תפריט עמוד

חלמוניות: הנחישות

לפני כשנתיים הרסו טרקטורים את אתר פריחת חלמוניות הבר שבדרום ירושלים. אנשי החברה להגנת הטבע הספידו את המקום והעבירו את הפקעות המעטות שנותרו לאתרי טבע עירוניים אחרים. השבוע הם התרגשו לגלות שהחלמוניות לא ויתרו, והן שוב פורחות במקום

בשורה משמחת לחובבי הפרחים: למרות הכל, חלמוניות בר פורחות בירושלים. השבוע נמצאו באתר פריחת החלמוניות בדרום ירושלים, שנהרס לפני כשנתיים, כעשרה ריכוזי פריחה של “פרח התדהמה הצהוב”, שמטיילים רבים מרחיקים לראותו בגולן, בפסגת המירון ובנגב.
החלמונית היא מהגדולים שבפרחי הבר (10-15 ס”מ), וגם מהמרשימים שבהם, לא מעט בזכות כך שהגביעים החלמוניים הנפקחים אל השמש עושים זאת הישר מן האדמה, ללא עמוד תפרחת וללא עלים סביבם. רק פנס צהוב וגדול מאיר לסביבתו. זהו אחד מאותם פרחים שנוסעים לראות במיוחד, כאשר הפריחה, המוגדרת כל כך בזמן ובמקום, מניעה את טורי המטיילים. הפרח המוגן גדל במקומות מועטים לאורך חגורת הספר, ממורדות החרמון ועד הנגב, ופורח בעיקר באתרים בעלי ריכוז גבוה וצפוף של פרחים.

החלמונית היא מהגדולים שבפרחי הבר וגם מהמרשימים שבהם, לא מעט בזכות כך שהגביעים החלמוניים הנפקחים אל השמש עושים זאת הישר מן האדמה, ללא עמוד תפרחת וללא עלים סביבם

האתר הירושלמי, הנמצא ליד הגדר הדרומית של ישיבת אתרי, היה אתר פריחת החלמוניות האחרון בעיר. בסתיו 2003 נמנו בו כחמישים ריכוזי פריחה של פרח הבר הגדול, אך כעבור שנה התברר כי האתר נהרס על ידי טרקטורים שנכנסו לשטח, שפכו בו פסולת וכרו אדמת גן ללא היתר. עבודות הניקיון שביצעה העירייה לפינוי הפסולת, תוך גירוד שכבת הקרקע העליונה, הרסו את האתר סופית וחיסלו את אוכלוסיית החלמוניות וסתווניות ירושלים שפרחו בו.
עם בוא זמן פריחת החלמוניות בשלהי 2004, הצליחו אנשי החברה להגנת הטבע בירושלים למצוא בין תילי האדמה והפסולת רק שש פקעות ששרדו, אותן העבירו לאתר טבע עירוני אחר. "בשנה שעברה הספדנו את אתר החלמוניות של בית צפפא סופית”, אומר רכז תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, עמיר בלבן. אך השבוע הופתע בלבן למצוא כעשר קבוצות של חלמוניות פורחות במקום. "רק ליתר ביטחון קפצתי לשם לראות, אולי בכל זאת שרד

בשולי החלקה, בין פסולת ושרידי סירה, הבהיקו בגאון כעשרה פרחים, מלווים בכמה סתווניות ירושלים

משהו. בשולי החלקה, בין פסולת ושרידי סירה, הבהיקו בגאון כעשרה פרחים, מלווים בכמה סתווניות ירושלים”, הוא מספר בהתרגשות.
בלבן פועל בשנים האחרונות לטיפוח אתרי טבע עירוניים קהילתיים בירושלים. בשנתיים האחרונות תופס הנושא יותר ויותר מקום בתודעה הציבורית, ובלבן מקווה שבזכות כך יישמרו הפעם החלמוניות של בית צפפא. האתר אמנם הופיע ברשימת 160 אתרי הטבע העירוניים של ירושלים, אך נוכח היעלמות הפרחים לא זכה לציון בתוכנית המתאר החדשה של העיר. בתוכנית, שנמצאת בשלבי אישור, מצוינים 15 אתרי טבע עירוניים עליהם רצוי “לשמור ככל הניתן”. לא ההגנה הטובה ביותר – אבל יותר טוב מכלום.
נכון להיום, אומר בלבן, השטח בבית צפפא הוא שטח ציבורי פתוח (שצ
”פ), שאינו מנוהל בפועל. עתה, משצצו החלמוניות מחדש, מותר לקוות שהעירייה תרים את הכפפה. כך או אחרת, בינתיים הפרחים פורחים. “זה פשוט מופלא”, אומר בלבן, "בגלל שהבצל שלהן כל כך עמוק הן שרדו. ממש אפשר לראות על החלמוניות הללו שצמחו שרוטות בין הקוצים, מה היא נחישות של פרח”.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.