תפריט עמוד
עונה מומלצת: חורף ואביב
התאמה: משפחות מטיבות לכת
קושי מסלול: קשה
אורך מסלול: 3.5 ק"מ
משך מסלול: כארבע שעות
מפה: מפת סימון שבילים מס' 17 "הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב".
הגעה מבאר-שבע: מבאר שבע נוסעים דרומה, למצפה רמון, בכביש מס' 40. חוצים את מצפה רמון ויורדים בכביש 40 אל מכתש רמון עצמו. כשנראה שלט ברור שמאלה, שמפנה לעבר חניון בארות ועין סהרונים, נאט את נסיעתנו. כעבור קילומטר, נגיע אל פניה נוספת שמאלה. היא תהיה מסומנת בירוק, ותורה לעבר נחל גוונים. נסיעה בת שתי קילומטרים תוביל אותנו אל רחבה המשמשת כחניון לילה. מימין נראה דרך רחבה עולה בתלילות. מכאן נתחיל לפסוע,
וכן – בעלייה…

ציוד נדרש: נעלי הליכה, 3 ליטר מים לאדם, כובע, קרם הגנה משמש, משקפי שמש, אוכל למהלך המסלול.

הקפצת רכבים: כדי להביא את הרכב לנקודת הסיום חוזרים לכביש הראשי ונוסעים בו ימינה. כעבור קילומטר נראה את הפניה הברורה ימינה, לעבר חניון בארות ועין סהרונים. זוהי דרך עפר מתפתלת (בנסיעה איטית ישנם סיכויים לראות צבאי נגב בין השיטים ופראים, סוג של חמורי בר משוטטים). לאחר 5 ק"מ מגיעים אל חניון בארות.

אוכף צר ומאיים

ממשיכים בנסיעה עד צומת ברורה מיד לאחר החניון, בה פונים ימינה (סימון שבילים אדום). לאחר קילומטר אחד מגיעים אל מזלג דרכים. אנו נפנה ימינה לעין סהרונים, המשכה של הדרך המסומנת אדום. ברחבת החניה של עין סהרונים נעצור ונבקש מרכבנו שימתין לנו בסבלנות.

מנקודת ההתחלה נראית הדרך בבירור. זו דרך העפר העולה מימיננו. נכון, היא נראית מאיימת אבל אם נצעד בה בנחת נגלה שהיא לא נוראה כל כך. בקצה העלייה נגיעה לאוכף צר, ממנו ניתן רק לרדת או… להמשיך ולטפס לעבר ההר שמימיננו (צפון). כאן הופך השביל צר, ונפגוש גם סימון שבילים ירוק. שביל זה מעפיל אל מרומי הר סהרונים, המהווה חלק משולי המכתש. זהו הר שלוחה, צר וארוך כסכין.

ממרומיו נוכל להשקיף על כל חלקו המזרחי של מכתש רמון. נוכל לראות בבירור את העיירה מצפה רמון, הבנויה על שפת המצוק מולנו, את הר ארדון הבולט אל תוך המכתש פנימה, את מעלה עצמאות – הדרך היורדת למכתש, את ההר המרשים הקרוי "כרבולת חרירים", את מעלה מחמל (משמאל להר ארדון), שהוא חלק מתוואי צינור הנפט מאילת ועוד.

חיי לילה סוערים

בהמשך הדרך גולש השביל ממרומי ההר אל עבר נחל נקרות. בירידה ישנם מספר קטעים, שבהם השביל צר במיוחד ותלול וכדאי לפקוח עין או לתת יד לילדים. כשנגיע אל ערוץ הנחל, ניתקל בשביל שעובר בו, המסומן בכחול, ונפנה בו שמאלה, במעלה הנחל. כברת דרך קצרצרה תוביל אותנו אל כתם הירק הגדול סביב עין סהרונים, ומיד בהמשך אל הרחבה בה חונה הרכב.

לאחר שצעדנו קצת במדבר הפתוח, לבטח נוכל להעריך את הימצאותם של המים במקום. המים הללו מאפשרים את גידול הצומח, וכך בנוסף לשתיה הם מספקים לבעלי החיים שפע של מזון. לא בכדי סביב נקודה זו ישנם חיי לילה סוערים.

בעלי חיים רבים מגיעים לכאן כדי לשתות, בעוד אחרים ממתינים כאן כדי לטרוף אותם. בין הטורפים מצויים פה גם זאבים רבים. אנו יכולים לחפש אחר עדויות לבעלי חיים הפוקדים את המקום: עקבות בבוץ או גללים. אם יתמזל לנו המזל אולי גם נפגוש בכמה מהם פנים אל פנים. אגב, מקור השם סהרונים הוא בצמח שנקרא סהרון משולשל הגדל במקום. בדרך לרכב נוכל לבקר גם בחאן הנבטי. גם הקדמונים, כמו בעלי החיים ידעו להעריך כראוי את המקום.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא
מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם ...

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר
אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים