תפריט עמוד
סנדרו סנטיולי (Sandro Santioli) הוא אחד הצלמים המוערכים באיטליה בתחומי הצילום בצבע וצילום הנוף. סנטיולי נולד בדרום טוסקנה, באבדיה סן סלבטורה (Abbadia San Salvatore) שלרגלי הר אמיאטה (Amiata), וכיום הוא מתגורר באזור קיאנטי (Chianti). סנטיולי, העוסק בצילום מקצועי קרוב לעשרים שנה, מרבה לצלם את טוסקנה ובוחן דרכה היבטים שונים של צילום. תמונותיו התפרסמו בכתבי עת ובספרים. כמו כן, הוא משמש עורך צילום ומעביר סדנאות צילום בטוסקנה. בראיון, שנערך באמצעות הדואר האלקטרוני, הוא מספר על עבודתו ונותן טיפים למעוניינים לצלם בטוסקנה.

מה תוכל לספר על האור בטוסקנה?
האור משתנה במידה ניכרת בהתאם לעונה, למזג האוויר ולשעה. לדוגמה, בשעות אחר הצהריים בחורף יש אור מרהיב בעיירות ובכפרים. האבן שממנה בנויים הבתים והכבישים מקבלת גוונים חמימים, המשקפים את אופיים האינטימי של היישובים האלה. האור הקר והבהיר יותר של ימי שמש

שחר ליד סיינה. האור בטוסקנה משתנה במידה ניכרת בהתאם לעונה, למזג האוויר ולשעה. השחר, למשל, הוא רגע עוצר נשימה במקומות רבים, והוא בלתי צפוי אפילו בחודשי הקיץ, כאשר האוויר לח. צילומים שצולמו אל מול האור יוצרים, בנוסף לקווי הנוף ולקווי המתאר של הבתים והכפרים, תמונות עם אווירת חלום, שכמו שייכות לעולם אחר

במרץ ובאפריל מתאים לצילום המרחבים הירוקים. לעומתו, אור הסתיו, שהוא ניגודי פחות, מתאים להבלטת גוני האדום והצהוב של הכרמים וליערות באזור.

השחר הוא רגע עוצר נשימה במקומות רבים, והוא בלתי צפוי אפילו בחודשי הקיץ, כאשר האוויר לח. צילומים שצולמו אל מול האור יוצרים, בנוסף לקווי הנוף ולקווי המתאר של הבתים והכפרים, תמונות עם אווירת חלום, שכמו שייכות לעולם אחר. לטוסקנה יש קו חוף ארוך ואיים רבים, שאחד מהם הוא אלבה (Elba). אור בין הערביים שלו גורם לך לעמוד ולהתבונן בנופים בשלווה של אושר.

לכן אי אפשר לומר שאור מסוים עדיף על האחרים. מה שאני יכול לומר הוא שיש סוגי אור המתאימים במיוחד לצילום מקומות מסוימים. העונות הטובות ביותר לצילום הן תחילת האביב, אז העצים והפרחים פורחים ולשדות גוון ירוק עז, ותחילת הסתיו, אז האור רך וצלול יותר מבקיץ.

איך אתה מודד את האור?
בזמנים שבהם האור לא יוצר ניגודים עזים, אני משתמש במערכת החשיפה של ניקון מטריקס ומבצע בכל צילום חשיפת יתר או חשיפת חסר, לפי העדפתי. כשאני מצלם עם שחר או מול האור, אני מבצע מדידות נקודתיות ובוחר אזור מסוים בפריים שבו אני יכול ליצור איזון בין האור העז לצללים הכהים יותר.

הצילומים שלך צבעוניים מאוד. כיצד אתה משיג את האפקט הזה?
התחלתי לצלם כאופן ביטוי טבעי ל"רגשות החזותיים" שלי. כילד, בדרכי אל בית הספר, שנמצא בסיינה, חציתי לעתים קרובות את האזור הכפרי היפהפה ואל דאורצ'ה (Val d’Orcia), שהנופים בו הם אולי המקסימים ביותר בטוסקנה כולה. הצבעים התחלפו עם העונות, והתערובת הזאת של צבעים, אור מסוגים שונים וצורות, העלתה בי בכל פעם רגשות חדשים. שם החלה האהבה שלי לצילום. מובן שמאז התרחבה ההתעניינות שלי בצילום גם לנושאים אחרים, אם כי נופים וצבעים תופסים תמיד מקום ראשון בנושאי הצילום שלי.

אני לא אוהב סתם לשכפל או לתעד את הנוף. מטרתי היא לבטא את האופן שבו אני רואה את המקום, את המהות שלו, את אותו גבול דק בין מציאות ודמיון. צבע מטבעו מחייב אותך לחשוב במונחים של עוצמה, גוונים דומיננטיים, התאמה, עומק… משום כך אני לרוב לא משאיר את הצבעים כפי שהם, אלא נותן לאופן שבו אני קולט את הרגע לכוון אותי.

טוסקנה היא חבל ארץ העשיר בסוגים רבים של מציאות שכולם קשורים זה לזה, והם מציעים חוויות חזותיות חדשות לחלוטין בכל עונה ועונה. אבל טוסקנה אינה מוכנה להיחשף כל כך בקלות. כדי לראות אותה כראוי דרושה עבודה קשה, אבל לצלם המקפיד על גישה נכונה היא מעניקה הזדמנות לברוא מחדש. יש לבחור את נקודות ההשקפה הנכונות, בין אם זה דורש עלייה או ירידה, המתנה לאור המתאים ביותר או הליכה במשך שעות עם מצלמה וחצובה כדי לתפוס בעדשה את הפרופורציות והחתכים הנכונים. התמונה הזו היא דוגמה לבחירה כזו


האם תוכל להמליץ על שלושה מקומות בטוסקנה שמעניין לצלם בהם?
טוסקנה מגוונת להפליא ויש בה שפע של עניין לצלמים. לצלָם עם הרבה ניסיון ומספיק זמן, הייתי ממליץ על האזורים הבאים:
1. החלק הדרומי של מחוז סיינהקרטה זנזי (Crete Senesi), ואל דארביה (Val d'Arbia), ואל דאורצ'ה ועד להר אמיאטה. באזור זה כדאי להגיע לעיירות פיאנצה (Pienza), מונטאלצ'ינו (Montalcino), סן קוויריקו דאורצ'ה (San Quirico d'Orcia) ומונטפולצ'יאנו ( Montepulciano ).

2. סביבת וולטרה (Volterra), הן כשמגיעים אליה מכיוון סן ג'ימיניאנו (San Gimignano) והן מכיוון גמבסי טרמה (Gambassi Terme). כאן משתרעים נופים אינסופיים, וכדאי אולי גם לצאת לכבישים הלא־סלולים, כגון דרך בלצה (Balze), או להמשיך לכיוון מצולה ( Mazzola )

3. מארמה (Maremma) – עוד אזור ששווה לגלות אם יש לכם זמן, ובו תמצאו כפרים ועיירות שהם מוקדי אמנות, החל במסה מריטימה (Massa Marittima) בצפון ועד פיטיליאנו (Pitigliano), סוראנו (Sorano) וסובאנה (Sovana), שבחלק הדרומי יותר של האזור. כדאי להגיע גם לחוף, לנסוע לאורך חצי האי ארג'נטריו (Argentario) ולבקר בפארק הטבעי אוצ'לינה (Uccellina).

מעבר לאלה יש עוד הרבה "מסלולים" לצלמים בטוסקנה: ערי אמנות כגון פירנצה, פיזה וסיינה, הכפרים הרבים, שבהם תמצאו אוצרות, כיכרות, כנסיות, דרכים ונופים, וגם הנופים הטבעיים הבתוליים במקומות כגון גרפניאנה
(Garfagnana), לוניג'יאנה (Lunigiana), מוג'לו (Mugello),

ברושים בשלג בוואל דאורצ'ה. טוסקנה היא חבל ארץ העשיר בסוגים רבים של מציאות שכולם קשורים זה לזה, והם מציעים חוויות חזותיות חדשות לחלוטין בכל עונה ועונה

אזור האפנינים, ורסיליה (Versilia) וחופיה הארוכים, והאיים: אלבה, ג'יליו (Giglio) והאיים הקטנים יותר. ומי לא שמע על קרארה (Carrara) ומחצבות השיש שלה? כל אחד מהאזורים שהזכרתי שווה נסיעה בפני עצמו.

איזה ציוד אתה ממליץ לקחת למסע צילום בטוסקנה?
אני ממליץ לקחת ציוד שאינו כבד מדי, כדי שתוכלו להסתובב עם תרמיל קטן. אני עושה בדרך כלל הכל בעזרת שלוש עדשות זום של ניקון: 35־17, 70־28 ו־200־70 מילימטר. אני ממליץ לקחת במכונית חצובה לצילומי שחר או בין ערביים, או לכל שעה אחרת של היום, ואת שלושת הפילטרים: UV, polarizer ו־skylight. הצטיידו בסרטי 50 ו־100 אסא, ושימו בתיק גם כמה סרטי 400 אסא.

האם טוסקנה, שבה גדלת ובה אתה גר, עדיין מצליחה להפתיע אותך כצלם?
בשבילי, צילום טוסקנה הוא חוויה הנמשכת כבר זמן רב, ויחד עם זה נדמה לי שלעולם לא אפסיק לגלות אותה מחדש. זהו חבל ארץ העשיר בסוגים רבים של מציאות שכולם קשורים זה לזה, והם מציעים חוויות חזותיות חדשות לחלוטין בכל עונה ועונה. אבל טוסקנה אינה מוכנה להיחשף כל כך בקלות. כדי לראות אותה כראוי דרושה עבודה קשה, אבל לצלם המקפיד על גישה נכונה היא מעניקה הזדמנות לברוא מחדש.

יש לבחור את נקודות הראות הנכונות, בין אם זה דורש עלייה או ירידה, המתנה לאור המתאים ביותר או הליכה במשך שעות עם מצלמה וחצובה כדי לתפוס בעדשה את הפרופורציות והחתכים הנכונים. זוהי חידה עם אינספור פתרונות; שפע עצום של צבעים וגוונים נמצא בהישג יד… כאן, אולי יותר מבכל מקום אחר, אפשר להרגיש בבירור כמה הדוק הקשר בין האדם לטבע.

עורך מקצועי: יואל שתרוג
הביאה לדפוס: תמר שנקר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.