תפריט עמוד

פנמה: העם אמר את דברו – התעלה תורחב!

תעלת פנמה, אחד מעורקי התחבורה הימיים החשובים בעולם, סובלת בשנים האחרונות מפקקי תנועה ואוניות חדישות רבות אינן יכולות לשייט בה מכיוון שהן רחבות וגבוהות מדי. לאחר שנים של דיונים החליטה כעת פנמה על תוכנית שאפתנית להרחבת התעלה, אשר תאפשר לה להמשיך להיות תחרותית ותסייע לחלץ תושבים רבים מעוני

 

היא פלא הנדסי, היא סימלה של אומה, היא מקצרת את הדרך מניו יורק לסן פרנסיסקו בלא פחות משלושה עשר אלף קילומטרים – והיא צרה מדי. בתחילת השבוע (ראשון) הצביע העם הפנאמי במשאל עם בעד הרחבת התעלה, המבתרת את ארצו לשניים.
שאלת ההרחבה עומדת על הפרק מזה שנים מספר, לאור התרחבותן של ספינות הסוחר המפליגות באוקיינוסים. אלמלא תשופץ תעלת פנמה, מוערך כי בשנת 2011 יוגדרו למעלה משליש אוניות הסוחר הפעילות כ-"פוסט פנמאקס". כלומר, אוניות רחבות, ארוכות או גבוהות מכדי שיוכלו לשייט במערכות סכרי ההצפה של התעלה או לעבור מתחת לגשרים שמעליה. תעלת פנמה אמנם יחידה במינה, אך לא נחסכת ממנה תחרות עזה. מערכות של נמלים ורכבות בארה"ב ובקנדה משמשות מזה זמן להעברת סחורות מצד אחד של אמריקה למשנהו. עובדת היות השימוש בהן כדאי מבחינת מחיר וזמן מעידה

על רצינותו של משבר התעלה.
ואם לא די בכך, מוסיפה ניקרגואה שמצפון לרמוז שבכוונתה לפתח תעלה משלה (ראו איור). רעיון תעלת ניקרגואה נולד כבר בראשית המאה התשע עשרה. שימוש באגם ניקרגואה ובנהרות המנקזים אותו אל האוקיינוס האטלנטי יותיר כמכשול לשון אדמה צרה עוד יותר מזו של פנמה. אלא שעלות כריית תעלה החוצה אותו עולה על 25 מיליארד דולר, סכום שאותו ניקרגואה איננה יכולה לגייס לעת עתה.
לעומת זאת ההשקעה הנדרשת להרחבת שולי תעלת פנמה ולהוספת מערכת חדשה של סכרים היא 5.2 מיליארד דולר. התועלת הכלכלית של הפרויקט תהיה אדירה. מאז שעברה התעלה בחזרה לידי האומה הפנמית בשנת 1999, משמש חלק גדול ממיסי המעבר בה למימון תוכניות חינוך ורווחה משני צידיה. עבודות ההרחבה צפויות לייצר 7,000 מקומות עבודה ישירים וכ-40,000 מקומות עבודה עקיפים. לפיכך מפתיע אולי כי שיעור ההצבעה במשאל העם היה נמוך יחסית. עם זאת, למי שכבר כן הצביע לא היו סיבות של ממש להתנגד לתוכנית, ואמנם המצדדים בה ניצחו במשאל ברוב גורף של שמונים אחוזים.

שביל סוסים ומסילת רכבת

 

שיפוצה הנוכחי של תעלת פנמה יצטרף אל רצף ארוך של שיפור תנאי המעבר בין שני האוקיינוסים. המעבר הראשון היה שביל שסומן ביוזמת ממלכת סקוטלנד, במאה השבע עשרה. השביל איפשר העברת
מטענים באמצעות סוס מחוף אל חוף, אך ננטש במהרה בשל תנאי השטח הקשים. פסי רכבת שחצו את צוואר היבשה בן שמונים הקילומטרים של פנמה הותקנו בשנת 1855 והוכחו כיעילים, אלא

תעלת פנמה נפתחה ב-1914 והפכה לסמלה של האומה הפנאמית

שחלום המעבר הימי נותר בעינו. היוזמה הראשונה לכריית תעלה באה מטעם ממשלת צרפת אך נודעה לכישלון מר, ואלפים שילמו בחייהם על ניסיון כושל ליצירת מעבר שכולו בגובה פני הים. הניסיון האמריקאי שבא כמה עשרות שנים לאחר מכן, ושנסמך על מערכות של סכרי הצפה, זכה להצלחה עצומה והתעלה נפתחה
ב-1914.

מקצה השיפוצים הנוכחי, כעבור 92 שנים, יכלול הוספת שתי מערכות חדשות של סכרי הצפה, הוספת נתיב שיט והעמקת חלקים מן התעלה. השיפורים יאפשרו שיט של אוניות גדולות ורחבות וזרימה חלקה יותר של תנועת האוניות. כיום חוות אוניות רבות עיכובים ארוכים ויקרים, בהמתנה לכניסה לתעלה. ארבעים אוניות זוכות בתורן מדי יום, והן מעבירות כמעט 300 מיליון טונות של מטען בתעלה מדי שנה. כאשר תוכננה התעלה, בראשית המאה העשרים, לא עלה הצפי על 80 טונות. בעקבות השיפוץ אמורה התעלה להכפיל את קיבולתה, לאחר שנים ארוכות של פקקי תנועה מתסכלים.
סיפורה של תעלת פנמה יכול אם כן לשמש משל לחשיבות הדמיון הפרוע בתכנון הנדסה ציבורית. ואולם, אילו היה הוגה התעלה במתכונתה הקיימת, נשיא ארה"ב תיאודור רוזוולט, משער נכונה את מימדיהן של אוניות העתיד, לא היתה ניתנת כעת לפנאמים של 2006 סיבה למסיבה. האומה נהנית בבירור מן ההתפתחויות האחרונות ומן הזכות שניתנה לה לקדם את פני העתיד. בלילה שאחרי משאל העם מילאו תושבי פנמה העיר את הרחובות, כשהם מצוידים בדגלים ובזיקוקי די-נור ביתיים.
נשיא האומה, מרטין טוריחוס, פנה לאומה דרך מסכי הטלוויזיה ובירך אותה: "מעולם בתולדות פנמה לא החלטנו אנו הפנאמים החלטה בעלת משמעות כה עצומה", אמר טוריחוס, "אנו מציבים את הבסיס לבניית מדינה טובה יותר. מאחורינו מצוי הזמן שבוזבז ואילו לפנינו ממתינים זמנים בהם נתגבר על הבושה שבהיותנו ארץ בה חיים יותר מ-40% מן האוכלוסייה בעוני".

 

 

הרחבת התעלה תאפשר שיט של אוניות גדולות ורחבות וזרימה חלקה יותר של תנועת האוניות

ראו גם
> וידאו על התעלה
> אתר רשות התעלה
> צילומי אינטרנט חיים (webcams) של התעלה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.