תפריט עמוד

טיול לאנדרטת הצבי הבודד

לרגל שני הימים גדושי המשמעות הצמודים זה לזה - יום הזיכרון ויום העצמאות - נצא למסלול טיול קצר המקפל בתוכו אירועי קרבות קשים, סיפורי גבורה ואחוות לוחמים

עונה מומלצת: כל השנה (המסלול ברובו מוצל)

התאמה:
כל המשפחה

קושי מסלול:
קל

אורך מסלול:
כקילומטר וחצי

משך מסלול:
כשעתיים

מפה:
מפת סימון שבילים מס' 9, "מבואות ירושלים"

הגעה מהמרכז: נוסעים בכביש ירושלים-תל אביב (כביש מס' 1) עד מחלף חמד, פונים במחלף לכיוון אבו גוש. מהמחלף קיימות שתי אפשרויות הגעה. הראשונה: נסיעה דרך הכפר אבו גוש (ממשיכים ישר בכיכר שאחרי המחלף) עד העיקול החד שמאלה במרכז הכפר, ופנייה ימינה (צפונה) בעקבות השילוט להר אדר. השנייה: נסיעה לכיוון קיבוץ קריית ענבים (ימינה בכיכר העגולה שאחרי המחלף). חולפים על פני הקיבוץ בכביש המתפתל ועולה דרכו. בצומת ה-T נפנה ימינה לכיוון מעלה החמישה והר אדר. כשנגיע להר אדר נפנה בפניה השנייה ימינה ומיד פעם נוספת, בעקבות השילוט לאנדרטת חטיבת הראל.

על גבעת הרדאר

בביקורנו באנדרטת חטיבת הראל בהר אדר נוכל להתרשם ממגוון כלי רכב משוריינים ממלחמת השחרור, לקרוא את לוחות הזיכרון שבהם משולבים אזכורים לאירועים מאותם ימים ולטפס אל ראש מגדל התצפית ממנו נשקף נוף מרשים על כל מרחב הרי ירושלים. במיקומה של אנדרטת חטיבת הראל על גבעת הרדאר (על שם מוצב ירדני שישב כאן, ומפה נגזר שמו של היישוב החדש) ישנה סמליות רבה. אנשי החטיבה נכשלו בניסיונותיהם לכבוש את המקום במלחמת השחרור, אך הצליחו לכבוש את ההר 19 שנים מאוחר יותר, במהלך מלחמת ששת הימים.

טנק צנטוריון בגבעת הרדאר

טנק צנטוריון בגבעת הרדאר | צילום: צחי אבנור, ויקיפדיה עברית

בתום ביקורנו באנדרטה נצעד אל הרחוב הראשי דרכו הגענו ונלך בשולי הדרך, במורד, לכיוון היציאה מהיישוב. כ- 500 מטרים משער הכניסה לישוב נראה לשמאלנו כניסה משולטת לחורש אורנים (פחות או יותר מול הפניה ימינה, מערבה, למעלה החמישה). נפנה בדרך העפר ונלך בה בתוך החורש.

האנדרטה והטרגדיה

בצומת שבילי העפר נפנה ימינה, לעבר גבעה המכונה "גבעת ההגנה". מולנו נראה מגדל בטון. המגדל הוא אחת מהעמדות שנבנו בתקופת המרד הערבי הגדול (1936-1939) כדי להגן על קיבוץ קריית ענבים הצעיר מעמדות שולטות. בימים ההם היו מורדות ההר חשופים. טרם ניטעו האורנים והתאפשרה תצפית למרחק.

בהמשך דרכנו נתקל במגדל שמירה מבוצר נוסף. על גגו ניצב פסל גדול של צבי מברזל. לצד המגדל, על גוויל מתכת דמוי מגילה, כתובות המילים "הצבי ישראל על במותיך חלל…" הפסל והכתובת הם אנדרטה לזכרו של ישראל שפירא, שהיה מפקד העמדה בזמן מתקפה גדולה של הערבים. כשראה ישראל שההתקפה מתחזקת, פקד על חייליו לסגת ונותר לבדו בעמדה. בנו של ישראל, שעסק בפינוי פצועים, גילה את גופת אביו. הפסל נבנה לפי בקשתה של רעייתו של ישראל, תושבת קיבוץ מעלה החמישה.

לוחמי חטיבת הראל במהלך מלחמת העצמאות | צילום: ארכיון הפלמ"ח

לוחמי חטיבת הראל במהלך מלחמת העצמאות | צילום: ארכיון הפלמ"ח

מאנדרטת ה"צבי הבודד" ממשיך שביל במורד השלוחה אל ערוץ הנחל. נלך בערוץ עד שנגיע לבית הקברות של קריית ענבים ושל חללי חטיבת הראל. זהו בית הקברות החטיבתי היחיד במדינה. בית הקברות הוא גם נקודת הסיום של מסלול ההליכה.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהרי ירושלים

הרי ירושלים: חו"ל פינת כביש 1
הרי ירושלים: חו"ל פינת כביש 1

אוויר הרים צלול כיין, ואם כבר יין – גם זה יש ובשפע, ארוחות היישר מהשדה אל השולחן ולילה מושלם בחדר שכולו בנוי מעץ אורן פיני. כל אלה נמצאים במרחק קצרצר מירושלים, ממש ליד הכביש המהיר, והם מזכירים לנו ...

ביקור-צילום במערת הנטיפים
ביקור-צילום במערת הנטיפים

"בין החרוטים והפטריות וצבירי הסטלקטיטים והסטלגמיטים, מתבוננים בי בעלי חיים קדמונים; יצורים אגדתיים ודמויות זומבי מהסרטים. בתצורת הגיר הגדולה לימיני אני יכול להבחין באוסף פרצופים הנדחקים אל תוך האבן, מגוחכים, מאיימים, מתריסים, כמו יצאו היישר ממכחולו של הירונימוס ...

מטה יהודה: לטייל, לאכול, לשוחח
מטה יהודה: לטייל, לאכול, לשוחח

פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה חוגג 20 שנה, והפעם, בעקבות הקורונה, במתכונת מעט שונה. במהלך שלושה שבועות בחודש אוגוסט, לפנות ערב, כשהחום הגדול מתפוגג, אפשר יהיה ליהנות מאוכל מצוין ומפגשים עם בשלניות ובשלנים ובעיקר לחגוג את המגוון ...