הר דלתון, קבר רבי יוסי הגלילי

ביקור בקברו של רבי יוסי הגלילי על פסגתו של הר דלתון, נקודת תצפית מדהימה על הגולן, החרמון ואפילו הרי הלבנון. וגם - ביקור בקברים עתיקים ונופים נפלאים לאורך כל הדרך

• עונה מומלצת: כל השנה, בעיקר בחורף ובאביב כשהחרמון מושלג והכל מוריק ופורח.

• התאמת המסלול: לכל המשפחה.

• קושי המסלול: בינוני.

• אורך המסלול: שלושה קילומטרים וחצי.

• משך המסלול: שלוש שעות.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 2 "הגליל העליון".

• הגעה מצומת עמיעד: נסיעה צפונה בכביש מס' 90. במחלף פילון (לפני ראש פינה) נוסעים בכביש החדש העולה לצפת. בצומת עין זיתים פונים ימינה ונוסעים ארבעה קילומטרים עד למושב דלתון. פונים שמאלה אל תוך הישוב ומיד לאחר השער פונים שמאלה ונוסעים לאורך גדר המערכת המתפתלת של המושב. כעקרון, עוקבים אחר שילוט ברור אחר קברו של התנא רבי יוסי הגלילי. נוכל לראות את מבנה הקבר הממוקם בראש הפסגה הצפונית ליישוב – הר דלתון. זוהי נקודת ההתחלה שלנו. בעליה להר ישנו שער בקר שחשוב להקפיד ולסוגרו לאחר המעבר דרכו. בפסגת ההר שולחנות וספסלים הצופים אל הנוף.

• לא נדרשת הקפצת רכבים, המסלול מעגלי.

• הכניסה למושב דלתון עשויה להיות בעייתית בשבתות. בכל מקרה יש להקפיד על נסיעה לאורך גדר המערכת של המושב ולא בין בתי התושבים.

על פסגת הר דלתון, 870 מטר מעל פני הים, נמצא קברו של התנא רבי יוסי הגלילי, שהיה בן דורם של חכמי יבנה. כיוון שרוב הרבנים, אז וגם היום, הם ירושלמים, דבק בו הכינוי "הגלילי". בניגוד לציוני קברים אחרים בגליל, לקבר זה ולמיקומו ישנם איזכורים מוקדמים מאוד. מקור מהמאה השמינית לספירה מייחס למקום את היכולת להוציא דיבוקים, מקור קראי מהמאה התשיעית יוצא נגד מנהגן של נשים עקרות לבוא ולהתפלל כאן לפרי בטנן. בתקופת הגאונים (מאות 11-9) התקיימה כאן ישיבת "גאון יעקב", שנדדה ממקום למקום בהתאם למושב חכמיה. אחד מראשיה, אביתר הכהן שחי בצור הובא לקבורה כאן בזכות המסורת הקדומה אודות קבורתו של רבי יוסי.

על פסגת הר אביתר

אם נביט מתחתינו נראה את הר אביתר (שעכשיו גם ידוע לנו על שם מי ולמה הוא קרוי), אליו פנינו מועדות. מעבר לו נשקפת בקעת החולה (אפשר לראות את אזור ההצפה החדשה של החולה מימין לקרן נפתלי, הגבעה הבולטת עם האנטנות), רמת הגולן על קו התלים הגעשי ובקצה הצפוני שלה – אי אפשר לטעות; ג'בל אל-שיח', הלא הוא החרמון. קרוב יותר אלינו נמצאת קרן נפתלי ומעבר לה קיבוץ יפתח ומנרה. בתווך שבין קרן נפתלי לרמת הגולן נשקף חלק מאגמון החולה. אם הראות טובה, נוכל לראות עמוק אל תוך לבנון; את ג'בל ברוך, את הקצה הדרומי של הרי הלבנון, את שתי הפסגות המחודדות הקרויות תומת ניחא ותומת ג'זין ועוד אתרים אליהם אולי נצא לטייל בבוא היום. בתווך הקרוב נראה כמה ישובים. מצפון לנו מושב עלמה וסמוך אליו משמאל (מערב) היישוב הצ'רקסי ריחניה. ממערב אפשר לראות את כרם בן-זמרה ובמרחק את אביבים ואת יראון.

[banner]
מפסגת ההר נרד לכיוון דרום-מזרח. נחלוף על פני מערות קבורה עתיקות החצובות במדרון ונעבור בין גדרות אל עבר ציון קברו של רבי ישמעאל (שזיהויו בעייתי למדי). בסמוך לקבר נמצאת דרך עפר המסומנת אדום. נפנה בה שמאלה לעבר הר אביתר. הדרך מתעקלת ימינה וחוצה במעין בקעה ובה מטעים. בקצה המזרחי עוברים דרך שער בגדר וממשיכים דרך חורש אלונים דליל אל עבר פסגת ההר. שילוט ברור של המועצה לסימון קברים מורה על קברו של רבי יהודה בן תימא. השביל עצמו לא מגיע אל הפסגה ממש, אך מכיוון שהיא סמוכה מאוד, מומלץ לעלות אליה ולחזור באותה דרך. משם ממשיך השביל שמאלה, מתפתל בין עצים ציוריים לסלעי גיר מבוקעים וציוריים לא פחות, לאורך השלוחה. לכל אורך הדרך מלווה אותנו הנוף היפה. בקצה השלוחה משתפל השביל לעבר ערוץ ובו שביל נוסף, המסומן ירוק. נפנה בו שמאלה, במעלה הנחל, ונלך בו עד שנשוב ונתחבר אל הדרך המסומנת אדום (הדרך בה הגענו). מכאן הדרך ברורה – חזרה אל פסגת הר דלתון. קצת טיפוס, אבל אין מנוס מלהודות – היה כדאי.