תפריט עמוד
1. שרידי יהדות בקוצ'ין, הודו
בשנת 1568 העניק הראג'ה של העיר קוצ'ין (Cochin) לקהילה היהודית חלקת אדמה על יד ארמונו, כדי שיבנו עליה בית כנסת. בית כנסת זה הוא המפואר והעתיק ביותר באימפריה הבריטית לשעבר, והיחיד מבין שבעת בתי הכנסת בקוצ'ין שעדיין פעיל. בכניסה ניצבים שערי ברזל מקושטים במגיני דוד, בחצר הפנימית – מצבות עתיקות עם כתובות עבריות, ובאולם התפילה – תשמישי קדושה מרהיבים.
עונה מומלצת: ספטמבר־דצמבר
הגעה: בטיסה ישירה מתל אביב למומביי, משם בטיסה לטריבנדרום
(Trivandrum), ומשם ברכבת או באוטובוס לקוצ'ין

2. נחמן מאומן, אוקראינה
ב־1772 נולד בעיר מדז'יביז' (Medzhybizh) שבאוקראינה נין לבעל שם טוב, הלא הוא רבי נחמן. כשהיה בן שלושים עקר רבי נחמן לברסלב (Breslov), והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה. בחייו הקצרים הספיק הרבי להקים תנועה משגשגת, רוקדת ומחלקת סטיקרים. חובשי כיפות סרוגות לצד חובשי שטריימלים ואפילו חילונים פוקדים בשנים האחרונות את קברו שבעיר אומן
(Uman) שבאוקראינה. ולמה לעלות לקברו של הצדיק? כי הוא זה שיכול לזכך נשמתו של אדם ולחבר בינה ובין הרוח הגדולה.
עונה מומלצת: מאי־אוקטובר
הגעה: בטיסה ישירה מתל אביב לקייב, ומשם לאומן במונית או באוטובוס תיירים היוצא מהתחנה המרכזית של העיר

3. מסע יציאת מצרים
יציאת מצרים בת זמננו נמשכת רק כשלושה שבועות. מתחילים בפירמידות גיזה שבמצרים, ממשיכים ברכב עד חופי ים סוף, פנימה לתוך הרי סיני ולנואיבה – שם חוצים את ים סוף בעזרת ספינה המפליגה לעקבה שבירדן. מכאן ממשיכים לפטרה, שכן על פי הסיפור המקראי, בני ישראל עברו כאן עוד לפני הנבטים. מפטרה מוליך המסע להר נבו, וממנו יורדים לנהר הירדן, חוצים גם אותו ומגיעים לירושלים.
עונה מומלצת: ספטמבר־מאי
הגעה: בטיסה או באוטובוס לגיזה בקהיר, ומשם ברכב, ברגל, על גבי גמלים ובספינה

4. הרובע היהודי בפראג, צ'כיה
רובע יוזפוב (Josefov), הגטו היהודי בפראג, הוא אתר עלייה לרגל. רבים מבקרים בבית הכנסת אלטנוישול של המהר"ל, הבנוי בסגנון גותי, והגולם המפורסם היה לדמות פולקלוריסטית זה מכבר. תוכניתו של היטלר להקים כאן מוזיאון לגזע הנכחד נכשלה, אך על קירות בית הכנסת פנקס חקוקים שמות 77,297 יהודי צ'כוסלובקיה שנרצחו בשואה.
עונה מומלצת: אפריל־אוקטובר
הגעה: בטיסה מתל אביב לפראג. הרובע נמצא במרכז העיר, על גדת נהר וולטבה

5. בית הכנסת בג'רבה, תוניסיה
באי ג'רבה (Jerba) שתי ערים: חארא כבירא וחארא סערירא, המרוחקות זו מזו מהלך שמונה קילומטרים, והיו מאוכלסות בעבר אך ורק על ידי יהודים. לפי מסורת יהודי ג'רבה, היישוב היהודי החל עם חורבן בית ראשון, ועל חייהם המיוחדים מעיד בית הכנסת המפואר אל־ג'רבה. נותרו כאן יהודים מעטים, אך רבים מגיעים בל"ג בעומר להילולא דרשב"י.
עונה מומלצת: אוקטובר־מאי
הגעה: בטיסה מתל אביב לרומא, משם לתוניס, ואז ברכב או בטיסה לג'רבה

6. בתי כנסת בקריביים
לא בכל יום מזדמן לבקר בבית כנסת הצבוע צהוב בגוון מנגו ומוקף דקלי קוקוס. כזה הוא בית הכנסת באי קורסאו (Curaçao) שנבנה בשנת 1732 על ידי קהילה של 12 משפחות מאמסטרדם שהגיעו לאי בשנת 1651. הוא מעוצב בהשראת בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם, וכמנהג האנוסים בספרד רצפתו עשויה חול, כדי להבליע את הרעש העולה מן התפילה. זהו בית הכנסת העתיק ביותר בעולם החדש, ודומים לו יש גם באיים סורינם (Surinam), ברבדוס (Barbados) וג'מייקה (Jamaica).
עונה מומלצת: אוקטובר־יוני
הגעה: לאיים אפשר להגיע בטיסה ישירה ממיאמי, מניו יורק או מאחת מערי אירופה

7. עתיקות ציפורי, ישראל
ציפורי היתה מהחשובים שביישובי הגליל התחתון בתקופת בית שני. יוסף בן מתתיהו, מפקד המרד היהודי הגדול בגליל, אמנם דאג לבצרה היטב, אך בשנת 67 לספירה נכנעו תושביה לרומאים. בשנת 200 לספירה הגיע רבי יהודה הנשיא למקום ובו ערך וחתם את המשנה. למרות היותה מאוכלסת ברובה ביהודים היה לעיר צביון הלניסטי־רומי, ועל כן שרידיה כוללים תיאטרון רומי, קרדו, בית מידות רומי עם פסיפס מרהיב, וגם רובע יהודי ובו עשרות מקוואות.
עונה מומלצת: כל השנה
הגעה: גן לאומי ציפורי נמצא מצפון לנצרת. מכביש 79 פונים למושב ציפורי ומשם לפי השילוט

8. בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם, הולנד
את בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם תכנן אדריכל נוצרי דווקא, בהזמנת צאצאי היהודים שמצאו מפלט בהולנד לאחר שנמלטו מספרד ומפורטוגל. הוא נחנך בשנת 1675, הכיל כאלפיים מקומות ישיבה והיה המפואר והגדול בתקופתו. הספרייה המפורסמת במדרשת "עץ חיים" שבבית הכנסת מחזיקה בכתב החרם שהוטל בשנת 1656 על בן הקהילה, הפילוסוף ברוך שפינוזה.
עונה מומלצת:
אפריל־אוקטובר
הגעה:
בית הכנסת שוכן בכיכר פיסרפליין (Mr Visserplein 3) שבמרכז העיר

9. חרן, תורכיה
ארבעים קילומטרים מדרום לעיר שנליאורפה (Sanliurfa, ובקיצור – אורפה) שבדרום תורכיה, שכנה העיר הקדומה חרן (Harran). בספר בראשית מצוינת חרן כמקום מושבם של תרח ובני ביתו. מכאן יצא בנו, אברהם אבינו, בדרכו לארץ כנען. שמות מקומות בסביבתה – באר יעקב, עיר נחור, תל תרח ועוד – הם בעיני רבים עדות לסיפור התנ"כי על אדם שהחליט בוקר אחד כי הוא עם, והתחיל ללכת.
עונה מומלצת:
אפריל־יוני, ספטמבר־נובמבר
הגעה:
בטיסות מתל אביב לאיסטנבול ומשם למלטיה (Malatya), וממלטיה ברכב לשנליאורפה ולחרן

10. המורשת היהודית בבוכרה
קהילת יהודי בוכרה היתה מהגדולות שישבו על דרך המשי כבר במאה ה־13. חיפוש אחר שורשים בשכונה היהודית של בוכרה מגלה קהילה של כמה מאות יהודים, רובם זקנים החובשים כיפות צבעוניות רקומות. מעברה המפואר של בוכרה היפה ושטופת השמש נותרו כמה בתי מגורים מעוטרים בסמלי מגן דוד ובמזוזות, שדייריהם עלו ברובם לישראל. בית הכנסת החדש יחסית בנוי מחומר, מלבנים ומטיח, ובכיתה אל"ף בבית הספר היהודי הילדים שרים בעברית.
עונה מומלצת:
אפריל־יוני, ספטמבר־אוקטובר
הגעה:
בטיסה ישירה מתל אביב לטשקנט, ומשם ברכב

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.