תפריט עמוד

חגיגות השנה החדשה בסין

איך אומרים "שנה טובה" בסינית? בכל חורף יותר ממיליארד וחצי בני אדם ברחבי העולם חוגגים את ראש השנה הסיני. אלא שבשונה מראש השנה העברי או מסילבסטר, החגיגות נמשכות שבועיים שלמים

מיקומו של ראש השנה הסיני על פני השנה נובע ממחזור החקלאות. השנה הסינית מחולקת בכל מיני אופנים, והחלוקה הראשית אינה לחודשים או לשבועות אלא ל-24 חלקים לא שווים, שניתנו להם שמות ציוריים, הקשורים לעונות השנה ולעונה החקלאית. פירושו של דבר שאת ראש השנה הסיני חוגגים לא כל שנה כי אם כל שנתיים, בתאריכים לא קבועים.

לוח השנה הסיני הוא ירחי, וכמו לוח השנה העברי הוא מותאם גם לשמש, כך שעונות השנה קבועות בו. ראש השנה חל בתחילת החודש, בליל מולד הירח (בחצות), חודשיים או שלושה חודשים לאחר היום הקצר בשנה (מה שאומר בסביבות ינואר או פברואר בלוח הגרגוריאני . החג עצמו נמשך שלושה ימים, אך החגיגות ממשיכות בחג הפנסים הסיני, שחל כעבור שבועיים, כשהירח מלא.

ראש השנה הסיני נקרא גם פסטיבל האביב למרות שהוא בשיא החורף. זה הזמן בשנה בו מתחילה הצמיחה בחלקו הצפוני של הגלובוס, וזו מן הסתם גם תחילת השנה החקלאית הסינית. עדיין קר בארצות הקור, אבל מתחיל להתחמם, וזה התירוץ היחיד שאפשר לתת לכך שהם חוגגים את האביב באמצע החורף. אם זה לא ברור: בדרום סין הטמפרטורה מעל לאפס, אבל חלקים ניכרים קפואים ומושלגים. השוני הגדול בין הדרום לצפון אולי נובע מהפרשי אקלים, אבל גם המסורות שונות זו מזו, וכך גם הגרסאות לחגיגות.

שיר לשנה החדשה על דלת בית במחוז יונאן| צילום: Peter Morgan, flickr

אחת האגדות מספרת על מקור החג כי ניאן הייתה מפלצת עם גוף של שור וראש של אריה. כמנהגן של מפלצות היא נשארה במקומה. רק כשלא הייתה לה ברירה, בשיא החורף, הייתה עוזבת את היער, באה העירה וטורפת כל שנקרה בדרכה. עם הזמן גילו הסינים שכדרכן של מפלצות, ניאן מפחדת משלושה דברים: מן הצבע האדום, מן האש, וכמה מפתיע: מרעש. יש גם מי שמזכירים את החג כהתפתחות של קורבן החורף הקדום.

קורבן או לא קורבן, זה חג עם חיבור חזק לקיבה. בפן הרוחני זהו החג של אל המטבח, שיושב כל השנה ליד התנור, ויש האומרים ממש בתוך האש, ופעם בשנה הוא חוזר לעולם הרוחות. הסינים עושים פסח, וכחלק ממנו מנקים גם את הארובה ומשלחים את האל, ששפתיו מרוחות בדבש. מכיוון שהוא סמוך כל הזמן לנשות הבית, הוא שומע את כל הרכילות המשפחתית, וזה מה שהוא מספר בעולם הרוחות, בעיקר לרוחות של מתי המשפחה, האבות.

הנדידה הגדולה
במקורו היה זה גם חג אסיף בו המשפחה המורחבת התכנסה עם פירות השנה החולפת: הבנים הגיעו מכל עבר עם יבוליהם, או עם ציידם. עד היום זוהי הנדידה השנתית הגדולה בתבל, שמתחילה עשרה ימים לפני החג. כולם נוסעים הביתה. יש לא מעט סיניים שהיגרו מן הכפר לעיר וזו להם הפעם היחידה בשנה שהם רואים את המשפחה.

דוכנים לממכר קישוטים לשנה החדשה | צילום: Calvin Teo, GFDL

ההכנות בעיצומן, וזה נשמע מוכר: מנקים את המטבח ואת הבית, מסתפרים, קונים בגדים חדשים לכבוד החג, נעליים לילדים, ואם לא מצטיידים בסרוויס חדש, מחליפים לפחות את הצ'ופסטיקס. מקשטים את העולם באדום, מצטיידים במעטפות הלי סי האדומות לשים בהן כסף כמתנות חג (שתיים לכל ילד, כי האושר בא בזוגות), משלמים חובות, פותרים חילוקי דעות עם בני משפחה ושאר העולם. כיום כבר לא צובעים את הדלת באדום, אלא מקשטים אותה ברצועות נייר אדומות, ונדיר לראות בית בסין שאין עליו לפחות את הסימנית פו, שמשמעותה שפע-אושר-מזל. באלף השנים האחרונות הם גם שולחים אגרות שנה טובה, הסינים, ומן המאה ה-14 עושים זאת לא רק אנשי המעמד הגבוה. בימינו, בעיקר בערים, רבים שולחים ברכות בטלפון ובדואר האלקטרוני. (פה אולי אפשר ללחוש שגם בסין יש מי שבמקום לחגוג עם המשפחה באופן מסורתי, מרביצים איזה שבוע-שבועיים של נופש אי שם).

יש דבר אחד שכדאי לזכור ולהצטייד בו אם אתם מגיעים לחגיגות – אטמי אוזניים. מי שלא שמע את נהמת מאות אלפי זיקוקים בליל החג, לא שמע נהמה מימיו. זיקוקים סיניים, בל נשכח, אולי נקראים כך, אך בעצם הם הרבה יותר דומים לקפצונים ולשאר נפצים שתפקידם להרעיש. שאון שיותר מכל מזכיר רעש של מטוס קרב. הרעש נמשך עד חצות, אז מגיע שיאו, כמו באירופה. עוד ממנהגי החוצות בחג בחלק מן המקומות: ריקוד הדרקון וריקוד האריה, הליכה ומופעים על קביים, ומוזיקה מסורתית, להטוטנים ובאסטות. יריד המקדש הוא שארית מהתקופה בה היו המקדשים מרכזי סחר. גם אם בשאר ימות השנה כבר לא מגיעים סינים למקדשים, בראש השנה הם באים. בבייג'ין שני ירידי מקדשים עיקריים: האחד בפארק די-טאן (מקדש הארץ), והשני בפארק של אגם לונג טאן. מופעים עממיים, אופרה מקומית, מופעי אקרובטיקה, מופעי קסמים ותיאטרון בובות. הרבה דוכני מזון וקישוטים ואדום בעיניים.

בכל פינה נתלים פנסים אדומים עם גדילים מוזהבים | צילום: avlxyz, flickr

אבל עיקר העניין הוא בבתים פנימה; עד כדי כך שישנן ערי שדה שזהו הערב היחידי בשנה בו הרחובות בהן ריקים מאדם. ערב החג, הולכים הגברים לבתי הקברות ומביאים את רוחות הוריהם מן המתים חזרה הביתה, בתור מייצגי האבות. בבית כבר ממתינה פינת מנחות להורים. גם בבתים חצי חילוניים ניצב מתקן עם נייר עליו רשומים שמות ההורים, קטורת, וצלחות עם אוכל בשבילם. כל פעם שמוציאים מנת אוכל (וזה עיקר הפעילות לימים הקרובים), נותנים קצת להורים. בדרך כלל זה מתחיל בשבע בערב ונגמר בשתיים לפנות בוקר. המהדרין יושבים כל הלילה.

מכיוון שאירועי יום החג, משפיעים על החיים בשאר השנה, יש לנהוג בזהירות, להיות בררנים במה שאוכלים, לברך את הבריות ובכלל להיות חיוביים. בכל אזור המנהגים הספציפיים שלו: לא לחפוף את השיער, לא לשטוף רצפה, לא לברך אבלים, לא להפיל את הצ'ופסטיקס, לא לומר את המספר 4 (שבסינית – וגם ביפנית – זו אותה מילה המתארת מוות), לא ללוות או להלוות כסף. להשתמש בשפה גבוהה ונקייה. לא להתעסק בדברים חדים.

אוכל מלא תפקיד חשוב בחג, ונהוג לבחור מאכלים בעלי סמליות. במנה הזאת, למשל, שולט הצבע האדום, שמסמל מזל | צילום: avlxyz, flickr

אוכלים בלי הפסקה
במהלך ימי החג מתנהל תהליך ארוך ומוסדר של ביקור קרובים, על פי כללים מאוד ברורים של מי מבקר את מי ומתי. וכל הזמן אוכלים ושותים. מגיעים עם עוד ועוד אוכל לביקור ועוד ביקור, החלפת אוכל ללא הפסקה. גם המאכלים המסורתיים משתנים מאזור לאזור ומצפון לדרום. המאכל אותו אוכלים בכל סין לכבוד ראש השנה הוא הג'יאו דזה, הידוע בחלק הזה של העולם ככיסונים, דאמפלינגס או רביולי (ובינינו? קרעפלאך). אולי בגלל שהדרום היה פורה יותר, והיו שם יותר אפשרויות מזון בשנים עברו, הצפון הוא שמזוהה יותר עם הכיסונים בצורת הסהר (עבור הירח המתחדש), ומתגאה יותר בהן.

מאכלי חג נוספים יהיו – איך לא – איטריות (אפשר לומר גם שהן מסמלות אריכות ימים), ניאן גאו, עוגת ראש השנה (מביעה את התקווה לשיפור בחיים משנה לשנה), וגם דאמפלינגס מתוקות (כמו העוגה, גם הן מקמח אורז, מסמלות את האיחוד המשפחתי). דגים ומאכלים עגולים גם הם ברשימה. בתוך חלק מהכיסונים שמוגשים אחרי חצות מטבעות של כסף. בתום שלושה ימי חגיגה שורפים שטרות ואוכל, שולחים את הזקנים חזרה, ומכבים את הקטורת.

קישוטים לכבוד ראש השנה בציינה טאון שבלונדון. מבכל מקום בעולם שבו חיים סינים מורגשת אווירת החג | צילום: Oliver Spalt, GFDL

למרות שלפעמים נדמה לנו שכל העולם אמריקה, את ראש השנה הסיני חוגגים בחצי עולם. לא רק בסין עצמה אלא גם בארצות רבות סביבה קיים אותו לוח שנה פחות או יותר. וסין, כידוע, אינה ארץ, היא עולם אחר. וזה עוד לפני שאמרנו צ'יינה טאון. אחד המקומות בהם חגיגות השנה החדשה מרשימות במיוחד הוא הונג קונג , שהיא גם סין וגם מושבה בריטית – שוק הפרחים המיוחד לכבוד החג בהונג קונג, תהלוכת ראש השנה המרהיבה של אנשי חברת התעופה קטאי פסיפיק (גאוות הונג קונג), מופעי פירוטכניקה נוצצים, שמצטרפים לסימפוניית האורות שמתרחשת פה כל ערב בשעה שמונה – חגיגת מולטימדיה ואור יוצאת דופן על גורדי השחקים של העיר.

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...