תפריט עמוד

ניו יורק של דיימון ראניון – מהמרים, זונות וגנגסטרים בפרוטה

עיר פונקציונלית של סמטאות אחוריות אפלוליות, של מזללות מדוהנות, של חדרי הלבשה מיוזעים, של זירות אִגרוף מדממות, של מאורות הימורים מדיפות ריחות תאווה ויאוש – ניו יורק של דיימון ראניון היא תפאורה לא אלגנטית במיוחד לאוסף דמויות קרנבליות, גדולות מן החיים ונכלוליות הרבה יותר מן החיים.

מהמרים נוקשים, זונות טובות לב, נערות פתיות מן המערב התיכון, גנגסטרים בפרוטה, עורכי עיתונים רעי לב, בוסים קטנים וקשוחים שמעדיפים לשכוח את מוצאם היווני או האיטלקי, רקדניות במועדוני לילה זולים שמעדיפות לשכוח שהן כבר לא בנות עשרים – לכל אלה מזמנת ניו יורק של ראניון, מתחם הזוי ברדיוס של מיילים ספורים מברודוויי ומרחוב 42, אתרים לשכחה של רגע אחד.

הדמויות אולי מתמכרות לנוסטלגיה, אבל ראניון, שמתבונן בהן בעינו העקומה של מספר יודע כל, מיטיב להבין את  הזיוף: "אם אתה יוצא לשדרה השישית ושולח הצצה לגן בריאנט מאחורי הספרייה העירונית, אתה מוכרח לומר לעצמך, הו, איזה מקום איום־למראה הוא לרומנטיקה, כיוון שאותו גן ציבורי מלא כיום בברנשים חלודים למדי, משופשפים קצת במרפקים, החונים סביב על פני הספסלים".

ומגן בריאנט ל"מאורתו של מינדי שעל הברודוויי", המזללה המיתולוגית שדיימון ראניון הפיח בה חיים והפך אותה למיקרוקוסמוס של ניו יורק כולה. הוא אהב לשבת שם בלילות. "אם אתה מיושב אצל מינדי זמן רב מספיק", כתב, "חזקה עליך שאתה רואה כמה וכמה מחזות משונים ובלתי רגילים". במאורה הזאת צעדו בסך כתבי ספורט עם תוכים ירוקים בכלוב, מפסידנים מכל קצות תבל, רוזנים צרפתים מזויפים, מתאגרפים מובסים, מבקרי תיאטרון ממורמרים, חורבות זקנות – הלא הן נערות מקהלה לשעבר, שכשלו ולא מצאו גבר שמצלצלין בכיסו – וערב רב של כייסים, פושטי עור, גנבים קטנים וגדולים, ברנשים שלא משלמים מס הכנסה וחתיכות שתלויות על זרועם של ברנשים כאלה. הכל בעצם קורה אצל מינדי, ובחוץ, עד כמה שאפשר להבין, בכלל אין עולם. עד שמישהו פותח, באישון לילה, את הדלת של מינדי, ומביא באמתחתו בקבוק וויסקי לא חוקי מתוצרת בית, אקדח טעון – או סיפור.

ניו יורק של דיימון ראניון איננה גיאוגרפיה. ניו יורק שלו היא ישות אנתרופולוגית, היא עם של טיפוסים שמדברים כולם בדיימון־ראניונית, שפה ייחודית שצמחה בניו יורק של שנות העשרים. זוהי שפת כור היתוך שמעולם לא נִתרגמה היטב לעברית, מפני שיש בה אנפוף של דרום איטליה, מלות מפתח ביידיש, שרידים של תחביר פולני, חלקת־לשון תזזיתית של כרוניקה פלילית – ומעל לכל אלה, שכבה עבה של אירוניה מחויכת, שעימה נודד ראניון בלילות ממאורה למאורה, וצובע את האפלה החדגונית בנצנוץ הכוזב של התקווה, המשותפת לכל המפסידנים.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מניו יורק

ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן
ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן

מנהטן הוא אחד הרבעים המסעירים בעולם, אבל בשנים האחרונות גם הרבעים ברוקלין, קווינס וברונקס נמצאים בפריחה ומציעים מוזיאונים משובחים, גלריות לאמנות, אמנות רחוב, פארקים ירוקים, חנויות תקליטים ווינטג', בתי קפה והמון מסעדות מצוינות, והכל באווירה מקומית ובמחירים הרבה ...

בתי הקפה הכי שווים בניו יורק
בתי הקפה הכי שווים בניו יורק

תשכחו מהדימוי המוכר של קפה אמריקאי דלוח, תתעלמו ממאות סניפי סטארבקס הפזורים ברחבי ניו יורק. במקום זה, קבלו המלצות לבתי קפה ניו יורקים נהדרים, שבכל אחד מהם תיהנו מחוויית קפה איכותית במיוחד

המסעדות הכי משתלמות בניו יורק
המסעדות הכי משתלמות בניו יורק

ניו יורק מציעה מבחר כמעט אינסופי של מסעדות, ממסעדות אתניות מכל סוגי המטבחים ועד מסעדות ביסטרו טרנדיות. חלקן זולות ולא בהכרח איכותיות, באחרות תשלמו הון עתק. כדי שלא תיפלו בסעיף האיכות או המחיר, קבלו המלצות למסעדות ניו יורקיות ...