תפריט עמוד

הקוד הפתוח של הודו

הודו היא מקום חם בתחום ההיי־טק. חברות מערביות מוציאות לשם עבודות תכנות ומקבלות תמורה מצוינת בעלות נמוכה. אין פלא שיותר ויותר אנשי עסקים ישראלים נוסעים אל מרכזי ההיי־טק המתקדמים שלה, שיושבים בלב ההמולה הססגונית

יש הטוענים שהודו מספקת את עובדי הצווארון הכחול לתעשיית ההיי־טק הלבנה העולמית, אך ההודים אוהבים לצטט ראשי חברות שאמרו "באנו בגלל המחיר, נשארנו בגלל האיכות". ואכן, כמעט בכל פינה אפשר לראות בתי ספר לשפות מחשב, ומדי שנה מסיימים את לימודיהם עשרות אלפי מהנדסים הודים. עלות ההעסקה של מהנדסים הודים נמוכה במונחים מערביים. משימות תחזוקת מוצרים בתחום ההיי־טק, תמיכה טכנית ושירות לקוחות על ידי הודים הפכו את הודו לאחד המרכזים החשובים בענף. הודו מציעה כוח עבודה זול, מיומן ודובר אנגלית, ואנשי היי־טק ישראלים טסים אליה תדירות.

 

מרכזי ההיי־טק הגדולים של הודו נמצאים בבנגלור (Bangalore), בהיידראבד (Hyderabad) ובפונה (Puna), לכן אנו מביאים כאן מידע תיירותי שרלוונטי למרכזים הללו. כמו כן, תמצאו כאן מידע על שני המרכזים המסחריים והפוליטיים המסורתיים מומבאי (Mumbai, בומביי) ודלהי (Delhi), שבלעדיהם אי אפשר.

בנגלור
זכות הראשונים ותואר הכבוד של "עמק הסיליקון ההודי" שמורים לבנגלור, בירת מדינת קרנטקה (Karnataka) שבדרום הודו. כיום, לאחר שנים של פיתוח מואץ, בנגלור נלחמת בפקקי תנועה ובקריסת תשתיות הביוב והחשמל. עם זאת, הפיתוח הפך אותה לאחת הערים המודרניות והמערביות ביותר בהודו מבחינת ברים, מסעדות וחנויות יוקרה.

תחבורה
מוניות בתשלום מראש ייקחו אתכם מנמל התעופה אל העיר הנמצאת כ־13 קילומטר ממנו. מלונות מסוימים שולחים רכב לאסוף את אורחיהם משדה התעופה. בעיר כדאי לנוע ברכב שכור עם נהג, ולמרחקים קצרים אפשר באוטו־ריקשות.

הצעות לטיול
הגן הבוטני לאלבאג (Lalbagh). בגן לאלבאג, הנמצא בדרום העיר, אפשר לבלות כמה שעות בצל העצים העתיקים ובין הצמחים הייחודיים הגדלים בו.

מקדש השור (Bull Temple). המקדש מהמאה ה־16, אחד העתיקים בבנגלור, נמצא באזור בסאוונאגודי  (Basavanagudi), ובו מוצב הפסל הענקי של ננדי, השור של שיווא.
כתובת: Bull Temple Road, דרום העיר

מחוץ לעיר: מאיסור (Mysore). למי שנשאר בעיר לסוף שבוע מומלץ לצאת אל מאיסור. כדאי להסתובב בשווקים שבחלק המוסלמי ולהציץ בחנויות הבשמים המסורתיות. גולת הכותרת היא ארמון המהרג'ה הענקי והמגלומני שנבנה ב־1897 והוא אחד המרהיבים בכל הודו. בסופי שבוע הארמון עמוס מבקרים. אל מאיסור אפשר להגיע מבנגלור ברכב שכור, באוטובוס או ברכבת (כשלוש שעות).

מלונות
Taj Residency
כתובת: 41/3 Mahatma Gandhi Road

Le Meridian.
כתובת: 28 Sankey Road

Golden Palms. המלון מרוחק ממרכז העיר,  אבל הוא נהדר ומתאים למי שנשאר לסופשבוע.
כתובת: Golden
Palms Avenue ,Off Tumkur Road

מסעדות
Samarkand. מסעדה אפגנית, אווירה טובה ואוכל נהדר.
כתובת: 66 Infantry (Gem Plaza) Road

Ebony. מסעדה טובה עם נוף נהדר לעיר ואוכל הודי, צרפתי, תאילנדי ופרסי.
כתובת: Mahatma Gandhi Road, Taj Residency

Barton Center. הסינית במלון.
כתובת: 41/3 Mahatma Gandhi Road

בילוי לילי
Pinch of Jazz. מועדון ג'אז עם הופעות חיות.
כתובת: Central Park Hotel, 47 Dickenson Road, Manipal Center

13th Floor. פאב חמוד, נמצא מול מסעדת Ebony.
כתובת: Mahatma Gandhi Road, Barton Center

היידראבד
היידראבד, בירת מדינת אנדרה פרדש (Andhra Pradesh), היתה מרכז השליטה המוסלמית בדרום הודו. כיום היא אחד ממרכזי ההיי־טק המתחרים בבנגלור. היידראבד משופעת באתרים היסטוריים חשובים ובשווקים נפלאים שלא כדאי להחמיץ.

תחבורה
נמל התעופה נמצא קילומטרים אחדים מצפון לעיר, ואפשר להגיע ממנו אל העיר במוניות. בעיר נוח לנוע במוניות, באוטו־ריקשות ובעיר העתיקה גם בריקשות־אופניים.

הצעות לטיול
צ'רמינר (Charminar). סמלה של העיר בעל ארבעת המגדלים הוא אחד המונומנטים המפורסמים בהודו. סביבו פזורים שווקים צבעוניים ומסגדים יפים. כתובת: העיר העתיקה

מסגד מכה (Mecca Masjid). מסגד זה הוא אחד היפים בכל דרום הודו. כתובת: העיר העתיקה, לבוש: צנוע

קברי קוטב שאהי (Qutb Shahi). ממערב להיידראבד נמצא ריכוז המאוזוליאומים המדהים של שושלת שאהי, בהם הקבר של המלך והמשורר מוחמד קולי קוטב שאה.
כתובת: כעשרה קילומטרים ממערב לעיר, הגעה: באוטובוסים, באוטו־ריקשות ובמוניות, שעות פתיחה: סגור בימי ו'

מבצר גולקונדה (Golconda Fort). לא רחוק מהמאוזוליאומים נמצא המבצר המרשים. למרות גודלו כדאי לטפס לראשו (הצטיידו במים). הגעה: באוטובוסים, באוטו־ריקשות ובמוניות, שעות פתיחה: סגור בימי ב'

מלונות
Fortune Katriya
כתובת: e 8 Raj Bhawan Road ,Somajiguda

Viceroy.
כתובת: Opp Hussain
Sagar Lake, Tank Bund Road

מסעדות
Paradise. מסעדה שהפכה למוסד בעיר גם
בזכות המנה המפורסמת של אורז ביריאני.
כתובת: Mahatma Gandhi Road

פונה
פונה נחשבת הדבר הבא בתחום ההיי־טק בהודו. חברת אמדוקס הישראלית למשל בחרה להקים בה את המפעל החדש שלה. היא נמצאת במרחק של שלוש שעות נסיעה ממומבאי. אף שאין בה אתרים היסטוריים חשובים במיוחד, היא התפרסמה במערב בגלל האשרם של אושו ומרכז היוגה של איינגר.

תחבורה
נמל התעופה נמצא קילומטרים אחדים מצפון לעיר, ואפשר להגיע ממנו אל העיר במונית ובאוטו־ריקשה. גם בתוך העיר נוח לנוע במונית ובאוטו־ריקשה.

הצעות לטיול
האשרם של אושו. אלפי מערביים, בהם גם ישראלים רבים, שוהים באשרם הזה, אחד מהאשרמים הגדולים בעולם.
כתובת: 17 Koregaon Park

אגם מולשי (Mulshi Lake). למי שנשאר לסופשבוע ולא נוסע למומבאי כדאי להגיע לאגם מולשי (כשעה וחצי נסיעה), וליהנות מטיפולי איורוודה.

מלונות
Le Meridien
כתובת: Raja Bahadur Mill Road.

Taj Blue Diamond
כתובת: k11 Koregaon Road

מסעדות
ABC Farm. מתחם של מסעדות ושל ברים נחמדים.
כתובת: אזור Koregaon Park

Prems. בינלאומית.
כתובת:
K28/2 Koregaon Park

Great Punjab. הודית.
כתובת: Ghanshyam Park Hsg. Society
Shop No. 5, Dhole-Patil Road

Flags. בינלאומית.
כתובת: ליד קולנוע Inox

בילוי לילי
Thousand Oaks. בר־מסעדה עם מוזיקה.
כתובת: E2/17 East Street Camp

מומבאי
כשהמטוס מנמיך מעל שכונות הסלאם העצומות של מומבאי, קשה לחשוב על הודו כמעצמת היי־טק. מאות אלפי אנשים שחיים ברחובות, החום והלחות המכים בפנים כשיוצאים משדה התעופה, הקבצנים שנדבקים לחלונות המונית התקועה בפקקי תנועה ארוכים. אבל אין ספק שזהו הכרך הדינמי והמתקדם ביותר בהודו. לעתים הטסים לבנגלור ולהיידראבד ממתינים בשדה התעופה. אם זמן ההמתנה עולה על ארבע־חמש שעות, כדאי לצאת לסיבוב בעיר במונית.

תחבורה
נמל התעופה הבינלאומי נמצא כשלושים קילומטר מצפון לעיר. מגיעים ממנו למומבאי במוניות שמזמינים בדלפק בנמל התעופה (מחירים קבועים). בעיר נוח לנוע במוניות. אוטו־ריקשות אינן יכולות להיכנס למרכז העיר.

הצעות לטיול
דהובי גהאט (Dhobi Ghat). המקום המדהים שבו מכבסים את הבגדים המלוכלכים של הכרך הגדול. אין עוד מקום כזה בעולם.
כתובת: Mahalaxmi, צפון העיר, שעות פתיחה: להגיע לפני עשר בבוקר.

אזור קולאבה (Colaba). בשעות הערב כדאי לשוטט באזור קולאבה, ליד שער הודו, לאורך הטיילת ובמסעדות שברחובות הסמוכים. אפשר לשתות קפה במלון Taj Mahal ההיסטורי. בשעות היום כדאי לבקר במוזיאון הנסיך מוויילס שבאזור זה.

שוק קרופורד (Crawford Market). השוק והרחובות הסמוכים מצוינים לשוטטות ולקניות. כתובת: מרכז העיר הפלגה לאי אלפנטה (Elephanta Island). באי הקטן יש מערות עם פסלים מרשימים וחשובים מבחינה תרבותית וארכיאולוגית (וגם לא מעט קופים). הגעה: בשיט מהרציף שמתחת לשער הודו

מלונות
The Taj Mahal
כתובת: Apollo Bunder, דרום העיר

Krishna Palace. מלון זול יחסית.
כתובת: n96-98 Sleater Road, Nana Chowk Grant Road
מרכז־דרום העיר

Grand Hyatt
כתובת: Off Western Express Highway, Santacruz, East
ליד שדה התעופה

מסעדות
Tendulkar's. המסעדה של סצ'ין טנדולקר, כוכב הקריקט הנערץ.
כתובת: Cottage Industries, Gateway of India, Colaba

Khyber. הודית נחמדה ולא יקרה.
כתובת: n145 Mahatma Gandhi Road,
Kala Ghoda

Indigo. בינלאומית.
כתובת: a4 Mandlik Road, Colaba

Zenzi. מסעדה בבעלות משותפת ישראלית־הולנדית, השף הוא שחף שבתאי. מנות יצירתיות.
כתובת:
a183 Waterfield Road, Bandra

בילוי לילי
Insomnia. מועדון ריקודים במלון Taj Mahal.
כתובת: Apollo Bunder, דרום העיר

דלהי
דלהי היא ההחמצה הגדולה של הביקור בהודו. היא מאיימת, צפופה, גדולה ומפויחת. אנשי עסקים נוטים להסתגר בבתי המלון הטובים ובפגישות עסקים במסעדות. רובם ככולם מנסים לברוח מהעיר כמה שיותר מהר. אבל בניגוד למומבאי, לצ'נאי (מדרס) ולכלכתה שהתפתחו בעקבות הבריטים, דלהי היא העיר הגדולה היחידה שהעבר וההווה בה ממשיכים ברצף אחד: יש לה עבר מדהים ומרתק (ורווי דם) והווה צפוף ומרתק לא פחות כבירתה של הדמוקרטיה הגדולה בעולם (ותחשבו על זה רגע).


תחבורה
בנמל התעופה מומלץ לגשת לדלפק Pre-paid Taxi ולשלם מחיר קבוע. יש דלפק בטרמינל ודלפק נוסף, זול בהרבה, מחוצה לו. בעיר נעים במוניות, ברכב שכור עם נהג, באוטו־ריקשות (לסכם מחיר מראש), ובעיר העתיקה גם בריקשות־אופניים. אפשר לסכם עם נהג מונית מחיר יומי.

הצעות לטיול
קבר הומיון (Humayun Tomb). בניין קברו של הומיון, בנו של מייסד השושלת המוגולית, בנוי מאבן אדומה, עם כיפה לבנה וערבסקות בתוך גנים יפים. כתובת: Nizamuddin, דרום דלהי

קוטב מינאר (Qutb Minar). הסולטן הראשון של דלהי החל לבנות ב־1193 את עמוד הניצחון המסמל את ניצחון האסלאם על עובדי האלילים. כתובת: כ־15 קילומטר מדרום למרכז העיר

צ'נדני צ'וק (Chandni Chowk). הרחוב והשווקים הסמוכים לו מצוינים לקניית מזכרות, פסלים ומתנות בזול. לבוש: צנוע (לנשים). הקיסר המוגולי שבנה את צ'נדני צ'וק בנה גם את המבצר האדום (Red Fort) ואת מסגד יום השישי (Jama Masjid) הסמוכים.

מקדש הלוטוס (Lotus Temple). מקדש בהאי משיש לבן, מעוצב בצורת פרח לוטוס, שנועד לתפילה לכל אדם. מסביבו בריכות וגנים. כתובת: Kalkaji, דרום דלהי, שעות פתיחה: סגור ביום ב' ובשעת תפילות

מלונות
Imperial. מלון בסגנון קולוניאלי במרכז העיר.
כתובת:
Janpath

Ahuja Residency. מלונית נעימה במחיר סביר.
כתובת: a193 Golf Links

Shervani Fort View. רמה בינונית.
כתובת: a11 Sunder Nagar

מסעדות
Veda. הודית.
כתובת: Connaught Place
(באזור יש מבחר עצום של מסעדות)

Baluchi. אוכל צפון הודי.
כתובת: Hauz Khas Village

Big Chill. איטלקית־אמריקאית עם אווירה
נחמדה וקינוחים שהתפרסמו בכל העיר.
כתובת: Khan Market & GK1

בילוי לילי
Orange Room.
כתובת: מלון Ashok

Djinns. הופעות חיות.
כתובת: מלון
Hyatt Regency

Elevate. המועדון הכי אִין בעיר.
כתובת: The Center Stage Mall,
AL-ONE Sector 18, Noida

עוד מידע על טיול להודו

ממליצים: מיכל גור אריה | דני זונשיין, גיל לרמן | ענבל לביא |
תמר מרגלית | נמרוד הלר | נעמי פולישוק | יוסי ברגמן

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.