תפריט עמוד

הדרך אל הפטריות

עונת הגשמים בעיצומה ואפשר לצאת לקטוף פטריות. הצעה לטיול חורפי מענג ביערות ובחורשות, ויש גם מתכון למרק פטריות קל להכנה וטעים-טעים, שאפשר להכין בשדה או בבית

עונת הגשמים כבר נפתחה, וביחד עם המעילים והצעיפים שירדו מהבוידעם, אפשר לאוורר את קלישאת החורף השחוקה "כפטריות אחרי הגשם", ולצאת לטיול כיפי ביערות ובשדות. הפעם לא צריך מסלול מסודר, אלא פשוט המלצה לצאת ליער האורנים הקרוב למקום מגוריכם אחרי יום גשם, להצטייד בסל ולחפש.

קל למצוא אורניות בכל יערות האורנים בארץ, למשל ביער ברעם, יער כפר החורש, יערות רמות מנשה, יער חורשים, יער חולדה, יער בן שמן, פארק ארצות הברית, פארק בגין ולמעשה – כל יערות האורנים בהרי יהודה ובכרמל.

כאן צריך לעצור לרגע ולבדוק: איך יודעים אילו פטריות מותר לאכול? איך מבדילים בין אלה לבין אחיותיהן הרעילות? מתברר שזה לא כל כך פשוט, וכי כל ה"שיטות" לזהות פטרייה טובה למאכל – מקומן בספרי אגדות.

ד"ר יורם גולדרינג, אקולוג באגף הייעור של קק"ל, מדגיש ואומר: "אין שיטה להבדיל בין מיני פטריות שהם טובים למאכל ובין מינים רעילים, וזאת מפני שאין שום סימן היכר קבוע בעניין – לא צבע הפטרייה, לא צורתה ולא מרקם הדפים, הרשת או הנקבוביות, שאפשר לראות לעיתים בבסיס הכובע שלה – שיכול להעיד על אופייה. לכן, חשוב לדעת איזו פטרייה אתם רוצים לקטוף ולהכיר אותה לפרטיה".

ובכל זאת, אילו פטריות ראויות למאכל? ישנם כמה מינים טובים כמו ישֹעורית אפורה, פקועה מצויה (שמפיניון), אחלמית עירומה ואוזנית הכלך, אבל אין ספק שהמוּכרת והאהובה מכולן היא האורנייה המצויה.

איך מזהים אותה? ראשית, אפשר להסתכל בתמונה. שנית, על פי המאפיינים הבאים: צבע הכובע חום-צהבהב וקוטרו 5-12 סנטימטר, מתחת לכובע נראות נקבוביות בצבע זהוב, הרגל צהבהבה עם נקודות חומות. בנוסף, לזכור שהאורנית הולכת טוב עם יער אורנים דווקא, רצוי יערות צעירים.

"יערות אורנים צעירים הם מקום טוב לחפש בהם אורניות ובכמויות. כאשר היערות מתבגרים, גדלות בהם פחות אורניות", אומר ד"ר גולדרינג. "הן צומחות מיד לאחר הגשמים הראשונים, אך גם מפסיקות מוקדם יחסית (בסביבות פברואר). טמפרטורות נמוכות מביאות לצמיחתן".

ועוד אזהרה: מאחר שהולכים לחפש פטריות אחרי הגשם, יש לשים לב למדרונות שהופכים אז למחליקים מאוד. אל תשברו רגל בשביל פטרייה.

ולסיום, מתכון למרק פטריות:

המרק הזה כל כך פשוט, עד שאפשר להכין אותו כבר בשטח.
המצרכים: קילוגרם אורניות חתוכות, בצל גדול קצוץ, קצת שמן, שתי כוסות חלב, פלפל ומלח.
אופן ההכנה: מטגנים את הבצל הקצוץ עד שיזהיב, מוסיפים את הפטריות (אין צורך להוסיף מים, שכן האורניות עסיסיות מאוד בבישול יוצאים מתוכן המים) ומאדים אותן מעט. מוסיפים שתי כוסות חלב, מלח ופלפל לפי הטעם. והתוצאה – מרק חם וטעים להפליא.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...