלכותי והכי נהדר לבקר בו ולחיות בו", פותחת ההכרזה של ברנשטיין את הסיור. דרך השדות ודרך סיפורים על מטעי התמרים הירדניים שמעובדים בעזרת ידידים מיהל, הוא ייקח אתכם אל מטע הפומלות. המטע צמוד לגדר תיל סמלית כמעט, שמסמנת את הגבול עם ירדן. שם תוזמנו לקטוף פומלות הביתה. "האמריקאים משתגעים על הגבול השקט הזה", אומר ברנשטיין, "גדר התיל הזאת ממש לא מסתדרת להם עם מה כל שהם יודעים על הגבול עם לבנון". לא רק תיירים אמריקאים מתרגשים למראה גבול שעשוי מגדר תיל דקה ואפשר לעמוד מולה בשקט ולקלף פומלה.
טל': 08-6357967

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.