תפריט עמוד

שטפונות – תצפיות מומלצות

רוב נחלי ארצנו יבשים או שהזרימה בהם דומה יותר לטפטוף. אך עם בוא החורף רבים מהם מתמלאים ושוצפים. הנה עשרה מקומות מומלצים במיוחד לצפות בהם בזרימת חורף חזקה

רצה הגורל וארצנו הקטנה התברכה אולי בחלב ודבש, אך לא בשפעת מים יתרה. רוב נחלי ארצנו אכזבים וגם אלה שבהם יש זרימה כל השנה אינם ממש נהרות שוצפים. אך בימי החורף מתהפכת הקערה על פיה – נחלים זורמים מתמלאים בגאון ודווקא בנחלים החרבים בדרך כלל מתרחש אותו פלא המכונה שיטפון.
שיטפונות אופייניים במיוחד באזורים המדבריים בדרום. אדמת הלס דקת הגרגיר, המכסה חלקים ניכרים מדרום הארץ, נאטמת כשהיא נרטבת. כתוצאה מכך כל המים הנוספים המומטרים עליה אינם מחלחלים, אלא מחליקים על פניה וזורמים במורד. בעקבות גשמים חזקים מתנקזים המים אל הערוצונים הקטנים, נאספים אל הנחלים הגדולים וגודשים את ערוציהם בשאון. כשמדובר על נחל שבו הפרשי גבהים גדולים הזרימה עזה ומרשימה במיוחד, ומדלגת לא אחת מעל מפלי ענק שבדרך כלל יבשים לחלוטין.

ברשימה זו בחרנו עשר נקודות טובות לתצפית בזרימה חזקה ושיטפונית, בפרישה רחבה מצפון ועד דרום. חשוב לציין ולהזהיר כי הצפייה בזרימה חזקה ובשיטפונות בטוחה רק מנקודות הגבוהות מהערוץ עצמו וממרחק בטוח (ראו תיבה למעלה משמאל על כללי בטיחות לצפייה בשטפונות). גם חציית ערוצים זורמים עם רכב מסוכנת. מדי שנה אנו עדים לכך שאנשים מעריכים את עוצמת המים הזורמים באופן מוטעה – מנסים לחצות את הערוץ שעלה על גדותיו ברכבם ומוצאים את עצמם נסחפים עם הזרם. טוב להיסחף עם הזרם, אך בעיניים בלבד!

צפון

נחל סער – זרימה ופריחה

נחל סער מהווה את הגבול הגיאוגרפי בין רמת הגולן הבזלתית לבין החרמון הגירני ומנקז את כל בקעת יעפורי – הבקעה הפורייה שלמרגלות דרום החרמון (מתחת לכפר מג'דל שמס). הנחל מתייבש לחלוטין במהלך הקיץ אולם בחורף, במיוחד לאחר גשמים חזקים, יש בו זרימה עזה. הזרימה אף מתגברת לעתים באביב, עם הפשרת השלגים, ואז גם מעטרת פריחה ססגונית רבה את הגדות. הקטע המרשים והנגיש ביותר של נחל סער נמצא בשולי כביש מס' 99, בעלייה מהבניאס לרמת הגולן. בצומת שבה ישנה פנייה שמאלה לעבר עין קניה ונוה אטי"ב ניתן לחנות ולהשקיף ממרפסת תצפית סמוכה על אחד ממפלי הנחל. אפשר גם לצאת למסלול מעגלי קצר שאורכו כקילומטר, ובו כמה נקודות תצפית נוספות.

נחל פרוד

שמו של נחל פרוד מזכיר את התווך הקדום שעוד חז"ל עמדו עליו – זה המפריד בין הגליל העליון לתחתון. פרוד הוא נחל קטן הזורם ממרומי גוש הרי מירון דרומה, לעבר בקעת בית הכרם. בדרכו אליה מתלכדים עמו כמה יובלי נחלים נוספים שיוצרים יחדיו את נחל צלמון – אחד הנחלים הגדולים בגליל התחתון הדרומי. נחל פרוד זורם אך ורק בעקבות גשמי חורף עזים, אז יש בו גם מפלים של ממש. לאורכו של הערוץ מסלול הליכה קצר שאורכו פחות משני קילומטר. ניתן ללכת בו ולחזור ואפשר גם להשאיר רכב שני בנקודת הסיום. כדי להגיע אל הנחל יש לפנות מכביש מס' 85 המקשר בין צומת עמיעד לכרמיאל בצומת חנניה צפונה, לעבר צפת, מרון, אמירים ופרוד. כעבור שניים וחצי קילומטרים מגיעים לעיקול חד שבו גם שילוט לנחל פרוד וסימון שבילים כחול. זו יכולה להיות נקודת ההתחלה, אם רוצים לעשות את המסלול בעלייה, או נקודת הסיום, אם רוצים לרדת בו. הקצה האחר של הדרך נמצא בסמוך לעין רמיאל בקצה המערבי של היישוב שפר, כקילומטר וחצי במעלה הכביש.

נחל סער

נחל סער

נחל פרוד

נחל פרוד

צילומים: דב קליין

נהריים – מים וחשמל

נהריים, המקום בו מתמזגים מי נהר הירמוך במי הירדן, הוא מקום המוכיח כי שפע מים יכול להיות גם הרסני. נזקי שיטפונות חורף עזים זכורים היטב לבני גשר הישנה. עם זאת, עוצמת המים המנותבים כיאות סיפקו את מקור האנרגיה לייצור חשמל במקום – דבר שפנחס רוטנברג, הזקן המפורסם מנהריים, הגה ואף הוציא לפועל. בחורף, לאחר גשמים עזים, אפשר להתרשם כאן מעוצמת הזרימה.

כדי להגיע לאתר ממשיכים מצומת צמח דרומה בכביש 90. כעבור 6 ק"מ (בעיקול אחרי הפנייה לאשדות יעקב איחוד) ישנה פנייה שמאלה המשולטת לנהריים ואי השלום. כעבור קילומטר מגיעים לאתר. בנהריים ניתן לטפס למרומי גבעת תצפית ולהשקיף על האזור כולו – גאון הירדן והבקעה נמצאים בתווך שבין הרי הגלעד והרי השומרון. גם השקיעות וגם הזריחות כאן יפות, עת שהמדרונות נצבעים כתום, כל פעם בצד אחר. תמורת תשלום סמלי ניתן לצאת לצעידה קלילה ב"שביל הסכרים" – מסלול מעגלי שאורכו שני קילומטרים המאפשר תצפיות על נהר הירמוך מהגשר שמעל "תעלת האפס", תצפית על סכר העודפים ועל שרידי הגשרים – הרומי ושל רכבת העמק. מערך הסכרים הוא חלק מ"אשדות יעקב", מפעל החשמל שיזם רוטנברג ואשר נחנך ב-1932. הסכר הגדול יצר את אגם נהריים, שבמימיו השתמשו כרזרבה להפעלת הטורבינות בתקופות הקיץ.

מאתר נהריים אפשר לצאת גם לסיור מודרך ב"אי השלום". בהסכם השלום בין ירדן לישראל שנחתם ב-1994 נקבע כי האי ייוותר בריבונות ירדנית, אך בבעלות ישראלית פרטית עם זכויות קניין למטרות חקלאיות ותיירותיות.
(לפרטים: 04-6709143)

נחל תנינים – מפעל ההטייה

בשוליים המערביים של רמות מנשה ישנו מפעל מים מודרני ייחודי למדי. כמה סכרים נבנו במקום בשנת 1967, בערוצי הנחלים הגדולים המתנקזים מרמות מנשה מערבה – נחל תנינים, אלונה, עדה, ברקן ומשמרות. כל הסכרים מטים את המים מערוצי הנחלים אל תעלה מאספת. וכך, במקום שיזרמו ישירות לים התיכון, מולכים המים בתעלה אל מאגרי נחלי מנשה, ממערב לפרדס-חנה. באזור חולי זה מושקע הסחף שבמים והם מועברים למאגר נוסף, שבו הם מחלחלים דרך החול ומעשירים את מי התהום.

נחל תנינים, המהווה את גבולו הצפוני של חבל השרון, הוא הגדול מבין נחלי האזור. בחלקיו העליונים הוא כיום אכזב אך לאחר גשמים הזרימה בו מתגברת מאו. כדי להגיע לנקודת תצפית מרשימה על זרימת המים והסכר עצמו יש לנסוע מכביש מס' 652, המקשר בין פרדס-חנה לבנימינה, מזרחה בצומת עדה אל כביש מס' 653. לפני הכניסה לגבעת עדה פונים שמאלה בעקבות השילוט לעמיקם ולאביאל. חולפים על פני שתי כניסות ימינה לאביאל וכקילומטר לאחר הפנייה השנייה פונים בדרך עפר שמאלה, המוליכה דרך מטעים אל הסכר עצמו. במקום ישנו גם שלט הסבר של חברת "מקורות". ניתן להמשיך אל מחשוף אבן הקרטון הלבן. לאורך המחשוף נמשך קו פירים עתיק, קטע מהנקבה שהוליכה בשעתו מים לקיסריה ועדות לכך שמפעל המים המודרני אינו הראשון במקום.

מדבר יהודה וים המלח

נחל תמרים

בעבר היה נחל תמרים חסר שם והוא לא זכה לסימון שבילים. ברבות הזמן הכירו אותו אוהבי המדבר והעניקו לו שם עממי שהשתרש (אם כי עדיין מופיע במרכאות במפות סימון השבילים). נחל תמרים נקרא על שמם של מטעי התמרים הסמוכים לשפך שלו אל ים המלח. ככל הנחלים במדבר יהודה, גם נחל זה מתחתר בתוואי תלול מזרחה, לעבר ים המלח. מקורותיו של הנחל בעומק מדבר יהודה, ממזרח לבית לחם, מבטיחים סיכויים טובים שתהיה בו זרימה כאשר יורדים גשמים בגב ההר. יתרונו של הנחל בהיותו צפוני יחסית. כדי להגיע אליו מצפון ים המלח יש לחצות רק שני נחלים גדולים – נחל קומרן ונחל קדרון – ולכן הסיכויים להיתקע עם הרכב בקטע כביש שבין שני נחלים שעלו על גדותיהם קטן יחסית (גשרים הוקמו מעל הנחלים אבל הסיכוי לחסימת כביש עדיין קיים).

הכניסה אל נחל תמרים נמצאת בין קילומטר 265 ל-266 על כביש ים המלח. במקום סימון שבילים ירוק המטפס בערוץ הנחל עצמו עד למפל, ובו בפירוש אסור ללכת בימים מועדים לשיטפונות. בסמוך לכביש ישנה פנייה שמאלה לשביל מסומן אדום, המוליך אל נקודות תצפית על ערוץ הנחל. ניתן ללכת בשביל זה או לטפס על הגדה הצפונית בדרך לא מסומנת.

נחל בוקק | צילום: יותם יעקבסון

נחל בוקק | צילום: יותם יעקבסון

נחל בוקק – המפל

נחל בוקק הוא אחד הנחלים הדרומיים ביותר במדבר יהודה. ההגעה אליו פשוטה גם בימים גשומים, כיוון שהיא אינה דורשת אף חציית ערוץ נחל שיכול לעלות על גדותיו ולחסום את הדרך. ניתן לצפות בזרימה בנקודה הסמוכה לשפך הנחל לים המלח, מגשר כביש ים שמעליו – בסמוך למלונות ים המלח. אולם יפה פי כמה לצפות בזרימתו של המפל הגדול.

כדי להגיע אל המפל יש לנסוע מערד לעבר ים המלח בכביש מס' 31. כ-9 ק"מ בקירוב אחרי צומת חתרורים ישנו שלט המורה שמאלה לעבר צוק תמרור וסימון שבילים ירוק. מכאן מתחיל מסלול הליכה בן קרוב לחמישה קילומטרים אל שפת המפל. השביל מטפס אל צוק תמרור, שמקצהו תצפיות יפות על כל האזור, ואחר כך גולש במורד נחל בוקק. בקטע זה הערוץ רחב וכשהוא זורם הזרימה בו חלשה, אך למרות זאת יש להיזהר מאוד  מחציית הנחל.

השביל מגיע אל המפל, המהווה את הנפילה הגדולה של המים אל ים המלח. בבת אחת נפתח הנוף ומתאפשרת תצפית אל הערוץ עטור הצמחייה שמתחת (עין בוקק) והלאה במורדו מתגלים חלק ממלונות ים המלח. כשהמים העכורים נעתקים ממקומם ומזנקים בשאון משפת המצוק הביקור במקום הופך לחוויה בלתי נשכחת.

נחל הבשור – הגשר התלוי

נחל הבשור הוא הנחל הגדול ביותר במדינה, אלא שהוא בדרך כלל אכזב. מדי חורף קורה שזרימת השיטפונות גורמת למים הזורמים בו

11
הגשר התלוי | צילום: יותם יעקבסון

לעלות על גדותיו ואז בדרך כלל שומעים בחדשות את ההודעה "גשר צאלים חסום לתנועה".
"דרך נוף הבשור" היא דרך עפר משולטת ומסומנת כחול, המתאימה לכל סוגי הרכב. כדי להגיע אליה יש  לנסוע בכביש מס' 232 מצומת סעד דרומה. בצומת מעון פונים שמאלה בכביש מס' 241. כעבור 4.5 קילומטר יש לפנות ימינה בדרך העפר המסומנת כחול, על פי השילוט לדרך הנוף. כדי להגיע אל הקצה הדרומי של הדרך, שסמוך אליו נמצא הגשר התלוי, יש לנסוע מצומת מעון דרומה בכביש מס 222 או שמאלה בכביש 241 ולאחר מכן ימינה בצומת אורים בכביש מס' 234, אל צומת צאלים. הכניסה לדרך משולטת היטב ונמצאת כחצי קילומטר מערבית לצומת, על כביש מס' 222. לכל אורך הדרך נראה ממערב (מימין) את משטחי הלס המישוריים של האזור; רבים מהם מעובדים ומוריקים. בנוסף ניתקל בחיטה נובטת ולהפתעתנו גם בעצי הדר משגשגים. בכל מקום בו לא עברה המחרשה נפגוש פרחי בר. משמאלנו זורם נחל הבשור. לאורך הערוץ שיצר לעצמו אפשר לראות את נוף הביתרונות ומצוקוני הלס האופייניים לאזור. למרגלותיהם צומחת צמחיית נחלים סבוכה, המהווה גן עדן לחיי בר ותדיר ניתן לראות כאן צבאים, שועלים ואף צבועים חומקים. הדרך רחבה ומאפשרת עצירה בכל נקודה הקוסמת לנו והנוף ברובו פתוח ומאפשר צעדה חופשית.
כעבור קרוב לשלושה ק"מ מגיעים אל תל שרוחן, אתר ארכיאולוגי חשוב. המקום, שהיה חלק משרשרת הערים לאורך נחל הבשור, היה מיושב מתקופת הברונזה ועד התקופה הרומית. חפירות במקום הניבו ממצאים מעניינים. כולם נמצאים כיום במוזיאונים, אולם את חלקם ניתן לראות בתמונות המופיעות על גבי שלטים שהונחו לאחרונה באתר. מראש מגדל התצפית נשקף נוף יפה על הסביבה.
בסמוך לתל ישנו שביל מסומן היורד אל נחל הבשור עצמו (סימון שבילים שחור). ניתן לרדת בו, לסייר בסבך ולעלות באותה הדרך. יש להימנע מעמידה על קצות מצוקוני הלס כיוון שלא אחת הם קורסים.

נחל חבר – לארוב לשטפונות

נחל חבר הוא אחד הנחלים הגדולים במדבר יהודה. שפכו לים המלח נמצא כחמישה קילומטרים מדרום לקיבוץ עין גדי. בנחל עצמו אין שביל מסומן וגם לא נקודות תצפית מובהקות. ביציאתו מבין המצוקים לעבר ים המלח מתפצל הערוץ לכמה וכמה יובלים, היוצרים מעין דלתא. מרשים לראות שגם לאחר שזרם המים נחלק בין כמה ערוצונים קטנים הוא עדיין חזק ומרשים.התוואי הטופוגרפי באזור השפך מאפשר הגעה עד קו החוף של ים המלח. ניתן לרדת מכביש ים המלח אל החוף ולצפות מקרוב מאוד במראה המרשים של המים החומים הזורמים בגעש אל ים המלח. לא אחת במהלך שיטפונות נוצר סביב שפך הנחל לים כתם חום גדול, שנפרד בקו חד וברור מאזורי המים הצלולים. כתם סחף זה מתפוגג ושוקע בהדרגה. חסרונו של נחל חבר הוא מיקומו באמצע כביש ים המלח. פעמים רבות בימים המועדים לשיטפונות שבהם הוא זורם, נחסם הכביש בכמה נקודות והנסיעה בו הופכת בעייתית. מצד שני, עבור מי שמהמר על שיטפון באזור ובוחר להמתין לו בעין גדי – זהו יעד מצוין וקרוב.

נחל חבר בעת שטפון | צילום: יותם יעקבסון

נחל חבר בעת שטפון | צילום: יותם יעקבסון

נגב

נחל צין מעל עין עבדת

בעברו הרחוק היה נחל צין חלק מערוץ קדום, שתחילתו בנחל ארדון בירדן וסופו בנחל הבשור. עם היווצרות השבר הסורי-אפריקאי עבר קטע זה של הערוץ, שנמצא לפתע תלוש ממקורותיו בעבר הירדן המזרחי, תהליך הקרוי "שביית נחל". הוא שינה את כיוון הזרימה שלו והחל להתחתר מזרחה, לעבר הנקודה הנמוכה ביותר באזור. כיום מנקז נחל צין את צפון הר הנגב ואת הנגב המרכזי המזרחי. זהו נחל אכזב, אך כשגשמים עזים ניתכים על הר הנגב הוא מגלה פנים אחרות ושונות לחלוטין. במרחק של כקילומטר מכביש מס' 40 (המקשר בין שדה בוקר למצפה רמון) נמצאת מרפסת תצפית מוסדרת על הנקודה שבה הופך הערוץ צר ומימי הנחל מתנקזים אל מפל גדול, הגולש אל הקניון המוכר של עין עובדת.

נחל נטפים – הרי אילת

זה לא קורה הרבה, זה אפילו נדיר מאוד, ובכל זאת לעתים יורדים בחורף גשמים גם בהרי אילת. בדרך כלל גשמים אלו הם תוצאה של מה שמכונה "אפיק ים סוף" – זרמי אוויר הנושאים אדי מים ועולים מדרום. כשכבר יורד גשם בהרי אילת הוא בדרך כלל פתאומי, חזק וקצר. ואז הכל זורם ומימיו הצלולים של מפרץ אילת נעשים עכורים למשך כמה ימים.
נחל נטפים הוא אחד הנחלים הגדולים בהרי אילת. אגן הניקוז שלו משתרע אף מעבר לגבול עם מצרים ולכן גדולים הסיכויים שהשיטפון בו יהיה מרשים יותר. כדי להגיע אל הקטע המרשים ביותר של הנחל, מקום בו יש מפל גדול, יש לצאת מאילת בכביש המערבי (מס' 12) ולנסוע בו 9 ק"מ עד לפנייה ימינה לעין נטפים, המסומנת בסימון שבילים שחור. מכאן יש להמשיך ברגל (או ברכב 4X4) מרחק של קילומטר בירידה, עד למפל היבש שכמו חובק את עין נטפים, המעיין הקטן שלמרגלותיו.
לקריאה נוספת:

שיטפונות במדבר יהודה – נקודות תצפית
רוב נחלי הארץ אכזבים ולכן לא אחת גם מאכזבים את המבקרים בהם. אך בימי החורף באותם נחלים החרבים בדרך כלל מתרחש הפלא שנקרא שיטפון. נקודות מומלצות לצפייה ב …
יותם יעקבסון |צילום: יותם יעקבסון

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...